Brainstorming nieuwe wagen

Trigun

New member
Mensen met een Porsche Macan hier aanwezig? Na 13,5 jaar een bedrijfswagen te hebben gehad moet ik nu privé zelf een wagen aanschaffen.
The heart wants a Porsche Macan, maar het brein zegt: ''denkt toch 2x na (biv, tax)...." 🙃 Vooral benieuwd naar verbruik en zeker naar onderhoudskosten.

Met een baby onderweg wil ik ook wel iets dat ruimte heeft (en ook plek om de golden retriever te vervoeren).... en daar is de Macan mss toch minder geschikt voor (men moet realistich blijven natuurlijk)
Ik dacht voor rest ook aan een X3/X5, bmw 5 touring, VW arteon, XC60 (allemaal al dan niet phev), Mercedes GLC (allemaal tweedehands, budget tot max 50.000euro)
 
Geen Macan. Afhankelijk van de motorisatie van biv en vb nog wel mee, de Macan kan je kopen met een relatief bescheiden motor he.
Onderhoud bij een onafhankelijke Porsche specialist is niet echt duurder dan onderhoud van een random BMW bij de dealer.
Banden en verbruik hangt ervan af hoe je er mee rijdt.
 
Waarom niet direct een cayenne? De macan is relatief duur op de tweedehandse markt als je die vergelijkt met de cayenne.
 
Waarom zou je privé nu een elektrische wagen kopen. Je haalt het er momenteel enkel uit omdat de aftrek van EV's zakelijk groter is dan ICE's
'denkt toch 2x na (biv, tax)...." 🙃 Vooral benieuwd naar verbruik en zeker naar onderhoudskosten.

Als ge privé een Macan kunt kopen zal een electrische ook wel kunnen zeker ipv de 2.0l benzine met 250pk
 
Waarom zou je privé nu een elektrische wagen kopen. Je haalt het er momenteel enkel uit omdat de aftrek van EV's zakelijk groter is dan ICE's

Goh, als je relatief veel via zonnepanelen kan laden, weinig gebruik moet maken van snelladers en redelijk wat afstand aflegt, kan een EV verrassend interessant zijn.
Elektrische Macan zou starten aan 81 K€, tegenover 73 K€ voor de goedkoopste ICE. Dat verschil moet je op een jaar of 5 er wel uit halen mits aan bovenstaande voorwaarden voldaan is:
- ICE Macan 265 pk: 10 l / 100 km = €18
- EV: reken op 24 kWh / 100 km (werkelijk verbruik van IX) = € 10 grootte-orde gerekend aan gemiddeld € 0,40 / kWh
Nog zonder BIV, wegentaks, initieel lagere onderhoudskosten zit je al aan €1600 verschil als je 20.000 km / jaar doet.

En als je voor een SUV zoals een Macan gaat, maakt een paar 100 kg door die batterijen niet het grootste verschil van de wereld, terwijl elektrisch rijden ook wel voordelen heeft (instant koppel bv.)
 
Hier een Macan Gts, (turbo dus)

Vooral die 440pk is top, formaat is ideaal. Een cayenne is een lompe boot. (Mijn idee)

Een Macan is toch nog vrij onopvallend en dat vind ik wel belangrijk.

Zit alleen teveel software in naar mijn gevoel , internet enzo.. ( maar ik loop mss 20 jaar achter ook)
 
Ik heb het gevoel naargelang de lijst die je geeft, dat je eigenlijk nog totaal niet weet wat je wil. Er zitten grote suv's tussen, een touring, ... zeer divers allemaal. Is het misschien een idee om gewoon met al deze modellen te gaan testrijden en zo te beslissen? BIV's etc zal wel meevallen bij de Macan aangezien je ook de lichtere motoren kan nemen (wat ik gok dat je wil doen voor het budget).
 
Mensen met een Porsche Macan hier aanwezig? Na 13,5 jaar een bedrijfswagen te hebben gehad moet ik nu privé zelf een wagen aanschaffen.
The heart wants a Porsche Macan, maar het brein zegt: ''denkt toch 2x na (biv, tax)...." 🙃 Vooral benieuwd naar verbruik en zeker naar onderhoudskosten.

Met een baby onderweg wil ik ook wel iets dat ruimte heeft (en ook plek om de golden retriever te vervoeren).... en daar is de Macan mss toch minder geschikt voor (men moet realistich blijven natuurlijk)
Ik dacht voor rest ook aan een X3/X5, bmw 5 touring, VW arteon, XC60 (allemaal al dan niet phev), Mercedes GLC (allemaal tweedehands, budget tot max 50.000euro)
Doe mij dan maar die 5 reeks touring :)
Je lijst is vanalles en nog wat, ik loop precies rond in een hoger segment van Cardoen.

Naar welk model wil je, los van het merk ?
 
Volg uw hart zou ik zeggen, anders hebt ge kei lang het gevoel van wat als ...
MAAR moest ge toch ne 5 serie overwegen ... 'k heb ne 540d Touring LCI te koop die weg moet. Da's goed betaalbaar als particulier. ;)
 
Macan zal misschien niet de beste auto uit uw lijstje zijn, maar ge gaat u heel uw leven beklagen als ge er nu geen koopt en volgende keer misschien het budget er niet meer voor is...
Naar belastingen en onderhoud zit er geen verschil tov de andere modellen die je beschrijft, dus dat maakt het verschil niet. Je zal alleen wat minder opties hebben binnen hetzelfde budget waarschijnlijk.
 
Cayenne en X5 eigenaar geweest. Ik leun naar Porsche sowieso.

Ik zou voor de standaard Macan (geen S, of GTS) gaan, en je kunt stock ook deze vinden met correct aantal snufjes en uitvoering of bij Porsche Approved, alleen zullen de velgen meestal basic zijn, echter vind je dat tweedehands met bandenset direct terug.

Als je btw deze tweedehands zou kopen en de eerste twee jaar bij Porsche op onderhoud gaat; kun je achteraf ook bij de kleine garagist om de hoek (als hij het merk doet) deze laten uitvoeren en daar bespaar je ook weer op.

Best aan je verzekeringsagent even alles opvragen qua kost full omnium, biv enz dat je voor geen verrassingen staat. Je krijgt ook makkelijk een kid met stoel achteraan in, moet je niet bang voor zijn.
 
Met een baby onderweg wil ik ook wel iets dat ruimte heeft (en ook plek om de golden retriever te vervoeren).... en daar is de Macan mss toch minder geschikt voor (men moet realistich blijven natuurlijk)
Niet om in de traditionele "wij pasten vroeger met z'n vijven én bagage in vaders polo"-discussie te verzanden, maar een Macan is toch echt geen kleine wagen é. Ok, door de coupélijn verlies je wat praktische kofferruimte, maar je spreekt nog steeds over 500 liter.
 
Niet om in de traditionele "wij pasten vroeger met z'n vijven én bagage in vaders polo"-discussie te verzanden, maar een Macan is toch echt geen kleine wagen é. Ok, door de coupélijn verlies je wat praktische kofferruimte, maar je spreekt nog steeds over 500 liter.
Tegenwoordig hoor je vaak mensen zeggen "ja ik krijg niet genoeg in die wagen" en dan zie je ze naar Frankrijk rijden met een mini frigo, drie fietsen, 2 surfplanken, den halve Torfs qua schoenen bij, en 1 bebe achterin.
 
Ik heb met een 2019 BMW X5 Xdrive40i gereden en zou hem wel willen kopen. Echter is’t een benzine Euro6d-temp… doen of toch maar uitkijken naar een Euro6d?
 
Terug
Bovenaan