Bordspelreview: Tapestry: Kunst en Architectuur

Hoera, ik heb airco uitgevonden! Daar gaat de gemeenschap waarmee ik in de grotten leef erg blij mee zijn. Dat we hiervoor nog maar net ontdekt hadden hoe we vuur kunnen maken, is maar bijzaak. Klinkt dit bekend in de oren? Dan heb je vast wel al eens Tapestry gespeeld. Dit is een civilization-bordspel waarin elke speler een beschaving ontwikkelt, van de absolute beginselen tot uiteindelijk ruimtevaart. Een logische volgorde waarin je technologieën ontdekt en ontwikkelt, is er niet altijd. Schrikt je dat echter niet af? Dan is Tapestry absoluut een geweldig spel in zijn genre. Dit jaar verscheen de tweede uitbreiding: Kunst en Architectuur. Is dit meer van hetzelfde, of krijgen we nieuwe mogelijkheden te zien? We zoeken het even uit.

De eerste uitbreiding, Plannen en Complotten, werd ontvangen met gemengde reacties. Kunst en Architectuur ziet er op papier alvast veelbelovender uit, zo worden in deze uitbreiding nieuwe bezienswaardigheden toegevoegd (de geweldige miniatuurtjes van mooie gebouwen) en krijgen we ook een nieuw ontwikkelingsspoor als aanvulling op de vier bestaande sporen. Jamey Stegmaier riep deze keer de hulp in van Mike Young om samen deze uitbreiding te ontwikkelen.

Tapestry 1.jpg


Kunst voor iedereen

Aan de voorbereiding van het basisspel verandert niet zo heel veel. De uitbreiding voegt vooral dingen toe, en hier en daar wordt iets vervangen. Je krijgt nieuwe beschavings- en hoofdstadtableaus, tapijtkaarten en techkaarten die je mengt met de bestaande, en omdat er een volledig nieuw spoor wordt toegevoegd, vervang je de wetenschapsdobbelsteen uit het basisspel door een nieuwe met meer zijden. Het kunstspoor is de voornaamste en meest opvallende toevoeging in Tapestry: Kunst en Architectuur. Dit spoor creëert nieuwe mogelijkheden en strategieën. Deze uitbreiding bouwt vooral voort op de basis van Tapestry, maar maakt er zeker niet plots een ander spel van. Fans van een klassiek potje Tapestry, hoeven dus niks te vrezen.

Als ik mezelf nu de vraag stel of ik met of zonder uitbreiding wil spelen, is het haast ondenkbaar geworden om Kunst en Architectuur in de doos te laten.


Terwijl de vier gewone ontwikkelingssporen voornamelijk specifieke betaalmiddelen vereisen om vooruitgang te maken, is dat bij het kunstspoor niet het geval. Dat maakt het alvast iets makkelijker en aantrekkelijker om hierop vooruit te gaan. De ontwikkelingssporen van het basisspel vergen soms specifieke strategieën waardoor het niet ondenkbaar is dat je een bepaald spoor volledig links laat liggen. Het kunstspoor is daarentegen vrij algemeen toegankelijk, waardoor iedereen er iets kan betekenen. Qua beloningen op dit spoor zien we naast enkele vakjes met vertrouwde beloningen ook twee nieuwe soorten. De gloeilamptekening wijst op “inspireren”, wat betekent dat je een van je inkomenssporen mag opwaarderen. Daarnaast is er ook de beloning “creëren”. Je mag dan een van de nieuwe meesterwerkkaarten toevoegen aan je inkomenstableau. Deze kaartjes leveren nieuwe manieren op om tijdens de inkomensronde middelen te vergaren, gebieden te veroveren, punten te scoren of techkaarten op te waarderen.

Tapestry 2.jpg


Chaotische progressie

De nieuwe tapijt- en techkaarten zijn zo ontworpen dat ze naadloos te gebruiken zijn met de kaarten van het basisspel. Sommige nieuwe tapijtkaarten bevatten bouwvelden. Een speler mag gebouwen op zo’n kaart zetten in plaats van in zijn hoofdstad en kan hier allerlei beloningen voor krijgen. Ook bij de techkaarten komt een nieuwigheid kijken. Zo vereisen sommige kaarten dat er een bezienswaardigheid op de techkaart zelf wordt gezet om deze te kunnen opwaarderen. Aan het begin van het spel krijgt elke speler een bezienswaardigheidskaart, nog een toevoeging in deze uitbreiding. Deze geven je een bepaalde opdracht of een voorwaarde. Als die voldaan is, krijg je meteen een bezienswaardigheid die je in je stad kunt plaatsen.

Tapestry is een spel dat niet iedereen kan bekoren, ondanks dat het zeker een schare fans heeft, en het zaaide veel verdeeldheid in de boardgame-community. Voor sommigen is het een probleem dat er geen logische progressie zit in het ontdekken van nieuwe technologieën en technieken. Dit soort spellen voorkomt zulke totale willekeur gewoonlijk door het implementeren van een piramide- of boomsysteem waardoor je bijvoorbeeld geen wagen kunt bouwen vooraleer je het wiel hebt uitgevonden. Voor mij persoonlijk is dat niet meteen een grote dealbreaker, het doet alleen wat afbreuk aan de geloofwaardigheid. Nog een voorkomend element van kritiek is dat er zoveel hype was rond de erg mooie miniaturen van de bezienswaardigheden, maar dat deze eigenlijk geen functionele eigenschappen hebben in het spel en ook wat klungelig geïntegreerd worden op je speelbord. Ik haal deze zaken even aan om duidelijk te maken dat deze uitbreiding niks van deze zaken oplost, en het ook helemaal die intentie niet heeft. Kortom: als je al geen fan was van Tapestry, is dit niet de uitbreiding die jou zal overtuigen. Anderzijds betekent dat ook dat deze uitbreiding een erg fijne aanvulling is voor wie wél graag het basisspel speelt.

Tapestry 3.jpg

Conclusie

Ik speel Tapestry redelijk graag, maar het is voor mij niet op het niveau van Stegmaiers meesterwerk Scythe, dat wat gestroomlijnder en verfijnder aanvoelt. Mijn eerste gevoel bij Kunst en Architectuur was er een van “meer van hetzelfde”, maar ik ben stilaan de meerwaarde van deze uitbreiding gaan inzien. Als ik mezelf nu de vraag stel of ik met of zonder uitbreiding wil spelen, is het haast ondenkbaar geworden om Kunst en Architectuur in de doos te laten. Dan kan ik alleen concluderen dat deze uitbreiding doet wat het moet doen. Het nieuwe kunstspoor zorgt voor extra variatie en wordt prima geïntegreerd in het spel. De meesterwerkkaarten maken je inkomensrondes weer een tikkeltje spannender en de inspiratietegels waarmee je je inkomenssporen kunt opwaarderen zijn een uitstekende toevoeging.

Alle foto's werden aangeleverd door Henk Rolleman. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina namellor.

Pro

  • Ziet er weer erg mooi uit
  • Kunstspoor en inspiratietegels zijn leuke toevoegingen
  • Goeie toevoeging voor fans van het basisspel

Con

  • Lost tekortkomingen van Tapestry niet op
7.5

Over

Uitgever

  1. 999 Games
  2. Stonemaier Games

Designer

Jamey Stegmaier en Mike Young

Aantal spelers

1-5

Tijdsduur

120 minuten
 
Terug
Bovenaan