Bonussen sportieve en culturele elite belastingvrij?

Kunnen ze die bonussen dan niet beter netto vermelden? Dan moet er niet meer geneut worden over het feit dat de immer gretige fiscus nog langs de kassa moet passeren.
 
Kunnen ze die bonussen dan niet beter netto vermelden? Dan moet er niet meer geneut worden over het feit dat de immer gretige fiscus nog langs de kassa moet passeren.
Nee, aangezien die bonus gewoon bij hun beroepsinkomsten zou moeten geteld worden, en dus onderhevig is aan de belastingsschijf waar ze in vallen. lees: dat is voor iedereen anders.
 
Voor de zaken die door de overheid gegeven worden, is het meestal een vestzak-broekzak operatie.
Mensen die voor de overheid werken worden toch ook normaal belast op hun loon. Dat is dan toch ook een vestzak-broekzak operatie?
Werkbonus, warrants, auteursrechten (al dan niet voor IT’ers), schijnzelfstandigheid, managementvennootschappen,...
Over ‘elke Belg’ kan ik mij niet uitspreken, maar ‘elke euro’ is in elk geval al niet gelijk voor de fiscaliteit.
Wat betreft de "klassieke bonus" bestaat er nochtans maar 1 systeem en dat is onderworpen aan RSZ bijdragen en de normale voorheffingen. In de praktijk wordt dit meestal belast in de hoogste schijf.

Wat betreft cash bonussen heb je dan ook nog bv de niet-recurrente resultaatsbonus en winstpremies, die een stuk minder belast worden, maar dat zijn allemaal collectieve systemen en hier dus niet van toepassing omdat het gaat over individuele bonussen.
 
Bankwarranten zijn zo goed als cash. En in de gequotte post was het mij niet zo duidelijk dat het enkel nog over de sporters ging.
 
Respect en waardering voor onze topsporters maar iedereen moet zijn bijdrage doen aan het systeem, topsporters uit een ver verleden zoals Karel Lismont, Miel Puttemans, Ivo Van Damme etc... deden dit allemaal zonder riante bonussen, als amateurs die gewoon gingen werken en in hun vrije tijd trainden. Terecht dat onze topsporters belasting betalen zoals iedereen die werkt en bijdraagt aan het systeem.
Maar als je dit soort fiscale faciliteiten niet installeert voor topsporters trekt een deel gewoon weg naar Monaco. 0 % belastingen.

We hebben dat gezien met onze topwielrenners.
Desalniettemin gaat dat niet ten koste van hun populariteit. Het publiek vind jet juist wel mooi, een wielrenner die de fiscus te vlug af is!
 
Laatst bewerkt:
Sebiet krijgt iedere Belg zijn eigen gepersonaliseerde versie van het fiscaal wetboek.

De politiek maakt er toch ook een sport van om voor iedere categorie een uitzondering te vinden.
 
Wij darten soms 's middags op het werk. Vanaf volgend jaar zal er een prijzenpot zijn ipv de jaarlijkse bonussen.

Ik denk dat er binnen bedrijven juridisch nog wel iets mogelijk is idd.

Je zou al je werknemers bv door een aangestelde commissie "prijzen" kunnen laten uitreiken ah einde van het seizoen voor hun creatieve (en dus culturele) bijdrage. Prijzengeld tussen de 2.900 en 3.100 Bijvoorbeeld. Iedereen krijgt een prijs. Kleine verschillen, zodat geen jalousie ontstaat, en door de Minister van Financien nu belastingvrij!
 
...

En dan nu de strikvraag: ze willen de premie van de paralympische spelen gelijk trekken. Daar zitten (vrijwel) geen topsporters tussen. Moeten die dan belastingen betalen of niet? Of enkel diegenen die nog valide genoeg zijn om te gaan werken?
Natuurlijk moeten paralympiers mee kunnen profiteren.

Er is in corona met miljarden gestrooid. Dit kan er ook nog wel bij.
 
Natuurlijk moeten paralympiers mee kunnen profiteren.

Er is in corona met miljarden gestrooid. Dit kan er ook nog wel bij.
Maar paralympiërs werken grotendeels nog gewoon (vermoed ik). Dus die hebben een hoger beroepsinkomen dan de "arme" topsporters zoals Derwael...

En wat Corona daarmee te maken heeft, is mij een raadsel. Ga je alle uitgaven nu goedpraten "want Corona heeft meer gekost"?
 
Maar paralympiërs werken grotendeels nog gewoon (vermoed ik).
De meeste zitten op een gehele of gedeeltelijk uitkering eerder

En wat Corona daarmee te maken heeft, is mij een raadsel. Ga je alle uitgaven nu goedpraten "want Corona heeft meer gekost"?
We zitten nu idd met een kabinet dat alle kanten op geld rondstrooit om maar populair te blijven. Door "corona" kon dat ook; want "noodsituatie"
Dit is volgens mij ook zo'n maatregel waarmee men probeer populariteit te kopen.
 
Maar als je dit soort fiscale faciliteiten niet installeert voor topsporters trekt een deel gewoon weg naar Monaco. 0 % belastingen.

We hebben dat gezien met onze topwielrenners.
Desalniettemin gaat dat niet ten koste van hun populariteit. Het publiek vind jet juist wel mooi, een wielrenner die de fiscus te vlug af is!
Tom Boonen heeft ons idd een aardige stuiver opgebracht.


Actieve sporters kunnen hun werkelijke verblijfplaats niet verbergen
 
Maar paralympiërs werken grotendeels nog gewoon (vermoed ik). Dus die hebben een hoger beroepsinkomen dan de "arme" topsporters zoals Derwael...
Derwael is in loondienst bij Boic of sport vlaanderen. Niet dat ze daar vet verdient ;)
 
Die premies worden betaald door de BOIC, die gesponsord wordt door de Nationale Loterij van België. Dat is dus niet belastingsgeld (misschien wel de belasting op het niet kennen van waarschijnlijkheidsrekening), maar het geld dat burgers betalen voor hun Lotto biljetjes.

Het probleem is volgens mij een beetje dat in perceptie niet elke sport gelijk is in omstandigheden. De verschillen kunnen soms subtiel zijn. Bijv. de combinatie heel competitief en relatief beperkt betaald (turnen), competitief en doorgaans wat meer betaald (basketbal, voetbal), amateur versus beroepsatleet, etc. Wat controversiëlere suggesties van tegenstellingen: man vs. vrouw, Olympische spelen vs. Paralympische spelen, zomerspelen versus winterspelen. Maar om dat te laten blijken in de premies is begrijpelijk een brug te ver.

Misschien moeten ze dan eens kijken naar het totaal inkomen van de atleet om de premie variabel te maken? Ik weet het niet, het is maar idee dat opkomt bij me.
 
Die hebben een gewoon ambtenarenloon naar diploma. Dirk Van Tichelt was bv een van de grootverdieners van sport vlaanderen want die had een licentiaat.
Ja, nettolonen:
universitair: 1.600 euro.

hogeschool: 1.300 euro.

middelbaar: 1.200 euro.

lager dan middelbaar: 1.100 euro
 
Die hebben een gewoon ambtenarenloon naar diploma. Dirk Van Tichelt was bv een van de grootverdieners van sport vlaanderen want die had een licentiaat.
Grootverdiener is heel relatief, zie de bedragen. Ze hebben bij mijn weten ook enkel een contractueel statuut, dus geen ambtenarenpensioen etc
 
Louter hypothetisch, maar ik vraag me af hoe die lonen en premies eruit zouden zien in een wereld waar dsporters geen subsidies krijgen krijgen van de overheid uit (net zoals muzikanten en andere cultuurwerkers), maar zichzelf door een soort crowdfunding moeten financieren. En dat dit hetzelfde zou zijn in elk land van deze wereld. (Anders, verhuizen naar een land met betere financiële mogelijkheden is te overwegen?)

Het gaat mij er niet om of de voorgestelde situatie al dan niet wenselijk zou zijn. Ik probeer het gewoon politiek-economisch te bekijken vanuit een een minimal state perspectief. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat de lonen en premies dan zouden zijn. Want die cijfers geven dan volgens mij informatie over hoeveel de bevolking het atletische gebeuren in z'n geheel waarderen.

(Deze analyseprocedure is veralgemeenbaar naar elk fenomeen dat in één of andere vorm gesubsidieerd wordt door de overheid.)
 
Laatst bewerkt:
Ja, nettolonen:
universitair: 1.600 euro.

hogeschool: 1.300 euro.

middelbaar: 1.200 euro.

lager dan middelbaar: 1.100 euro
Dit zijn bedragen uit ee artikel van 2007 zie https://m.nieuwsblad.be/cnt/ja1k8qrb
Grootverdiener is heel relatief, zie de bedragen. Ze hebben bij mijn weten ook enkel een contractueel statuut, dus geen ambtenarenpensioen etc
Die worden betaald in loonschaal A111,B111, C111 of D111 wat zeker geen vetpot is. Vooral voor sporten als turnen waar je al heel jong heel veel tijd moet insteken en al heel vroeg een top bereikt. Die hebben dan nog geen of enkel middelbaar diploma waardoor het al helemaal aan een laag loon is.
 
Terug
Bovenaan