Ja/nee. Voor bedienden wel, maar dat plafond ligt behoorlijk hoog, 3779.5 bruto, daar dan weer 60% van is weer een pak minder en dat is ook weer bruto, dus ja... met een hoog inkomen opteer je best ook voor een bijkomende verzekering, maar laten we wel wezen, hogere profielen krijgen die in de privé als extralegaal voordeel. In de privé heb je vooral pech als je tot de lagere profielen behoort, wat jammer genoeg ook veel mensen zijn natuurlijk.
Bij de hogere profielen wordt daar ook gewoon het loon verder uitbetaald. Soms is dat rechtstreeks (dat is uitzonderlijk), zoals men onder andere ook binnen sommige sectoren voor corona heeft gedaan. Bij anderen is dat via een ziekteverzekering waar men zich voordelig kon voor inschrijven via het werk.
Maar is niet echt wijd verspreid.
Voor ambtenaren heb je een apart traject: in principe heb je je ziektedagen (wel verschillend systeem voor federale en Vlaamse ambtenaren, ook weer anders voor leerkrachten), daarna is er disponibiliteit aan 60% maar dat is niet van een begrensd maximum voor zover ik weet, tenzij een arts oordeelt dat je écht ernstig ziek bent (kanker of M.S. bijvoorbeeld) dan krijg je nog steeds 100%. In principe kan je werkgever (niet de ambtenaar zelf) dan wel vragen om een medisch pensionering van de ambtenaar, wat natuurlijk een moeilijkere is voor parlementsleden, want wie is dat? Ik zou uitzonderlijk die bevoegdheid geven aan de rest van het parlement bij stemming.
Het principe is hier dat je jaarlijks recht hebt op een x aantal ziektedagen. Als beloning voor het niet opsouperen van die ziektedagen is er het principe dat je die kunt meenemen naar de jaren erop om die op dat moment te kunnen inzetten wanneer je eens iets ergers aan de hand hebt.
Om ervoor te zorgen dat mensen dit niet (mis/ge)bruiken om op het einde van uw carrière vervroegd op pensioen te gaan, heeft men dan ook een limitering voorzien vanaf, indien ik het mij nog goed herinner 60 jaar. Indien je er dan ook meer als dat aantal had, dan verlies je die.
Dit was in reactie op het alomgekende fenomeen dat mensen op 58 of vroeger ziek waren aan vol loon om dan die termijn te dekken met de ziektedagen en zo in plaats van op officieel 60 / 61/... op pensioen te gaan dit eigenlijk in weze al te zijn vanaf die jongere leeftijd.
Persoonlijk vind ik het eigenlijk wel een goed systeem. Het beloont aan ene kant de personen voor het niet ziek zijn. En aan de andere kant is het ook niet echt een straf indien je pech hebt. Aangezien het nog altijd beter is als het normale principe. Daarnaast indien je dan toch eens iets aan de hand hebt, dan heb je mogelijks toch al wel een buffer van dagen waaruit je kunt puren voordat die omstandigheden u zwaar nekken.
Tijdens die ziektedagen of je nu in disponibiliteit zit of niet ben je controleerbaar door een controlearts. Die controlearts zal die controle doen op basis van enerzijds de statistieken van het ziekteverloop en wat een "normale" afwezigheid is (gebeurd via oa. datamining voor de aangegeven ziekte) ofwel via een expliciete aanvraag van de overheidsdienst / rechtstreekse chef. Dus als ik een individue heb in mijn team dat continue de kantjes ervanaf loopt. Dan kan ik als dienstchef (indien goedgekeurd door hogere hiërarchie) sneller een controlearts sturen. In het verleden werd dat natuurlijk niet gedaan. Nu is dit al eerder gemeengoed geworden. Al is en blijft dit natuurlijk wel subjectief.
Wat betreft de erge ziekte clausule. Is dit niet standaard. Dit moet expliciet aangevraagd worden via uw werkgever (en als zij het vertikken -> kun je er niets aan doen behalve druk laten zetten via de vakbond, maar als ze het dan nog niet doen, dan heb jij pech). Daarnaast is die procedure ook niet zo echt gekend, omdat het een subprocedure is van de hoger vermelde vervroegde pensionering. Wat het dan ook logisch maakt dat men er niet aan denkt om dit te activeren indien het niet de intentie is van uw werkgever om u op pensioen te zetten.
Daarnaast is de goedkeuring ook niet evident noch is dit zonder limiet. Al kunnen die uitspraken verlengd worden in kader van uw ziekteverloop. Maar dan nog, geen evidentie. En die verlenging moet opnieuw verlopen via uw werkgever.
De beoordeling of je hieronder valt ligt in de handen van dezelfde hogervermelde controleartsen.
EDIT : dit principe heeft onder vuur gelegen in de vorige legislatuur met NVA. Zij wilden dit principe van meenemen naar de toekomst namelijk beperken. Persoonlijk ben ik blij dat de regering toen gevallen is... al had ik liever gehad voor onze overheidsfinanciën dat dat niet het geval zou geweest zijn.
Persoonlijk heb ik liever het huidige systeem, want bij de versie van de beperking gaan mensen, ook degenen die het goed voorhebben, sneller zeggen van kuch kuch, ik heb een griepje zet mij maar 1 week thuis en dit voor het maximum van de x aantal dagen, als je ze anders toch kwijt bent. Terwijl als men die kan opsparen voor later dan is er tenminste nog een incentive om niet de karottentrekker uit te hangen.
Naargelang de leeftijd van de ambtenaar (of beter zijn dienstjaren) is zon' medisch pensioen een kleine tragedie is want een karig, laag bedrag voor jonge mensen (denk een politieagent die werk onbekwaam wordt na een ongeval) of een quasi vervroegd pensioen voor oude ambtenaren ("jackpot", want nauwelijks minder pensioen voor minder lang werken). Gelukkig gaat de overheid ook meer inzetten op re-integratietrajecten, hopelijk wordt dat medisch pensioen dus meer en meer een systeem van het verleden.
Zoals ik het verstaan heb, zal men nu nooit nog mensen vervroegd op pensioen stellen. Men zal eerder ervoor zorgen dat jij wordt heringedeeld naar een functie waar jij wel nog capabel voor bent. Ofwel binnen de organisatie ofwel buiten de organisatie.
Dus dat systeem is eerder een systeem van het verleden.
Ik zou het niet verkeerd vinden om parlementsleden op het systeem van ambtenaren te zetten. Ook qua werkloosheidsvergoeding, die is een pak minder royaal als een ambtenaar ontslagen wordt, ten opzichte van een parlementslid dat niet herverkozen wordt.
Kan ik mee leven.