Brainstorming nieuwe wagen

Bij een stage 1 tuning werd mij ten stelligste aanbevolen om 98 te tanken, behalve van 1 welbepaald (goedkoop) merk.

Ik tank eigenlijk altijd 95, prijsverschil is mij te groot (behalve in fr, daar liggen de prijzen veel dichter bijeen).

Dat gaat geen kwaad kunnen, maar 98 gaat zuiniger rijden. Bij mij. I30 was het ongeveer 10% verschil qua verbruik, als het prijsverschil dus minder dan 10% is, is 98 goedkoper
Ik heb dat al gehoord, zelf nog niet kunnen vaststellen in alle eerlijkheid, al zeker niet in de grootorde van 10%.

Ik heb dat al gehoord, zelf nog niet kunnen vaststellen in alle eerlijkheid, al zeker niet in de grootorde van 10%.
Gaat heel fel afhangen van de afstelling van uw auto. Bij de ene auto ga je dat merken, bij de andere niet. Bij de i30 viel het heel hard op. 10% op uw gebruik is wss ook "maar" 0.7l/100km natuurlijk. En voordat uw boordcomputer dat juist heeft doorgerekend, zijt ge al wel een paar 1000km ver....

Gaat heel fel afhangen van de afstelling van uw auto. Bij de ene auto ga je dat merken, bij de andere niet. Bij de i30 viel het heel hard op. 10% op uw gebruik is wss ook "maar" 0.7l/100km natuurlijk. En voordat uw boordcomputer dat juist heeft doorgerekend, zijt ge al wel een paar 1000km ver....
Ik deed mijn 'testen' ook niet op de boordcomputer maar aan de pomp, zoveel km tegenover zoveel liter brandstof. Dat ging toen wel over een 1.0 Corsa, een iets andere motor dan de i30N ;)

Bij mijn hybride begin ik er niet aan om het te proberen tracken :D

Dat gaat geen kwaad kunnen, maar 98 gaat zuiniger rijden. Bij mij. I30 was het ongeveer 10% verschil qua verbruik, als het prijsverschil dus minder dan 10% is, is 98 goedkoper

Ben je daar zeker van?

Ik merk bij mijn auto dat hij zuiniger is sinds ik terug 95 tank.
Ok, nog maar 5 tankbeurten sinds ik terug 95 tank, maar hij is nu 0.43 l/100km zuiniger tegenover 98.

Met een tune, best tanken op wat die afgesteld is. Maar zelfs dan kan een ander geen kwaad.
Die motoren zijn ook gemaakt om zowat overal te kunnen rijden, dus ook op plekken waar de kwaliteit van brandstof minder is dan bij ons.

Als het voldoende scheelt, gewoon 95 in dat ding gooien! Bij mijn A6 doe ik ook altijd 95, in mijn motor meestal 98 omdat die met 98 op de testbank is geweest.

Ben je daar zeker van?

Ik merk bij mijn auto dat hij zuiniger is sinds ik terug 95 tank.
Ok, nog maar 5 tankbeurten sinds ik terug 95 tank, maar hij is nu 0.43 l/100km zuiniger tegenover 98.
Auto's rijden over het algemeen wel duidelijk zuiniger in de zomer dan in de winter, ook al zou je dat met dit weer misschien niet zeggen dat het (bijna) zomer is.
Kans is groot dat je eerder dat meet dan het verschil in brandstof.

Ik ga deze even hijacken om niet speciaal een nieuwe thread te moeten openen.

Wij rijden momenteel met een Mercedes GLA van 2015. Was ooit een bedrijfswagen, nadien privé overgenomen. Diesel.
Ik reed vroeger (bedrijf) 40k km per jaar. Nu zijn dat er minder dan 10k.

We zijn nu aan het uitkijken naar een nieuwe wagen.
Maar ik weet op dit moment echt niet of ik voor benzine, elektrisch of plug-in hybride moet gaan.

Benzine is het goedkoopste. Maar is het met alle aankomende regels nog wel verstandig om een Diesel aan te schaffen?
We hebben zonnepanelen, maar nog geen laadpaal. Elektrisch of plug-in zou dus een extra investering zijn.
Ook niet echt een idee of we voldoende opwekking hebben om (veel van) het EV-opladen te coveren.

Ons oog is trouwens gevallen op een VW Tiguan.
We kunnen ons allebei wel vinden in het design en het is vooral de grote koffer die ons het meeste aanspreekt (binnenkort komt er een 2de kind bij).
Ik moet er ook eerlijk bijzeggen dat ik vooral degene ben die naar een hoger segment neigt (Mercedes, BMW) gezien ik daar altijd mee gereden heb. Voor mijn vriendin is een auto gewoon een vervoermiddel om van A naar B te gaan. We vonden een gulden middenweg bij Volkswagen.

Maar dus voornamelijk de vraag:
Ik weet op dit moment echt niet of ik voor benzine, elektrisch of plug-in hybride moet gaan.

Wij rijden momenteel met een Mercedes GLA van 2015. Was ooit een bedrijfswagen, nadien privé overgenomen. Diesel.

Maar ik weet op dit moment echt niet of ik voor benzine, elektrisch of plug-in hybride moet gaan.

Benzine is het goedkoopste. Maar is het met alle aankomende regels nog wel verstandig om een Diesel aan te schaffen?
We hebben zonnepanelen, maar nog geen laadpaal. Elektrisch of plug-in zou dus een extra investering zijn.
Ook niet echt een idee of we voldoende opwekking hebben om (veel van) het EV-opladen te coveren.

We kunnen ons allebei wel vinden in het design en het is vooral de grote koffer die ons het meeste aanspreekt (binnenkort komt er een 2de kind bij).
Ik moet er ook eerlijk bijzeggen dat ik vooral degene ben die naar een hoger segment neigt (Mercedes, BMW) gezien ik daar altijd mee gereden heb. Voor mijn vriendin is een auto gewoon een vervoermiddel om van A naar B te gaan. We vonden een gulden middenweg bij Volkswagen.

Ik weet op dit moment echt niet of ik voor benzine, elektrisch of plug-in hybride moet gaan.
Onder welke fiscaliteit zal deze auto vallen? Bedrijfswagen of privé?
Want op basis daarvan ga je 2 totaal verschillende antwoorden krijgen.

Even hierop inpikken: met alle respect, maar VW staat imo op zo goed als geen enkel vlak "hoger" dan eender welk ander willekeurig merk, prijsbrekers als Dacia en Suzuki daargelaten, behalve op vlak van prijs.

Met andere woorden, als VW een gulden middenweg is tussen "low end" en premium, dan is Toyota, Hyundai, Kia, Renault, Peugeot, Opel, Ford, Skoda... dat ook. De dagen dat VW zichtbaar op een hoger plan stond dan andere middenklasse merken, liggen al een tijdje achter ons.

Even hierop inpikken: met alle respect, maar VW staat imo op zo goed als geen enkel vlak "hoger" dan eender welk ander willekeurig merk, prijsbrekers als Dacia en Suzuki daargelaten, behalve op vlak van prijs.

Met andere woorden, als VW een gulden middenweg is tussen "low end" en premium, dan is Toyota, Hyundai, Kia, Renault, Peugeot, Opel, Ford, Skoda... dat ook. De dagen dat VW zichtbaar op een hoger plan stond dan andere middenklasse merken, liggen al een tijdje achter ons.
Bedankt voor de informatie.
Ik neem het zeker mee.

Daar ben ik het nu wel niet mee eens. Behalve skoda misschien, dat merk is VW helemaal aan het kannibaliseren.

Met die km's is een diesel sowieso niet interessant, behalve moest je toevallig (juist door de regelgeving) een dieselwagen veel goedkoper kunnen aanschaffen dan het equivalente in iets anders.

Voor de keuze tussen benzine, elektrisch, plug-in : Het zal altijd een kwestie zijn van inschattingen te maken, waarbij we nooit perfect de toekomst kunnen voorspellen. Bij strengere wetgeving zou een elektrische wagen wel eens beter zijn waarde kunnen houden. Aan de andere kant, kan door lagere prijzen en/door de nieuwe technologie van de solid state batterij de dan "oude" elektrische wagen wel eens toch meer afschrijving kennen.

Wat tegelijkertijd ook belangrijk is, is natuurlijk jullie gebruik. Hoe gebruiken jullie de auto? Is die 10km vooral rond de kerktoren veel kleine ritjes? Of staat die vaak stil en als je rijdt, dat het dan langere ritten zijn? In het eerste geval gaat de elektrische auto vaak wel fijn zijn omdat je dan (met een laadpaal thuis) quasi nooit nog zult moeten tanken. In het tweede geval, zul je vaker op de externe infrastructuur moeten rekenen (die er wel steeds meer is natuurlijk, maar ook iets duurder is qua "tankprijs").

Het wordt dan ook nog eens moeilijk omdat een elektrische auto of benzine auto vaak niet één op één te vergelijken zijn. Er zijn weinig merken waarbij er eenzelfde model in beide versies beschikbaar is (en als dat wel het geval is, is dat meestal eigenlijk niet zo voordelig tov. een dedicated opbouw van de wagen).

Ik zou oa. eens aanraden om ook gewoon eens te gaan rijden met een voorbeeld in elke categorie. Ga eens rijden met de Tiguan en ga eens rijden met een wagen die jullie zien als elektrisch alternatief hiervoor. Waarbij je dan elektrisch mogelijks een tikje hoger kan kijken qua originele aanschafprijs omdat er qua onderhoud, runnings costs, belasting, ... en wellicht restwaarde (maar dit is het meeste koffiedik kijken) wat minder kosten zijn.

Terug
Bovenaan