Biertopic!

Zijn er hier ook die zelf bier brouwen op amateurbasis? Ik heb vorig jaar, februari 2021, een bierbrouwpakket gekregen waar ik niks mee heb gedaan :sarcastic: Alles zit nog in de verpakking,waarvan de Styrian Golding hop vaccuum verpakt is en ook moutmix blondin in een grote ongeopende zak.

Onder het mom ''we zien wel'', wil ik dit gerust eens proberen maar ik wil mezelf uiteindelijk niet vergiftigen? Nog de moeite om dit te proberen?
Oei een jaar is wel lang.
Hop dient eigenlijk in de vriezer bewaard worden. De alfa en betazuren in de hop gaan gigantisch snel verloren bij kamertemperatuur, gelukkig zit het vacuüm verpakt maar dan nog. Je bier zal veel van z'n aroma en bitterheid kwijt zijn en mogelijks wat muffig en kazig smaken daardoor.

Je mout zal waarschijnlijk al geschroot zijn, ook dat is verre van ideaal en zal waarschijnlijk al wat zurige smaak afgeven.
Je gist indien niet in de frigo bewaard zal nu redelijk zeker niks meer waard zijn.

Ik zou het alsnog eens proberen, heel het proces van brouwen, fermentatie, bottelen is een leuke bezigheid en misschien krijg je de smaak wel te pakken maar je zal zeker nieuwe gist moeten kopen. Welk bier is het en welke gist zit er nu bij?

Indien je nog vragen hebt kan ik je zeker verder helpen.

Als ik er mijn Untappd op nakijk dan zie ik volgende bieren in mijn top 3 van alcoholvrije bieren:

- Implosion van To Øl
- Limbo Blueberry van Mikkeller
- Energibajer van Mikkeller

Ik herinner mij ook nog de Playground Non-Alcoholic IPA van Vandestreek. Die was ook ok en vlotter verkrijgbaar. Die vind je gewoon in de Albert Heijn. Maar die Energibajer is ook wel vlot te vinden bij de betere bierhandelaar.

Inderdaad playground non-alcoholic ipa van vandestreek. Staat bij mij als hogere in mijn untappd.
Verder kan ik ook 'racing beer' en 'drink'in the sun' beiden ook van Mikkeller.
In België heb ik 'sunny moon' van brouwerij slaapmutske als hoogst gewaardeerde. Maar moet wel zeggen dat de alcoholvrij in België toch kwalitatief wat achterblijven ten opzichte van het buitenland. Ze zijn de laatste tijd wel met een inhaalbeweging bezig.

De biere des amis 0,0 is ook wel goed en idd de energibajer van Mikkeler, van de cornet 0,0 zou ik echt wegblijven, je kan evengoed je geld in de riool smijten en je hebt dan zelfs het voordeel dat je die smaak niet moet proeven, puur vergif.
De hoegaarden 0,0 zou ook goed zijn maar zelf nog niet geprobeerd gezien hoegaarden nu niet mijn favo bier is, zelfs niet met alcohol.

Amai, daar zeg je wat. Ik dronk deze toevallig gisteren. Die was echt niet lekker. Ik heb hem weggekapt. Zepig, mout, flets. Ik keek eens op de ingrediëntenlijst en blijkbaar kappen die daar eikenhoutextract in. Ik wist zelfs niet dat dat bestond. Ik vraag mij af of dit bij de gewone Cornet ook zo is. Enfin, ik proefde het alleszins niet bij deze alcoholvrije Cornet.

Vorige week 4 non alcoholics geprobeerd van ALbert Heijn: Vandestreek IPA, 't IJ IPA, Jopen IPA & Cornet.
Vandestreek voor mij inderdaad de beste. Cornet inderdaad niet te zuipen.

Zijn er hier ook die zelf bier brouwen op amateurbasis? Ik heb vorig jaar, februari 2021, een bierbrouwpakket gekregen waar ik niks mee heb gedaan :sarcastic: Alles zit nog in de verpakking,waarvan de Styrian Golding hop vaccuum verpakt is en ook moutmix blondin in een grote ongeopende zak.

Onder het mom ''we zien wel'', wil ik dit gerust eens proberen maar ik wil mezelf uiteindelijk niet vergiftigen? Nog de moeite om dit te proberen?

Ik heb voor Kerst zo'n pakket gekregen. Ga me er binnenkort eens aanzetten se.

Dat wil ik nu toch ook is proberen zo'n bier brouwpakketje.

Ik heb dat ooit is zien passeren op hopt.be wat toch deftige site is, nog aanraders voor pakket online te kopen?

Cornet Smoked is iets van het goorste dat ik al gedronken heb denk ik.
Lijkt wel alsof er een assenpot is in geleegd.

Heb je ooit al andere gerookte bieren gedronken? Want het is wel een bijzondere stijl. Ik ben er ook niet altijd laaiend enthousiast over. De Cornet smoken heb ik nog niet gedronken. Ik heb hem staan, maar heb nog niet gedurfd.

Dat wil ik nu toch ook is proberen zo'n bier brouwpakketje.

Ik heb dat ooit is zien passeren op hopt.be wat toch deftige site is, nog aanraders voor pakket online te kopen?

Op brouwland staan er momenteel in actie zie ik.
Ik brouw momenteel 9 jaar en het is echt een passie voor mij. Het is een hobby waar je veel voldoening uit haalt op verschillende vlakken. Ik kan uren en dagen rondlopen met recepten in mijn hoofd en deze dan brouwen en als het resultaat dan exact is wat je voor ogen had is dit echt zalig. Ook het sociale en delen vind ik minstens de helft van het plezier.

Op brouwland staan er momenteel in actie zie ik.
Ik brouw momenteel 9 jaar en het is echt een passie voor mij. Het is een hobby waar je veel voldoening uit haalt op verschillende vlakken. Ik kan uren en dagen rondlopen met recepten in mijn hoofd en deze dan brouwen en als het resultaat dan exact is wat je voor ogen had is dit echt zalig. Ook het sociale en delen vind ik minstens de helft van het plezier.

Ik ken er echt geen hol van maar ik denk dan als iedereen bovenstaand pakket koopt dan is die smaak toch altijd hetzelfde? (wat ongetwijfeld niet zal zijn) Ge hebt toch altijd dezelfde ingrediënten in dat pakket?

Of kunt ge daar met "spelen" zodat het elke keer andere smaak is? :unsure:

Ik ken er echt geen hol van maar ik denk dan als iedereen bovenstaand pakket koopt dan is die smaak toch altijd hetzelfde? (wat ongetwijfeld niet zal zijn) Ge hebt toch altijd dezelfde ingrediënten in dat pakket?

In zo'n pakket krijgt iedereen dezelfde ingrediënten inderdaad en zou iedereen bij benadering hetzelfde bier moeten kunnen brouwen. Echter heb je tientallen stappen in het proces waardoor het bier bij iedereen wel verschillend zal smaken. Ze spreken bijvoorbeeld van een alcoholpercentage van 8.2%. Echter heb je geen instrumenten om je waardes voor en na de vergisting te meten. Erger nog bij zo'n kit wordt er zelfs niet gesproken over bepaalde waardes die je dient te halen voor of na de vergisting of enige vorm van rendement die je dient te halen. Ik durf erop te wedden dat geen 1 op 10 van de mensen 8.2% haalt en 5l bier. Nu ja dat is ook niet het belangrijkste. Eerst en vooral u ermee amuseren en leren en indien interesse kun je er wat in verdiepen.
Ik zie wel dat er geen kroonkurkapparaat bij geleverd is. Ofwel koop je die erbij ofwel kun je bottelen in beugelflessen zoals hopus bijvoorbeeld. Je kunt nadien blijkbaar ook navulkits kopen maar dan zit je weer vast aan een pakket waar je de inhoud niet van kent. Beter is dan beginnen experimenteren. Je koopt nog een dompelmeter of refractometer en in sommige zaken kun je geschroot mout kopen. Je koopt 2 soorten hop en kiest een gist en huppkee je creëert al een eigen bier voor de helft van de prijs en de voldoening zal des te groter zijn.

Mijn pakket is van Beer Monkey.

Rare vraag:
M"n perfect draft is kapot.... en ik heb ik nog een 3/4de vol vat bruine leffe.
Een nieuwe wil/mag ik niet meer kopen omdat ik dan te veel bier drink (volgens m'n vrouw)
Hoe kan ik de rest van het bier uit het vatje halen?
Ik dacht eerst van een gaatje in te boren maar vatje staat onder druk, dus ja...
Iemand een oplossing?

Rare vraag:
Een nieuwe wil/mag ik niet meer kopen omdat ik dan te veel bier drink (volgens m'n vrouw)
Ik dacht eerst van een gaatje in te boren maar vatje staat onder druk, dus ja...
Iemand een oplossing?
Gewoon weggooien, het is toch niet te zuipen. 🤪 Thank me later.
Nee, in alle eerlijkheid, ik zou het niet weten.

Het betreft zoals jullie zien via de link het blond bier pakket van Brewmonkey.
Enkel nu foto's gemaakt van de grondstoffen voor de al dan niet houdbaarheid nog wel oké is.
Alles ziet er deftig verpakt uit. Zelfs mout is geseald zeker? Bij de gebruiksaanwijzing zie ik zelfs dat ze de begin en eind sg vermelden. Zit er dan ook een densiteitsmeter bij om dit te meten?
Gist ook nog lang houdbaar maar nu wel in de frigo bewaren de ochtend van de brouwdag uithalen. S-33 is zeker een kwaliteits gist wel niet mijn favoriete maar dit is puur persoonlijk (vergist niet zeer ver door en heeft dus nogal zoet bier)11gr gist is eigenlijk veel te veel voor 5l bier. In feite kom je met de helft toe en indien je opnieuw kan vacuüm trekken kun je er nog eens 5l mee brouwen. De hop nu ook in de vriezer bewaren tot de dag dat je brouwt, je zal nu al een hoop alfazuren kwijt zijn en samen met die gist zal het een redelijk zoet resultaat geven maar het zal zeker een drinkbaar bier worden. Succes

Ik heb het hobby brouwen ook al 3x geprobeerd. Eerste was een Tripel wel ok. 2e was een Weissbier, dat viel wel tegen. Dan nog eens een blond bier gebrouwen. Op zich vind ik het wel een leuke hobby en wil ik er mij verder in verdiepen. Dat Weissbier had bv een smaakafwijking doordat ik vermoed de vergistingstemperatuur iets te hoog was. En dan kan je zot gaan doen en een oude ijskast ombouwen naar een gistkast om op gecontroleerde temperatuur te vergisten. Eens je begint, kan je zover gaan als je wil en apparatuur voor vanalles en nog wat aankopen.
Voorlopig ben ik ermee gestopt. Nou ja tot mijn laatste brouwsel op is tenminste. 😉 Maar het brouwen, het bottelen nemen toch veel plek en veel tijd in beslag. 2 zaken die ik niet heb, denk dat het nog wel aantal jaartjes zal duren eer ik nog eens brouw. Eerst de kleine kinderen wat ouder en zelfstandiger laten worden en dan ga ik het weer op pikken denk ik.

Iemand die crowdfunder is van beer-for-life project bij BBP? Zou dit wel overwegen eerlijk gezegd... Had van het vrouwtje deshuizes de BBP advent kalender gekregen en vind ze bijna stuk voor stuk echt lekker.

Heb je ooit al andere gerookte bieren gedronken? Want het is wel een bijzondere stijl. Ik ben er ook niet altijd laaiend enthousiast over. De Cornet smoken heb ik nog niet gedronken. Ik heb hem staan, maar heb nog niet gedurfd.
Enkele al, ben inderdaad over het algemeen geen fan als het heel sterk uitgesproken is, mag iets subtieler zijn.

Iemand die crowdfunder is van beer-for-life project bij BBP? Zou dit wel overwegen eerlijk gezegd... Had van het vrouwtje deshuizes de BBP advent kalender gekregen en vind ze bijna stuk voor stuk echt lekker.
Vorige keer dat je je kon inschrijven al getwijfeld, en nu met nog 2 kameraden toch maar ingeschreven.
Reden om maandelijks eens een nieuw bier te gaan proeven 😀

Rare vraag:
Iemand een oplossing?

Van vrouw veranderen! :rofl:

Die kon ik niet laten liggen.

Sinds enkele maanden drink ik geregeld een Paix Dieu. Nu op café, bij diegene die van ‘T vat schenken, hebben ze vab die prestige glazen van 50cl. Zijn die ergens (betaalbaar) te koop?

Terug
Bovenaan