Binnenlandse politiek

Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• CD&V

Stemmen: 4 2,6%
  • SP.A / Vooruit

Stemmen: 14 9,0%
  • Open VLD

Stemmen: 8 5,2%
  • Groen

Stemmen: 11 7,1%
  • N-VA

Stemmen: 47 30,3%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 42 27,1%
  • PVDA

Stemmen: 16 10,3%
  • Overige

Stemmen: 13 8,4%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Het cliché dat je als tiener/twintiger links bent om dan rechts te worden bestaat ook wel voor een reden denk ik ("wie jong en niet links is, heeft geen hart, en wie ouder is en niet rechts, heeft geen verstand"). Ik herinner mij toch een hoop naïeve hippiemeningen uit mijn middelbaar waar geen leerkracht aan te pas kwam ook.

Wat Van Grieken hier doet vind ik erg "Trumpiaans" eigenlijk, en zou gewoon keihard moeten afgestrafd worden. Het neigt ook naar anti-intellectualisme, dat tegenwoordig populair is. "We zullen die geschoolden wel eens terugpakken, wij het volk dat naar zijn eerlijk buikgevoel luistert". Vind ik dus hé.
https://nl.wiktionary.org/wiki/afstraffen/vervoeging :D

Ik denk dat het gewoon moeilijk is om uw eigen politieke bias als leerkracht uit een klas te houden. Zeker in vakken die wat meer van debatterende oorsprong zijn. In droge wiskunde / fysica of andere wetenschapsvakken is er natuurlijk minder plaats om politieke meningen te spuien.
Waar ik dan wel weer problemen mee zou hebben is dat de beoordeling van de student mogelijks kan afhangen van zijn mogelijks tegenstrijdige politieke visie met de desbetreffende leerkracht maar ik veronderstel dat er A: wel mechanismes zijn die deze vooroordelen vermijden, B: Er niet teveel aandacht aan besteed wordt. De politieke mening van een 12-16 jarige nog moet rijpen.

De Trumpiaanse van grieken gaat hier wel serieus buiten de grenzen idd. Een dialoog/meningsverschil wordt nooit beter door tribalisme.

Dat is helemaal niet zo moeilijk. Maar als je zaken als anti-racisme, gelijke rechten voor lgbtq, klimaatverandering, het bestrijden van fake news, democratie, ... als links activisme gaat bestempelen, ja dan is heel het onderwijs links natuurlijk.

https://nl.wiktionary.org/wiki/afstraffen/vervoeging :D

Ik denk dat het gewoon moeilijk is om uw eigen politieke bias als leerkracht uit een klas te houden. Zeker in vakken die wat meer van debatterende oorsprong zijn. In droge wiskunde / fysica of andere wetenschapsvakken is er natuurlijk minder plaats om politieke meningen te spuien.
Waar ik dan wel weer problemen mee zou hebben is dat de beoordeling van de student mogelijks kan afhangen van zijn mogelijks tegenstrijdige politieke visie met de desbetreffende leerkracht maar ik veronderstel dat er A: wel mechanismes zijn die deze vooroordelen vermijden, B: Er niet teveel aandacht aan besteed wordt. De politieke mening van een 12-16 jarige nog moet rijpen.

De Trumpiaanse van grieken gaat hier wel serieus buiten de grenzen idd. Een dialoog/meningsverschil wordt nooit beter door tribalisme.
Ik denk dat zoals @Sir.Killalot zegt de definitie van "links" die door Van Grieken wordt gehanteerd wel eens zeer breed zou kunnen zijn (en misschien ook draait met de wind).

Die beoordeling, wel dezelfde leerkracht die zo'n fan was van Agalev organiseerde ook eens een debat over de doodstraf. Hij was duidelijk tegen, in een klas vol puber was het uiteraard ofwel zeker geen ofwel de halve gevangenspopulatie die eraan moest geloven. Op een volgende toets had een van mijn maten een buis, waardoor zijn tussentijds rapport een buis zou bevatten voor godsdienst. Die heeft dan eens van zijn tak gemaakt dat het leek alsof hij gebuisd was door zijn tegengestelde mening, en miraculeus was die erdoor op zijn tussentijds rapport.

Dat is nu een onnozel voorbeeld, maar om tegenwoordig in dit klimaat van alles dubbel bekijken en desnoods een proces aan te doen ergens een slechte score te krijgen enkel omdat je van mening verschilt met de leerkracht/prof, ik wil het toch wel eens zien. Het lijkt me wel een upgrade van het excuus "de prof kan mij gewoon niet af".

PS: right back at you
Een staatsecretaris voor gendergelijkheid is defacto toch tegen het patriarchaat? Anders zou haar functie geen levensvatbaarheid hebben.
Dit verbaasd me weinig hoor.
Maar zullen we dat voor zwam houden?

Ik denk dat zoals @Sir.Killalot zegt de definitie van "links" die door Van Grieken wordt gehanteerd wel eens zeer breed zou kunnen zijn (en misschien ook draait met de wind).

Die beoordeling, wel dezelfde leerkracht die zo'n fan was van Agalev organiseerde ook eens een debat over de doodstraf. Hij was duidelijk tegen, in een klas vol puber was het uiteraard ofwel zeker geen ofwel de halve gevangenspopulatie die eraan moest geloven. Op een volgende toets had een van mijn maten een buis, waardoor zijn tussentijds rapport een buis zou bevatten voor godsdienst. Die heeft dan eens van zijn tak gemaakt dat het leek alsof hij gebuisd was door zijn tegengestelde mening, en miraculeus was die erdoor op zijn tussentijds rapport.

Dat is nu een onnozel voorbeeld, maar om tegenwoordig in dit klimaat van alles dubbel bekijken en desnoods een proces aan te doen ergens een slechte score te krijgen enkel omdat je van mening verschilt met de leerkracht/prof, ik wil het toch wel eens zien. Het lijkt me wel een upgrade van het excuus "de prof kan mij gewoon niet af".

PS: right back at you

Maar zullen we dat voor zwam houden?
Ik denk dat we dit eens moeten vragen in het leerkrachtentopic. Mij lijkt dat een ideologisch politiek meningsverschil met een student en de overtuiging van de leerkracht wel nadelig kan zijn voor de student in een delibererende klassenraad moest dit voorvallen. En dat is wel spijtig want die student kan wss de implicaties van afwijkende meningen niet goed aftoetsen bij de al dan niet extreme politieke overtuigingen van zijn leerkracht. Zo een deliberatie is natuurlijk eenzijdig en de student komt niet aan het woord. Wat er in de klas gezegd wordt is dan op een manier ook niet openbaar.
Het maakt uiteraard niets uit of de leerling links of rechts georiënteerd is en de leerkracht de tegenhanger hiervan. Dus we zijn wat aan het afwijken van de bizarre opmerking van TVG.
Maar het is wel een wake up call dat we niet moeten afglijden naar een polariserende en tribale maatschappij.

Tom had al gereageerd.

Dat men in 2024 niet content gaat zijn met de verkiezingen, ondanks de pogingen tot indoctrinatie door bepaalde leerkrachten op school.

Uiteraard werd dat bedoeld, maar pover gebracht.
(Alsof er een ontslagronde zou volgen, een klopjacht. Haast lachwekkend.)

Ik denk dat diegene die zogezegd benadeeld zijn bij deliberatie door een leerkracht met tegengestelde politieke overtuiging van hetzelfde slag zijn als personen die hier enkel maar infractions krijgen omdat de mods een tegengestelde politieke mening hebben. Of hoe ze mensen in veel van die gevallen maar een reden zoeken om niet de schuld bij hun eigen te moeten leggen.

Ik denk dat diegene die zogezegd benadeeld zijn bij deliberatie door een leerkracht met tegengestelde politieke overtuiging van hetzelfde slag zijn als personen die hier enkel maar infractions krijgen omdat de mods een tegengestelde politieke mening hebben. Of hoe ze mensen in veel van die gevallen maar een reden zoeken om niet de schuld bij hun eigen te moeten leggen.
Er is hier niemand gedelibereerd? (allez toch niet dat ik weet)
Tis gewoon een moeilijk vraagstuk. Persoonlijk vind ik wel dat een politieke mening kan en mag op school maar dat hier geen negatieve gevolgen mogen aan vasthangen en dat lijkt me eerlijk gezegd niet onwaarschijnlijk. Om uw zelfde voorbeeld aan te halen, hier op BG zijn er best wel die hards volgelingen van bepaalde politieke overtuigingen. Stel dat deze posters nu leerkracht zijn. Kan jij garanderen dat dit nooit een invloed gaat hebben op hun keuzes? Ha die student loopt wat achter maar het is een linkse rat dus verzuip maar? Ah jantje de DVL aanhanger moet gedelibereerd worden.... Ik ga nu echt wel geen goed woordje doen op de klassenraad. Ah karolientje haar ouders zijn die hard pvda'ers... laat ons dit mondeling examen eens extra moeilijk maken.
Je ziet toch in dat in een gepolariseerde maatschappij waar we momenteel echt wel aan het afglijden zijn deze zaken best wel problematisch worden. Aan uw reply te zien kan er blijkbaar ook maar 1 mening getolereerd worden. (ik bedoel dat niet denigrerend maar het valt je toch op?)

Hoe gepolariseerder de maatschappij hoe meer de mening gefnuikt wordt en dat vind ik echt wel spijtig.

Tis gewoon een moeilijk vraagstuk. Persoonlijk vind ik wel dat een politieke mening kan en mag op school maar dat hier geen negatieve gevolgen mogen aan vasthangen en dat lijkt me eerlijk gezegd niet onwaarschijnlijk. Om uw zelfde voorbeeld aan te halen, hier op BG zijn er best wel die hards volgelingen van bepaalde politieke overtuigingen. Stel dat deze posters nu leerkracht zijn. Kan jij garanderen dat dit nooit een invloed gaat hebben op hun keuzes? Ha die student loopt wat achter maar het is een linkse rat dus verzuip maar? Ah jantje de DVL aanhanger moet gedelibereerd worden.... Ik ga nu echt wel geen goed woordje doen op de klassenraad. Ah karolientje haar ouders zijn die hard pvda'ers... laat ons dit mondeling examen eens extra moeilijk maken.
Je ziet toch in dat in een gepolariseerde maatschappij waar we momenteel echt wel aan het afglijden zijn deze zaken best wel problematisch worden. Aan uw reply te zien kan er blijkbaar ook maar 1 mening getolereerd worden. (ik bedoel dat niet denigrerend maar het valt je toch op?)
Ik denk dat er nu toch in een school net zoals in het echte leven geneog tegengestelde meningen zijn om zo'n zaken tegen te gaan. Daarom zijn er ook klassenRADEN net om de eenzijdige mening van 1 persoon niet allesbepalend te maken. En dan heb je nog enkele overheidsinstanties die dit controleren en waar je bij onregelmatigheden klacht kan indienen. Het feit dat mensen nu opeens gaan roepen dat zaken in het onderwijs problematisch worden is in mijn ogen gewoon populisme en een poging tot degeneratie en aantasting van het gezag van het onderwijs.

Hoe gepolariseerder de maatschappij hoe meer de mening gefnuikt wordt en dat vind ik echt wel spijtig.
Ik vind het vooral vreemd dat dit issue plots wordt "aangemaakt", alsof we gaandeweg het vertrouwens hebben verloren in de professonaliteit van mensen die in het onderwijs staan. En waarom dan eigenlijk enkel het onderwijs, zo kan je in elke sector alles in vraag stellen toch?

Lijkt me zoals Nestorius zegt toch vooral een vrij doorzichtige poging om, Trump achterna, te surfen op een soort calimero/anti-establishment-gevoel.

Ik vind het vooral vreemd dat dit issue plots wordt "aangemaakt", alsof we gaandeweg het vertrouwens hebben verloren in de professonaliteit van mensen die in het onderwijs staan. En waarom dan eigenlijk enkel het onderwijs, zo kan je in elke sector alles in vraag stellen toch?

Lijkt me zoals Nestorius zegt toch vooral een vrij doorzichtige poging om, Trump achterna, te surfen op een soort calimero/anti-establishment-gevoel.
Akkoord. Het filmpje van TVG gaat er los over. Maar dat had ik enkele posts geleden al aangehaald. Ik snap ook niet dat zo iets de ether ingestuurd wordt als blijkt dat 1 op 5 er na een korte lesperiode reeds de brui aan geeft.

Tom had al gereageerd.

Dat men in 2024 niet content gaat zijn met de verkiezingen, ondanks de pogingen tot indoctrinatie door bepaalde leerkrachten op school.

Uiteraard werd dat bedoeld, maar pover gebracht.
(Alsof er een ontslagronde zou volgen, een klopjacht. Haast lachwekkend.)
Dat is een truk rechtstreeks uit het Vlaams Belang draaiboek. Doe een controversiële uitspraak, een storm van kritiek volgt, nadien uitleggen dat het voor te lachen was of men u verkeerd begrepen heeft, tot slot gewag maken van een heksenjacht op extreem-rechts. Herhaal tot in het oneindige.

alsof we gaandeweg het vertrouwens hebben verloren in de professonaliteit van mensen die in het onderwijs staan
Dit dus, mijn ervaring is anekdotisch uiteraard maar toen ik in het middelbaar zat, heb ik twee leerkrachten geschiedenis gehad eentje was IJzerbedevaart-rechts, de andere geitenwollesok-links.

Dat leverde vaak pittige discussies op want onze klas was steeds zeer politiek geëngageerd, nooit is er iemand gebuisd geweest door een leerkracht met een tegenovergestelde mening, in tegenstelling tot het huidige politieke klimaat ging de discussies er zelfs beschaafd aan toen. En zoals hier al aangegeven zijn er meerdere mechanismen om buitensporig gedrag door een leerkracht in te perken (klassenraad etc).

Weer een klassieke truuk van de foor door het VB, kunnen ze morgen weer gaan wenen dat ze geviseerd worden en dat ze misbegrepen zijn.

1. Een leerkracht beslist daarover niet in zijn eentje
2. Als je niet gedelibereerd wordt, zal dat enkel te maken hebben met je resultaten.
3. Een lerarenkorps is geen homogene brei, alsof elke leerkracht links zou zijn
4. Waarom gaan zo veel mensen er steeds van uit dat niemand zijn job en zijn privé gescheiden kan houden? Is dat omdat je dat zelf niet kan dat je je niet kan inbeelden dat anderen wél professioneel kunnen zijn?
5. Ondanks bovenstaande punten kan je uiteraard niet uitsluiten dat er rotte appels in het lerarenkorps zitten die puntje 3 inderdaad niet kunnen. Maar moet je daarom heel de sector verdacht maken?
6. Je snapt toch dat het net die ridicule verdachtmakingen en fake news berichten zijn van partijen als VB richting bevolkingsgroepen, dit keer leerkrachten, die keer op keer die polarisering teweegbrengt, aanwakkert, voedt en in stand houdt?

Dat is een truk rechtstreeks uit het Vlaams Belang draaiboek. Doe een controversiële uitspraak, een storm van kritiek volgt, nadien uitleggen dat het voor te lachen was of men u verkeerd begrepen heeft, tot slot gewag maken van een heksenjacht op extreem-rechts. Herhaal tot in het oneindige.
Of dat is gewoon wat je wilt zien uiteraard. Men begon al over de eigen voeten te vallen, terwijl de verklaring echt niet ver diende gezocht te worden.
Nee, stiekem wilt hij een grote afrekening houden in 2024, hoe dat zich ook zou mogen uiten, een groot plan, heel aannemelijk.
Het is vrij slecht gebracht, dat het hem meer schade zal gedaan hebben, welke draai er later ook nog aan gegeven wordt.

Negatieve aandacht is beter dan geen aandacht zeker , zullen ze wel gedacht hebben.

Ik vind momenteel ook dat de N-VA het beter doet qua oppositie dan VB , de laatste posts van een TVG zijn nogal flauw/inhoudsloos . Als dat zo doorgaat tot 2024 zullen ze wel eens van een kale reis terugkomen .Worst-case scenario is een Vivaldi die het goed doet tot dan en een N-VA die gevatter is in oppositie .

Dit dus, mijn ervaring is anekdotisch uiteraard maar toen ik in het middelbaar zat, heb ik twee leerkrachten geschiedenis gehad eentje was IJzerbedevaart-rechts, de andere geitenwollesok-links.

Dat leverde vaak pittige discussies op want onze klas was steeds zeer politiek geëngageerd, nooit is er iemand gebuisd geweest door een leerkracht met een tegenovergestelde mening, in tegenstelling tot het huidige politieke klimaat ging de discussies er zelfs beschaafd aan toen. En zoals hier al aangegeven zijn er meerdere mechanismen om buitensporig gedrag door een leerkracht in te perken (klassenraad etc).

Weer een klassieke truuk van de foor door het VB, kunnen ze morgen weer gaan wenen dat ze geviseerd worden en dat ze misbegrepen zijn.
Ik moet zeggen dat ik in het secundair best wel weinig politieke discussies gehad heb met leerkrachten. Connerote en het spaghetti incident comes to mind maar verder feitelijk niet echt iets waar meningen lijnrecht tegenover elkaar stonden.

Wat ik wel nooit ga vergeten is dat in het tweede jaar st lucas sommige proffen best echt wel seksistisch waren naar vrouwelijke medestudenten.
Je diende elke zes weken een project voor te stellen voor twee klasgroepen dus dat was wel voor wat volk. (±60 man) Een prof geeft dan na de presentatie commentaar. De precieze bewoording weet ik niet meer maar het ging ongeveer als volgt.
"Waarom heb je hier zo weinig accent op gelegd? Allez als vrouw met kleine borsten moet je toch beter weten dat je best andere zaken beter in de kijker zet."
Vlam voor een groep van 60 man. Dat meisje is al wenend naar buiten gelopen en verder is daar niets, nihil van gevolg aan gegeven. Nooit gesnapt waarom een prof zo iets zou zeggen. Ik vermoed wel dat daar een voorgeschiedenis mee speelde.
Tis wel anekdotisch maar nu al 18 jaar geleden en ik ben het nog steeds niet vergeten. :S
Allez mss vandaar mijn wantrouwigheid in de mensheid.

Laatst bewerkt:
Ook vind ik het eigenlijk wat idioot om het vb te zien kakken op links om dan hun partijprogramma te lezen en daar serieuze linkse punten in te vinden.

1. Een leerkracht beslist daarover niet in zijn eentje
2. Als je niet gedelibereerd wordt, zal dat enkel te maken hebben met je resultaten.
3. Een lerarenkorps is geen homogene brei, alsof elke leerkracht links zou zijn
4. Waarom gaan zo veel mensen er steeds van uit dat niemand zijn job en zijn privé gescheiden kan houden? Is dat omdat je dat zelf niet kan dat je je niet kan inbeelden dat anderen wél professioneel kunnen zijn?
5. Ondanks bovenstaande punten kan je uiteraard niet uitsluiten dat er rotte appels in het lerarenkorps zitten die puntje 3 inderdaad niet kunnen. Maar moet je daarom heel de sector verdacht maken?
6. Je snapt toch dat het net die ridicule verdachtmakingen en fake news berichten zijn van partijen als VB richting bevolkingsgroepen, dit keer leerkrachten, die keer op keer die polarisering teweegbrengt, aanwakkert, voedt en in stand houdt?
Ik wou antwoorden maar toen ik puntje vier las was mijn goesting over.....

Akkoord. Het filmpje van TVG gaat er los over. Maar dat had ik enkele posts geleden al aangehaald. Ik snap ook niet dat zo iets de ether ingestuurd wordt als blijkt dat 1 op 5 er na een korte lesperiode reeds de brui aan geeft.

Omdat Tom Van Grieken de Belgische/Vlaamse politiek op zijn Amerikaans wil voeren :p.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan