Britse politiek - De conservatieve onrust

De gevolgen van meerdere dingen zijn nu wel heel zichtbaar in VK.
Door brexit hebben ze niet genoeg vrachtwagenchauffeurs dus grote bevoorradingsproblemen, vandaag zitten ze aan te schuiven aan de tankstations.
Ze vrezen dat in de winter de bevoorrading nog erger gaat worden.
Door de hoge gasprijzen zijn 2 fabrieken in VK stilgelegd die CO² produceren. Dit geeft als problemen dat de voedselfabrieken hun eten niet kunnen verpakken en verschepen. CO² wordt gebruikt in heel veel dingen. Ze voorzien dat ze binnen paar weken een culling van vee gaan moeten doen.
Door de brexit kan dit ook niet rap genoeg worden ingevoerd.

Biden heeft ook duidelijk gemaakt aan BoJo dat ten eerste good friday agreement niet mag worden verbroken (dus slechte handelspositie) EN dat tradedeal met VK geen prioriteit is.
BoJo heeft zelfs geprobeerd om in te stappen in de VS-Mexicaanse tradedeal.
 
De BBC stuurde alvast een expert ter plaatse bij een tankstation... :laugh:
0_FAHhK2KWEAABzUNjfif.jpg
 
De gevolgen van meerdere dingen zijn nu wel heel zichtbaar in VK.
Door brexit hebben ze niet genoeg vrachtwagenchauffeurs dus grote bevoorradingsproblemen, vandaag zitten ze aan te schuiven aan de tankstations.
Ze vrezen dat in de winter de bevoorrading nog erger gaat worden.
Door de hoge gasprijzen zijn 2 fabrieken in VK stilgelegd die CO² produceren. Dit geeft als problemen dat de voedselfabrieken hun eten niet kunnen verpakken en verschepen. CO² wordt gebruikt in heel veel dingen. Ze voorzien dat ze binnen paar weken een culling van vee gaan moeten doen.
Door de brexit kan dit ook niet rap genoeg worden ingevoerd.

Biden heeft ook duidelijk gemaakt aan BoJo dat ten eerste good friday agreement niet mag worden verbroken (dus slechte handelspositie) EN dat tradedeal met VK geen prioriteit is.
BoJo heeft zelfs geprobeerd om in te stappen in de VS-Mexicaanse tradedeal.
Ondertussen heeft de Britse regering een contingent van tijdelijke werknemers toegelaten, 5000 vrachtwagenbestuurders. Volgens de voorzitter van de Britse Kamer van Handel een druppel op een hete plaat. Bovendien is er ook op het vasteland een flink tekort aan vrachtwagenbestuurders (met flinke aanpassingen van de lonen voor dit beroep), en lijken er volgens meerdere transportfirma's geen of weinig Oost-Europese vrachtwagenbestuurders bereid om 3 maand in de UK te gaan werken.
Fruitplukkers zijn er ook tekort, in die mate dat ze nu £20 per uur worden betaald, meer dan het dubbele van het minimumloon
 
Loopt daar in de UK dan niemand meer rond die een vrachtwagen kan besturen? Of is die job mede door de dumpingprijzen in sommige winkels zo onderbetaald geraakt dat geen enkele Brit dat nog wil doen, of worden de jobs daar ook zo platbelast dat enkel Oostblokkers het nog willen doen?
 
Loopt daar in de UK dan niemand meer rond die een vrachtwagen kan besturen? Of is die job mede door de dumpingprijzen in sommige winkels zo onderbetaald geraakt dat geen enkele Brit dat nog wil doen, of worden de jobs daar ook zo platbelast dat enkel Oostblokkers het nog willen doen?

Behalve platbelast want Engeland heeft wel goeie belastingsdruk op arbeid is het volgens mij inderdaad combinatie van de rest.

Mensen vinden die het willen doen maar de opleiding duurt ook een tijdje.
Omdat ze moeilijk lokale mensen vonden kwamen veel Oostblokkers de gaten invullen.
Maar omdat die Oostblokkers al beter werden betaald dan in thuisland was er geen druk op de werkgevers om de lonen te verhogen.

Ook mag je niet onderschatten hoeveel europeanen jobs doen dat lokale mensen niet meer willen doen.
Dit is ook hier zo. Mocht je beslissen dat ze vanaf volgende maand daar niet meer mogen werken ga je nooit lokale mensen genoeg hebben om die jobs in te vullen.

Edit : om mooi voorbeeld te geven. Laatste keren dat ik in Engeland heb overnacht (en dit was in londen, oxford en canterbury) was iedereen die er werkt in die hotels buitenlanders. Zowel receptie, ontbijtservice als poetsploeg.
Er zijn in de VK hele industrieën die eigenlijk draaien op buitenlandse medewerkers.
 
Laatst bewerkt:
Loopt daar in de UK dan niemand meer rond die een vrachtwagen kan besturen? Of is die job mede door de dumpingprijzen in sommige winkels zo onderbetaald geraakt dat geen enkele Brit dat nog wil doen, of worden de jobs daar ook zo platbelast dat enkel Oostblokkers het nog willen doen?
Het is niet alleen kwestie van niet willen en niet kunnen doen. De werkloosheid in de UK is zeer laag, extra vrachtwagenbestuurders wil zeggen dat er mensen andere jobs zouden moeten stopzetten, waardoor er daar dan tekorten ontstaan en als die jobs beter betalen is er ook geen reden om die overstap te doen.
 
Ik ga hier nu misschien off-topic, maar naar mijn aanvoelen stevenen we af op een groot probleem wat betreft het invullen van de jobs voor lager en laaggeschoolden, en niet alleen in the UK maar ook in de rest van West-Europa.

Van mijn broer die in de bouw werkt weet ik dat het hopeloos zoeken is naar nieuwe werkkrachten die hier van onze Vlaamse schoolbanken komen. Van de weinigen die de opleiding beroeps bouw aanvatten gaat een kleine minderheid effectief aan de slag in de sector. Deze week in het nieuws nog gehoord dat er bijna geen enkele jongere nog de opleiding slager volgt, waardoor ook hier tekorten ontstaan op de werkvloer.
 
Ik ga hier nu misschien off-topic, maar naar mijn aanvoelen stevenen we af op een groot probleem wat betreft het invullen van de jobs voor lager en laaggeschoolden, en niet alleen in the UK maar ook in de rest van West-Europa.

Van mijn broer die in de bouw werkt weet ik dat het hopeloos zoeken is naar nieuwe werkkrachten die hier van onze Vlaamse schoolbanken komen. Van de weinigen die de opleiding beroeps bouw aanvatten gaat een kleine minderheid effectief aan de slag in de sector. Deze week in het nieuws nog gehoord dat er bijna geen enkele jongere nog de opleiding slager volgt, waardoor ook hier tekorten ontstaan op de werkvloer.
idem in de landbouw en voor fabrieksarbeiders / poetshulpen enzovoort ..

Laaggeschoolde jobs worden hier ondergewaardeerd .

Ook kinderen van migranten studeren steeds meer verder ,

men gaat die lonen en jobsvoorwaarden toch eens moeten herzien , niet iedereen dient voor een 'bureajob' .
 
idem in de landbouw en voor fabrieksarbeiders / poetshulpen enzovoort ..

Laaggeschoolde jobs worden hier ondergewaardeerd .

Ook kinderen van migranten studeren steeds meer verder ,

men gaat die lonen en jobsvoorwaarden toch eens moeten herzien , niet iedereen dient voor een 'bureajob' .

Ik denk dat men de lagere geschoolden liefst zo dom mogelijk houdt en hen enkel nog hun kerntaken laat uitvoeren waarbij ze niet te veel hoeven na te denken. Waar vroeger een groepje arbeiders zichzelf kon aansturen onder impuls van diegene met de meeste ervaring, creëert men nu een bediendefunctie voor een bachelor die dan op zijn beurt die arbeiders moet aansturen. De cultuur van het doorgroeien vanop de werkvloer naar een bureaufunctie is ook volledig verdwenen.
 
Laatst bewerkt:
idem in de landbouw en voor fabrieksarbeiders / poetshulpen enzovoort ..

Laaggeschoolde jobs worden hier ondergewaardeerd .

Ook kinderen van migranten studeren steeds meer verder ,

men gaat die lonen en jobsvoorwaarden toch eens moeten herzien , niet iedereen dient voor een 'bureajob' .
Maar opnieuw hetzelfde probleem. Je kan de lonen van die jobs wel verhogen, maar het is niet alsof er hier een leger werklozen klaarstaat om op die jobs te springen als ze beter betalen. De mensen die die jobs zouden aannemen zijn dan mensen die nu jobs doen die beter verdienen (zowel voor zichzelf als voor hun werkgever).
 
Ik woon en werk hier (London) en gans die BREXIT zooi voor of tegen is politiek gebrul. In mijn geval verdien en hou ik hier een pak meer over dan in Belgie. De loonlast is hier een pak beter. Al moet ik wel zeggen dat de gezondheidszorg in Belgie beter is.

De toekomst zal uitsluitsel geven hoe goed of slecht de Brexit was voor het VK.
 
Stel je voor zeg dat je mensen meer moet betalen dan het minimumloon!
We hebben ongecontroleerde massa immigratie nodig zoals de bij de middellandse zee en mexico/USA grens zodat we gepeupel peanuts kunnen blijven betalen!
De centrale bank van Ierland zegt het ook.
 
https://www.hln.be/buitenland/boris...in-verenigd-koninkrijk-op-te-lossen~a998cc8c/



Het lijkt me net wel zijn taak als premier om de problemen op te lossen :unsure: Zeker als hij daarna afkomt dat lege rekken en geen benzine het keerpunt is voor een opverende economie.
Ze hebben ondertussen 27 vrachtwagenchauffeurs gevonden.
Ondertussen probeert Frankrijk de stekker uit de elektriciteitslevering aan de UK te trekken, na een zoveelste visserij-incident (de UK wordt via Jersey van Franse kernenergie voorzien).
 
Haha stel je voor. Ineens het licht (letterlijk) uit in the UK.
En Boris meteen schreeuwen voor de camera (met noodverlichting via een batterij) dat het zijn probleem niet is.

Dat is een grapje hé, maar ik zou het wel graag willen zien gebeuren :D
 
https://www.hln.be/buitenland/boris...in-verenigd-koninkrijk-op-te-lossen~a998cc8c/



Het lijkt me net wel zijn taak als premier om de problemen op te lossen :unsure: Zeker als hij daarna afkomt dat lege rekken en geen benzine het keerpunt is voor een opverende economie.
Verantwoordelijkheid nemen is niet een van zijn sterkste punten, om het zacht uit te drukken. Moest Johnson campagne gevoerd hebben voor remain dan zou ik nog ietwat begrip kunnen opbrengen maar de problemen vandaag zijn volledig van eigen makelijk.
 
Boris Johnson heeft veel charisma, maar het is en blijft een doorgedreven leugenaar.

Ze hebben ondertussen 27 vrachtwagenchauffeurs gevonden.
Ondertussen probeert Frankrijk de stekker uit de elektriciteitslevering aan de UK te trekken, na een zoveelste visserij-incident (de UK wordt via Jersey van Franse kernenergie voorzien).
Aaah, laat het maar aan de Fransen over om wat te stoken (figuurlijk) :p

Ik heb ook een tijdje in Engeland gewoond. De meest logische motivatie van brexit is naar mijn mening de rijkere klasse die teveel (o.a. financiële) regelgeving vanuit Europa niet meer zag zitten. En het feit dat ze zich eigenlijk nooit bij de EU hadden mogen vervoegen (traditioneel te eigenwijs). Migratie is gewoon aangehaald om de bevolking mee te krijgen.

Maar bon, ergens wel fascinerend om te zien hoe dat evolueert nu. Ik vermoed dat ze over pakweg 5-10 jaar misschien wel blij gaan zijn met brexit, al is dat geen zekerheid. Wat wel zeker is, is dat de komende jaren niet aangenaam zullen zijn voor de UK.
 
Boris Johnson heeft veel charisma, maar het is en blijft een doorgedreven leugenaar.


Aaah, laat het maar aan de Fransen over om wat te stoken (figuurlijk) :p

Ik heb ook een tijdje in Engeland gewoond. De meest logische motivatie van brexit is naar mijn mening de rijkere klasse die teveel (o.a. financiële) regelgeving vanuit Europa niet meer zag zitten. En het feit dat ze zich eigenlijk nooit bij de EU hadden mogen vervoegen (traditioneel te eigenwijs). Migratie is gewoon aangehaald om de bevolking mee te krijgen.

Maar bon, ergens wel fascinerend om te zien hoe dat evolueert nu. Ik vermoed dat ze over pakweg 5-10 jaar misschien wel blij gaan zijn met brexit, al is dat geen zekerheid. Wat wel zeker is, is dat de komende jaren niet aangenaam zullen zijn voor de UK.
Het was net omgekeerd, de rijkere klasse heeft eerder remain gestemd, hoe armer hoe mee leave stemmers er waren.
 
Terug
Bovenaan