Je hebt het hier weer over "verplichte zelfreflectie", terwijl Sir.Killalot en ik je al heel duidelijk hebben geciteerd dat jouw eigen overtrokken interpretatie vechten tegen windmolens is? Je gebruikt een foute invulling ervan om dan ertegen te klagen.
Heb je eigenlijk de moeite gedaan om de desbetreffende passages over genderidentiteit te lezen in het document (slides) van Evras?
Daar staat expliciet in dat tussen 9 en 11 jaar het kind zijn eigen genderidentiteit moet kunnen consolideren en in staat moet zijn om zijn/haar eigen genderidentiteit en -expressie te kunnen aanvaarden (of te verwerpen uiteraard).
Met alle respect, maar om dit te kunnen verwacht je dus van het kind dat het aan zelfreflectie doet.
Dat is totaal iets anders dan stellen dat de zanger van K's Choice vroeger een meisje was of dat meester Rudi volgend jaar terugkeert als juffrouw Ria.
Je mag gerust jouw eigen interpretatie geven (en nogmaals, ik kan mij heel goed vinden in de interpretatie van jou en SirKillalot), maar dat is niet wat er staat in de documenten die ter discussie staan.
Als ik daar vervolgens tegen in ga, dan wordt dat weggezet alsof ik een 'eigen overtrokken interpretatie' doe, maar dat klopt dus niet.
Het is trouwens ook op basis van deze documenten dat bepaalde pedagogen in de tegenaanval zijn gegaan, mogelijks aangedikt en verkeerd geïnterpreteerd door bepaalde media, maar de basis is nochtans duidelijk.
Uiteraard, en ik denk wel dat we het daarover eens zijn, is het wel zo dat het document eenduidigheid mist.
Bijvoorbeeld: er wordt vermeld dat masturbatie in het lager onderwijs niet behandeld wordt, tenzij het thema zou worden aangesneden door een van de leerlingen.
Vanuit pedagogisch standpunt ben ik het er mee eens dat je het thema niet kunt weglachen of wegzetten als onbestaand, wanneer de vraag gesteld wordt.
Echter begrijp ik ook de bezorgdheid van de ouders dat ze graag willen weten wat er desgevallend exact besproken zou worden, ook al is het maar om nadien verdere duiding te kunnen geven aan zoon- of dochterlief als er extra vragen komen.
En ja, ook hier zullen bepaald ouders dit aangrijpen om te stellen dat de kindjes op negenjarige leeftijd aangeleerd worden hoe ze moeten masturberen, maar dat klopt uiteraard niet.
Maar lees ik het nu goed en wil je een pleidooi houden om seksuele voorlichting door de ouders te laten geven, omdat die de kinderen het beste kennen? En waarom stoppen we daar, waarom niet ook LO? Of aardrijkskunde? Maakt toch niet uit of ze alle landen kennen, de ouders weten wel waar de kinderen ooit heen zullen gaan.
Nee, dat lees je verkeerd.
@KnightOfCydonia snijdt het thema gendertransitie aan, jij reageert erop dat het een gevoelig thema is en dat de ouders hun kind het beste kennen om dit te behandelen.
Ik quote jou en bevestig dat dit het beste in ouderlijke kring besproken wordt, dan dat een volledige klas ermee geconfronteerd wordt.
Waarbij je vervolgens, uit het niets, alles op één hoop gooit, woorden in de mond legt en op ludieke wijze een zijdiscussie start over thuisedecatie van seksuele voorlichting...
Triest.
Die "verwarring zaaien" stoot mij dan ook het meeste tegen de borst, omdat dat echt begint aan te leunen tegen "propaganda voor transseksualiteit", wat dan de fake news is die verspreid wordt.
Ik herhaal, voor de zoveelste keer: in het document tracht men inclusief te zijn (of jij dat nu goed vindt of niet, maakt niks uit), waaruit ik concludeer dat de inclusiviteit klaarblijkelijk belangrijker is dan het potentieel risico dat er verwarring ontstaat bij kinderen die niet weten waarover het gaat (en ik ben met 'verwarring' nog voorzichtig in mijn bewoording - de Waalse pedagoge uit het artikel dat ik eerder deelde spreekt zelfs over trauma's).
En daar stopt het, maar jij leest ergens tussen de regels dat dit 'propaganda' zou zijn voor transseksualiteit.
Opnieuw triest.
Je zegt ook dat de werkelijke inhoud "niet wegneemt dat er in Wallonië zich vragen worden gesteld rond de richtlijnen"
Zie hierboven.