Big Four

Kijk, beide partijen hebben hier goede argumenten. Ik heb nooit gezegd dat je in een niet-big4 bedrijf geen relevant ervaring kunt opdoen op korte tijd. Het hangt gewoon af van je functie en waar je naartoe wil.

Mijn vrouw wil haar ontwikkelen in sustainability en ESG reporting, en misschien in de toekomst haar eigen consulting bedrijf beginnen of een hoge sustainability positie te krijgen. Die ontwikkeling ging ze niet krijgen van 1x per jaar bij haar oud bedrijf mee te werken aan het sustainability report.

Nu heeft ze in nog geen 2 maanden tijd bij verschillende klanten aan verschillende sustainability topics gewerkt.
-Transport (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...an-vrachtwagens-op-nieuw-soort-biodiesel-rij/)
-Biotech
-Fintech
-Voeding
-Media
-...

Tja, deze soort ervaring doe je gewoon niet intern op in een standaard bedrijf.

Ze werkt efficiënter en sneller nu dan toen ze gestart is. Hier en daar wat uitschieters qua uren. Ze zal idd balans moeten vinden en af en toe nee leren zeggen. Maar ze krijgt voldoening uit haar projecten en merkt zelf dat ze iedere dag bijleert.

Ik ontken niet dat big4 goeie ervaring geeft.

Enkel is dat niet exclusief voor big4, zoals soms beweerd wordt. Denk je dat alle andere bedrijven zoals "de collega's" zijn? We zijn 2022. Niet big4 reist dus degelijk ook wel en doet ook teambuildings en "goeie dynamiek".

Ik heb nu 15y op de teller en ik ken tientallen ex big4 vrienden, collega's, mensen met wie ik samengewerkt heb. Veel hebben een burnout gehad of zijn iets volledig anders gaan doen. 2 zijn big shots geworden. 1 nu manager bij Deloitte (wel al 2x gescheiden), de andere is cfo bij een bedrijf. Bij de niet big4 ongeveer dezelfde ontwikkelingen.

Ik heb wel nog niemand horen zeggen "had ik maar wat meer gewerkt als ik nog geen kinderen had", letterlijk niemand.

En PS, het loopt bij momenten ook vol bij ons met E&Y en Deloitte mannetjes. Zo interessant is dat allemaal niet hoor. Excelletjes maken en volk lastig vallen om ze aan te vullen, of word templates invullen of een IT systeem documenteren. Helft van de keren weten die van toeten noch blazen en is het gewoon een huurling die *iets* moet opleveren omdat niemand anders tijd/zin heeft. Inhoudelijk ga je daar niet al te veel van opsteken.

Uit nieuwsgierigheid: wat was je eerste job/wat je opleiding?

Ik ontken niet dat big4 goeie ervaring geeft.

Enkel is dat niet exclusief voor big4, zoals soms beweerd wordt. Denk je dat alle andere bedrijven zoals "de collega's" zijn? We zijn 2022. Niet big4 reist dus degelijk ook wel en doet ook teambuildings en "goeie dynamiek"...

Ik denk dat dat een mooie, gebalanceerde samenvatting is. Misschien kunnen we de discussie verder zetten in het Big 4 topic en hier terugkeren naar brutolonen e.d.? :biglaugh:

Net zoals in andere bedrijven, zal die leercurve in Big4 en concurrenten afhangen van het team waarin je werkt en de projecten waar je op terecht komt. Kan gaan van veel administratie en slechte planning waar je bitter weinig van bijleert, tot interessanter werk met een plan van aanpak, een planning en toegevoegde waarde. Het gemiddelde zal ergens tussen die 2 liggen.

Dat is zeker waardevol, mogelijks vooral voor financiële profielen. Anderzijds is de analogie met onder de kerktoren blijven nogal halfbakken want je kansen op ontwikkeling verschillen gewoon heel hard van werkgever tot werkgever.

Zelf 10 jaar bij de eerste werkgever gebleven en daar echt wel een brede waaier aan vaardigheden ontwikkeld, en projecten gedaan met vele verschillende departementen.
Ik weet ook wel dat je bij een werkgever je kan ontwikkelen zou maar erg zijn van niet. Maar jij zit in de pharma dacht ik. Dus je gaat diepere kennis hebben van pharma dan een big4 maar die gaat dan mss ruimere kennis hebben van biotech, fintech, production sectoren.

Natuurlijk hangt af van de profielen, skills en hoe bedrijven daar dan achter zien. Bvb een concurrent zal eerder mss uw profiel leuker vinden terwijl een andere bedrijf een BIG4.

Ik vind BIG4 ook redelijk gebakken lucht en ik zat daar op een level waar de meeste hier niet zitten/geraken. Maar stellen dat BIG4 geen enkele meerwaarde heeft klopt gewoon niet. Dat is gewoon te zwart/wit en de wereld werkt zo niet.

Ik daarna ook gaan werken voor multinational intern en daarna bij 1 vd Grootste software bedrijven in de wereld als intern. Dus ik kan wel beetje vergelijken. En mijn laatste rol was ook 15k gbp / maand, 50K signing bonus, 1k/maand car allowance, enz..

Nee, maar niemand heeft toch gesteld dat het geen meerwaarde kan hebben? Alleen komt die met een zekere "kost" of "investering" die bij andere firma's lager zal liggen. De kritiek komt misschien (te) vaak terug, fair enough. Ik blijf het een redelijk toxisch business model vinden voor de juniors, maar het blijft uiteindelijk een keuze om daar te werken.

Uit nieuwsgierigheid: wat was je eerste job/wat je opleiding?

Data analyse/R&D in een biotech startup. Met 20 deden we alles. R&D, manufacturing, QA, sales, customer support. Uiteindelijk gegroeid naar 100+ op 3-4y en 0.5 --> 10M omzet en dan overgenomen.

De ene dag zat ik bij een klant in tsjechie en de week erna op congress in usa. Ertussen manufacturing automatiseren of QA audits voorbereiden. Allemaal outside de job description. Van R&D / data analyse.

Nu zit ik in een 50bln multinational. Ben al 2x intern van job veranderd. Er zijn er inderdaad die al 20y hetzelfde doen en "de collega's " zijn, maar als je wil, kun je wel degelijk vanalles doen.

Vooropleiding is PhD in wetenschappelijke veld.

Nee, maar niemand heeft toch gesteld dat het geen meerwaarde kan hebben? Alleen komt die met een zekere "kost" of "investering" die bij andere firma's lager zal liggen. De kritiek komt misschien (te) vaak terug, fair enough. Ik blijf het een redelijk toxisch business model vinden voor de juniors, maar het blijft uiteindelijk een keuze om daar te werken.
Cege toch? Anders heb ik meer nood aan koffie.

En het business model is het business model he. Je kan over alle sectoren wel iets zeggen, pharma zijn er ook genoeg bedrijven waar je op zich iets kan over zeggen.

Trouwens niemand in de Big4 staat daar met een geweer tegen zijn hoofd he. Iedereen kan altijd nee zeggen of vertrekken. Iedereen kan ook ntl het spelletje spelen, ik moet soms ook lachen met sommige naieve/romantische beeld er van dat sommige hier plaatsen. Maar dat is op zich ook een leer proces.

Data analyse/R&D in een biotech startup. Met 20 deden we alles. R&D, manufacturing, QA, sales, customer support. Uiteindelijk gegroeid naar 100+ op 3-4y en 0.5 --> 10M omzet en dan overgenomen.

Klinkt erg boeiend en als een mooie ervaring!

Imo wel niet/moeilijk vergelijkbaar met een functie bij de Big4, dus onmogelijk om je eigen situatie te projecteren daarop. En over al dat gebash op de Big4: de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Al blijft het wel een feit dat Big4 een springplank blijft in de wereld van finance (en binnenkort ook sustainability :unsure:?), dat heb ik al genoeg vastgesteld in mijn omgeving (en is inderdaad de enige reden dat bepaalde profielen daar starten).

En diegene die zo'n springplank niet nodig hebben, starten direct in private equity, banking,.. wat in de eerste jaren vaak écht slavendrijverij is :') (met wel stuk hogere verloning, maar toch). Vermoedelijk gaat het er in de wetenschappelijke sector anders aan toe, maar daar heb ik geen ervaring mee.

@ns_man het "equivalent" van Big4 voor life-science profielen zijn "contract-research organisations" (CRO's) en je hebt ook een handjevol lifescience-gerichte consultancy boites. Zeker bij de CRO's zie je een gelijkaardige cultuur van hoe juniors gebruikt worden (laag loon maar wel veel voordelen, uren draaien etc). Zelf zal ik nooit iemand aanraden om daar te beginnen maar het blijft een "gemakkelijke" intro in de industrie. Startplekken binnen farmabedrijven zijn best schaars.

Binnen de Big4 heb je zeker ook afdelingen gericht op life-sciences maar eerlijk gezegd hebben die niet zo heel veel te bieden.

Ik ben alvast blij dat ik niet op die manier moet werken.
Ik spreek een paar klantjes (via teams of f2f) per dag, maak wat offertes, los wat problemen op (aka ze doorsturen naar service of support) en niemand die op mn vingers zit te kijken.

Een ex van mij heeft nog bij dergelijke CRO gewerkt. Die ging van burn-out naar burn-out - uiteindelijk ook de reden dat het gedaan geraakt is. Op den duur was die van 8h 's morgens tot 2h 's nachts apenwerk aan het doen. Excellekes vergelijken, word docs opkuisen etc. Al het prut werk dat niemand wil doen. Uitgemolken tot en met. Moet je daarvoor zo lang studeren....

En allemaal "om binnen te raken bij GSK of Pfizer". Lijkt me nog altijd een slechte reden. Veel ex-collega's zijn heel gemakkelijk bij GSK of Pfizer of J&J binnen geraakt na een paar jaar in de startup. Je moet *iets* gedaan hebben voor je bij de grote boites binnenraakt, niet noodzakelijk uitgemolken zijn paar jaar.

Een ex van mij heeft nog bij dergelijke CRO gewerkt. Die ging van burn-out naar burn-out - uiteindelijk ook de reden dat het gedaan geraakt is. Op den duur was die van 8h 's morgens tot 2h 's nachts apenwerk aan het doen. Excellekes vergelijken, word docs opkuisen etc. Al het prut werk dat niemand wil doen. Uitgemolken tot en met. Moet je daarvoor zo lang studeren....

En allemaal "om binnen te raken bij GSK of Pfizer". Lijkt me nog altijd een slechte reden. Veel ex-collega's zijn heel gemakkelijk bij GSK of Pfizer of J&J binnen geraakt na een paar jaar in de startup. Je moet *iets* gedaan hebben voor je bij de grote boites binnenraakt, niet noodzakelijk uitgemolken zijn paar jaar.
Novartis, GSK, Pfizer etc doet niet anders dan met consultants werken. Zelf voor gewone laboranten.

Farma blijft gewoon heel moeilijk om als starter binnen te geraken.

In 2012 geen enkele reactie van Janssen ondanks een sollicitie voor een relevante job. Gewoon omdat ik starter was. Ook recenter geen fijne ervaring met Janssen eerlijk gezegd. Ook bij GSK in 2012 niet verder geraakt dan eerste ronde omdat ik "te snel zou doorgroeien" :)

Uiteindelijk moet je zeker ook die portie geluk hebben...

Novartis, GSK, Pfizer etc doet niet anders dan met consultants werken. Zelf voor gewone laboranten.

Tegenwoordig vacatures genoeg voor starters hoor, zonder via consultancy te gaan.

Kwam deze net toevallig tegen op mijn homepage van youtube, beetje relevant.
Ik vind dit met alle respect lachwekkend (als het waar is).

Die vertelt doodleuk dat hij gemiddeld van kwart na zeven tot half twaalf op kantoor zat en dat er dan figuren waren die om tien uur 's avonds vroegen of je het druk had en nog wat werk in je bak kieperden en dat je dat eigenlijk niet kon weigeren. :laugh:

Bwa zie er toch veel die via Science talents ofzo daar werken en dan pas na 2 jaar kans hebben voor een vast contract. Om dan aan 500-600 bruto per week te werken als starter laborant.
Dat zijn natuurlijk wel niet de profielen die 50 uur per week werken he :p. Lijkt me ook vrij laag voor de farma, of er moet ook een wagen/vanalles anders bijzitten.

Farma blijft gewoon heel moeilijk om als starter binnen te geraken.

In 2012 geen enkele reactie van Janssen ondanks een sollicitie voor een relevante job. Gewoon omdat ik starter was. Ook recenter geen fijne ervaring met Janssen eerlijk gezegd. Ook bij GSK in 2012 niet verder geraakt dan eerste ronde omdat ik "te snel zou doorgroeien" :)

Uiteindelijk moet je zeker ook die portie geluk hebben...
Het is zeker nog mogelijk om als starter in de farma binnen te geraken. Het hangt vooral van de afdeling af en je hebt te maken met veel concurrentie.
Velen beginnen daarom via consultancy en maken na enkele jaren de overstap.

Bijna alle farma bedrijven (zeker productie omgevingen) werken standaard ook met consultants. Al veel teams gezien waar 1 à 2 intern zijn, aangevuld met een handvol consultants.

Qua loon is het vaak wel interessant als consultant wegens het extra-legale pakket. Brutolonen groeien doorheen de jaren ook wel aardig mee (maar je moet op het juiste consultancy kantoor botsen. Er zijn er die correct vergoeden en enkelen die schandalig laag betalen). De wagen + tankkaart is vaak heel verleidelijk.
Qua harde euro's en vakantiedagen/verzekeringen, zit je beter intern. Alsook het doorgroeien naar interessante (leidinggevende) posities die ze vaak voor internen houden.

Dit zou ik ook wel is willen weten.

Mijn ervaring met de Deloitte’s en Accenture’s (niet big 4, I know) van deze wereld zijn mannekes met hun kostuum die bagger weinig praktijkkennis hebben maar het toch willen komen uitleggen hoe jij het moet doen. Veel PowerPoints en zever verkopen aan management en dan vertrekken als het werk echt begint.
Je komt met heel veel verschillende soorten klanten in contact. Als je voor één bedrijf werkt dan heb je meestal een paar heel specifieke issues waar je continu mee bezig bent maar je hebt minder een idee van wat er nog allemaal leeft, met welke problemen andere bedrijven geconfronteerd worden en welke oplossingen zij gebruiken. Je kent maar 1 systeem.

Naar de klanten toe is het zeker zo dat ze mensen sturen die vaak te weinig ervaring hebben, maar da's net waarom je zoveel ervaring opdoet, je wordt gewoon overal ingesmeten, da's niet ideaal voor de klanten maar wel voor de ervaring van de junior consultant.

Terug
Bovenaan