Album of the week Bohren & Der Club Der Gore - Patchouli Blue (PIAS, 2020)

nifelheim

Active member
Toen ik mij opgaf voor deze topic dacht ik dat het een moeilijke opdracht ging worden. Toch was ik er vrij snel uit en hoopte ik al maanden dat niemand mijn keuze ging 'stelen'. Ondanks mijn liefde voor metal en consoorten, wou ik toch iets anders. Er is al genoeg teringherrie gepasseerd.
Toch heeft Bohren een kleine link met het hardere genre. Oorspronkelijk speelden een paar leden in een grindcoreband ( Chronical Diarrhoea, niet te checken) en hun naam komt van de vooruitstrevende instrumentale metal/noise band Gore uit Holland ( wel te checken).
Hier geen gitaar te bespeuren, ook geen vocals. En omdat er nog geen jazz besproken is ...

Nu, Bohren is ook niets voor echte jazzcats, Bohren opereert in het genre doomjazz of jazz noir. Geen zotte ritmes, geen fusionjazz, ... wel sfeer. Massa's sfeer!
Ideaal in deze donkere dagen, tijdens een quarantaine-avond bij kaarslicht, in de zetel met een glas rode wijn of een rokerige imperial stout. Eventueel met sigaar.
Hun muziek zal snel hints oproepen naar film noir of Twin Peaks. Jazzkenners kennen misschien wel de soundtrack 'Ascenseur pour L'Échafaud' van Miles Davis, die zeker tot inspiratie zal gediend hebben.

Nog enkele bands of 'orkesten' die in het genre opereren zijn oa het geniale The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, Dale Cooper Quartet & The Dictaphones en Macelleria Mobile di Mezzanotte. Een leverancier van kwaliteit is Denovali Records.

Ik heb voor Bohren gekozen omdat ik hen al een paar keer live gezien heb, hetgeen toch steeds een belevenis is. Ze zitten in het donker gepositioneerd op het podium waarbij alleen de saxofonist soms letterlijk eens in de spotlight komt te staan. Dus de muziek primeert. De nummers worden wel steeds aangekondigd met supergrappige droge humor.
Hun discografie is reeds vrij uitgebreid. Sunset Mission vind ik hun beste plaat en leunt het dichtst aan bij Angelo Badalamenti. Geisterfaust is dan weer het meest minimalistische album. Op de mini Beileid staat een cover van de Duitse hardrockgroep Warlock, gezongen door Mike Patton. Chapeau voor wie ook maar 1 noot van het origineel herkent.

Om toch enige kans te maken, heb ik hier Patchouli Blue. Met 60 minuten en iets meer variatie lijkt met dit de beste instapplaat. Naast typische Bohren nummers als 'Total Falsch' en 'Sag Mir, Wie Lang' biedt 'Vergessen & Forbei' zich aan als een meer ambientachtige rustpauze. De hit 'Tief Gesunken' kan zo meteen op StuBru.


Een Bohrenplaat moet groeien, dus ik verwacht weinig enthousiasme van mensen die in niet ideale omstandigheden eens vluchtig luisteren. Tof als jullie de woorden saai, vervelend en vooral boring niet gebruiken in de reacties. :biglaugh:

Wil iemand de link naar Spotify maken?
 
Ben wel fan van The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, dus klinkt alvast veelbelovend.
 
Met plezier:


Aanrader mensen!

Voor zij die van trage en duistere muziek houden. Ideale scenario: buiten stevig onweer, kaarslicht, een geestrijke drank (wel wachten na 11u he jongens...) en dan genieten.
 
En omdat er nog geen jazz besproken is ...
Er is inderdaad een tekort aan jazz in deze rubriek, maar laat ons Lee Morgans The Sidewinder niet vergeten! Een van de meest geslaagde AOTWs voor mij.

Ik kan wel wat Bohren apprecieren, al is het lang geleden dat ik er nog een plaat van heb opgelegd, ik denk dat die Midnight Black Earth heette. Ik kijk dus uit naar deze recentere release.
 
Ik kan dit zeker appreciëren. Dat is het type muziek dat ik het meeste waardeer in de late avonduren, vermeiend in de chesterfield wing chair met een goed boek en een onmisbaar glas geestrijke drank. Ik zal het nu opzetten tijdens het telewerken, maar probeer er 's avonds ook wat tijd voor te maken - op voorwaarde dat ik al niet eerder in slaap ben gevallen in de zetel want dat gebeurt 's avonds wel eens. :p
 
Hier nog een fan van The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, vooral hun fantastische self titled. Dat legt de verwachtingen dus al redelijk hoog.
 
Ik ken de band en enkele andere doomjazz acts, maar eerlijk heb ik vooral al naar Piano Nights geluisterd toen die uitkwam. De rest van de discografie heb ik totnutoe aan mij voorbij laten gaan.

Het is wel echt super-moody stuff! Heel sfeervol, echt muziek om in te baden, so to speak.

Nu ook op dit leuk artikeltje gestoten. Naast de reeds genoemde invloeden zijn ze dus ook fan van Italiaanse horror! Wat niemand die die clipjes bekijkt zal verbazen. 😀
 
Ik kan dit ook zeker wel apprecieren, altijd wel graag naar Bohren geluisterd. Deze laatste plaat heb ik nog niet zo aandachtig beluisterd dus zal hem met plezier eens wat aandacht geven deze week.
Ook nog nooit live gezien, zou ik eens verandering in moeten brengen.
 
Ik ken de band en enkele andere doomjazz acts, maar eerlijk heb ik vooral al naar Piano Nights geluisterd toen die uitkwam. De rest van de discografie heb ik totnutoe aan mij voorbij laten gaan.

Het is wel echt super-moody stuff! Heel sfeervol, echt muziek om in te baden, so to speak.

Nu ook op dit leuk artikeltje gestoten. Naast de reeds genoemde invloeden zijn ze dus ook fan van Italiaanse horror! Wat niemand die die clipjes bekijkt zal verbazen. 😀
Goblin's soundtracks van Dario Argento films zijn dan ook :love:. Het geniale Suspiria blijft voor mij dé essentiële horror soundtrack allertijden. Profondo Rosso zit daar ook niet ver van af.

Edit: ik zie nu dat die link eerder op andere Italiaanse klassiekers focust, maar de vermelding van Goblin was voor mij al genoeg. :)
 
Laatst bewerkt:
Bohren :love:

Ook zeer de moeite live, zeker checken als ze nog eens langskomen.

Favoriete plaat is denk ik 'Black Earth', al komen Sunset Mission en Dolores heel dichtbij. Patchouli Blue nog niet aandachtig beluisterd dus deze week eens werk van maken.

Ik zag al een paar Kilimanjaro Darkjazz passeren maar vergeet zeker het even geweldige Mount Fuji Doomjazz Corporation niet!

@Nattefrost Heb paar jaar geleden Goblin live Profondo Rosso zien spelen tijdens een screening van de film in een Italiaans Amfitheater, toppertje. /stoefmodus
 
Bohren :love:

Ook zeer de moeite live, zeker checken als ze nog eens langskomen.

Favoriete plaat is denk ik 'Black Earth', al komen Sunset Mission en Dolores heel dichtbij. Patchouli Blue nog niet aandachtig beluisterd dus deze week eens werk van maken.

Ik zag al een paar Kilimanjaro Darkjazz passeren maar vergeet zeker het even geweldige Mount Fuji Doomjazz Corporation niet!

@Nattefrost Heb paar jaar geleden Goblin live Profondo Rosso zien spelen tijdens een screening van de film in een Italiaans Amfitheater, toppertje. /stoefmodus
Het kon ook dichter bij huis: ik heb ze in de Vooruit live zien spelen bij een screening van Suspiria en dan enkele jaren later nog eens op dezelfde plek bij een screening van Dawn of the Dead. Maar oké, een Italiaans amfitheater levert wel extra punten op! :)
 
Hier nog een fan van The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, vooral hun fantastische self titled. Dat legt de verwachtingen dus al redelijk hoog.
Ik heb nog even getwijfeld om die als AOTW te nemen omdat die toch wat meer variatie biedt, maar die duurt dan weer een stuk langer. En omdat ik Bohren al live gezien heb, kon ik daar toch iets meer over vertellen.
 
Bohren - Piano NIghts is mijn favo, perfect om laat op de avond op te zetten als het buiten aan het regenen is.
Heb ze een keer live gezien tijdens Prophecy Fest in een grot in Duitsland, unieker kan het bijna niet zijn...
 
Bohren - Piano NIghts is mijn favo, perfect om laat op de avond op te zetten als het buiten aan het regenen is.
Heb ze een keer live gezien tijdens Prophecy Fest in een grot in Duitsland, unieker kan het bijna niet zijn...
Vet! Dat lijkt me een zalige setting voor zo'n band.
 
Bohren - Piano NIghts is mijn favo, perfect om laat op de avond op te zetten als het buiten aan het regenen is.
Heb ze een keer live gezien tijdens Prophecy Fest in een grot in Duitsland, unieker kan het bijna niet zijn...
Ik herinner me dat ik ook eens naar een affice van Prophecy Fest heb zitten kijken, leek me echt een cool concept. Al vroeg ik me wel af of dat bevorderlijk is voor de akoestiek.
 
Ik zou daar vrij gerust in zijn. Zeker als je het geluid in onze concertzalen gewoon bent. :sop:
Qua akoestiek zijn we toch verwend met zoveel zalen op elkaar? AB, Trix, Vooruit (balzaal), De Kreun, Bota,... Ik vind dat we niet te klagen hebben op dat vlak.
 
Doet me helaas niet zo veel, tussen jazz en ambient, iets te flets als cinema noir soundtrack. Imo.

Qua akoestiek zijn we toch verwend met zoveel zalen op elkaar? AB, Trix, Vooruit (balzaal), De Kreun, Bota,... Ik vind dat we niet te klagen hebben op dat vlak.
In Botanique en Brabanthal al aurale draken moeten ondergaan
 
Terug
Bovenaan