Jean Marie Dedecker is de enige die eigenlijk exact hetzelfde zegt van wat ik denk op een paar jaar tijd in de zevende dag.
Qua psychologische nadelen is het al getest geweest. Kan nog beter getest worden, zal straks paar linkjes linken.
Oké
1. Veel over geschreven, behalve in Belgie dan (ook over geschreven, maar nauwelijks media-aandacht want het past niet in hun retoriek): eetstoornissen gedijen goed onder covid maatregelen. Logisch, want er is veel minder sociale controle en de omgevingstriggers nemen ook toe door isolatie en distantiering, wat ook geldt voor quasi elke mentale stoornis zoals depressie enzovoort.
theconversation.com
www.nieuwsblad.be
www.vrt.be
www.vrt.be
eetexpert.be
2. Ook in het algemeen mentaal zijn de cijfers barslecht en alarmerend.
www.demorgen.be
www.knack.be
www.vrt.be
www.vrt.be
www.vrt.be
www.pzc.nl
www.demorgen.be
www.vrt.be
___
Ik word daar absoluut kwaad van, omdat we allemaal massaal in de steek zijn gelaten. Massaal. En met "we", bedoel ik jongeren in het algemeen.
Dedecker zegt het ook. Er is geen licht aan het eind v/d tunnel. 95% van mijn stad is gevaccineerd, en het is nog niet goed. En kinderen moeten nog steeds een mondmasker aandoen, ook al kunnen zij niet ernstig ziek worden en kunnen ze volwassen moeilijker ernstig ziek maken gezien zij normaal gezien vaccineerd zijn en voor dat kleine groepje gevaccineerden was het hun eigen keuze, dus we moeten onze maatschappij niet aanpassen aan hen.
Dedecker komt niet af met "corona is een hoax, of we moeten ons niet vaccineren". Hij zegt duidelijk gewoon waar het op staat, en dat hoewel het wel ernstig is, en we ons best wel laten vaccineren, dat we er niet hysterisch moeten over doen. Het kwam daar wat op neer.
Bovendien achterlijk dat jongeren in middelbaar onderwijs geen masker aan moeten doen, en in 5e en 6e leerjaar wel. Totaal onnodig ofwel laat je hen ook vaccineren.
Maar vandaag is het eerste wat je elke dag hoort: "de cijfers stijgen, de cijfers stijgen, er komt een vierde golf aan". Er is alleen nog maar oog voor dat.
Ik voel me door elke partij (+ elke vorm van media) in de steek gelaten. Ik heb me nog nooit zo vervreemd gevoeld in de maatschappij als vandaag, en ik heb al door een hel gegaan, dus dat kan al tellen. Enkel in JMDD zie ik een lichtpunt dezer dagen. Ik denk niet dat N-VA ooit meer kans heeft gehad op mijn stem dan nu, omdat het de enigen zijn die niet als knettergek overkomen.
En ik heb dit al voorspeld aan begin v/d pandemie (alleen dacht ik niet dat het zo lang ging duren). Ik werd nog belachelijk gemaakt op FB, maar ik heb godverdomme wederom mijn gelijk gehaald (helaas, wou dat ik niet mijn gelijk haalde). Tegenwoordig krijg ik veel meer steun op bvb. FB dan vroeger, ook al hebben bijna een kleine honderd man me verwijderd omdat ik hard tegen veel maatregelen was, en dit niet in hun relaas paste + bovendien ook hard van keer ging tegen anti-vaxxers (hoewel ik niet voor verplichting ben), dus heb ik die groep ook tegen mijn schenen gestampt.
Qua psychologische nadelen is het al getest geweest. Kan nog beter getest worden, zal straks paar linkjes linken.
Oké
1. Veel over geschreven, behalve in Belgie dan (ook over geschreven, maar nauwelijks media-aandacht want het past niet in hun retoriek): eetstoornissen gedijen goed onder covid maatregelen. Logisch, want er is veel minder sociale controle en de omgevingstriggers nemen ook toe door isolatie en distantiering, wat ook geldt voor quasi elke mentale stoornis zoals depressie enzovoort.
Anorexia spiked during the pandemic, as adolescents felt the impact of COVID restrictions
Presentations to a Melbourne eating disorder clinic jumped by 63% in 2020, as young people struggled with isolation, loneliness and boredom.
theconversation.com
Lockdown veroorzaakt ook ernstige vormen van eetstoornissen
Sinds de tweede lockdown kampen nog meer mensen met een eetstoornis. De één ontwikkelt anorexia nervosa, bij de ander steken boulimie en emo-eten de kop op. Er is voor het eerst een aanmeldingsstop bij het centrum voor eetstoornissen en obesitas door de almaar oplopende wachtlijsten, schrijft...
Doreen zag door corona eetstoornis verergeren: "Mijn eetstoornis wou dat ik alleen was en niet te veel aandacht kreeg" | VRT NWS Nieuws
Uitzonderlijk veel jongeren kampen door de coronapandemie met eetstoornissen. Jongeren die voorheen al slecht in hun vel zaten, zijn door de lockdowns nu echt helemaal ontregeld geraakt. Kinderpsychiater Katrien Maes spreekt van “een perfecte storm”, waarbij alle problemen samenvallen en...
Meer mensen hebben te kampen met eetstoornis sinds coronacrisis: "Je ziet niet meer wat normaal is" | VRT NWS Nieuws
Sinds de lockdown hebben meer mensen, vooral jongeren, te kampen met een eetstoornis, zoals anorexia of magerzucht. "Wij hebben zeker die indruk in onze kliniek", zegt professor Elske Vrieze van het Universitair Psychiatrisch Centrum KU Leuven (Gasthuisberg) in "De zevende dag". "Er zijn zowel...
Onderzoek rond de impact van de coronacrisis op eetstoornissen - Eetexpert
Tijdens de coronacrisis werden er verschillende onderzoeken gepubliceerd over de effecten van de coronacrisis op eetgedrag en de ontwikkeling en herval bij eetstoornissen. Sciensano heeft eenmalig de SCOFF opgenomen in hun covid-gezondheidsenquêtes (Nr 6.). De resultaten hiervan zijn hieronder...
2. Ook in het algemeen mentaal zijn de cijfers barslecht en alarmerend.
Alle studies bewijzen: jongeren zijn mentaal het hardst getroffen door corona
Van alle leeftijdsgroepen staat bij jongeren het mentaal welzijn het meest onder druk door corona. Dat blijkt uit een rapport van de GEMS dat alle beschikbare studies daarover bundelt en dat De Morgen kon inkijken.
'De coronacrisis vraagt (te) veel van studenten'
Rik Van de Walle, rector van de UGent lanceert een oproep voor een krachtigere ondersteuning van het welzijn bij studenten.
Bijna helft studenten UAntwerpen had depressieve gevoelens: "Blijvende aandacht voor mentaal welzijn studenten is nodig" | VRT NWS Nieuws
Op het einde van vorig academiejaar gaf 45 procent van de studenten van de UAntwerpen aan dat ze depressieve gevoelens had, 42 procent voelde zich geïsoleerd. Dat blijkt uit een bevraging van de UAntwerpen bij ruim 2.200 van haar studenten. Vooral het gebrek aan sociaal contact tijdens corona...
Eén op de zeven studenten begint met zelfverwonding tijdens studententijd: "De pijn verzacht mijn harde gedachten" | VRT NWS Nieuws
Eén op de zeven studenten begint met zelfverwonding tijdens zijn studententijd. Dat blijkt uit een studie aan de KU Leuven. In Vlaanderen gaat het over meer dan 15.000 studenten. Een studie onderzocht wie risico loopt en wanneer. De onderzoekers ontwikkelden een mentale fitheidstest voor...
Grootschalige studie: 1 op de 5 studenten heeft psychisch probleem met ernstige impact op dagelijkse leven | VRT NWS Nieuws
1 op de 5 studenten heeft psychische problemen die een ernstige impact hebben op hun functioneren thuis en op school. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van de Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) bij meer dan 16.000 studenten.
Bijna helft studenten kampte met depressieve gevoelens: “‘Ik voelde mij iemand die in een doos zat en moest studeren”
Op het einde van vorig academiejaar kampte 45% van de studenten met depressieve gevoelens, blijkt uit onderzoek van UAntwerpen. 42% voelde zich geïsoleerd. Studenten kunnen nu weer naar de les en ook feesten kan weer, maar volgens onderzoekers van UAntwerpen moet mentaal welbevinden een...
“Voornamelijk de beperking in vrijheid qua sociaal contact en het slepende gevoel van de pandemie hadden een negatief effect op het mentaal welbevinden van studenten”, stelt ze vast. “Studenten hadden in het bijzonder minder contact met medestudenten, waardoor ze elkaar ook slechts beperkt konden ondersteunen op zowel emotioneel als studievlak. Ze voelden zich hierdoor vaker alleen. Het gebrek aan afleiding en structuur door het wegvallen van hobby’s en (studenten)werk maakte daarenboven dat veel studenten een sterke druk voelden om constant met hun studies bezig te moeten zijn. Een student verwoordde het als volgt: ‘Ik voel mij echt gewoon iemand die in een doos zit en moet studeren’.”
‘Wanneer een student zich slecht in zijn vel voelt, zullen zijn vrienden dat eerst opmerken, niet de hulpverlening’
Bijna een op de vijf studenten had afgelopen jaar zelfmoordgedachten, zo blijkt uit de eerste brede Vlaamse bevraging die de Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) organiseerde. Volgens bestuurder Julien De Wit bewijst het rapport dat er meer preventieve hulp moet komen.
“De grootste groep is inderdaad gematigd mentaal gezond. Maar er is een substantiële groep met wie het niet goed gaat. Neem nu de 17 procent van de studenten die zegt het afgelopen jaar zelfmoordgedachten gehad te hebben. De helft onder hen zegt ook plannen gemaakt te hebben. Dat vind ik extreem verontrustend.
“Zo zijn er nog heel wat cijfers die ons zorgen baren: 60 procent van de studenten voelt zich continu moe en 43 procent van de studenten heeft een psychische stoornis. Tellen we daar eetstoornissen bij, dan komt dat aantal zelfs op 49 procent te liggen.”
UZ Brussel verdrievoudigt aantal behandelbedden voor jongeren met eetstoornissen | VRT NWS Nieuws
Het UZ Brussel stelt door de coronamaatregelen een enorme toename vast van het aantal kinderen en jongeren met zware anorexia nervosa. De wachtlijsten voor de behandeling van kinderen en jongeren tussen 10 en 15 wordt erg lang. Het UZ Brussel breidt daarom het aantal behandelbedden uit van drie...
___
Ik word daar absoluut kwaad van, omdat we allemaal massaal in de steek zijn gelaten. Massaal. En met "we", bedoel ik jongeren in het algemeen.
Dedecker zegt het ook. Er is geen licht aan het eind v/d tunnel. 95% van mijn stad is gevaccineerd, en het is nog niet goed. En kinderen moeten nog steeds een mondmasker aandoen, ook al kunnen zij niet ernstig ziek worden en kunnen ze volwassen moeilijker ernstig ziek maken gezien zij normaal gezien vaccineerd zijn en voor dat kleine groepje gevaccineerden was het hun eigen keuze, dus we moeten onze maatschappij niet aanpassen aan hen.
Dedecker komt niet af met "corona is een hoax, of we moeten ons niet vaccineren". Hij zegt duidelijk gewoon waar het op staat, en dat hoewel het wel ernstig is, en we ons best wel laten vaccineren, dat we er niet hysterisch moeten over doen. Het kwam daar wat op neer.
Bovendien achterlijk dat jongeren in middelbaar onderwijs geen masker aan moeten doen, en in 5e en 6e leerjaar wel. Totaal onnodig ofwel laat je hen ook vaccineren.
Maar vandaag is het eerste wat je elke dag hoort: "de cijfers stijgen, de cijfers stijgen, er komt een vierde golf aan". Er is alleen nog maar oog voor dat.
Ik voel me door elke partij (+ elke vorm van media) in de steek gelaten. Ik heb me nog nooit zo vervreemd gevoeld in de maatschappij als vandaag, en ik heb al door een hel gegaan, dus dat kan al tellen. Enkel in JMDD zie ik een lichtpunt dezer dagen. Ik denk niet dat N-VA ooit meer kans heeft gehad op mijn stem dan nu, omdat het de enigen zijn die niet als knettergek overkomen.
En ik heb dit al voorspeld aan begin v/d pandemie (alleen dacht ik niet dat het zo lang ging duren). Ik werd nog belachelijk gemaakt op FB, maar ik heb godverdomme wederom mijn gelijk gehaald (helaas, wou dat ik niet mijn gelijk haalde). Tegenwoordig krijg ik veel meer steun op bvb. FB dan vroeger, ook al hebben bijna een kleine honderd man me verwijderd omdat ik hard tegen veel maatregelen was, en dit niet in hun relaas paste + bovendien ook hard van keer ging tegen anti-vaxxers (hoewel ik niet voor verplichting ben), dus heb ik die groep ook tegen mijn schenen gestampt.
Laatst bewerkt: