Blind Gekocht 2022

Blind Gekocht 2022

Stel je voor... Diene Jani: 'We hebben een pand gevonden, stap maar in de auto'. Vervolgens rijden die vanuit Leuven een paar uur om in pakweg Virton in een huis te worden gedropt :)
Froidchapelle zou de goedkoopste gemeente zijn, daar kan je met 350K wel een heus paleis mee kopen.

Froidchapelle zou de goedkoopste gemeente zijn, daar kan je met 350K wel een heus paleis mee kopen.
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/froidchapelle/6440/9821149?searchId=6259737cb5fee

Voila, dan hebben ze nog 50.000 over. Misschien voor een zwembad erbij? Dat zwembad dat ze die bij dat miljoen project niet meer gebudgetteerd kregen :)

Beetje inboeten in locatie en we zijn er he. België is ten slotte een postzegel groot en heeft een dicht spoorweg- en wegennet. Met de trein geraken ze vast wel makkelijk in Leuven *kuch*.

Ik ken Leuven en Kessel-Lo goed en begrijp de aantrek niet maar het is er nu eenmaal duur en dan kan je moeilijk verwachten dat je op zeer specifieke plaatsen nog 's een pand kan scoren voor een te laag budget.
Dat zeggen wel meer mensen die wel eens in Kessel-Lo komen, maar er niet wonen :D
Laat ons zeggen dat ik op max 10 minuten fietsen alles kan doen wat mijn hart verlangt, maar echt alles.
Ik kom uit een Kempisch dorp waar er ook heel wat te doen is/was en zelfs een goeie verbinding met het openbaar vervoer etc... maar avondje cinema bv? Halfuur rijden tot aan de Metropolis. Eens met de madam gaan shoppen? Halfuur rijden naar centrum Antwerpen (of ja, de lokale middenstand :unsure: ) Eens gaan zwemmen, al was het gewoon baantjes? Ook weer minstens 15' met de auto om ergens te geraken. Etc...
Nu ga je zeggen: ga dan in een stad ('t Stad?) wonen? Ik ben helemaal geen stadsmens. En dus: Kessel-Lo. Je hebt alles bij de hand wat een stad als voordeel biedt en het is hier bovendien nog een schoon streek om te lopen en te fietsen in de natuur. En dat begint al (aan de grens van/met) Kessel-Lo.

Dat zeggen wel meer mensen die wel eens in Kessel-Lo komen, maar er niet wonen :D
Laat ons zeggen dat ik op max 10 minuten fietsen alles kan doen wat mijn hart verlangt, maar echt alles.
En dat het hier bovendien nog een schoon streek is om te lopen en te fietsen in de natuur. En dat begint al (aan de grens van/met) Kessel-Lo.
Dat stukje begrijp ik wel... Het is de verhouding tot de prijzen wat ik minder begrijp :)

Dat stukje begrijp ik wel... Het is de verhouding tot de prijzen wat ik minder begrijp :)
Ghoja, heel veel volk dat na het studeren blijft hangen? En er is nu eenmaal een serieus plaatsgebrek in Leuven en omstreken.
En nog weinig open ruimte om plotsklaps nieuwe woonunits uit de hoed te toveren. + wat er van open ruimte rest, wordt vaak ingezet om redelijk wat grote sociale huisvesting neer te poten omdat ook daar een grandioos tekort aan is.
Mijn uitleg aan (vooral mijn familie want die verklaarden me gek met de prijs voor ons rijhuis) is: ik betaal niet enkel voor m'n huis, maar ook voor m'n comfort rondom m'n huis. De mobiscore (wie kent ze nog!) is 97/100 ofzo.

Ik vond het huis in Gent overkomen als eentje waar je in begint, eerste keer samenwonen, om dan te verhuizen als je die twee koters hebt. Er zat ook geen lijn in de stijl. Beneden echt ‘jonge twintigers die samen gaan wonen’ maar de badkamer dan weer vrij luxe en ‘volwassen’. Ik ging écht gewoon een tweede kamer voor een kind voorzien hebben. Nu zie ik die daar niet comfortabel zijn eens de jongens groter worden.

Joepie, we hebben een huis gevonden in de buurt van Gent! In Oosterzele!". :wtf: Moest dat niet op fietsafstand zijn van Gent? Ik heb het even opgezocht, dat is een uur (!) fietsen. :laugh:
Fiets jij op een driewieler ofzo?
Vraag me af hoe blij ze zijn met hun niet-geisoleerd dak waar je naar buiten kan kijken tijdens de gascrisis.
Je kan perfect een geïsoleerd huis hebben zonder uw dak te isoleren ;)

Ik heb ook echt maar 2 minuten op immoweb gezeten maar de huizen die ik doorstuur waren toch al serieus grote huizen met een grote tuin etc, ik denk wel echt dat als ge mij 380k geeft dat ik een huis van 100-110m2 kan vinden in die buurt waar ge als jong koppel een paar jaar in kunt vogelen en pinten kunt gaan drinken in het centrum tot ge klaar zijt voor de volgende stap. Ge gaat die mensen toch niet in Herent tussen de paardenstallen gaan steken.
Duidelijk niet goed opgelet want zij is topsporter en speelt in Italië atm dus die is hier amper

Nee in het Leuvense vindt je niets instapklaar voor die prijs, tenzij je wilt instappen net na de oorlog of erger

Ik kom uit een Kempisch dorp waar er ook heel wat te doen is/was en zelfs een goeie verbinding met het openbaar vervoer etc... maar avondje cinema bv? Halfuur rijden tot aan de Metropolis. Eens met de madam gaan shoppen? Halfuur rijden naar centrum Antwerpen (of ja, de lokale middenstand :unsure: ) Eens gaan zwemmen, al was het gewoon baantjes? Ook weer minstens 15' met de auto om ergens te geraken. Etc...
Nu ga je zeggen: ga dan in een stad ('t Stad?) wonen? Ik ben helemaal geen stadsmens. En dus: Kessel-Lo. Je hebt alles bij de hand wat een stad als voordeel biedt en het is hier bovendien nog een schoon streek om te lopen en te fietsen in de natuur. En dat begint al (aan de grens van/met) Kessel-Lo.
Ik sta op 10min aan station van leuven en woon verder :p

Maar goed dit koppel mag toch in Leuven iets zoeken? Hij werkt er, nationale ploeg volleybal traint er dusja er zijn er veel die er wonen maar niet werken ...

Laatst bewerkt:
Ik heb eerst gewoond in centrum-Antwerpen en woon nu in een groene wijk in Mol. Toch ook een aanpassing: ik had vroeger geen auto nodig en kon alles te voet doen: tandarts, dokter, bakker, supermarkt, cinema, cafés, ... Als ik iets verder moest nam ik een Velo'ke. In Mol moet ik véél vaker de auto nemen en dat is toch wel jammer. Maar nu we een kind hebben heeft Mol dan weer voordelen: véél groen in de omgeving waar we prachtige wandelingen kunnen maken, open ruimte, grote tuin (inclusief huis 13,5 are) en dat allemaal nog redelijk betaalbaar. Voor de prijs van ons huis hadden we in de wijde omgeving van Antwerpen het met véél minder moeten doen. En in het appartement in 't Stad blijven wonen met een kind is mogelijk, maar dat zag mijn vrouw helemaal niet zitten.

Ik vond het huis in Gent overkomen als eentje waar je in begint, eerste keer samenwonen, om dan te verhuizen als je die twee koters hebt. Er zat ook geen lijn in de stijl. Beneden echt ‘jonge twintigers die samen gaan wonen’ maar de badkamer dan weer vrij luxe en ‘volwassen’. Ik ging écht gewoon een tweede kamer voor een kind voorzien hebben. Nu zie ik die daar niet comfortabel zijn eens de jongens groter worden.
Welk huis in Gent?

Fiets jij op een driewieler ofzo?
Google Maps zegt 52 minuten. En die mannen houden geen rekening met verkeerslichten of tegenwind. Realistisch gezien mag je dus rekenen op een uur fietsen. Is bijlange niet Gent, zelfs niet "regio Gent". Dat is voor mensen die ver willen wegvluchten van Gent.

Doet me een beetje denken aan al die kerktoren-Vlamingen die zo trots zijn op hun ligging "want in 10 minuten sta je al op de autostrade!". Nog los van het feit dat je geen hol kan doen op de autostrade, maar wie ons wegennet bekijkt die weet dat je al serieus uw best moet doen om ergens vérder dan 10 minuten van de autostrade te wonen.

Of diezelfde mensen die beweren "alles in de buurt" te hebben. En dan verwijzen naar een bakker, een slager en het dorpscafé. Ja, dan heb je echt "alles" in de buurt hoor. Daarom dat je minstens 2 auto's op uw oprit hebt staan.

Laatst bewerkt:
Google Maps zegt 52 minuten. En die mannen houden geen rekening met verkeerslichten of tegenwind. Realistisch gezien mag je dus rekenen op een uur fietsen. Is bijlange niet Gent, zelfs niet "regio Gent". Dat is voor mensen die ver willen wegvluchten van Gent.

Doet me een beetje denken aan al die kerktoren-Vlamingen die zo trots zijn op hun ligging "want in 10 minuten sta je al op de autostrade!". Nog los van het feit dat je geen hol kan doen op de autostrade, maar wie ons wegennet bekijkt die weet dat je al serieus uw best moet doen om ergens vérder dan 10 minuten van de autostrade te wonen.
Als ik google maps neem dan fiets ik altijd sneller dan dat die aangeven ;)

En als je heen en terug moet heb je altijd ook eens wind mee dan he

Op die leeftijd is dat toch geen issue, en hoeveel waren er vroeger niet die een kamer moesten delen? Bij mijn ouders alvast wel

En binnen paar jaar hebben ze wat bijgespaard en kan je die zolder verbouwen en extra kamer maken

Laatst bewerkt:

Lier is een voorbeeld van een stad dat redelijk ver van een autostrade ligt. 20 minuten naar E19 of E313 en in de spits kan dat wel eens een stuk langer duren omdat iedereen daar staat aan te schuiven.

Ik heb eerst gewoond in centrum-Antwerpen en woon nu in een groene wijk in Mol. Toch ook een aanpassing: ik had vroeger geen auto nodig en kon alles te voet doen: tandarts, dokter, bakker, supermarkt, cinema, cafés, ... Als ik iets verder moest nam ik een Velo'ke. In Mol moet ik véél vaker de auto nemen en dat is toch wel jammer. Maar nu we een kind hebben heeft Mol dan weer voordelen: véél groen in de omgeving waar we prachtige wandelingen kunnen maken, open ruimte, grote tuin (inclusief huis 13,5 are) en dat allemaal nog redelijk betaalbaar. Voor de prijs van ons huis hadden we in de wijde omgeving van Antwerpen het met véél minder moeten doen. En in het appartement in 't Stad blijven wonen met een kind is mogelijk, maar dat zag mijn vrouw helemaal niet zitten.
Begrijp ik helemaal. Kom uit dezelfde situatie. Ik woonde in Brussel centrum maar nam daar wel nog vaak de wagen moet ik toegeven... Andere tijden, Brussel was toen nog een echte auto-stad :rolleyes:

Nu woon ik in het Pajottenland en geniet ook van de grote tuin en groene omgeving. Naar Brussel betekent de trein of de wagen nemen. De mobiscore van mijn huidige woning is zeer slecht maar thuiskomen met zicht op de pajotse heuvels is dan weer een onwaarschijnlijke luxe.

ik snap dat ook wel maar ze kunnen wel een paar jaar voort en die zolder leefbaar maken is echt wel iets waar ge op een paar jaar tijd het geld voor bij elkaar kunt sparen.

Jij overdrijft toch ferm he. Als je in België een uur rijdt dat heb je de helft van het land gezien. Het boerengat waar ik woon ligt op een goede 20 kilometer van het centrum van Brussel. Gent - Oosterzele is wat? 15 - 20 km.?

Vertel dat aan een Fransman of Duitser en die lachen 's met zulke afstanden. Als je daar op 50 kilometer van een grote stad woont beschouwen ze dat nog als in de buurt van. Voor de honkvaste Vlaming is alles boven de 5 kilometer precies een wereldreis.

Jij overdrijft toch ferm he. Als je in België een uur rijdt dat heb je de helft van het land gezien. Het boerengat waar ik woon ligt op een goede 20 kilometer van het centrum van Brussel. Gent - Oosterzele is wat? 15 - 20 km.?

Vertel dat aan een Fransman of Duitser en die lachen 's met zulke afstanden. Als je daar op 50 kilometer van een grote stad woont beschouwen ze dat nog als in de buurt van. Voor de honkvaste Vlaming is alles boven de 5 kilometer precies een wereldreis.
Het duurt soms wel een uur om van Antwerpen-Oost naar Antwerpen-Zuid te geraken. :unsure:

Je begrijpt het punt niet.
Het is een echte kerktoren-boeren-mentaliteit om te denken dat 20 km van een stad "dicht bij de stad" is, en dus "ook wel ok zal zijn". Neen: wie in een stad wil wonen die doet dat om te voet of maximum op fietsafstand alles binnen handbereik te hebben. Die doet dat voor de progressieve mentaliteit. Die doet dat voor de spontane bezoekjes omdat je toevallig bij iemand passeert. Enzovoort. Dan heb je niets aan het feit dat je in een boerenhol woont op 20 km maar die afstand wel met de auto op relatief korte tijd kunt overbruggen. Dat is helemaal het punt niet.
Integendeel: het feit dat je een auto nodig hebt betekent een deconnectie met de stad.

En dat zeg ik nog los van mijn persoonlijke mening. Dit draait gewoon om het inschatten van bepaalde behoeftes. En daar falen ze toch wel enorm. Renovatietechnisch kan het dan misschien perfect zijn, maar "wonen" is méér dan dat.

Edit: Zie het koppel van vorig jaar die per se in Aalter-centrum wou wonen. Bea en consoorten dachten weer vanuit hun eigen boeren-perspectief: "Lotenhulle zal ook wel goed zijn!". Een jaar later had dat koppel hun huis alweer verkocht en iets minder afgewerkt gekocht in Aalter-centrum. Opnieuw die Vlaamsche kerktoren-reflex om mensen weg te trekken uit stadscentra en het maar niet kunnen begrijpen dat die behoefte daar is. Dat is toch echt ongelofelijk hé. :')

Laatst bewerkt:
Ge kunt nu allemaal gaan ziften maar feit blijft dat met 2 kleine kinderen efkes naar Gent fietsen er waarschijnlijk niet direct zal in zitten he.

Ge kunt nu allemaal gaan ziften maar feit blijft dat met 2 kleine kinderen efkes naar Gent fietsen er waarschijnlijk niet direct zal in zitten he.
Het is niet op fietsafstand en het is niet binnen de R4, dus locatiegewijs inderdaad een dikke fail, wat ik vorige week hier al vaststelde.

Terug
Bovenaan