Awel dat was ook vooral mijn punt (wat een klein beetje de start was van deze discours). Het gaat mij niet om big4, hard werken, weinig thuis zijn, carrière maken,... whatever, doe wat ge wilt, allemaal zelf ook gedaan en doe ik nog steeds.Ik heb voldoende mensen zien wegvallen in mijn carrière door burn-outs. Dat is vaak een leven naar de kloten. Ook mensen die echt aan de top stonden, en daarna gewoon echt niet meer mee kunnen. Dat is echt iets wat je niet mag onderschatten (ik deed er wanneer ik jonger was ook lacherig over, maar ik ben tot het besef gekomen dat ik daar helemaal fout zat).
Het gaat mij wel over duidelijke signalen niet (h)erkennen en met gesloten ogen recht vooruit de ravijn in knallen. Zoals ge zelf zegt, die impact is gewoon gi-gan-tisch en het duurt er zeer lang om daar uit te kruipen (al dan niet een heel leven).
Dus @Dogo Argentino, ik maan u en uw vriendin nogmaals aan om dat heel nauwgezet op te volgen, en niet onder de mat te vegen als "het was maar 1 keer", "ze moest het ritme nog gewoon worden", enz.
Vergeet ook niet dat de meesten hier (of zelfs allemaal) door die periode zijn gegaan toen we nog geen kinderen hadden. Onderschat die impact niet, want dan ben je nog verder van huis.
En letterlijk niemand heeft dat gezegd...Ik ben er echt niet van overtuigd dat je alleen in bedrijven kansen krijgt dat mensen op die manier behandelt. En dat de beste medewerkers binnen de big 4 diezelfde kansen ook elders zouden krijgen.
De combi doen wij hier. Nadeel is natuurlijk het avond werk. Maar dat liever dan mijne kleine in naschoolse te moeten steken elke dag, en ze niet te zien.Op het risico af van hier off-topic te gaan, 2 constructieve manieren die ik in het verleden al gezien heb van mensen die totaal niet in een 9-to-5 omgeving werkten:
- Laptop dicht en naar huis om 18 of 19u 's avonds, tijd spenderen met de kinderen. En als er dan wat dringend was, deden ze dat wel erna. Waarmee ik niet wil zeggen dat laat-avondwerk ideaal is, maar in hun geval wel beter dan de wakkere tijd van de kinderen helemaal te missen
- Een aantal koppels waarbij degene die het beste offer kreeg, ervoor kon gaan en de andere (los van of het de man of de vrouw was) ging dan een versnelling lager om meer tijd te besteden aan het huishouden

). Op een bepaald moment besefte ik toch dat ik liever extra tijd voor mijn gezin nam. Ik ben dan veranderd naar een minder competitieve sector en ik doe nu inderdaad minder uren en spendeer geen tijd meer op luchthavens en hotels. De inwonende nanny is er niet meer. Mijn loon is natuurlijk ook een stuk lager.....