Album of the week Briqueville - II

Ff alle albums diagonaal aan het beluisteren van aotw, toch al een van de betere dit, en ik luister eigenlijk nooit naar dit genre, al weet ik niet of het een compliment is naar hier, of een belediging naar de rest
Een belediging naar de rest is het alvast niet, Briqueville II is een geweldig album, voor mij nog steeds hun beste.
Ik vraag me wel af, als je nooit luistert naar dit genre maar wel een fan bent van dit album, zou je dan niet beter wat meer doom- en postmetal in je discotheek binnenhalen? Want dit is toch wel behoorlijk representatief vaar het genre: loeiharde gitaren, laag gestemde instrumenten, traag tempo, veel herhaling en langzame opbouw... Ik zou dan toch ook eens luisteren naar OM (God is Good), Bongripper (Terminal), Ufomammut (Eve), Earth (The Bees Made Honey in the Lion's Skull)

Een beetje zoals Om?
Ik vind niet dat de bands hetzelfde klinken, maar aan een fan van de ene zou ik zeker de andere aanraden, zie hierboven.
 
Dit is sowieso het soort stoner & doom dat ik mij minder in verdiep en ik ook moeilijker in raak, want ik kom hun naam nooit tegen in mijn teergeliefde psych en traditional related stoner & doom. Toch wil dit toch graag een kans geven.
Dit is mijn kennismaking met de Belgische Briqueville, dus ik ben benieuwd.

Oké! Album beukt er meteen knetterhard- en vooral zwaar in; hier moet je duidelijk voor in de stemming zijn. Het repetitieve heeft een hypnotiserend effect. Er is duidelijk heel veel fuzz en chaos, maar het is mij toch echt te veel. Het volume heb ik zelfs wat lager gezet. :unsure:

Aha, een rustmoment, of gewoon het tweede nummer. *Volume gaat terug hoger* In tegenstelling tot de eerste track lijkt dit wel een opbouw te hebben en dat kan ik altijd waarderen in muziek. Leuke gitaarpartij!

Ik denk dat nu de derde track bezig is, met opnieuw een fijne opbouw dat zelfs een beetje magisch klinkt imo. Fijn stuk. Ik denk dat dit tot nog toe het beste nummer vind.
Ah, toch wat vocals. Weer hypnotiserend.
O, wat een geweldig stuk dit! Ik weet nu al dat ik live geweldig zou vinden. Een klein beetje Om-vibes.
Hoor ik daar een bezwerend orgeltje in de achtergrond?! 👀 Lap, het is al gedaan... :headshake:

Afgezien van de openingstrack ben ik zeker en vast fan van de intro's en opbouw elke keer. Ook bij het vierde nummer stelt dit niet teleur. Elke keer dat onheilspellende geluid. Ik vind dit alvast het meest griezelige nummer, maar het is nog niet gedaan natuurlijk. Wat geroep waar ik niets van begrijp.
Je bent verdwaald in een bos en vind geen uitweg.
O wacht, het beukt er ineens weer in. Daar zou ik echt wel raad mee weten live. 😎
Wanhopig geschreeuw. Is die brave man zijn ziel kwijt geraakt in dat bos?
Het is wel een opluchting dat niet het hele album is zoals de openingstrack, moet ik zeggen.
Dat einde...

De afsluiter kan mij zeker bekoren. Gewoon coole, heavy shit op een chaotische manier. Behoort sowieso tot mijn favorieten!

Moest dit album een andere - mij kennende, een meer retroproductie - hebben gehad, zou het waarschijnlijk makkelijker zijn om er echt in te geraken; al heeft dit mij absoluut niet teleurgesteld, integendeel. Heel veel elementen spraken mij erg aan, en ik vond het beter dan ik had verwacht.
Door intussen ook wat geweldige ervaring te hebben met het live zien van nieuwere (grotendeels instrumentale) stoner & doom bands, weet ik wel zeker dat ik ook dit live geweldig zou vinden, sowieso beter dan studio. Nieuwere bands spreken mij live sowieso meestal meer aan. Het geluid is dan natuurlijk ook compleet anders.

Goede keuze! Interessante luisterbeurt dat - vooral live - naar meer smaakt!
 
Terug
Bovenaan