Hoezo stopt daar het debat? Ik start juist daar het debat. JIJ beweert dat zaken moeten. Dat het MOET is fake.
Pak eens een woordenboek en zoek het woord "moeten" eens op aub.
Er wordt verwacht dat een kind kan zwemmen op 10 jarige leeftijd.
Om te kunnen zwemmen wordt aanbevolen dat je zou moeten kunnen drijven, watertrappen, met kleren zwemmen, etc...
En waarom zou iemand hier geen inhoudelijk debat mogen voeren over het item 'watertrappen', ook al is het maar een aanbeveling en 'moet' het niet?
Ander voorbeeld: stel er wordt een aanbeveling uitgestuurd dat een kind moet kunnen eten met mes en vork op de leeftijd van vier jaar. Vervolgens voeren we hier een debat, met voor- en tegenstanders, over die aanbeveling (messen zijn gevaarlijk, kans op verwonding, fijne motoriek nog niet voldoende ontwikkeld, etc...), allemaal onder de noemer 'een kind moet kunnen eten met mes en vork'.
Dan kan je achteraf de discussie wel wegzetten als fake, doordat het niet "moet", maar dat verandert weinig aan de inhoud van de aangebrachte argumenten. Uiteindelijk wordt er een debat gevoerd binnen de context van een aanbeveling die mogelijks geconcretiseerd zal worden in de praktijk.
Vervang dan het woordje 'moeten' door 'zou moeten kunnen' en je hebt nog steeds een inhoudelijk debat in bovenstaande posts. waarover pedagogen en politici zich intussen ook gebogen hebben (ook al moet het niet).
Dat verandert mijn inziens niks aan de essentie of iemand al dan niet het gepast vindt dat er bij negenjarigen leerstof gegeven wordt over genderidentiteit en dat het kind zijn identiteit 'zou moeten kunnen' identificeren.
Wat stel je zelf voor als kinderen vragen hebben over die onderwerpen? Handen op de oren en LALALALALA zingen?
Als er een kind tussen zit, dat aangeeft dat die zich geen jongen voelt, dan moet je dit maar negeren? "Laat ons dit aub niet aanraken"? Of zouden we dit kind dan misschien, buiten een groepsgebeuren best lijkt me, daar verder over laten uitwijden?
Again, het gaat er niet over gaan als er geen vragen rond zijn he.
Ter info: in het document van 300 pagina's wordt wel degelijk een onderscheid gemaakt tussen wat facultatief zou moeten zijn en wat niet.
Het onderwerp masturbatie bij negenjarigen is bijvoorbeeld facultatief, terwijl andere competenties (volgens die aanbevelingen) het niet zijn.