BPost aanklagen. Enige kans?

Welke koeriersdienst heeft er dan wel een goede reputatie?
Ik heb eerlijk gezegd al het minste klachten gehad met bPost t.o.v. zo goed als alle andere koeriersdiensten.

Intussen al een 6-tal jaar niet meer in B2C, maar in een illuster verleden meerdere jaren bij wat toen (vandaag nog) de grootste B2C-shippers waren gezeten. DPD (vooral) en DHL staken er toen met kop en schouders boven uit. FedEx op specifieke connecties. UPS was over het algemeen ook ondermaats. Bpost kwam toen (en nu nog steeds) niet meer binnen.
Mogelijk zijn die dingen wat geswitched voor grote volumes, maar ik neem een DPD of een DHL vandaag nog steeds voor alles wat ik P2P wil zien gaan in kleine volumes of in one offs.

Op meerdere lijnen was FTL toen met local B2C forwarding services de beste optie. Gewoon kwestie van de juiste integrator te vinden, die je de moeite kan besparen om met elk van die spelers aparts te geen connecten. Very much doubt dat dat vandaag echt anders zou zijn.

Voor binnenland is bpost perfect ok. Voor buitenland zou ik ze ook niet aanraden, bovendien zijn ze ook zeker niet de goedkoopste voor het buitenland.

De "home carrier" is vaak de beste algemene optie om te sturen naar een EU land:
NL: PostNL
FR: DPD (en Zuid-Europa in het algemeen)
UK: GLS, maar DPD staat er ook sterk
DE: DHL Parcel

De beste algemene optie voor EU, balans tussen kost en kwaliteit, is UPS Standard. Ik voeg er wel direct aan toe dat UPS ook niet opperbest is, maar voor intra-EU wel beter en goedkoper dan bpost. Het is de beste balans.

De absoluut grootste zekerheid binnen de EU dat iets aankomt is met DHL Express, met hun diensten Express 9:00, Express 12:00, Express Worldwide of Economy Select. Let op: niet met DHL Parcel of andere DHL varianten.

Wat de VS betreft stuur je het best met FedEx of UPS WorldWide (in die volgorde).

Wat de rest van de wereld betreft, hangt ervan af. Voor Japan die firma met die kat die haar kitten draagt. Rest van Azië staat DHL Express in de regel ook sterk. Maar het hangt echt af van land tot land.

- het is niet aan OP om te zeggen wat bpost wel/moet doen. Als het pakket kwijt is, dan heeft bpost maar 1 verplichting, en dat is uitbetalen volgens de verbintenis aangegaan. Ze hebben geen enkele verbintenis om het te gaan zoeken.
- het is niet omdat de tracking zegt dat het ergens ligt, dat het er ook effectief ligt
Ik blijf er bij dat een pakje dat bestaat plots niet meer bestaat. Ergens is dat verloren gegaan. Het is het laatst gescant geweest in een sorteercentrum en nadien niet meer. Opties zijn
- dat ligt ergens nog in dat sorteercentrum --> ligt fysiek daar
- het is meegegeven met ne camion zonder dat het gescant is --> chauffeur camion zou bij het lossen van zijn vracht dan toch dat pakje tegenkomen. Dat moet dan toch ook gescant worden, ofwel is er een vreemd pakje dat overblijft en dan moet iemand zijn frank toch vallen van "tjiens, hier is een pakje teveel"

Ik bedoel maar, als ze weten waar pakjes binnenkomen en buitengaan dan moet er tussen die 2 punten ergens fysiek een pakje liggen. Is het naar een foute locatie verstuurd dan moet er op die locatie toch iemand melden dat ze iets ontvangen hebben dat ze niet nodig hadden denk ik dan.

Dat airtag-idee is wel slim. Probleem is dan dat als je tegen bv de debielen van bPost zou zeggen "hier zijn specifieke coördinaten van waar het pakje ligt" hun antwoord zal zijn dat dit niet de procedure is om dat te gaan zoeken. En dat het ook via het officiële kanaal moet verlopen en dat er eerst een klacht moet volgen, een fysieke opzoeking, blablabla ...

- dat ligt ergens nog in dat sorteercentrum --> ligt fysiek daar
Label kan eraf gescheurd zijn (ik veronderstel dat je geen backup label in de doos zelf gestoken hebt?).

Doos zelf kan de machine niet overleefd hebben indien het slecht verpakt was (aka niet met de geschikte doos, geschikte tape, of inhoud schoof alle kanten op => overleeft machine niet). De inhoud zal er dan ergens naast gevlogen zijn of in een of andere "refuse" chute als het op de band is blijven liggen, maar als er geen label meer te vinden is zal men niet weten aan wie/wat het toebehoort.
- het is meegegeven met ne camion zonder dat het gescant is --> chauffeur camion zou bij het lossen van zijn vracht dan toch dat pakje tegenkomen. Dat moet dan toch ook gescant worden, ofwel is er een vreemd pakje dat overblijft en dan moet iemand zijn frank toch vallen van "tjiens, hier is een pakje teveel"
Maar er is geen "camion" scan bij bpost he. Je hebt de sorteerder (Beumer) scan en dat is de enige scan in een centrum, de sorteerder dropt het in een chute en vanuit die chute wordt het in een (vracht)wagen geladen zonder bijkomende scan.

Gezien het internationaal was zou de volgende logische stap geweest zijn dat het gescand werd in het postbedrijf van de bestemming, maar dat is nooit gebeurd. Mogelijkheden die horen bij laatste scan in sorteercentrum:
=> label eraf gescheurd, doos beschadigd bij bpost (zie hierboven)
=> label eraf gescheurd, doos beschadigd in vrachtwagen of bij het postbedrijf van de bestemming voor het gescand werd
=> per ongeluk in vrachtwagen blijven liggen (erg onwaarschijnlijk gezien de grootte)
=> naar verkeerd land gestuurd (tenzij je zelf het verkeerde land geselecteerd had op het label is dit erg onwaarschijnlijk gezien automatie + het zou tegen nu wel al teruggestuurd zijn).

chauffeur camion zou bij het lossen van zijn vracht dan toch dat pakje tegenkomen. Dat moet dan toch ook gescant worden, ofwel is er een vreemd pakje dat overblijft en dan moet iemand zijn frank toch vallen van "tjiens, hier is een pakje teveel"

Ik bedoel maar, als ze weten waar pakjes binnenkomen en buitengaan dan moet er tussen die 2 punten ergens fysiek een pakje liggen. Is het naar een foute locatie verstuurd dan moet er op die locatie toch iemand melden dat ze iets ontvangen hebben dat ze niet nodig hadden denk ik dan.
Het is niet alsof er ergens een proactief proces is waarbij er ergens iets van detectie ingebouwd is van "tiens er is precies een pakket verloren" oid. Het is puur reactief: de klant moet klagen en pas dan wordt er gekeken.

Er is geen "vreemd pakket" dat overblijft bij vrachtwagens. Zoals gezegd: er wordt niet gescand aan de vrachtwagen. Eenmaal die vrachtwagen op z'n bestemming komt legt die alles gewoon op de band daar, en als er daar een pakket tussenzit dat er niet hoort gaat hij er niets van merken, dat wordt elders in dat centrum dan opgelost.

Laatst bewerkt:
=> naar verkeerd land gestuurd (tenzij je zelf het verkeerde land geselecteerd had op het label is dit erg onwaarschijnlijk gezien automatie + het zou tegen nu wel al teruggestuurd zijn).
Selectie van het land is (nog) niet geautomatiseerd.

Je ziet hier hoor een mens een code van twee cijfers intypt voor het land te selecteren.

Selectie van het land is (nog) niet geautomatiseerd.

Je ziet hier hoor een mens een code van twee cijfers intypt voor het land te selecteren.
Ja, maar dat is Duitsland, en wat ons land betreft zou dat niet het volledige verhaal zijn. Manuele sort is enkel maar bij pakken zonder manifest. Dat is: geen barcode erop met zendingsgegevens aan gekoppeld. Je moet al goed je best doen om een pak zonder manifest te verzenden. Als je online een label aankoopt bij bpost stuur je de adresgegevens meteen door en wordt er een manifest gemaakt, in het sorteercentrum wordt het daarmee automatisch gesorteerd.

Als je naar een postkantoor gaat (of postpunt misschien ook) en je wilt een pak sturen en je kiest voor de goedkoopste Economy optie (waar je zelf achter moet vragen, ze gaan dat nooit voorstellen) dan verstuur je gewoon met handgeschreven naam/adres. Maar ook dan wordt er aan het loket nog een interne barcode opgekleefd en moet de persoon aan het loket het land van bestemming ingeven en wordt er een mini-manifest gemaakt, wat daarna in het sorteercentrum gebruikt wordt.

Er zullen ongetwijfeld wel manieren zijn om een pak toch in bpost te krijgen zonder manifest. Niet meer via de pakjesbus, want die is afgeschaft net omwille van problemen met pakken zonder manifest. Maar een kleiner pak gewoon in de postbus droppen met postzegels oid, en dan zal het idd nog manueel ingetikt worden, maar het is dus zeker niet op zo'n grote schaal als je in dat filmpje ziet.

Label kan eraf gescheurd zijn (ik veronderstel dat je geen backup label in de doos zelf gestoken hebt?).
Er stak een brief in de doos met de gegevens van zowel mezelf als de ontvanger.
Doos zelf kan de machine niet overleefd hebben indien het slecht verpakt was (aka niet met de geschikte doos, geschikte tape, of inhoud schoof alle kanten op => overleeft machine niet). De inhoud zal er dan ergens naast gevlogen zijn of in een of andere "refuse" chute als het op de band is blijven liggen, maar als er geen label meer te vinden is zal men niet weten aan wie/wat het toebehoort.
Daarom dat ik 20x heb gezegd aan BPost dat ze me gewoon een platform moeten geven (emailadres, link, ...) zodat ik een foto kan sturen van het artikel in kwestie. Ook al heeft de doos en het label het niet overleefd, een stuurhuis van 1 meter breed herken je wel als je een foto ernaast houdt.
Het is niet alsof er ergens een proactief proces is waarbij er ergens iets van detectie ingebouwd is van "tiens er is precies een pakket verloren" oid. Het is puur reactief: de klant moet klagen en pas dan wordt er gekeken.
Als het pakje gedurende 2 weken onbewogen staat in een sorteercentrum zou er ergens, en dan vooral in deze tijden, een intern alarm moeten afgaan. We zitten met AI dat de wereld overheerst maar dit zou dan onmogelijk zijn.
Er is geen "vreemd pakket" dat overblijft bij vrachtwagens. Zoals gezegd: er wordt niet gescand aan de vrachtwagen. Eenmaal die vrachtwagen op z'n bestemming komt legt die alles gewoon op de band daar, en als er daar een pakket tussenzit dat er niet hoort gaat hij er niets van merken, dat wordt elders in dat centrum dan opgelost.
Klopt, echter werd het elders in dat centrum niet opgelost.

Een deel van de zaken die je hebt aangehaald zijn perfect op te lossen. Daarom ben ik lichtelijk geïrriteerd als er me gezegd wordt dat het niet aan mij is om aan BPost te zeggen wat ze wel/niet moeten doen.

Er stak een brief in de doos met de gegevens van zowel mezelf als de ontvanger.

Daarom dat ik 20x heb gezegd aan BPost dat ze me gewoon een platform moeten geven (emailadres, link, ...) zodat ik een foto kan sturen van het artikel in kwestie. Ook al heeft de doos en het label het niet overleefd, een stuurhuis van 1 meter breed herken je wel als je een foto ernaast houdt.

Als het pakje gedurende 2 weken onbewogen staat in een sorteercentrum zou er ergens, en dan vooral in deze tijden, een intern alarm moeten afgaan. We zitten met AI dat de wereld overheerst maar dit zou dan onmogelijk zijn.

Klopt, echter werd het elders in dat centrum niet opgelost.

Een deel van de zaken die je hebt aangehaald zijn perfect op te lossen. Daarom ben ik lichtelijk geïrriteerd als er me gezegd wordt dat het niet aan mij is om aan BPost te zeggen wat ze wel/niet moeten doen.
En wat verwacht je dan wanneer je een foto per mail stuurt? Dat ze dat naar alle personeelsleden sturen met de vraag "miss iemand dit gezien, laat het ons weten". Daar passeren dagelijks gigantisch veel pakketjes van alle formaten, zo uitzonderlijk is jouw stuurhuis dan echt niet. Als het label niet meer op de doos hangt, of de doos is kapot en los van de inhoud, dan is de inhoud van het pakketje gewoon hopeloos verloren.

En wat verwacht je dan wanneer je een foto per mail stuurt? Dat ze dat naar alle personeelsleden sturen met de vraag "miss iemand dit gezien, laat het ons weten". Daar passeren dagelijks gigantisch veel pakketjes van alle formaten, zo uitzonderlijk is jouw stuurhuis dan echt niet. Als het label niet meer op de doos hangt, of de doos is kapot en los van de inhoud, dan is de inhoud van het pakketje gewoon hopeloos verloren.
Neen. Wat ik bedoel is dat als het pakje verloren is gegaan in dat centrum, het er fysiek nog altijd moet liggen. Zoals je zelf zegt: label hangt niet meer op de doos of de doos is kapot. Dan moet daar ergens een kapotte doos of doos zonder label liggen. Aangezien daar geen label op ligt gaat die nooit gescant worden. Wil dit dan zeggen dat personeelsleden dagelijks gewoon over die doos heen lopen en er niets mee doen? Logischerwijs als daar honderden mensen werken gaat daar toch iemand eens ergens een kapotte doos zien liggen veronderstel ik, of verdwijnen die verloren pakjes in een zwart gat? De bedoeling van een foto per mail sturen is zodat er iemand in de berg van beschadigde pakjes of pakjes zonder labels even kan kijken of dit er tussen zit.

Als de doos kapotscheurt en dat onderdeel valt er uit, ga je me niet zeggen dat iets van 1 meter breed ergens in een voeg tussen de stenen verloren is gegaan, of ergens in de sifon van de wasbak is beland. Ongeacht hoe groot dat gebouw is.

Neen. Wat ik bedoel is dat als het pakje verloren is gegaan in dat centrum, het er fysiek nog altijd moet liggen. Zoals je zelf zegt: label hangt niet meer op de doos of de doos is kapot. Dan moet daar ergens een kapotte doos of doos zonder label liggen. Aangezien daar geen label op ligt gaat die nooit gescant worden. Wil dit dan zeggen dat personeelsleden dagelijks gewoon over die doos heen lopen en er niets mee doen? Logischerwijs als daar honderden mensen werken gaat daar toch iemand eens ergens een kapotte doos zien liggen veronderstel ik, of verdwijnen die verloren pakjes in een zwart gat? De bedoeling van een foto per mail sturen is zodat er iemand in de berg van beschadigde pakjes of pakjes zonder labels even kan kijken of dit er tussen zit.

Als de doos kapotscheurt en dat onderdeel valt er uit, ga je me niet zeggen dat iets van 1 meter breed ergens in een voeg tussen de stenen verloren is gegaan, of ergens in de sifon van de wasbak is beland. Ongeacht hoe groot dat gebouw is.
Het pakje kan net zo goed in elke ander sorteercentrum liggen. Als het label er is afgegaan bij inladen in de camion ligt er nu een pakje ergens ten velde, zonder een idee wat en van wie het is. Dat zal dan waarschijnlijk in Duitsland zijn waar het naartoe moest, maar evengoed gelijk welk ander sorteerstation waar vrachtwagens van Luik toekomen. Succes om het dan te vinden.

Dan moet daar ergens een kapotte doos of doos zonder label liggen.
Ja, samen met honderd andere die dag. Je hebt 15-20 EUR oid betaald voor dit label. Ik weet niet hoe ik het diplomatisch duidelijker kan maken dat je verwachtingen niet realistisch zijn.

Als het ergens naast de band gevlogen is, en het is nog in goede staat met het label erop, dan leggen ze het idd gewoon terug op de band. Als enkel het label eraf gevlogen is, maar de doos is nog ok, dan maken ze het open om te kijken of ze kunnen achterhalen welke zending het was.

Maar als het ergens gevlogen is en het is in duizend stukken of men kan niet achterhalen welke zending het was, dan is het tant pis. Dat wordt dan om veiligheidsredenen snel opgeruimd en naar een centrale stockage gebracht waar er duizenden andere pakketten liggen die het slecht lot getrokken hebben. Voor het bedrag dat je betaald hebt gaan ze niet iemand sturen (die meer dan 20 EUR kost per uur) om dat dan te gaan zitten zoeken met een foto. Da's gewoon niet hoe het werkt.

Als uw goed nog ok is, dan wordt het na 3 maanden in die stockage eigendom van de staat en kan je het uiteindelijk terug gaan kopen in de FinShop - zie bijvoorbeeld deze foto van een lot verloren gegane pakjes. Als je je eigendomsrecht kan aantonen krijg je het misschien zo mee ook. Natuurlijk, als het al naar Duitsland vervoerd werd en het is daar verloren gaan, zal je het in het Duitse equivalent moeten zoeken.

Bpost hun eerste prioriteit is niet uw pak van A naar B brengen, het is winst maken voor de aandeelhouders. In casu maken ze minder verlies door uw 15-20 EUR terug te betalen (+evt compensatie maar da's niet veel), dan door iemand er naar te laten zoeken. En daar stopt het. Dat is ook conform de Algemene Voorwaarden die je moest aanvaarden om het label te maken. Dat is een koude boodschap, maar wel de realiteit. Om dit in de toekomst zo goed als mogelijk te voorkomen, zie mijn advies dat ik hierboven al gepost heb.

Laatst bewerkt:
Ik had beter deze thread gelezen vooraleer een pakje naar Spanje te versturen met Bpost 😨 't staat al 3 dagen als "Uw pakje werd gesorteerd"

Terug
Bovenaan