Binnenlandse politiek

Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• CD&V

Stemmen: 4 2,6%
  • SP.A / Vooruit

Stemmen: 14 9,0%
  • Open VLD

Stemmen: 8 5,2%
  • Groen

Stemmen: 11 7,1%
  • N-VA

Stemmen: 47 30,3%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 42 27,1%
  • PVDA

Stemmen: 16 10,3%
  • Overige

Stemmen: 13 8,4%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja allicht lees je die reacties hier en op de sociale media, het is ook maar normaal dat die groep geviseerd wordt. Er zitten massa's mensen in die groep die er eigenlijk niet in horen te zitten en ze kosten de maatschappij pakken geld. Van mij mogen ze die nog veel meer viseren.
Hoor dat veel..Massa's..Pakken..? Maar mag ik daar eens objectieve cijfers van zodat we weten waarover we praten?

Wat de fiscale achterpoortjes zoals de panama, pandora papers ons kosten is duidelijk. Wat de taxshift ons gekost heeft is duidelijk. Maar 'het profitariaat door de kleine man'..?

Hoor dat veel..Massa's..Pakken..? Maar mag ik daar eens objectieve cijfers van zodat we weten waarover we praten?

Wat de fiscale achterpoortjes zoals de panama, pandora papers ons kosten is duidelijk. Wat de taxshift ons gekost heeft is duidelijk. Maar 'het profitariaat door de kleine man'..?
België spendeerde in 2019 zo'n 6.5 miljard euro aan uitkeringen (voor langdurig werklozen).

Ter vergelijking, België loopt jaarlijks zo'n 30 miljard euro mis aan inkomsten door belastingsontduiking.

Laatst bewerkt:
België spendeerde in 2019 zo'n 6.5 miljard euro aan uitkeringen.

Ter vergelijking, België loopt jaarlijks zo'n 30 miljard euro mis aan inkomsten door belastingsontduiking.

Hopelijk bedoel je daar niet mee dat we enkel naar de kapitaalfrauders moeten kijken omdat het bedrag significant hoger ligt?
Verder zijn die cijfers niet wat 'opgesmukt'?
Die uitkeringen zijn enkel RVA , vallen daar de langdurig zieken ook onder?
En 2e cijfer komt uit een studie uitgevoerd door de sociaal democraten ...

DIe 6.5 miljard is wel enkel de RVA, Het aantal langdurig zieken is in België heel erg hoog en is in 15 jaar meer dan verdubbeld tot een aantal dat nu hoger is dan het aantal werklozen, en die worden voornamelijk uitbetaald door het Riziv. Ofwel zijn er de laatste 15 jaar in België grote gezondheidsproblemen ontstaan die er in andere landen niet zijn, ofwel is er daar iets verdacht aan de gang. Die uitkeringen alleen al zitten boven de 9 miljard.

Bovendien zijn die uitkeringen ook maar een deel van het plaatje, er zijn allerhande voordelen die afhangen van het inkomen waar je ook financieel voordeel uit haalt als je weinig verdient zoals kinderopvang, energie, onderwijs en allerhande fiscale voordelen.

Cijfers uit 2019

16.5 miljard naar ziekte en arbeidsongeschiktheid.

Edit: daar kan dus wel iets af denk ik. Dat cijfer ligt heel hoog.
Maar wat me stoort is dat het Rekenhof heeft aangegeven dat er problemen zijn met de parafiscale vrijstelling voor de eerste werknemer en dat dat beter afgeschaft wordt. Het systeem wordt misbruikt en levert amper jobs op. Dat schrappen zou een half miljard opbrengen.
Daar gebeurt dan quasi niks mee: aanpassingen zijn goed voor een besparing van 47 miljoen. Da's nog geen 10%

Ja: we zitten met enorm veel zieken en arbeidsongeschikten en daar valt ongetwijfeld wel iets te halen. Maar die afschuiven als grote boeman terwijl ge zo'n simpele en snelle winsten laat liggen, gaat er bij mij niet in.

Cijfers uit 2019

16.5 miljar naar ziekte en arbeidsongeschiktheid.

Hoeveel daarvan zijn profiteurs en voor welk bedrag? Of is plots iedere werkloze (al dan niet tijdelijk/economisch), zieke of werknemer die 4/5den pakt via tijdskrediet of thematisch verlof een profiteur?

Hoeveel daarvan zijn profiteurs en voor welk bedrag? Of is plots iedere werkloze (al dan niet tijdelijk/economisch), zieke of werknemer die 4/5den pakt via tijdskrediet of thematisch verlof een profiteur?
Daar laat ik me niet over uit. Feit is alleen dat we in vergelijking met de buurlan het enorm slecht doen. En dat we daar waarschijnlijk wel iets kunnen besparen.

Ik denk niet dat hier iemand zit die pleit voor het ongemoeid laten van constructies in belastingparadijzen, noch zelf ettelijke miljoenen geparkeerd heeft op een tropisch eiland. De meesten hier bevinden zich in de ruime middenklasse, en willen gewoon op een eerlijke manier belast worden en waar voor hun geld krijgen. Dus het is niet omdat hier met de vinger wordt gewezen naar het profitariaat dat men het grootkapitaal wil ontzien.

Ik denk niet dat hier iemand zit die pleit voor het ongemoeid laten van constructies in belastingparadijzen, noch zelf ettelijke miljoenen geparkeerd heeft op een tropisch eiland. De meesten hier bevinden zich in de ruime middenklasse, en willen gewoon op een eerlijke manier belast worden en waar voor hun geld krijgen. Dus het is niet omdat hier met de vinger wordt gewezen naar het profitariaat dat men het grootkapitaal wil ontzien.
Op dit forum misschien niet (altijd), maar politiek gezien is dit toch een ander verhaal maar gerommel in de marge waar de grootste vissen altijd ongemoeid blijven.

Heel vaak gaat het net over investeren, zorg dat de mensen niet ziek uitvallen.

Dan gaan ze dringend moeten stoppen met hun ad hoc oplossing me dunkt. Ik zeg daarom niet dat ze geen oorzaken aanpakken, maar het neigt er toch meer naar dat ze eerder een oplossing bieden voor het probleem die zich nu stelt.

Zoals ik gisteren al aanhaalde: geld halen waarbij je opnieuw een put graaft, dat gevoel heb ik.
Verder bouwen op reeds wankelende fundamenten of achterhaalde situaties, doet uw systeem vroeg of laat barsten.
En dan hebben ze nog geluk dat wij flinke ja-knikkers zijn en nog een tandje bijsteken om ons rekeningen te kunnen betalen. Met dat gevolg dat we nog harder bestraft worden door harder te werken.

Op dit forum misschien niet (altijd), maar politiek gezien is dit toch een ander verhaal maar gerommel in de marge waar de grootste vissen altijd ongemoeid blijven.

Daar ga ik volledig mee akkoord. Maar wat dan gezegd over bedrijven die hier geen euro vennootschapsbelasting betalen met als drukkingsmiddel het verkassen naar een ander land wat massaal banenverlies tot gevolg heeft? Hoe ga je daar als Belgische overheid zijnde een compromis voor zien te vinden? Hoe krijg je uitgelegd dat aandeelhouders van een multinational ongeremd dividenden kunnen uitkeren aangezien er geen cent aan VB betaald wordt, maar dat een zaakvoerder van een KMO hier elk jaar de rekening gepresenteerd krijgt?

Alleen zijn er concrete cijfers over de belastingontduiking van het grootkapitaal, terwijl de focus van zowel politiek als bevolking toch steeds lijkt te liggen op mensen met een uitkering, waar we enkel cijfers hebben over het totale bedrag van uitkeringen) en geen idee hebben over hoeveel mensen zich in dat zogezegd profitariaat bevinden. Het totale bedrag van de uitkeringen, dus ook de volstrekt terechte, is een fractie van wat we mislopen door belastingontduiking. Stel dat we van heel slechte wil zouden zijn, en de helft van die uitkeringen als onterecht zouden beschouwen ... dan zijn de uitkeringen die we onterecht uitbetalen 1/10de van wat we kwijtspelen aan belastingontduiking.

Die focus op dat zogezegd profitariaat vind ik eerlijk gezegd toch redelijk misplaatst. Vooral als je weet dat je daardoor een heel grote groep mensen die het al heel erg moeilijk heeft, constant zit verdacht te maken.

Villa Politica aan het kijken “”State of the Union”” leuker dan Circus kijken .:biglaugh::rofl:

Daar ga ik volledig mee akkoord. Maar wat dan gezegd over bedrijven die hier geen euro vennootschapsbelasting betalen met als drukkingsmiddel het verkassen naar een ander land wat massaal banenverlies tot gevolg heeft? Hoe ga je daar als Belgische overheid zijnde een compromis voor zien te vinden? Hoe krijg je uitgelegd dat aandeelhouders van een multinational ongeremd dividenden kunnen uitkeren aangezien er geen cent aan VB betaald wordt, maar dat een zaakvoerder van een KMO hier elk jaar de rekening gepresenteerd krijgt?
Klopt volledig.

Denk dat opkomen voor de koopkracht van de werkende klasse alleen maar ten goede komt aan die kmo's. Zo is het voor mij ook altijd ergerlijk vast te stellen dat ze uitkeringen (ziekte, pensioenen..) enkel zien als kost. Maar men vergeet dat dit geld rechtstreeks terugstroomt naar onze energie. Alsof het verhogen van het pensioen geld is dat we in een bodemloze put gooien..

Ja allicht lees je die reacties hier en op de sociale media, het is ook maar normaal dat die groep geviseerd wordt. Er zitten massa's mensen in die groep die er eigenlijk niet in horen te zitten en ze kosten de maatschappij pakken geld. Van mij mogen ze die nog veel meer viseren.
Sommigen gaan er blijkbaar van uit dat het ergens binnenwandelen is, zeggen dat je arm bent en dat je 10min later allerlei cheques en toegevingen rijker bent.
Zo gaat dat echt niet hoor, ook al voeden sommige populistische politiekers die piste.

DIe 6.5 miljard is wel enkel de RVA, Het aantal langdurig zieken is in België heel erg hoog en is in 15 jaar meer dan verdubbeld tot een aantal dat nu hoger is dan het aantal werklozen, en die worden voornamelijk uitbetaald door het Riziv. Ofwel zijn er de laatste 15 jaar in België grote gezondheidsproblemen ontstaan die er in andere landen niet zijn, ofwel is er daar iets verdacht aan de gang. Die uitkeringen alleen al zitten boven de 9 miljard.

Bovendien zijn die uitkeringen ook maar een deel van het plaatje, er zijn allerhande voordelen die afhangen van het inkomen waar je ook financieel voordeel uit haalt als je weinig verdient zoals kinderopvang, energie, onderwijs en allerhande fiscale voordelen.

Dat klopt, dit zijn enkel cijfers voor langdurige werkloosheid. Voor langdurig zieken krijg je er nog eens 9 miljard bij. Die twee lijken ook communicerende vaten te vormen. Die stijging lijkt vnl. te maken hebben met de pensioenleeftijd en oudere werknemers die uitvallen.

‘In het algemeen zijn er twee belangrijke parameters voor de stijging’, zegt Lode Godderis, professor Arbeidsgeneeskunde (KU Leuven) en ceo van de Externe dienst voor preventie en bescherming op het werk (IDEWE). ‘Er is een veroudering van de werknemerspopulatie, en hoe ouder, hoe meer kans om uit te vallen. Er is ook een vervrouwelijking van de werknemerspopulatie. Verschillende onderzoeken toonden al aan dat het risico op langdurige uitval bij vrouwen groter is.’

Perl verwijst ook naar de pensioenmaatregelen. ‘Als de pensioenleeftijd verlengd wordt van 65 naar 67 jaar, maar men doet niets voor de oudere werknemers op de arbeidsmarkt, dan vallen ze gewoon uit en komen ze op langdurige ziekte. Die verhoging is een van de grootste oorzaken van de stijging. De Belgische arbeidsmarkt is in de Europese Unie een van de slechtste leerlingen op het vlak van inclusie van mensen met een handicap en chronische ziekten.’

Stel dat je dan uitkomt op een totaal bedrag van 15 miljard voor langdurig zieken én werklozen, wetende dat slechts een fractie daarvan fraudeert, dan nog kom je niet in de buurt van die 30 miljard die je aan inkomsten misloopt door belastingsontwijking. Ik zeg niet dat we beide problemen niet kunnen aanpakken maar wel dat ik me stoor aan het feit dat de discussie disproportioneel vaak gaat over langdurig zieken en werklozen, met de bijbehorende stigmatisering van mensen die al in een moeilijke situatie zitten ('profitariaat', mentale problemen die niet au serieux worden genomen, ...).

Misschien is dat perceptie maar het politieke en publieke discours over belastingsontwijking- en ontduiking lijkt me in vergelijking veel passiever te verlopen.

Sommigen gaan er blijkbaar van uit dat het ergens binnenwandelen is, zeggen dat je arm bent en dat je 10min later allerlei cheques en toegevingen rijker bent.
Zo gaat dat echt niet hoor, ook al voeden sommige populistische politiekers die piste.
Klopt het is eerder:
Ergens binnenrollen en zeggen dat je gehandicapt bent en dus niet kan gaan werken en dat briefje opsturen

:unsure:

En nu serieus: zitten leefloners hierboven al bij of is de OCMW nog een aparte pot?

Klopt het is eerder:
Ergens binnenrollen en zeggen dat je gehandicapt bent en dus niet kan gaan werken en dat briefje opsturen

:unsure:

En nu serieus: zitten leefloners hierboven al bij of is de OCMW nog een aparte pot?
Als deels gehandicapte persoon kan ik u meedelen dat je een diploma duimzuigen verdient met zo'n statement.

(Half)jaarlijks naar de controle-arts gaan om aan te tonen dat je nog wel die handicap hebt (klinkt absurd, maar dat is de realiteit) is zo een van de vele controlemechanismen dat ervoor zorgt dat je recht hebt (of niet) op een uitkering.
Ik stel me voor dat er voor personen met financiële problemen ook controles zullen zijn en dat ze geen blanco cheque krijgen.

Laatst bewerkt:
Alleen zijn er concrete cijfers over de belastingontduiking van het grootkapitaal, terwijl de focus van zowel politiek als bevolking toch steeds lijkt te liggen op mensen met een uitkering, waar we enkel cijfers hebben over het totale bedrag van uitkeringen) en geen idee hebben over hoeveel mensen zich in dat zogezegd profitariaat bevinden. Het totale bedrag van de uitkeringen, dus ook de volstrekt terechte, is een fractie van wat we mislopen door belastingontduiking. Stel dat we van heel slechte wil zouden zijn, en de helft van die uitkeringen als onterecht zouden beschouwen ... dan zijn de uitkeringen die we onterecht uitbetalen 1/10de van wat we kwijtspelen aan belastingontduiking.

Die focus op dat zogezegd profitariaat vind ik eerlijk gezegd toch redelijk misplaatst. Vooral als je weet dat je daardoor een heel grote groep mensen die het al heel erg moeilijk heeft, constant zit verdacht te maken.
Goh, ik vind toch amper concrete cijfers terug over die Panama of Pandora papers. Dat wordt dan aangekondigd als journalistieke spitstechnologie met cliffhangers als 'we gaan geleidelijk namen lossen en dan gaan er hier koppen rollen' met dan een sisser als die ex-CEO van de VRT die ergens 20.000 euro had geïnvesteerd in een bedrijfje met hoofdzetel op Madagascar. Dat bleek dan nog een bedrijf te zijn dat safari-excursies in Afrika organiseert dus zo ver gezocht was Madagascar niet eens. Dan zijn er nog enkele berichten geweest over de familie Solvay die hun Solvay-aandelen op een exotisch eiland hebben geparkeerd en een Brusselse kunsthandelaar die zijn Picasso's via zo'n constructie verkocht. Dat was het tot nu! Opvallend: er komt ook geen onderzoekscommissie in de kamer wat ze zijn nog niet rond met de Panama-papers... Komaan zeg!

Neen, realistisch: het echt grote geld is niet makkelijk te tackelen hier in België. Ik weet van een Belgische familie waarvan de kinderen in de jaren '90 enkele horeca-zaken van de ouders hebben omgevormd tot een groot bedrijf. Wel, die zitten ook met hun geld in het buitenland en hun activiteiten in België, die hebben zich verrijkt door er regelmatig de kantjes af te lopen. Zwart geld aanvaarden in hun zaken, een commissie beïnvloeden met dure cadeau's, een berg (als in miljoenen) cash geld (zwart) van de kassa naar een geheime bergplaats in hun woning te laten vloeien... Op een bepaald moment inden die zelfs maaltijdcheques van hun klanten (en ze verkochten allesbehalve eten/drank). Maaltijdcheques he... Die verdwenen dan rechtstreeks naar de partners die alles wat duur was uit de Makro gingen halen. Klinkt onnozel maar die zijn heel rijk geworden door continu van dat soort fratsen te doen. Zo'n kalibers zijn de overheid altijd voor als het op fiscale spitsvondigheid aankomt. Ze zijn bovendien erg close met politici. Die familie hadden politici in hun rvb en adviesraad zitten.

Aan de andere kant van het spectrum heb je een grote groep mensen die ons sociale vangnet als een sociale hangmat zien en ronduit profiteren van het systeem. Het politiek cliëntelisme is nog altijd aanwezig, voornamelijk in Wallonië. In België bestaat het sociaal profitariaat. Bijvoorbeeld, in Charleroi spreken ze van un MNC - mobylette, nana, cara, - waarmee ze het type jonge schoolverlater bedoelen dat tevreden is met de uitkering voor de scooter, Cara-pils en feestjes met het liefje. Dat zijn generatie-werklozen die simpelweg geen zin hebben om te gaan werken: Charleroi, La Louvière, Luik, Seraing,... Je kan niet ontkennen dat sociaal profitariaat bestaat maar ook daar - net zoals bij de 1% super vermogenden - is weinig over bekend. Misschien omdat net politiek dienstbetoon vaak de motor is geweest van dat profitariaat. Bij de PS lopen nog steeds figuren à la Daerden rond die hun kiesveel wel 's helpen met een sociale woning, een hangmat job aan de gemeente of een uitkering van het OCMW, ...

En uiteraard weet ik dat niet elke miljonair een notoire fraudeur is, net zoals lang niet elke steuntrekker een profiteur is.

Ik blijf het herhalen: België is het paradijs voor marginalen! Aan beide zijden van het spectrum. De echte rijken blijven onaantastbaar, de armen worden gepamperd. Tel daarbij politici die leven van de armen (het clientisme) of de rijken (corruptie) en je weet wie over het algemeen het gelag betaalt. De hardwerkende middenklasse, vermogend maar niet rijk. Af en toe worden er wat peanuts naar deze groep gegooid maar over het algemeen betalen zij het gelag.

Dit is ook de groep die weinig mort: je ziet ze niet betogen en half Brussel kapot slaan of dreigen met te verhuizen naar Zwitserland of Luxemburg. De middenklasse wordt door het beleid langs alle kanten gepakt... Ergens op BG las ik dan ook meteen het antwoord op hoe het mogelijk is dat deze groep dit laat doen: 'Liever een gesjarelde middenklasser als een arme mens'. De middenklasse laat zich naaien en buigt nog wat dieper voorover... Ze zouden beter hun tanden 's laten zien, ze zijn verdorie de ruggengraat van dat heel circus hier! Enkel tov politici blijken ze geen ruggengraat meer te hebben.

Middenklassers voeren geen revolutie precies!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan