Binnenlandse politiek

Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• CD&V

Stemmen: 4 2,6%
  • SP.A / Vooruit

Stemmen: 14 9,0%
  • Open VLD

Stemmen: 8 5,2%
  • Groen

Stemmen: 11 7,1%
  • N-VA

Stemmen: 47 30,3%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 42 27,1%
  • PVDA

Stemmen: 16 10,3%
  • Overige

Stemmen: 13 8,4%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Jean Marie Dedecker is de enige die eigenlijk exact hetzelfde zegt van wat ik denk op een paar jaar tijd in de zevende dag.

Qua psychologische nadelen is het al getest geweest. Kan nog beter getest worden, zal straks paar linkjes linken.

Oké

1. Veel over geschreven, behalve in Belgie dan (ook over geschreven, maar nauwelijks media-aandacht want het past niet in hun retoriek): eetstoornissen gedijen goed onder covid maatregelen. Logisch, want er is veel minder sociale controle en de omgevingstriggers nemen ook toe door isolatie en distantiering, wat ook geldt voor quasi elke mentale stoornis zoals depressie enzovoort.

2. Ook in het algemeen mentaal zijn de cijfers barslecht en alarmerend.

“Voornamelijk de beperking in vrijheid qua sociaal contact en het slepende gevoel van de pandemie hadden een negatief effect op het mentaal welbevinden van studenten”, stelt ze vast. “Studenten hadden in het bijzonder minder contact met medestudenten, waardoor ze elkaar ook slechts beperkt konden ondersteunen op zowel emotioneel als studievlak. Ze voelden zich hierdoor vaker alleen. Het gebrek aan afleiding en structuur door het wegvallen van hobby’s en (studenten)werk maakte daarenboven dat veel studenten een sterke druk voelden om constant met hun studies bezig te moeten zijn. Een student verwoordde het als volgt: ‘Ik voel mij echt gewoon iemand die in een doos zit en moet studeren’.”

“De grootste groep is inderdaad gematigd mentaal gezond. Maar er is een substantiële groep met wie het niet goed gaat. Neem nu de 17 procent van de studenten die zegt het afgelopen jaar zelfmoordgedachten gehad te hebben. De helft onder hen zegt ook plannen gemaakt te hebben. Dat vind ik extreem verontrustend.

“Zo zijn er nog heel wat cijfers die ons zorgen baren: 60 procent van de studenten voelt zich continu moe en 43 procent van de studenten heeft een psychische stoornis. Tellen we daar eetstoornissen bij, dan komt dat aantal zelfs op 49 procent te liggen.”

___

Ik word daar absoluut kwaad van, omdat we allemaal massaal in de steek zijn gelaten. Massaal. En met "we", bedoel ik jongeren in het algemeen.

Dedecker zegt het ook. Er is geen licht aan het eind v/d tunnel. 95% van mijn stad is gevaccineerd, en het is nog niet goed. En kinderen moeten nog steeds een mondmasker aandoen, ook al kunnen zij niet ernstig ziek worden en kunnen ze volwassen moeilijker ernstig ziek maken gezien zij normaal gezien vaccineerd zijn en voor dat kleine groepje gevaccineerden was het hun eigen keuze, dus we moeten onze maatschappij niet aanpassen aan hen.

Dedecker komt niet af met "corona is een hoax, of we moeten ons niet vaccineren". Hij zegt duidelijk gewoon waar het op staat, en dat hoewel het wel ernstig is, en we ons best wel laten vaccineren, dat we er niet hysterisch moeten over doen. Het kwam daar wat op neer.

Bovendien achterlijk dat jongeren in middelbaar onderwijs geen masker aan moeten doen, en in 5e en 6e leerjaar wel. Totaal onnodig ofwel laat je hen ook vaccineren.

Maar vandaag is het eerste wat je elke dag hoort: "de cijfers stijgen, de cijfers stijgen, er komt een vierde golf aan". Er is alleen nog maar oog voor dat.

Ik voel me door elke partij (+ elke vorm van media) in de steek gelaten. Ik heb me nog nooit zo vervreemd gevoeld in de maatschappij als vandaag, en ik heb al door een hel gegaan, dus dat kan al tellen. Enkel in JMDD zie ik een lichtpunt dezer dagen. Ik denk niet dat N-VA ooit meer kans heeft gehad op mijn stem dan nu, omdat het de enigen zijn die niet als knettergek overkomen.

En ik heb dit al voorspeld aan begin v/d pandemie (alleen dacht ik niet dat het zo lang ging duren). Ik werd nog belachelijk gemaakt op FB, maar ik heb godverdomme wederom mijn gelijk gehaald (helaas, wou dat ik niet mijn gelijk haalde). Tegenwoordig krijg ik veel meer steun op bvb. FB dan vroeger, ook al hebben bijna een kleine honderd man me verwijderd omdat ik hard tegen veel maatregelen was, en dit niet in hun relaas paste + bovendien ook hard van keer ging tegen anti-vaxxers (hoewel ik niet voor verplichting ben), dus heb ik die groep ook tegen mijn schenen gestampt.

Laatst bewerkt:
Die cijfers gaan toch vooral om de lockdowns? Die zijn toch voorbij intussen?
Of worden mensen nu ook depressief van mondmaskers te dragen?

Mondmaskers begrijp ik. Vind alleen onverantwoord dat kinderen op de lagere school er een moeten dragen in de klas. Dat vind ik idioot en belachelijk. Voor de rest indoors een dragen is meer dan logisch. Kan ik volledig in inkomen.

Maar het is niet dat de pandemie voorbij is, en tevens niet de alarmpraat vanaf je de tv of een krant openslaat niet. Bovendien is er veel te veel gedoe rond pasjes enzovoort. En nog altijd die zever van scholen die moeten sluiten enzovoort. Is niet bevorderlijk voor het onderwijs van onze kinderen. Velen gaan echt een achterstand hebben opgebouwd die ze nooit meer kunnen ophalen. Sluiten, openen, sluiten, openen. Dat is niet goed voor de continuiteit en stabiliteit. En dan moeten ze meer thuis doen omdat leerkrachten nog meer onder stress staan om verloren leerstof in te halen door de verleisende eindtermen, waardoor leerlingen met achterstand nog meer achterstand opbouwen, en sterkere leerlingen onvoldoende wordt uitgedaagd en de focus meer op het ophalen vd achterstand komt te liggen. Leerlingen met ouders die weinig belang aan school hechten zijn ook veel meer in het nadeel adan anders.

Komende jaren zal het niveau flink zakken. Al zal dit niet de enige reden zijn van waarom dit zo zal zijn.

Laatst bewerkt:
Mondmaskers begrijp ik. Vind alleen onverantwoord dat kinderen op de lagere school er een moeten dragen in de klas. Dat vind ik idioot en belachelijk. Voor de rest indoors een dragen is meer dan logisch. Kan ik volledig in inkomen.

Maar het is niet dat de pandemie voorbij is, en tevens niet de alarmpraat vanaf je de tv of een krant openslaat niet. Bovendien is er veel te veel gedoe rond pasjes enzovoort. En nog altijd die zever van scholen die moeten sluiten enzovoort. Is niet bevorderlijk voor het onderwijs van onze kinderen. Velen gaan echt een achterstand hebben opgebouwd die ze nooit meer kunnen ophalen. Sluiten, openen, sluiten, openen. Dat is niet goed voor de continuiteit en stabiliteit. En dan moeten ze meer thuis doen omdat leerkrachten nog meer onder stress staan om verloren leerstof in te halen door de verleisende eindtermen, waardoor leerlingen met achterstand nog meer achterstand opbouwen, en sterkere leerlingen onvoldoende wordt uitgedaagd en de focus meer op het ophalen vd achterstand komt te liggen. Leerlingen met ouders die weinig belang aan school hechten zijn ook veel meer in het nadeel adan anders.

Komende jaren zal het niveau flink zakken. Al zal dit niet de enige reden zijn van waarom dit zo zal zijn.
Moet je mij op zich toch is het nut aantonen van een indoor mondmasker bij echt langdurige exposure. Zo een compleet natgehijgd mondmaskertje terwijl je met 20 in een klas zit. Tenzij die airco daar aanstaat of de vensters openstaan, gaat dat toch geen kloten uithalen.

Ik ben niet tegen mondmaskers hé. Die hebben absoluut hun nut. Alleen lijkt me dat hier gewoon een soort van pseudomaatregel om toch maar "iets" te doen.

Moet je mij op zich toch is het nut aantonen van een indoor mondmasker bij echt langdurige exposure. Zo een compleet natgehijgd mondmaskertje terwijl je met 20 in een klas zit. Tenzij die airco daar aanstaat of de vensters openstaan, gaat dat toch geen kloten uithalen.
Dus jij denkt dat het effect hetzelfde is als je 8u in een ruimte zit met mondmaskers en zonder? De mondmaskers die ik tot nu toe had lieten echt niet meer lucht door na een paar uur nat te hijgen dan wanneer die droog is.

Ik ben niet tegen mondmaskers hé. Die hebben absoluut hun nut. Alleen lijkt me dat hier gewoon een soort van pseudomaatregel om toch maar "iets" te doen.
Ik begrijp het wel, maar ik denk ook wel dat het geen kwaad dan. Maar ik ben wel absoluut tegen het gebruiken van mondmaskers op de lagere school, zeker als het op de middelbare school niet moet (en zij zijn gevaccineerd, is geen faire redening). Misschien zijn kinderen dan wel de bron v. besmetting, maar normaal gezien loopt een gevaccineerde weinig risico (zeker qua ernstig ziek worden). En een niet-gevaccineerde heeft zelf gekozen voor zijn lot. Je moet toch niet verwachten van 11- en 12 jarigen dat ze een hele dag een belachelijk masker aandoen, terwijl zij zelf eigenlijk geen risico lopen. Zijn ze effectief ziek, ja dan kunnen ze thuis wat uitzieken, dat is het probleem nu niet.

Men kijkt veel te opzichtig naar cijfers en vergeet daarbij de context van alles. Een deel v/d reden waarom de cijfers nu stijgen, is omdat mensen zich terug meer laten testen. Ik had mogelijk begin deze maand ook covid, of toch een goede kans daarop gezien ik nog steeds problemen heb met reuk- en smaakzin, en eetlust. Als ik toen de info had van nu, had ik wel voor het zekerste een test gedaan. Maar ja, ik heb vorig jaar kritiek gekregen dat ik me voor het minste liet testen, en dat speelde mee. Als je een narratief hoort van "de cijfers stijgen", ga je je wel sneller laten testen natuurlijk. Voor hetzelfde geld was het ook niets, idk. Maar dat is het punt.

Dus jij denkt dat het effect hetzelfde is als je 8u in een ruimte zit met mondmaskers en zonder? De mondmaskers die ik tot nu toe had lieten echt niet meer lucht door na een paar uur nat te hijgen dan wanneer die droog is.
Ik geloof echt dat in een niet-verlucht klaslokaal het geen reet uitmaakt. Allee jong, daar zit 20 man of zo hé, tenzij het één of andere bso-richting is met slechts 7 kinderen of zo, maar die klaslokalen zijn allemaal even groot/klein.

Waarom zit de MVR dan zonder mondmasker in een goed verluchtte studio? Em zegt het zelfs op dit moment ook: verluchting > mondmasker.

Normaal is het de bedoeling dat een klaslokaal verlucht wordt, en dat is de opdracht v/d leerkracht in het klaslokaal. Natuurlijk zal dit - zeker naarmate de slechtweermaanden eraan komen - vervelender zijn. Sommige ramen zullen ook nattigheid binnenlaten als het bijvoorbeeld goed regent, wat misschien een herschikking van het klassenlokaal zal teweeg brengen. Dan moet je nog rekening houden met dat de kinderen niet te dicht op elkaar zitten. Aan de andere kant: het blijven kinderen, ze spelen nog altijd samen, steken nog altijd dingen uit, kunnen een mondmasker eens vergeten op te zetten als ze door klaslokaal lopen of naar de wc's gaan. Het virus kan op korte tijd door een onoplettendheid overspringen. Klasbanken en stoelen en dat soort zever ontsmetten gaat dat niet voorkomen.

In de koude lucht zullen de kinderen ook een extra trui moeten dragen of moeten elke dag handelen alsof het dikketruiendag is. Als er een koudegolf komt deze winter, kan je onmogelijk continu de ramen openzetten, anders is dat ondraaglijk.

8 uur een masker dragen is ook ondraaglijk, is één nat gedoe. En dat de effectiviteit van veel gebruikte maskers afneemt, is ook al bewezen (+ niet hygienisch en irritatie v. huid). Als je 8 uur een masker draagt, is hij al veelgebruikt. Een masker is voor mij een tijdelijke oplossing van een aantal uur, maar continue een hele dag, daarvoor is dat ding niet gemaakt.

Ik geloof echt dat in een niet-verlucht klaslokaal het geen reet uitmaakt. Allee jong, daar zit 20 man of zo hé, tenzij het één of andere bso-richting is met slechts 7 kinderen of zo, maar die klaslokalen zijn allemaal even groot/klein.
Dan verschillen wij van mening daarin, ik weet niet of er wetenschappelijke onderzoeken zijn hieromtrent.
Waarom zit de MVR dan zonder mondmasker in een goed verluchtte studio? Em zegt het zelfs op dit moment ook: verluchting > mondmasker.
Daar zeg je het al, goed verluchte studio. Denk je dat alle scholen op en top airco hebben om die verluchting te bewerkstelligen? :p

Trouwens hoeveel keer dat ik een mondmasker al niet weggesmeten op de grond heb zien liggen op straat. De nieuwe sigarettenpeuk op dat vlak. Lekker hygienisch, als je besmet bent, al die covidbacterien op de grond, en dan mag er dat iemand gaan oprapen hé. En het verteert even slecht als de peuk.

Dan verschillen wij van mening daarin, ik weet niet of er wetenschappelijke onderzoeken zijn hieromtrent.

Daar zeg je het al, goed verluchte studio. Denk je dat alle scholen op en top airco hebben om die verluchting te bewerkstelligen? :p
Er zijn er een paar, maar die resultaten zijn heel uiteenlopend voor zover ik gezien heb. Dus /shrug

Kijk, dit bewijst al dat langdurig gebruik eigenlijk niet aan te raden valt.

Prolonged use of N95 and surgical masks by healthcare professionals during COVID-19 has caused adverse effects such as headaches, rash, acne, skin breakdown, and impaired cognition in the majority of those surveyed. As a second wave of COVID-19 is expected, and in preparation for future pandemics, it is imperative to identify solutions to manage these adverse effects. Frequent breaks, improved hydration and rest, skin care, and potentially newly designed comfortable masks are recommendations for future management of adverse effects related to prolonged mask use.

Voor iets een kortere trip op OV is dat geen probleem, maar voor in de klas valt dat toch absoluut niet aan te raden.

In bepaalde landen is er het advies om van mondmasker te wisselen om de zoveel uur.

Moeilijk om iets te vinden hierover, maar hier kan ik zien dat mid 2020 dat dit niet echt duidelijk was

Contamination of face coverings is likely to increase with duration of wearing and therefore the risk of transmission via touching or surface contamination from more heavily contaminated face coverings could increase with time (low confidence). Risks associated with contaminated face coverings can be mitigated by hand hygiene, surface cleaning, and proper disposal or proper washing (high confidence). These recommendations need to be reinforced, made clearer, and facilitated (e.g. by provision of hand sanitiser).

• There is some evidence that extended duration wearing of face masks and face coverings can result in skin conditions such as acne or dermatitis for some people, but there is no data on the frequency or severity of this concern. Regular changing of face coverings and good facial skin hygiene may be able to mitigate this. (medium confidence)

• Performance of face coverings could decline with increased duration of use, but this is not currently supported with good evidence and further research is needed. However, this would still provide more protection to others than an infected person not using a mask (high confidence)

In fact, surgical masks and N95 retain their filtration properties for more than 4 hours. It is therefore possible to wear your mask for more than 4 hours and change it only:

• when it is no longer tolerated or accepted
  • when the filtering part of the mask is wet...
  • when the mask has lost some of its integrity: relaxed elastic, damaged filtering part.
  • when there were potentially infectious droplets splashing onto the mask.
If you don't talk and don't make an effort, the mask stays dry for a long time and you can keep it on. If you speak loudly or sing, if you exert yourself, or if it is very hot, the mask gets wet quickly and it is best to change it regularly.

Probleem is, in de klas wordt er natuurlijk gepraat. En bv. persoonljk heb ik meer last van nattigheid bij koud weer omdat ik last heb van cold-induced loopneus of sinusitis. (niet ernstig natuurlijk, maar mijn masker wordt wel nat, bij hitte en inspanning zal dat dan meer van zweet zijn). Idem dito voor op de speelplaats als het dan regent bvb. Dan is dat masker ook kletsnat.

Stevige elastiek zorgt voor irritatie ook. Hoeveel keer dat ik niet behoorlijke snijwonden heb gehad aan mijn oren na langdurig gebruik, letterlijk tot dat er bloeddruppels op de grond vallen. Maar dat was niet bij elk masker zo, vooral bij de surgical masks was dat zo.

When the filtering part of the mask is wet... Wel ja. Dat gebeurt vaker dan één keer om de vier uur hoor. Ik denk niet dat het ooit droog was na vier uur. Dat gaat toch niet.

En hoe eten ze op school eigenlijk? Mogen ze dat niet bij hun vrienden zitten. Je kan toch je mondmasker niet aanhouden terwijl je eet. Hoe zijn de regels dan? Is er dan social distancing? Als ze naast elkaar zitten voor te eten heeft het geen zin hé. En je gaat mij ook niet zeggen dat kinderen bvb. in de wc's hun masker aanhouden, en dat het bvb. daar verspreid kan worden, zeker met dat zoveel meisjes vaak meer te vinden zijn in de wc's dan op de speelplaats, al is dat misschien meer het geval in het middelbaar onderwijs. Daar staan er geen leerkrachten te controleren hoor (en dat moet ook niet).

Laatst bewerkt:
Ik ben niet tegen mondmaskers, maar énkel en alleen mondmaskers in het 5e en 6e leerjaar? Dat vind ik bijna misdadig, en ik heb niet eens kinderen.

Laten we ook eens de realiteit in rekening brengen: die kinderen zitten dan in een klaslokaal, waar in veel scholen niet de middelen geweest zijn voor deftige gebouwen met deftige ventilatie dus nu even wat meer aandacht voor de ramen open te zetten en CO2-meters te installeren gaat dan niet het grote verschil maken. Plus als er een koude winter komt, ga je die kinderen dan in de koude zetten?

En op de speelplaats? Daar kruipen die kinderen wél dicht op elkaar, want dat doen kinderen nu éénmaal bij het spelen. Dan kan men wel zeggen dat besmettingen in de buitenlucht beperkt zijn, maar dat is mogelijk dan wel gebaseerd op volwassenen die niet dichtbij elkaar kruipen in de buitenlucht (bospoepers even buiten beschouwing gelaten).
Woensdagnamiddag? Ga maar naar de jeugdbeweging of de binnenspeeltuin... daar moeten ze dan (volkomen terecht) géén mondmasker dragen.

Dit is een zoveelste voorbeeld van iets doen om iets te doen, want de besmettingen zitten inderdaad op dit moment sterk bij lagere schoolkinderen omdat we nog even afwachten of de vaccins voor hen veilig zijn.

Die kinderen komen doorgaans niet in het ziekenhuis terecht, zeker niet op ICU, dus pak de problemen aan waar ze echt zitten: anti-vaxxers, religieuze nutcases, hellhole-Brussel, ... geef desnoods het advies dat je kinderen best enkel met een mondmasker bij oma en opa laat langsgaan, maar 8h per dag op school? Bah ... zwaktebod van de politiek.

Ik ben niet tegen mondmaskers, maar énkel en alleen mondmaskers in het 5e en 6e leerjaar? Dat vind ik bijna misdadig, en ik heb niet eens kinderen.

Laten we ook eens de realiteit in rekening brengen: die kinderen zitten dan in een klaslokaal, waar in veel scholen niet de middelen geweest zijn voor deftige gebouwen met deftige ventilatie dus nu even wat meer aandacht voor de ramen open te zetten en CO2-meters te installeren gaat dan niet het grote verschil maken. Plus als er een koude winter komt, ga je die kinderen dan in de koude zetten?

En op de speelplaats? Daar kruipen die kinderen wél dicht op elkaar, want dat doen kinderen nu éénmaal bij het spelen. Dan kan men wel zeggen dat besmettingen in de buitenlucht beperkt zijn, maar dat is mogelijk dan wel gebaseerd op volwassenen die niet dichtbij elkaar kruipen in de buitenlucht (bospoepers even buiten beschouwing gelaten).
Woensdagnamiddag? Ga maar naar de jeugdbeweging of de binnenspeeltuin... daar moeten ze dan (volkomen terecht) géén mondmasker dragen.

Dit is een zoveelste voorbeeld van iets doen om iets te doen, want de besmettingen zitten inderdaad op dit moment sterk bij lagere schoolkinderen omdat we nog even afwachten of de vaccins voor hen veilig zijn.

Die kinderen komen doorgaans niet in het ziekenhuis terecht, zeker niet op ICU, dus pak de problemen aan waar ze echt zitten: anti-vaxxers, religieuze nutcases, hellhole-Brussel, ... geef desnoods het advies dat je kinderen best enkel met een mondmasker bij oma en opa laat langsgaan, maar 8h per dag op school? Bah ... zwaktebod van de politiek.
Het is dat natuurlijk hé. Lijkt mij dat zolang IC het goed doet, we niet teveel van die floue maatregelen moeten nemen. Misschien gewoon toegang ontzeggen tot je eigen grootouders als je positief getest bent in de familie. Dan beschermen we de zwakkeren toch ook. enfin ja.

En belangrijkste van allemaal vergeet ik nog. 1ste tot 4e leerjaar moeten er niet dragen, die kunnen nog steeds overdragen, en meestal is er een gezamenlijke speelplaats, eetzaal en toiletten. Al zullen de meesten het systeem van een eetzaal wel aanpassen.

Volledig akkoord @KnightOfCydonia , al is buitenlucht beter dan indoors maar het is een onzinnige, niet waterdichte idiote en niet ethische maatregel, en ben ook kwaad dat dat is ingevoerd. Ik weet niet wat voor idioot je bent als je daar voorstander van bent, zeker met de huidige omstandigheden. Beste bewijs van een schijnmaatregel.

Laatst bewerkt:
En belangrijkste van allemaal vergeet ik nog. 1ste tot 4e leerjaar moeten er niet dragen, die kunnen nog steeds overdragen, en meestal is er een gezamenlijke speelplaats, eetzaal en toiletten. Al zullen de meesten het systeem van een eetzaal wel aanpassen.
ah ja want die zijn te jong en gaan zich waarschijnlijk toch niet deftig houden aan de maatregelen.

tjah...

Je moet de ironie wel appreciëren: begin corona: kinderen zijn niet de motor van de epidemie, nu: kinderen moeten 8h per dag een mondmasker dragen want de besmettingen zitten voornamelijk daar. Nu goed, daar zijn verklaringen voor zoals vaccinatie van een groot deel van de volwassenen. Maar je merkt wel: gevaar voor de oude mensen? De hele samenleving betaalt de prijs, gevaar voor kinderen? Tja, we zullen ze wel mondmaskers opzetten, maar voor de rest FREEDOM!

Ik mis toch echt een doortastender optreden tegen mensen die zich weigeren te vaccineren en een verklaring dat van zodra de clinical trials voor vaccins bij kinderen klaar zijn dat we hen ook zo snel mogelijk vaccineren i.p.v. booster shots aan de ouderen geven. Geriacratie...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan