Album of the week Briqueville - II

Creeping Death

Well-known member
Crowdfunder FE
Beste kenners van de betere muziek,

ditmaal nog eens een band van eigen bodem en wat voor één! In 2018 was in de Trix voor "We are open", een festival dat als showcase dient voor de Belgische muziek.
We waren in eerste plaat afgezakt naar Antwerpen om Raketkanon nog eens aan het werk te zien. In afwachting van het hoofdmenu kregen, wat door de Trix gestruind en wat bands gecheckt maar nergens blijven hangen. Dan maar richting mainstage om eens te kijken wie ze op de main stage hadden gezet om ons op te warmen.
Die band was Briqueville en mensen, wat werden we omver geblazen!

Op het podium stonden wat gemaskerde silhouetten, gehuld in donkere mantels. De muziek die brachten was bezwerend, bij momenten spookachtig maar ook loodzwaar. Het was lang geleden dat ik nog zo verrast was.

Over de band zelf is weinig geweten, buiten dat ze uit Steendorp komen een verderzetting is van het "Verbond der vrije steenbakkers". Of dat is toch alleszins de uitleg in de bio op hun website. Maar wie het ook is, feit is dat ze waanzinnig goeie muziek maken. Tijdens het beluisteren van de plaat zullen de kenners van de iets zwaardere muziek wel wat invloeden herkennen: wat Godspeed, een beetje Swans... Het is een mix van beukende drums, loodzware en repetitieve riffs, oosterse melodieën en soundscapes. Kort gezegd: een straffe muzikale cocktail waar je dik 40 minuten van kan genieten.

 
Dit komt wel aan als een baksteen op uw bakkes. Toch eentje die ik eens live wil "ondergaan". Zoals zo vaak in AOTW: wel al eens "van gehoord", maar nog niet actief beluisterd. Eerste nummer is alvast sterk!
 
Hoewel helemaal niet mijn genre, verrassend aangenaam om te luisteren, lekker rauw en toch vol sfeer. Het "gebrek" aan zang helpt ook wel. In deze plaat is dit subtiel aanwezig met wat lyrics tussendoor die ofwel gemute zijn en de instrumenten ondersteunen, ofwel zo vervormd zijn dat ze wel een instrument lijken, op die manier passen ze in het geheel en storen ze absoluut niet. De instrumenten blijven altijd de hoofdrol spelen, behalve halverwege act VII waar er wat harder geschreuwd moet worden, gelukkig niet al te lang want dan zakt voor mj de kwalitiet. Ergens tussendoor hoorde ik ook precies de generiek van "de mol" :D

Top luisterbeurt dit ! Na vorige keer ook al zo verrast geweest te zijn door Bruit moet ik toch wat vaker van deze plaatjes opzetten.
 
Hoewel helemaal niet mijn genre, verrassend aangenaam om te luisteren, lekker rauw en toch vol sfeer. Het "gebrek" aan zang helpt ook wel. In deze plaat is dit subtiel aanwezig met wat lyrics tussendoor die ofwel gemute zijn en de instrumenten ondersteunen, ofwel zo vervormd zijn dat ze wel een instrument lijken, op die manier passen ze in het geheel en storen ze absoluut niet. De instrumenten blijven altijd de hoofdrol spelen, behalve halverwege act VII waar er wat harder geschreuwd moet worden, gelukkig niet al te lang want dan zakt voor mj de kwalitiet. Ergens tussendoor hoorde ik ook precies de generiek van "de mol" :D

Top luisterbeurt dit ! Na vorige keer ook al zo verrast geweest te zijn door Bruit moet ik toch wat vaker van deze plaatjes opzetten.
:biglaugh:Weet niet of het bewust was of typo maar gezien u screenname vind ik em wel lollig.

ontopic: ga deze meteen luisteren se!
 
YES!!! Grote Briqueville fan hier met al hun LPs in mijn kast. Ik had eigenlijk de OP zelf kunnen schrijven want heb ze op exact dezelfde manier ontdekt. We Are O'pen, Raketkanon... Swans vergelijking ging ik ook maken hier. Ze hebben de truc van Bring The Sun en The Glowing Man met succes toegepast om met de deur in huis te vallen dit album.

Het irriteert me mateloos dat ik niet weet wie het is, desondanks Steendorp m'n tweede hometown is :laugh:
Is dat niet exact wat een bandlid zou zeggen?

 
Indrukwekkende sfeerscheppers.
Als zij met fakkels de Ardennen doorschipperen in de winter, dan volg ik gezwind.
Oppassen dat de inwoners niet met rieken wakker worden en zich in de middeleeuwen wanen.

Idd, direct de connectie met The Seer. Daarom zonde, dat het wat kort duurt.
Net zoals met Emptiness hebben we weldegelijk kwaliteit.
Is de rest van Briqueville soortgelijks?

In order to do this anonymously and have the audience concentrate on the music, we decided to play with masks”, a band member explains. When they got out of the building after that session, they ran into an old man who told them a story of a son murdering his father right at the entrance of that school, many years ago. He pulled out a newspaper article to legitimize his story, before he disappeared. „That story stuck with us. We kept asking ourselves why someone would keep an article recounting a patricide in their wallets for seventy years. We couldn’t help but conclude this man we’d met must have been the son. Maybe our imagination was just doing overtime, but the grandparents of one of our band members confirmed the murder had happened... however, we were unable to trace the old man.”
Creepy, als het klopt :oink:.
 
trage broeierige muziek die het vooral van sounddesign moet hebben en niet per se de compositie.
kan ik wel smaken, al is het niet mijn type sound design. die distorted gitaar, bass en voices.
de mood viel vandaag niet samen met mijn mood, lijkt me een december of januari album.
 
Aw yes dit kon ik zeer smaken, niet onlogisch gezien ik fan ben van de meeste bands waar de openingspost naar refereert. Dit is voor mij persoonlijk een van de beste keuzes van AOTW tot nu toe omdat dit een band is die ik in het verleden wel al eens beluisterd heb, maar duidelijk te weinig gehoor gegeven heb. Nu dat ik er eens met volle aandacht voor ging zitten, vroeg ik me meteen af waarom ik de band niet van dichterbij gevolgd heb. Het smaakte alvast zodanig naar meer dat ik ook hun ander werk aan't herbeluisteren ben.

Het doet me door die Oosterse en psychedelische invloeden wat denken aan mijn geliefde, ondergewaardeerde Grails, alleen een zwaardere versie ervan. En aan de postmetal bands die zo rond 2005-2007 populair waren, Isis, Red Sparowes, Pelican etc.

Lekker, lekker!
 
Ik heb Briqueville nog maar recent leren kennen toen ze speelden met Bruit in de Vooruit (ik ging eigenlijk voor Bruit). Wat een epische avond was dat zeg. Keihard omver geblazen.
 
Vergeten te reageren na de luisterbeurt.

Had de naam al wel eens gehoord, maar verder geen aandacht aan besteed en beklaag me dat nu. Zoals hierboven vermeld topschijf. Gaat nog vaker op staan en de rest van hun werk ook. Beste van dit seizoen tot dusver voor mij.
 
Ik had ze ooit eens gezien als voorprogramma voor Amenra in Sint-Niklaas (dat zal ongeveer een 10 jaar geleden geweest zijn denk ik?). Ik was er toen eigenlijk niet onmiddellijk van onder de indruk en heb ze dus later nooit meer opgezocht.
Maar dit album klinkt eigenlijk best wel goed! Ga ze toch nog eens een kans moeten geven precies.
 
Ik had ze ooit eens gezien als voorprogramma voor Amenra in Sint-Niklaas (dat zal ongeveer een 10 jaar geleden geweest zijn denk ik?). Ik was er toen eigenlijk niet onmiddellijk van onder de indruk en heb ze dus later nooit meer opgezocht.
Maar dit album klinkt eigenlijk best wel goed! Ga ze toch nog eens een kans moeten geven precies.

Ik was er toen ook en inderdaad niet echt speciaal, tijdens de COVID editie van Dunk! heb ik ze nog eens meegepikt op de livestream en dat was wel best goed vond ik.
 
Ten eerste: What the fuck is dit :laugh:
Indertijd bij de release nog speciaal naar Kortrijk gereden om daar in een verlaten veld bij een eenzame boom een van de exemplaren op te graven die ze op verschillende locaties ter wereld hadden begraven.
In order to do this anonymously and have the audience concentrate on the music, we decided to play with masks”, a band member explains. When they got out of the building after that session, they ran into an old man who told them a story of a son murdering his father right at the entrance of that school, many years ago. He pulled out a newspaper article to legitimize his story, before he disappeared. „That story stuck with us. We kept asking ourselves why someone would keep an article recounting a patricide in their wallets for seventy years. We couldn’t help but conclude this man we’d met must have been the son. Maybe our imagination was just doing overtime, but the grandparents of one of our band members confirmed the murder had happened... however, we were unable to trace the old man.”
Als zij met fakkels de Ardennen doorschipperen in de winter, dan volg ik gezwind.
Oppassen dat de inwoners niet met rieken wakker worden en zich in de middeleeuwen wanen.


Eigenlijk heb ik bitter weinig toe te voegen aan deze zin van de openingspost:
Het is een mix van beukende drums, loodzware en repetitieve riffs, oosterse melodieën en soundscapes. Kort gezegd: een straffe muzikale cocktail waar je dik 40 minuten van kan genieten.
Het is misschien wat te traag en/of monotoon naar mijn goesting, maar dat heb ik vaak bij dit type muziek. Maar dus: zie quote @Creeping Death. Goed van genoten, Akte 6 klinkt mij het lekkerst.
 
Ik denk trouwens dat de coverfoto een kunstwerk is in verbeke foundation :offtopic:

Ff alle albums diagonaal aan het beluisteren van aotw, toch al een van de betere dit, en ik luister eigenlijk nooit naar dit genre, al weet ik niet of het een compliment is naar hier, of een belediging naar de rest
 
Doordat ik destijds niet meer op het forum was, heb ik dit album gemist. Ik heb er al veel over gehoord zal er eens naar luisteren.

Het is een mix van beukende drums, loodzware en repetitieve riffs, oosterse melodieën en soundscapes. Kort gezegd: een straffe muzikale cocktail waar je dik 40 minuten van kan genieten.
Een beetje zoals Om?
 
Terug
Bovenaan