Binnenlandse politiek

Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

  • CD&V

    Stemmen: 4 2,6%
  • SP.A / Vooruit

    Stemmen: 14 9,0%
  • Open VLD

    Stemmen: 8 5,2%
  • Groen

    Stemmen: 11 7,1%
  • N-VA

    Stemmen: 47 30,3%
  • Vlaams Belang

    Stemmen: 42 27,1%
  • PVDA

    Stemmen: 16 10,3%
  • Overige

    Stemmen: 13 8,4%

  • Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Moeten pedofiele gedachten strafbaar zijn is dan natuurlijk de volgende vraag? Hoe walgelijk een normaal persoon zo'n gedachten ook kan vinden, hoezeer ik de daders van effectief kindermisbruik graag zwaarder gestraft zou zien worden, vind ik dat een "pedofiel in gedachten" in de eerste plaats een goede begeleiding en therapie verdient. Het vervelende is natuurlijk dat je daar met de situatie rond kinderporno zit: is dat het plegen van misbruik? Sommigen vinden misschien van niet, maar ik vind van wel: de vraag creëert immers het aanbod.

Overigens, een interessante nevendiscussie is waarom onze politie eigenlijk niet aan uitlokking zou mogen doen?
Betaal gerust die journalist om in chatboxen nog wat meer pedofielen uit te lokken, elk slachtoffer dat je kan voorkomen is het dat wel waard.
Stuur in Antwerpen ook gerust een paar nep-coke dealers erop uit, zou veel meer helpen in de War on Drugs, want ook daar volgt het aanbod gewoon de vraag.
 
Ik vind HLN daar toch wel (zelfs voor HLN) een ranzig grensje te overschrijden, hoor.

Ben hier de eerste die voor zéér strenge straffen pleit voor dat soort crapuul dat er in België helaas keer op keer te licht mee weg komt.
Maar dit is misschien wettelijke wel ok, maar deontologisch doet het me echt aan die vuile rotte Britse tabloids denken.

Mee eens met dat laatste, maar in welk opzicht gaat HLN verder dan VRT? Ik haal praktisch dezelfde info uit dit VRT artikel hoor:
 
Moeten pedofiele gedachten strafbaar zijn is dan natuurlijk de volgende vraag? Hoe walgelijk een normaal persoon zo'n gedachten ook kan vinden, hoezeer ik de daders van effectief kindermisbruik graag zwaarder gestraft zou zien worden, vind ik dat een "pedofiel in gedachten" in de eerste plaats een goede begeleiding en therapie verdient. Het vervelende is natuurlijk dat je daar met de situatie rond kinderporno zit: is dat het plegen van misbruik? Sommigen vinden misschien van niet, maar ik vind van wel: de vraag creëert immers het aanbod.

Overigens, een interessante nevendiscussie is waarom onze politie eigenlijk niet aan uitlokking zou mogen doen?
Betaal gerust die journalist om in chatboxen nog wat meer pedofielen uit te lokken, elk slachtoffer dat je kan voorkomen is het dat wel waard.
Stuur in Antwerpen ook gerust een paar nep-coke dealers erop uit, zou veel meer helpen in de War on Drugs, want ook daar volgt het aanbod gewoon de vraag.
Langs de ene kan ben ik akkoord dat uitlokking gerust zou mogen maar waar trek je de grens dan? Ik denk dat het de deur ook wel openzet naar misbruik en het zou ook niet de neutraliteit van politie ten goede komen mijn inziens. Het is makkelijk om te roepen vanuit een sentiment maar moeilijk implementeerbaar.
 
Kan de discusie niet beter in 1 topic gevoerd worden? Vervelend zo verspreid. Voor mij valt dit nu ook niet echt onder de noemer "Binnenlandse politiek"...
 
  • Leuk
Waarderingen: 515

Diep triest hoe de fusies van gemeenten in ons land niet worden onderhandeld op basis van wat het meest efficiënt zou zijn geografisch, het best passend qua beleidscultuur of naar de wensen van de inwoners... Neen, het is de partijkaart van de burgemeester die lijkt te primeren.

In dit geval zijn het beiden blauwe postjespakkers, elders zijn het vaker nog CD&V'ers die hun baronnieën willen verankeren.

Geen enkele noot van kritiek in dit artikel van VRT NWS, ik begin meer en meer fan te worden van het woordje regimepers, zeker als je je bedenkt hoe ze bijvoorbeeld andere perverse exploten van blauwe postjespakkers blijkbaar uit de pers gehouden hebben, maar dan wel schaamteloos diezelfde persoon een StuBru promo puff piece cadeau doen.
 

Diep triest hoe de fusies van gemeenten in ons land niet worden onderhandeld op basis van wat het meest efficiënt zou zijn geografisch, het best passend qua beleidscultuur of naar de wensen van de inwoners... Neen, het is de partijkaart van de burgemeester die lijkt te primeren.

In dit geval zijn het beiden blauwe postjespakkers, elders zijn het vaker nog CD&V'ers die hun baronnieën willen verankeren.

Geen enkele noot van kritiek in dit artikel van VRT NWS, ik begin meer en meer fan te worden van het woordje regimepers, zeker als je je bedenkt hoe ze bijvoorbeeld andere perverse exploten van blauwe postjespakkers blijkbaar uit de pers gehouden hebben, maar dan wel schaamteloos diezelfde persoon een StuBru promo puff piece cadeau doen.
Jij als Limburger hebt misschien meer informatie, maar voor mij is dit gewoon twee buurgemeentes die fuseren. Ik kan niet echt zeggen waarom dit slechter is dan een van de andere opties. Uiteraard gaat dat makkelijker als ze politiek compatibel zijn (al zie ik niet meteen hoe er zo posten worden gewonnen). Dan meteen over regimepers beginnen is toch gewoon een paar hyperbolen te ver hoor.

Eerlijk gezegd vind ik zaken zoals "wat het meest efficiënt zou zijn geografisch, het best passend qua beleidscultuur of naar de wensen van de inwoners" nu ook wel complete zever op die schaal hoor, en nu ook niet zo objectief vast te stellen. Als ik naar mijn eigen woonplaats kijk is er één duidelijke kandidaat, waar de centra vlak bij elkaar liggen, maar je hebt daar zo'n "volkse" rivaliteit (want 100 jaar geleden was dat makkelijker met een gemeente op wandelafstand?). Dat is dan ook iets dat de politiek makkelijk bespeelt.

Gewoon opleggen van bovenaf en dat politiek equivalent van de jeugdbeweging het zwijgen opleggen, dat zou nuttig zijn.
 
Jij als Limburger hebt misschien meer informatie, maar voor mij is dit gewoon twee buurgemeentes die fuseren. Ik kan niet echt zeggen waarom dit slechter is dan een van de andere opties. Uiteraard gaat dat makkelijker als ze politiek compatibel zijn (al zie ik niet meteen hoe er zo posten worden gewonnen). Dan meteen over regimepers beginnen is toch gewoon een paar hyperbolen te ver hoor.

Niet per se meer informatie, ken wel wat mensen in Borgloon, en dat zijn duidelijk geen Tongenaren (komen daar zelden of nooit), maar dat is niet per se een representatieve staal van alle Borglonenaren.

Ik ben inderdaad fan van hyperbolen, maar ook een cynicus: kijk naar andere regionale fusies tussen gemeenten en je ziet net hetzelfde:
opiniestuk in Knack zei:
Als het over fusies van gemeenten gaat veranderen gemeentehuizen nog vaak in versterkte burchten en burgemeesters in plaatselijke kasteelheren. Het nieuwe Vlaamse fusiedecreet zorgde op 1 januari 2019 voor zeven vrijwillige, nieuwe fusiegemeenten: Aalter, Deinze, Kruisem, Lievegem, Puurs-Sint-Amands, Pelt en Oudsbergen. Een vrij mager resultaat van wat één van de paradepaardjes moest worden van bevoegd minister Liesbeth Homans in deze regeerperiode. Bovendien blijkt uit onderzoek dat deze fusies niet echt gebaseerd zijn op bestuurlijke ratio. Vaak was de partijlidkaart van de burgemeester van de buurgemeente de doorslaggevende factor. In een poging om politieke machtsbastionnen staande te houden, vonden gelijkgezinde burgemeesters elkaar.
Bron: Knack

Een deftige vierde macht had aan de burgemeesters van Tongeren of Borgloon de vraag moeten stellen of dit niet gewoon politiek opportunisme is en zich er niet gemakkelijk vanaf maken met "donderslag bij heldere hemel".

Eerlijk gezegd vind ik zaken zoals "wat het meest efficiënt zou zijn geografisch, het best passend qua beleidscultuur of naar de wensen van de inwoners" nu ook wel complete zever op die schaal hoor, en nu ook niet zo objectief vast te stellen. Als ik naar mijn eigen woonplaats kijk is er één duidelijke kandidaat, waar de centra vlak bij elkaar liggen, maar je hebt daar zo'n "volkse" rivaliteit (want 100 jaar geleden was dat makkelijker met een gemeente op wandelafstand?). Dat is dan ook iets dat de politiek makkelijk bespeelt.

Gewoon opleggen van bovenaf en dat politiek equivalent van de jeugdbeweging het zwijgen opleggen, dat zou nuttig zijn.

Met dat laatste ben ik het absoluut eens, maar dan vind ik het voorgaande toch een beetje vreemd: je moet toch ergens rationele criteria kiezen?
Zelfs als je erkent dat het gemeentepolitiek niveau niet het meest belangrijke is. Je wilt dat de kas van je KLJ of chiro ook deftig beheerd wordt.

Bovendien als je die fusies aan de gemeenten overlaat, dan krijg je binnenkort een lappendeken waarbij de kleintjes die niet wouden aansluiten bij een fusie of die nergens welkom waren, alleen en inefficiënter georganiseerd achterblijven. Dwing je die om ergens bij te gaan? Ik vind eigenlijk van wel.
 
Met dat laatste ben ik het absoluut eens, maar dan vind ik het voorgaande toch een beetje vreemd: je moet toch ergens rationele criteria kiezen?
Zelfs als je erkent dat het gemeentepolitiek niveau niet het meest belangrijke is. Je wilt dat de kas van je KLJ of chiro ook deftig beheerd wordt.

Bovendien als je die fusies aan de gemeenten overlaat, dan krijg je binnenkort een lappendeken waarbij de kleintjes die niet wouden aansluiten bij een fusie of die nergens welkom waren, alleen en inefficiënter georganiseerd achterblijven. Dwing je die om ergens bij te gaan? Ik vind eigenlijk van wel.
Het was niet zo duidelijk inderdaad; ik vind zaken zoals beleidscultuur of wensen van de inwoners niet erg rationeel, of zoals jij aanhaalt "Borgloners die duidelijk geen Tongenaren zijn".

Dat men kijkt wat geografisch klopt, en zorgt dat de infrastructuur compatibel is (voldoende scholen bv.) kan ik me meer in vinden. Eigenlijk is het gewoon een beetje typisch hoe het allemaal vrijblijvend is, met zo'n kleine beloning, zodat uiteindelijk men toch zijn goesting doet.
 
Die fusies van gemeentes. Wat voor een arbitrair en kunstmatig zwaktebod is dat eigenlijk in het kader van "efficiënter besturen". Jezus christus.

We hebben nu al gemeentes, intercommunales, provincies, regio's, landen en de EU. Keuze genoeg zeker om een bepaalde bevoegdheid onder het meest geschikte bestuursniveau te plaatsen?
Maar neen, helemaal onderaan de ladder gaan ze eens het warm water uitvinden en denken dat ze geniaal bezig zijn door er fusies door te drukken. Dan moet je eerst gigantisch veel tijd en energie investeren om vervolgens een minimale efficiëntieverbetering te krijgen. Heeft iemand hier al een business plan van gemaakt? Wat is de terugverdientijd van dergelijke operaties? Ik veronderstel dat politici met een cijfermatig onderbouwd plan komen voor hun wilde ideeën?

- Enerzijds wil men constant zaken gaan fusioneren (zoals de gemeentes) met als voornaamste argument: "hogere efficiëntie door schaalvergroting!".
- Anderzijds wil men constant zaken gaan splitsen (zoals België) met als voornaamste argument: "we moeten de bevolking beter representeren!".
(En dan heb je nog een idioot zoals Bart De Wever die allebei tegelijkertijd wil doen: België splitsen en Vlaanderen terug fuseren als een nieuw aanhangsel, maar dit keer van een andere natiestaat.)

Ik stel voor dat de politici die hun bevolking beter willen representeren, dat die op gemeentelijk niveau actief worden.
Ik stel voor dat de politici die streven naar schaalvergroting op supranationaal niveau actief worden.

Kijk, in de 21ste eeuw is er slechts één niveau waarop fusies echt een game-changer kunnen zijn, en dat is het Europese niveau. Als ze tenminste het buitenlandbeleid kunnen uniformiseren. Al de rest is rommelen in de marge.
 
Het gemeentelijke niveau is één van de meest inefficiënte niveaus in kleine gemeenten, dicht bij de burger, maar de dienstverlening is schabouwelijk. Familie die in een kleinere gemeente woont, die kunnen slechts één dag per week voor bepaalde zaken in het gemeentehuis terecht zonder verlof te nemen.


Als het aan mij lag, ik maakte één stad van héél Limburg met districten vergelijkbaar met de juridische kantons, zou de fucked-up financiering van het Gemeentefonds richting Antwerpen en Gent compleet overhoop gooien. Nu gaan Tongeren en Borgloon ook ineens meer gaan krijgen per inwoner, dan elk afzonderlijk... hoe absurd is dat eigenlijk? Het blijft een verzameling kerkdropen rond het oudste gat in de grond van het land (Tongeren, als je het Gallo-Romeins museum gezien hebt, kan je nog iets gaan drinken, maar voor de rest valt er weinig te beleven).
 
Maar ondertussen... overstromingen, ongeziene ramp in Wallonië en ons land.


En waar zijn onze politieke leiders? Voornamelijk op vakantie, enkel Elio Di Rupo lijkt nog op het terrein te zijn, de rest van de Waalse leiders is op vakantie, De Croo junior als federale premier ook. Maar hey, wel een puff piece in de kranten dat z'n gezin een nieuwe hond heeft aangeschaft (over z'n pogingen tot buitenechtelijke escapedes zwijgen ze zedig, dat verstoort het promopraatje natuurlijk).

Mooie steek van Pieterjan De Smedt in Terzake, voor wie tussen de regels kan lezen is het natuurlijk al duidelijk dat wanneer men iemand als Rik Van Cauwelaert uitnodigt om de situatie te becommentariëren maar het expliciet benoemen vind ik toch nog altijd een meerwaarde.
 
Laatst bewerkt:
Mooie steek van Pieterjan De Smedt in Terzake, voor wie tussen de regels kan lezen is het natuurlijk al duidelijk dat wanneer men iemand als Rik Van Cauwelaert uitnodigt om de situatie te becommentariëren maar het expliciet benoemen vind ik toch nog altijd een meerwaarde.

Wat zegt hij precies? Ik vind het niet meteen.

edit; heb het gevonden.


Kern van het probleem blijkt dus zoals gewoonlijk de complete versnippering van alle beleidsniveaus in België. Triest. Vooral omdat een moment als dit nu precies is dé aangelegenheid is voor de Federale Overheid om slagkracht te tonen.

Dat De Croo nu eens het heft in handen neemt. Eén centraal controlecentrum waar de beslissingen genomen worden onder zijn controle. Desnoods tijdelijk bevoegdheden van andere niveaus overnemen. Maar in godsnaam ga toch niet op vakantie aan zee op zo'n moment...

't is op zo'n momenten van crisis dat de ware toestand van dit land bloot komt te liggen.
 
Laatst bewerkt:
Wat zegt hij precies? Ik vind het niet meteen.

edit; heb het gevonden.


Kern van het probleem blijkt dus zoals gewoonlijk de complete versnippering van alle beleidsniveaus in België. Triest. Vooral omdat een moment als dit nu precies is dé aangelegenheid is voor de Federale Overheid om slagkracht te tonen.

Dat De Croo nu eens het heft in handen neemt. Eén centraal controlecentrum waar de beslissingen genomen worden onder zijn controle. Desnoods tijdelijk bevoegdheden van andere niveaus overnemen. Maar in godsnaam ga toch niet op vakantie aan zee op zo'n moment...

't is op zo'n momenten van crisis dat de ware toestand van dit land bloot komt te liggen.
Anderzijds zie je ook een compleet andere mentaliteit in Wallonië met betrekking tot de aanpak/opkuis.
Burgemeesters/gouverneurs die in eerste instantie geen hulp willen van het federale niveau met als gevolg dat de lokale bevolking aan hun lot wordt overgelaten. Politici en mensen die de aansturing doen bij het Rode Kruis van Wallonië die gewoonweg op vakantie zijn en niet terugkomen. We zijn nu bijna 3 weken verder zeker en nu pas komt er hulp van het federale niveau maar dan enkel als ondersteunende functie. Nog steeds niemand die het heft in handen neemt en leiding neemt.
Ik denk dat dergelijke gang van zaken bij een ramp van zo'n omvang in Vlaanderen niet geaccepteerd zou worden...
 
Alsof afkoopsommen voor fiscale fraude nog niet onrechtvaardig genoeg zijn, blijken deze nu ook nog eens fiscaal aftrekbaar te zijn. 🤡

De ironie-meter slaat weer tilt.

Enige lichtpuntje: dit is aan het licht gebracht door PVDA-politicus Marco Van Hees, wat wel aantoont dat de democratie zijn werk doet.
 
Ben daar 4 dagen ter plaatse geweest in Chaudfontaine en Verviers als vrijwilliger via politie Gent ( mooi initiatief trouwens ) .

Opgevallen :
- Provinciaal rampenplan : bestaat daar niet
- Gemeentelijk rampenplan : bestaat daar niet
- Crisiscentrum : onbestaande tot zeker 30/07 ( was de laatste dag dat ik daar was )
- Samenwerking Rode Kruis Vlaanderen en Rode Kruis Wallonië : onbestaande want Rode Kruis Wallonië doet er alles aan om dit te saboteren.
- Vlaamse vrijwilligers die aldaar werk willen leveren worden constant tegengewerkt door de "overheden ". De mensen aldaar zijn dankbaar maar de overheid vindt blijkbaar de communautaire verschillen te belangrijk om Vlaamse hulp te aanvaarden. Peloton Vlaamse militairen bood zich aan om te helpen regio Pepinster en werd weggestuurd door burgemeester aldaar, kon blijkbaar niets doen met Vlamingen.

Resultaat is dat meer en meer Vlaamse initiatieven er de brui aan geven ondanks alle miserie die er aldaar heerst.
 
@LOBO0901 Toch wel een schande als alles wat jij zegt waar is. Ook verrassend dat dit nog niet groot in de media verschenen is. Ik zou er ook de brui aan geven als ik zo tegengewerkt werd.

Op zulke ''bestuurders'' kun je maar 1 sticker plakken: tuig van de richel. Ik heb medelijden met de mensen in de ergst getroffen gebieden.
 
Ik denk erover om mijn "lidkaart" van PVDA weer in te leveren. Ik heb het gevoel dat ik op veel vlakken niet meer dezelfde mening heb als hen (sociaal beleid, covid-beleid, buitenlandse politiek zoals o.m. China en Arabische wereld).

Probleem is dat ik me eigenlijk op dit moment totaal in geen enkele andere partij me kan vinden.
VB ja... Ze hebben wel ergens een punt, maar neen. Qua sociaal beleid te extreem gewoon. Klimaatbeleid kan ik me niet in vinden.
N-VA tja... Misschien in theorie een partij waar ik me in veel standpunten kan vinden, maar qua klimaat is de urgentie daar niet duidelijk genoeg. Economisch veel te rechts, waar ik links in heb. Voor mij is het een dealbreaker.
Groen tja... te sociaal links en te weinig focus op economische maatregelen (link met klimaat wordt niet gelegd), maar het oog dichtdoen voor veel maatschappelijke problemen vandaag liggen me niet
Open VLD tja... het gezicht van deze regering, te sociaal liberaal en economisch te rechts. Misschien de partij die op dit moment het verst van me afstaat.
CD&V tja... ik weet niet goed wat die partij wil, al weet ik één ding, het is geen partijen voor de jongere generaties. En dat wordt bevestigd door Coens zijn achterlijke uitspraken
Vooruit tja... Zolang ene VDB of Conner met zijn basketsloefkes daar rondloopt, njet. Ik kan die moeilijk niet serieus nemen, en vooral als ik links wil stemmen, stem ik wel op PVDA. Ik zie echt niet waarom - onder welke redenen - ik voor s.pa moet stemmen. Ik zie het niet.

En dan is de enige andere grote partij PVDA nog, maar... op bepaalde posities hebben ze echt achterlijke posities, en ze zijn ook veel te naief op sommige dingen.

Qua sociaal beleid kan ik me het meest in N-VA vinden (maar dus niet qua milieu & klimaat). Qua economisch beleid blijf ik nog steeds bij PVDA. Qua buitenlands beleid weet ik het niet goed, deels N-VA/deels PVDA/Piratenpartij.

Als we zo voortdoen, zal het blanco worden in 2024 (misschien piratenpartij omdat ze toch wel geen 5% halen). Voor de gemeente begin ik meer naar N-VA te neigen (maar Groen is ook nog een optie) - PVDA komt daar niet op.
 
Volgens mij is er in dit land absoluut plaats voor een rechts-groene partij.
Ja, een beetje zoals in Litouwen of Letland denk ik. Lithuanian Farmers and Greens Union of Union of Greens and Farmers. Je hebt ook BoerBurgerBeweging in Nederland, maar dat is nog niet echt een partij waar ik voor op zou stemmen, zeker omdat het een soort split is van CDA (veel mensen ontgoocheld in CDA gaan nu naar BBB in de peilingen).


In Litouwen zijn ze terug de grootste voorlopig, zie: https://en.wikipedia.org/wiki/2024_Lithuanian_parliamentary_election


En ook in Letland zijn ze vrij sterk. Estland bvb. staat dan weer gekend voor zijn allerlei verschillende "liberaal-technocratische" partijen.

Het is niet dat het niet kan. 100 jaar geleden waren conservatieven over het algemeen "groener". De USSR was historisch ook niet het meest groene land ter wereld. De VS bvb. had als eerste land nationale parken, en Theodore Roosevelt staat bekend als een grote environmentalist.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan