Als hij iets aan de straffeloosheid wil doen, moeten ze actief stappen gaan ondernemen om broodfok e.d. tegen te gaan. Daarmee maken ze volledige rassen voor generaties kapot. Zatte Rudy die af en toe zijn retriever wat pletsen geeft met de sloef is een enorm jammerlijke zaak, maar eigenlijk niet iets dat op de radar van justitie zou moeten staan. Dan werken we beter met een soort "huisdierpas" die je kan kwijtspelen. Maar dit lijkt me weer een mooi staaltje symbolische wetgeving om af en toe een kleine garnaal te vangen en er dan eens mooi een voorbeeld van te maken.
5 tot 10 jaar voor dierenmishandeling, kom zeg. Laten we dat allemaal in het achterhoofd houden als het proces rond Sanda Dia wordt uitgesproken.
(P.S.: ik praat mensen die hun dieren mishandelen hier niet goed hé.)
Heeft niets te maken met Sanda Dia, dat is appels met peren vergelijken. Heel andere zaak.
Mensen die me kennen weten dat ik voor een links persoon duidelijk rechts ben op vlak van bestrijding van zware misdaad die slachtoffers veroorzaken, anti-terrorisme enzovoort. Sanda Dia vind ik een moeilijke zaak, want het is moeilijk om te bepalen in welke mate de daders beseften wat ze deden (of al van hun). En gezien het gasten van rijke afkomst is zal de strafmaat wel niet zo zwaar zijn... maar ik vind het zelf een moeilijke zaak. Het is vergelijkbaar met pesten tot de dood als gevolg, maar vele pesters zijn eigenlijk gewoon niet bewust van hun acties, en welke gevolgen dat dat veroorzaakt. Sommigen zijn natuurlijk wel psycho- of sociopaten en zullen dat wel beseffen. Maar sommigen hebben gewoon geen besef van hoe ver ze eigenlijk gaan. En geleidelijk aan kan een grapje heel verregaande gevolgen hebben, als dat pesten herhaaldelijk is. Wat voor iemand "plagen" is, kan voor iemand anders als pesten overkomen. Pesters hebben ook het probleem dat als je gewend om te pesten dat dat pestgedrag als normaal overkomt, en je dan geen besef meer hebt dat het om een mens gaat waarmee je te maken hebt. En pesten is ook meer dan "een dader" en "een slachtoffer", vaak is het een hele gewoonte of cultuur die als normaal aanvaard is, voor langere tijd, en dat aanpakken is makkelijker gezegd dan daders bestraffen.
Sanda Dia is complexer, maar het is nog meer iets dat er ingebakken zit. Het "pesten" hier zit er gewoon ingebakken, wordt niet eens als vreemd of abnormaal gezien. Het is zoals ze zelf zeggen traditie bij die elite-studentenclubjes, en men ziet het niet als pesten.
Natuurlijk zou ik het hard aanpakken, maar ik vind het zelf een complexe en moeilijke zaak, en het is meer dan alleen de daders bestraffen. Hier hebben de daders ook eigenlijk pech ook dat het zo zwaar uitpakt, want het is veel gebeurd, en nu sterft Sanda Dia, maar in het verleden is het ook gebeurd. De slachtoffers overleven de doop, en de daders lopen ongestraft vrij. Zij doen hetzelfde als misschien de generaties een paar jaar voor hen, en krijgen nu deze straf. Sommige van die eliteclubjes die dit deden, zijn nu waarschijnlijk politici die nu gewoon zelf het gedrag gaan afkeuren maar het zelf gedaan hebben x aantal jaar geleden.
Als ze naar ex leden van 50 jaar geleden interviewen, dan zullen die mensen dat wel minimaliseren maar ze ontkennen niet dat het niet gebeurde. Misschien minder zwaar dan bij Sanda Dia, en Sanda Dia zal ook hard aangepakt geweest zijn omwille van zijn kleur. Gewoon extra harder, omdat hij zich extra hard moest bewijzen, maar dan op een onmenselijke manier en zo verregaand dat het uiteindelijk de dood tot gevolgen heeft.
Elke gezonde mens zou moeten weten dat een persoon in een put vol met stront dumpen of urine drinken eigenlijk onmenselijk en mensonterende behandeling is. Ik geloof wel dat bepalen niet beseften wat ze deden, maar uiteindelijk koop je er weinig mee. Sanda Dia koop je er niet mee terug, dus ... ja, dan vrees ik voor die personen dat als het van mij afhing een zware straf zou worden. Maar... ik vind wel dat je meer moet doen dan enkel de daders straffen. Er is meer nodig, zoals een hele interne audit bij veel van die studentenclubjes enzovoort, en een groot anti-pestactieplan, alsook minderjarigen strafbaar stellen of met time-outs werken voor pesters.
Uiteindelijk - hier misschien niet het geval - is het wel zo dat bepaalde pesters pesten om zelf hun traumatisch verleden te verwerken of hun kwetsbaarheid verbergen. Maar... dat betekent niet dat het niet aangepakt moet worden.
Tegen je zin alcohol drinken of die groepsdruk, dat is een soort van mentaliteit waarin ik vind dat je als mens niet mag pushen, en als mens niet gepushed mag worden, en uiteindelijk is een soort gedragswijziging in de maatschappij op dat vlak ook meer dan nodig, en op dat vlak zijn dan ook maatregelen nodig. Dat klinkt dan misschien weer wat "links" wat ik nu zeg. Maar het is wel zo. Ik ben voor maximale individuele vrijheid, en sommige mensen of groepen hebben een soort van vaardigheid om druk te zetten op iemand of iets, zonder dat ze daar eigenlijk iets voor moeten doen.
Een v/d stappen dat je al kan doen, naast het veranderen en aanpakken v/d interne structuur van alle studentenclubjes (en ter uitbreiding veel groepen), is om de "erkenning" of de noodzaak om bij een studentenclub aan te sluiten om een mooie carrière te maken, eigenlijk gewoon tot nul herleiden terug. Het is misschien leuk om mensen tegen te komen, en uit te hangen, maar een studentenclub is daar niet voor nodig, en sowieso moet je dan ook corruptie en vriendjespolitiek / nepotisme ook aanpakken. Helaas is het zelf soms zo dat mensen hier nepotisme zelfs gewoon belonen. En natuurlijk... zo vader, zo zoon is wel iets dat vaak aanwezig is, want ja... als je het van de paplepel in je mond krijgt. Net zoals de zonen van Sven Nys, Johan Museeuw en Peter Van Petegem koersen, doen de zonen van Herman De Croo en Louis Michel ook aan politiek, en zelfs eerste minister nu. Ze hadden hun ideale opvoeding natuurlijk met een vader uit dat milieu en die de achterpoortjes enzovoort kennen, maar het is ook het ideale bewijs dat niet iedereen gelijke kansen krijgt, en je afkomst zoveel bepaalt. En ik zeg niet dat die mensen niet hard werken, maar... je moet duidelijk minder doen om een carrière te maken natuurlijk. En dat is gewoon geluk met het gezin waarin je geboren bent.
Als je geboren bent bij een vader die je bvb. seksueel mishandelt is het weer heel wat anders. Dan draag je dat trauma voor de rest van je leven mee. Het is niet enkel kleur, land van afkomst of gender dat bepaalt wat je leven gaat worden. Het is zoveel meer.
Daarom dat dat "gelijke kansen voor iedereen" politiek van VLD bullshit is, want dat is het gewoon nog niet vandaag. Ik ben ook niet voor gelijkheid voor iedereen in de zin dat iedereen hetzelfde is, maar ik vind wel dat iedereen gelijk behandeld moet worden.
Maar dit zijn geen makkelijk op te lossen problemen in de praktijk, en het is overal nog zo. Ook in communistische landen.