Bordspelreview: Bonfire: Trees & Creatures

Vorig jaar recenseerde Cerulean het spel Bonfire van Stefan Feld, waarin gnomen de mystieke vreugdevuren proberen aan te wakkeren om licht te brengen op hun donkere planeet. Het thema van het spel is eigenlijk vooral aankleding, want verder is Bonfire een klassiek Stefan Feld-bordspel waarbij verschillende spelmechanismen worden gecombineerd tot een heerlijke point salad. Hoewel het niet mijn favoriete spel van de ontwerper is, wist hij met Bonfire toch een fijne en vooral mooie ervaring voor te schotelen.

Bonfire dateert intussen alweer van 2020 en zoals dat gaat in de bordspellenwereld, kreeg het spel eind vorig jaar een eerste uitbreiding genaamd Trees and Creatures. Bij ons werd Bonfire uitgegeven door 999 Games en via hen is deze uitbreiding helaas (nog) niet beschikbaar. Gelukkig kan je bij ons ook wel de editie uitgebracht door de originele uitgever Pegasus Spiele oppikken en bevat deze versie naast de Duitstalige regels ook een Engelstalige handleiding. Bovendien zijn de spelcomponenten ook nog eens taalonafhankelijk, waardoor je deze uitbreiding zonder problemen kan combineren met je 999 Games-basisspel, mocht je die in huis hebben.

IMG_20221026_131703.jpg


Extra extra

De Trees and Creatures-uitbreiding voor Bonfire is een vrij gote uitbreiding die redelijk wat toevoegt aan het spel. Zo zijn er maar liefst drie modules die je kan gebruiken in het spel en daarnaast zijn er ook spelcomponenten voor een vijfde speler. Tot slot is er ook nog een stickervel met stickers die je kan plakken op de grondstoftokens. Dit zorgt voor wat extra verfraaiing , maar het is het minst noodzakelijke onderdeel van deze uitbreiding. Bovendien riskeer natuurlijk ook altijd je dat je stickers scheurt of verkeerd plakt. De andere toevoeging waar ik persoonlijk geen nood aan had, waren de spelcomponenten voor de vijfde speler. Met vier kan het spel al langer zijn dan gewenst, zeker als je met mensen speelt die nog niet vertrouwd zijn met alle iconen, en een vijfde speler gaat de speelduur enkel maar verlengen. De kans dat dit spel bij mij gespeeld zal worden met vijf is miniem, dus had ik liever deze componenten achterwege gelaten in ruil voor een schappelijkere prijs. Maar goed, dankzij de uitbreiding is de keuze er wel voor zij die dit willen.

Belangrijker dan deze twee elementen zijn de drie modules die je kan toevoegen aan het spel. Wie Bonfire de afgelopen één à twee jaar al ettelijke keren heeft gespeeld, zal waarschijnlijk naar nieuwe ervaringen snakken. Deze drie modules moeten voor meer variatie zorgen, hoewel het basisspel al redelijk wat variatie biedt en perfect op zichzelf kan staan. De modules kunnen trouwens afzonderlijk of in combinatie met elkaar worden toegevoegd. De eerste module die ik testte, was Events. Deze module voegt een deck met kaarten toe die je meestal een kleine bonus geven zolang een bepaalde kaart actief is. Wanneer de eerste speler een nieuwe Fate Tile-legt, draait hij eerst een nieuwe eventkaart om. Dit is dus een vrij eenvoudige module die het spel iedere keer lichtjes anders zal doen aanvoelen. Door de willekeur van de kaarten, gaat het nut van de events soms wel wat verloren. De eventkaart die je toelaat om twee extra punten te scoren wanneer je een Elder rekruteert of de kaart die kost om het plaatsen van een pad één groene actietegel maakt (wat sowieso het geval is voor de eerste drie paden die je legt), zijn bijvoorbeeld volledig nutteloos in de eerste en tweede ronde.

IMG_20221026_132155.jpg


De natuur steekt een handje toe

Een tweede kleine module is Creatures, die asymmetrische krachten toevoegt aan het spel. Bij het begin van het spel kiest elke speler een van de mystieke dieren van de wereld van Bonfire die de spelers bijstaan in hun inspanningen. Elk dier geeft je dus een uniek en permanent effect en deze kunnen een vrij grote invloed hebben op de manier waarop je speelt. Eigenlijk ga je haast spelen in functie van de karaktereigenschap die je hebt gekozen. Deze krachten gaan bepaalde acties namelijk aantrekkelijker maken, wat ook behulpzaam kan zijn voor mensen die niet goed weten waar te beginnen. Toch is ook deze module niet feilloos omdat niet elk wezen even gebalanceerd aanvoelt. De Giant Turtle die je voor slechts één actietegel vrij laat reizen is bijvoorbeeld vele malen interessanter dan de Twinkling Bug die elke speler een extra beurt aan het begin en het einde geeft. De twee extra punten die jij kan verdienen door je laatste beurt over te slaan zijn vervolgens slechts een peulschil., waardoor ik me niet kan inbeelden waarom iemand ooit dit wezen vrijwillig zou kiezen.

De Ancient Trees-module is veruit de meest ingrijpende en interessante module.


Gelukkig is er nog een derde module en deze Ancient Trees-module is veruit de meest ingrijpende en interessante. De module voegt een volledig nieuwe mechaniek toe aan het spel, inclusief een extensie van het bordspel. Bovendien zorgt deze module ervoor dat een van de minst interessante acties, die je voornamelijk deed om grondstoffen te verzamelen, veel boeiender wordt. Je zal namelijk de mogelijkheid krijgen om bomen naast je pad aan te leggen en hierdoor nieuwe bonussen, extra grondstoffen en zelfs nieuwe manieren om punten te verzamelen krijgen. Het maakt de puzzel net iets complexer maar ook meer bevredigend. Terwijl de andere twee modules voor een leuke afwisseling kunnen zorgen, heeft de Ancient Trees-module een veel grotere impact op het spelverloop en is het dus een meer waardevolle toevoeging. Ik kan me zeker inbeelden dat mensen het basisspel niet meer zonder deze module zullen willen spelen eens ze hem onder de knie hebben.

IMG_20221026_132433.jpg

Conclusie

Wie Bonfire regelmatig nog eens op tafel legt en op zoek is naar wat vernieuwing, zal met Trees en Creatures geen miskoop doen. Al was het maar voor de voortreffelijke Ancient Trees-module. De andere toevoegingen in deze uitbreiding zijn op zich leuk, maar hun meerwaarde is gering. De twee andere modules hebben hun eigen problemen, de mogelijkheid om met vijf te spelen kan het spel nodeloos lang maken en het stickerblad is een leuke extraatje, maar ook niet meer dan dat.

Pro

  • Voegt meer variatie en diepgang toe aan het basisspel
  • De stickers maken de grondstoffen mooier
  • Speelbaar met vijf spelers

Con

  • Niet altijd even gebalanceerd
  • Onnodige elementen van willekeur
  • Maar één module echt de moeite
  • Vijfde speler betekent ook een (ongewenste?) langere speelduur
7.5

Over

Uitgever

  1. Pegasus Spiele

Designer

Stefan Feld

Aantal spelers

1-5

Tijdsduur

70-130 minuten
 
Terug
Bovenaan