Brandstichting in kleuterscholen nav seksuele opvoeding Evras

Holocene

Well-known member

2023 and all that...

Edit Crew: openingspost uitgebreid:

"Brandstichting in vier scholen in Charleroi en alles lijkt te draaien rond "Evras", het nieuwe decreet over seksuele opvoeding
In Charleroi is er deze nacht in vier scholen brand gesticht. Er werd telkens ook graffiti aangebracht, met verwijzingen naar "Evras" - oftewel: "Education à la vie relationnelle, affective et sexuelle" (kortweg: seksuele opvoeding). Die lessen zijn dit schooljaar ingevoerd, en lokken al enkele dagen protest uit. "


Onze scholen aanvallen is onze kinderen aanvallen’, zegt de burgemeester van Charleroi Paul Magnette (PS). ‘Dit is een barbaarse daad, van terrorisme.’ Ook de schepen van Onderwijs Julie Patte reageert verontwaardigd. ‘We zijn allemaal gechoqueerd en boos.’
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik dacht eerst protest uit katholieke hoek, maar dan zie ik daar moslima's protesteren tegen Evras. Ik vind het jammer dat het artikel geen ruimte laat voor de hoek waar kritiek van komt.
Hoe dat? Die foto hoort bij de laatste zin, dus dat is toch correcte setting? Nergens zeggen ze of suggereren ze dat diezelfde moslima's de brand veroorzaakten. Het artikel zegt zelf dat de verdachten nog niet geïdentificeerd zijn. Laatste zin zegt dat er onrust op sociale media was (staat zelf ook niet bij dat het door moslims was, gewoon algemeen) en dan dat er door moslima's geprotesteerd is. Lijkt me toch een correcte berichtgeving van de feiten
 
Ik dacht eerst protest uit katholieke hoek, maar dan zie ik daar moslima's protesteren tegen Evras. Ik vind het jammer dat het artikel geen ruimte laat voor de hoek waar kritiek van komt.
Hoe dat? Die foto hoort bij de laatste zin, dus dat is toch correcte setting? Nergens zeggen ze of suggereren ze dat diezelfde moslima's de brand veroorzaakten. Het artikel zegt zelf dat de verdachten nog niet geïdentificeerd zijn. Laatste zin zegt dat er onrust op sociale media was (staat zelf ook niet bij dat het door moslims was, gewoon algemeen) en dan dat er door moslima's geprotesteerd is. Lijkt me toch een correcte berichtgeving van de feiten
In de beerputthread werd ook al was misinformatie hierover gepost, ik denk dat je naar een breed publiek moet kijken van ultraconservatieven en algemeen "anti-volk".
 
Ik dacht eerst protest uit katholieke hoek, maar dan zie ik daar moslima's protesteren tegen Evras. Ik vind het jammer dat het artikel geen ruimte laat voor de hoek waar kritiek van komt.

Hopen dat dat protest mooi genegeerd wordt en dat ze die 'evras' lessen niet gaan schrappen.

Ik ben totaal niet rechtsgezind, maar ja, die mensen zijn gewoon te conservatief voor onze maatschappij. Katholiek, moslim, jood, allemaal 1 pot nat op dat vlak. Niet akkoord met het curriculum van de school = haal uw kind daar dan weg en zoek een andere school, of zelfs thuisscholing als ge er echt niet tegen kunt.

Om een school in brand steken moet je ook behoorlijk intellectueel achtergesteld zijn me dunkt. Vergelijkbaar niveau met boeken in brand steken ofzo (cfr. de koranverbrandingen in Zweden, dus dat niveau wordt langs beide kanten gehaald)
 
Ik vind het echt ongelofelijk. Twee uur les als ze 12 jaar zijn en twee uur les als ze 16 jaar zijn. Dat is het. Vier uur les over seksualiteit gedurende de hele schoolloopbaan.
Het lijkt ook weer helemaal opgeblazen te worden met de gekste complotten erbij.

Ondertussen maakt 64% van de personen tussen 16 en 69 jaar seksueel grensoverschrijdend gedrag mee in hun leven (4/5 meisjes en vrouwen, 1/2 van de jongens en mannen). Maar laat ons vooral zwijgen over het onderwerp en kinderen niet leren wat het allemaal inhoudt :wallbash:.
 
Ik vind het echt ongelofelijk. Twee uur les als ze 12 jaar zijn en twee uur les als ze 16 jaar zijn. Dat is het. Vier uur les over seksualiteit gedurende de hele schoolloopbaan.
Het lijkt ook weer helemaal opgeblazen te worden met de gekste complotten erbij.

Ondertussen maakt 64% van de personen tussen 16 en 69 jaar seksueel grensoverschrijdend gedrag mee in hun leven (4/5 meisjes en vrouwen, 1/2 van de jongens en mannen). Maar laat ons vooral zwijgen over het onderwerp en kinderen niet leren wat het allemaal inhoudt :wallbash:.
Mensen denken dat seksuele opvoeding gelijk staat aan seksualisering van kinderen. En eigenlijk zijn kinderen strikt genomen ook seksuele wezens die zich bewust zijn van hun geslachtelijkheid, maar dat houden we idealiter "onschuldig" en "ongeconsumeerd" tot ze ouder zijn. De perversie begint wanneer je als volwassene een seksuele relatie begint aan te gaan met een kind of dat je als volwassene kinderen gaat aanmoedigen om seksuele relaties aan te gaan met elkaar.
 

En fonction de l’âge, ces animations prennent des formes et abordent des thématiques différentes de la vie relationnelle (les émotions, l’amitié, le pardon, le deuil, le respect des autres, savoir dire non, connaître ses limites, …), affective (l’amour, les câlins, le consentement, …) et sexuelle (le corps humain, les 5 sens, la procréation humaine, la puberté, …).

Le plus souvent, les sujets abordés sont choisis en fonction des besoins des enfants ou adolescent·es : les animateur·rices vont partir des questions que les jeunes se posent et construire leur animation autour de ces préoccupations. Ainsi, des groupes du même âge ne vont pas spécialement aborder les mêmes sujets en animation : les animateur·rices vont s’adapter aux enfants et aux jeunes à qui ils et elles donnent une animation EVRAS. Dans tous les cas, les animateur·rices apportent des réponses adaptées en fonction de l’âge ou du stade de maturité des jeunes rencontré·es. Les animateur·rices prennent donc en compte l’âge du groupe, son degré d’aisance par rapport au fait de parler d’EVRAS, la sensibilité de chacun·e, … pour évaluer les thèmes à aborder et la façon de le faire et ainsi donner aux jeunes les informations nécessaires pour devenir des adultes éclairé·es acteur·rices de leur santé. On ne devance donc jamais les questions des enfants et des jeunes.

L’animation EVRAS est un moment durant lequel les élèves vont aborder les thématiques liées à la vie relationnelle, affective et sexuelle avec des personnes spécialisées (voir plus bas) sous forme de discussions, de jeux, de mises en situation, de quizz, etc. pour répondre aux préoccupations et aux questionnements des élèves.

À certains âges, dans une visée de prévention, certains sujets sont toutefois d’office abordés, comme la contraception, les IST, etc. Parfois encore, une animation peut s’intéresser à une thématique plus spécifique lorsque l’établissement scolaire fait une demande d’animation pour répondre à une situation problématique (harcèlement, comportements sexistes, etc.).

Quelques exemples de thèmes abordés par tranche d’âge :

– 3-5 ans : les parties du corps, l’intimité, les émotions
– 5-8 ans : les différences, le consentement
– 9-11 ans : différence entre l’amitié et l’amour, la pudeur, la puberté
– 12-14 ans : les stéréotypes, la contraception, les relations amoureuses
– 15-18 ans : l’identité, l’orientation sexuelle
Ik zie nu wel niet echt wat er zo verontrustend hieraan moet zijn, dat lijkt me precies gewoon voorlichting zoals wij (allemaal?) ook jaren terug hebben gekregen?

Het zegt al veel dat ze deze vraag moeten opnemen vind ik:
Y-a-t-il un risque de sexualité précoce ?
Nous vivons dans une société hypersexualisée, dans laquelle les enfants sont surexposé·es à un grand nombre de messages sexuels par le biais des réseaux sociaux, des médias grand public, mais aussi via les modèles ultra-stéréotypés qui leurs sont proposés (films, dessins animés, stars, …). On note également un contact de plus en plus précoce avec les images pornographiques. Cette hypersexualisation peut avoir des impacts sur le développement des enfants et sur la construction de leur image et peut contribuer également à la reproduction d’une société inégalitaire et sexiste.
Les enfants ont besoin d’être accompagné·es pour appréhender ces images et pour développer leur esprit critique. Les études montrent que les enfants qui ont eu la possibilité de parler de sexualité avec leurs parents et/ou des adultes de confiance, vivent leurs premières relations sexuelles plus tardivement, sont plus sélectif·ves dans leurs choix de partenaires et utilisent davantage les moyens de contraception.
Weet iemand wat nu eigenlijk het specifieke probleem is, heb de indruk dat het redelijk vaag blijft?

Een google search levert op dat een groot aantal islamtische organisaties duidelijk tegen zijn. Als je verder zoekt vind je de website van "Innocence en danger" die problemen ziet in Evras, maar dat lijkt een organisatie die door een persoon is opgestart, geen idee van enige agenda.
Innocence en danger Belgique s'oppose à l'hypersexualisation des enfants. Suite à la publication du guide EVRAS fin 2022, IEDB a été mobilisé par des parents pour comprendre les enjeux de cette éducation.
Après analyse, IEDB considère que certains éléments de ce guide peuvent compromettre l'intégrité psychique des enfants. De plus, l'équipe a reçu des témoignages préoccupants qui mettent en évidence des contenus innapropriés à destination des enfants dans le cadre des animations EVRAS.
C'est pourquoi IEDB forme les parents aux enjeux de l'EVRAS.

Ik voel me een beetje in de VS :unsure:
 
Gezien de hoek waaruit het protest komt, veronderstel ik dat het probleem is dat er in die Evras ook iets staat over abortus en LGBT.

Zie https://www.evras.be/?rp=yes

Het blijft voor mij vreemd hoe religieus conservatieve mensen niet inzien dat deze thema's doodzwijgen bij kinderen tot niks goed kan leiden. Door onze katholieke geschiedenis weten we exact wat voor problemen dat kan veroorzaken.
 
Ik vind het niks overdreven om het een terreurdaad te noemen. En ik geloof niet dat ik me zou kunnen vinden in de minste verschuiving naar een mildering van dit uiterste minimum, die bijzonder karige 4 uurtjes seksuele opvoeding.

En als je ziet hoeveel mensen nog problemen hebben om basisbegrippen als consent toe te passen, is het overduidelijk dat er nog een grote nood is aan toelichting. Aan een moderne versie daarvan, die verder gaat dan een banaan om een condoom rond te doen, en een uurtje in de les biologie. Maar dit zal wel een thema zijn waar onverwachte vrienden elkaar kunnen vinden, zeker.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Hopen dat dat protest mooi genegeerd wordt en dat ze die 'evras' lessen niet gaan schrappen.

Ik ben totaal niet rechtsgezind, maar ja, die mensen zijn gewoon te conservatief voor onze maatschappij. Katholiek, moslim, jood, allemaal 1 pot nat op dat vlak. Niet akkoord met het curriculum van de school = haal uw kind daar dan weg en zoek een andere school, of zelfs thuisscholing als ge er echt niet tegen kunt.

Om een school in brand steken moet je ook behoorlijk intellectueel achtergesteld zijn me dunkt. Vergelijkbaar niveau met boeken in brand steken ofzo (cfr. de koranverbrandingen in Zweden, dus dat niveau wordt langs beide kanten gehaald)

Dieptriest om het in brand steken van een school, een gebouw om kinderen/jongeren in op te vangen en op te leiden, op hetzelfde niveau te stellen als een boek geschreven door een profeet/krijgsheer van 1400 jaar geleden, waar toevallig inderdaad héél wat mensen belang aan hechten... maar wat fundamenteel slechts een mening is. Als je een boek bezit, en het is géén immens waardevol exemplaar van archeologisch of kunstzinnig belang, mag je dat wat mij betreft gerust in brand steken.

Een school in brand steken zou nooit ofte nimmer mogen.
 
Dieptriest om het in brand steken van een school, een gebouw om kinderen/jongeren in op te vangen en op te leiden, op hetzelfde niveau te stellen als een boek geschreven door een profeet/krijgsheer van 1400 jaar geleden, waar toevallig inderdaad héél wat mensen belang aan hechten... maar wat fundamenteel slechts een mening is. Als je een boek bezit, en het is géén immens waardevol exemplaar van archeologisch of kunstzinnig belang, mag je dat wat mij betreft gerust in brand steken.

Een school in brand steken zou nooit ofte nimmer mogen.
Allee, het is weer tijd om de morele high ground te pakken?
Niemand vindt dat een school in brand steken ooit zou mogen.
 
Allee, het is weer tijd om de morele high ground te pakken?
Niemand vindt dat een school in brand steken ooit zou mogen.

Handig de zin daar afbreken natuurlijk.

Een boek van geen historische waarde mag men wél in brand steken, vrijheid van meningsuiting.
Niemand bepleit inderdaad dat je scholen in brand mag steken, maar sommigen hier plaatsen het in brand steken van een school op hetzelfde niveau als het in brand steken van een koran... en dat is inderdaad - bekeken vanuit mijn "morele high ground" als je het zo wilt noemen - walgelijk.
 
Ik vind het alleszins hallucinant dat we in België brandstichting krijgen in scholen omdat er verplicht een minimum aan seksuele opvoeding zou gegeven worden. Ik vrees dat dit zeker in Vlaanderen als een fait divers zal passeren (want Wallonië is ver enzo), maar eerlijk gezegd zou iedereen die graag in de huidige maatschappij woont op zijn achterste poten moeten staan om zoveel achterlijkheid te veroordelen.

Het ergste is dat ik verwacht dat op allerhande sociale media vanuit de gewoonlijke hoek dit men dit gaat aangrijpen als een soort anti-whatever heldendaad.
 
Dieptriest om het in brand steken van een school, een gebouw om kinderen/jongeren in op te vangen en op te leiden, op hetzelfde niveau te stellen als een boek geschreven door een profeet/krijgsheer van 1400 jaar geleden, waar toevallig inderdaad héél wat mensen belang aan hechten... maar wat fundamenteel slechts een mening is. Als je een boek bezit, en het is géén immens waardevol exemplaar van archeologisch of kunstzinnig belang, mag je dat wat mij betreft gerust in brand steken.

Een school in brand steken zou nooit ofte nimmer mogen.

Ik heb geen zin om er teveel over te discussiëren, maar wat ik bedoelde was het intellectuele niveau van "het staat mij niet aan dus ik steek het in brand / maak het kapot". Dat is het intellectuele niveau van een kind.

Een boek in brand steken is voor mij ook geen meningsuiting (van een volwassen persoon), maar een provocatie. Een volwassen meningsuiting is gewoon zeggen "wat hier instaat vind ik x of y". Boeken verbranden doet me ook instant denken aan nazisme. Maar bon, dat is off-topic, het gaat hier over Evras en scholen.
 
Ik dacht eerst protest uit katholieke hoek, maar dan zie ik daar moslima's protesteren tegen Evras. Ik vind het jammer dat het artikel geen ruimte laat voor de hoek waar kritiek van komt.
Hoe ver hebben we het eigenlijk laten komen dat we niet eens meer zelf mogen beslissen over hoe sexualiteit anno 2023 moet besproken worden.
 
Hoe ver hebben we het eigenlijk laten komen dat we niet eens meer zelf mogen beslissen over hoe sexualiteit anno 2023 moet besproken worden.
We mogen het toch nog "zelf" beslissen? Er komen protesten omdat we het "zelf" beslissen.
Met die "zelf" geef je trouwens aan dat de protesten komen van "de anderen"... dat is nochtans niet wat er in de kranten staat. Daar gaat het over Waalse protesten.
 
We mogen het toch nog "zelf" beslissen? Er komen protesten omdat we het "zelf" beslissen.
Met die "zelf" geef je trouwens aan dat de protesten komen van "de anderen"... dat is nochtans niet wat er in de kranten staat. Daar gaat het over Waalse protesten.
Ik doelde op het feit dat het uit moslima hoek komt, dat lees ik toch van Avondland.

En blijkbaar willen zij niet dat wij het nog "zelf" beslissen.
 
Ik doelde op het feit dat het uit moslima hoek komt, dat lees ik toch van Avondland.

En blijkbaar willen zij niet dat wij het nog "zelf" beslissen.
Nee, ik bedoelde dat de perceptie in dat artikel toch wel heel sterk neigt richting moslima's door het gebruik van die ene afbeelding waarin moslima's effectief protesteren tegen Evras. Er is momenteel nog geen verdachte gearresteerd.
 
Terug
Bovenaan