De middenklasse is dan ook zeer kwetsbaar want ze hebben met revolteren meer te verliezen dan te winnen. Middenklassers ambiëren vaak een deftige levensstijl en imago voor zowel zichzelf als voor hun kinderen. Beide ouders zijn meestal hooggeschoold en hebben een deftige job of bouwen aan een carrière. Ze hebben kinderen die er verzorgd uitzien en goed hun best doen op school en vaak zelf ook gezond blijven door aan sport te proberen doen in combinatie met een sociaal leven. Niet zelden gaan ze zware leningen aan om hun woondroom te realiseren, vaak op een aangename of rustige plaats waar ze zich goed voelen en waar hun kinderen in alle veiligheid kunnen opgroeien. Met andere woorden, mama en papa moeten ten alle koste hun job zien te houden en mogen zeker niet ergens in ongenade vallen of hun hele leven dreigt in elkaar te storten.
De middenklasse is niet kwetsbaar. Armen zijn kwetsbaar en rijken zijn weerbaar. De middenklasse is volgzaam, gevangen in de gouden kooi van blokkendozen, leasewagens, vakanties, sportclubs, ... Ze willen daar kost wat kost blijven zitten en hey, ...als we niet verder kijken als onze voortuin is dat overigens helemaal terecht.
Je kan het ook omdraaien, ze worden door de overheid net zo zwaar aangepakt omdat ze niet revolteren. Eens klagen op een forum, Facebook of Twitter en hop, da's ook weer gepasseerd. Terug aan het werk en uitkijken naar de gin-tonic na de padel op vrijdag... En hebben we verdorie toch niet net het nieuws gekregen dat een Audi Q5 in het lease-budget past... Yay, we weten weer waarover spreken tegen de sportmakkers.

Brood en spelen.
Ik beschrijf het zeer anekdotisch maar begin hoe langer hoe meer te vermoeden dat dit echt de manier is waarop politici naar ons kijken...Bekijk het circus maar 's:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/13/kamerdebat/
Vooral dat stukje van die Melissa De Praetere over 'Debora'. Bij Vooruit werken ze tegenwoordig met persona ipv. met cijfers? Heel dat schouwspel is ronduit degoutant, beschamend en respectloos voor iedere Debora in dit land.
Er staat hier een poll over partijkeuze... Ik zou het dus niet weten. Geen enkele partij lijkt me momenteel geschikt om degelijk te besturen. We hangen echter aan dat circus vast want in België kan je niet 'tegen' stemmen. Je kan hoogstens blanco stemmen waarbij er niks met je stem gebeurt. Enige positieve aan een blanco stem is dat de dotatie aan de partijen dan wat verminderd.
Stel dat de meerderheid van de stemgerechtigden (eerder stemplichtigen) de middenvinger wilt opsteken en blanco stemt... Wel, dan zal nog altijd de partij met de meeste stemmen aan zet zijn om een regering te vormen. Ook al vertegenwoordigen die al lang geen meerderheid van het volk meer.
Wat rest er ons dan om in het stemhokje te protesteren? Extreem stemmen? Zowel links als rechts... persoonlijk weet ik niet of we daarmee een beter bestuur gaan krijgen. Ik vraag me wel af wat het zou geven moest Vlaams Belang en PVDA elk boven de 45% gaan en alle andere samen stranden onder de 10%... Dat zou me nogal een regeringsvorming zijn, maar tegelijk ook een degelijk signaal naar de incompetente bende die tot nu de plak zwaait. Niet dat ik zo'n scenario zou wensen maar de echte 'wake-up' call voor traditionele partijen lijkt er maar niet te komen...