Beyond drinking: alcoholgebruik

Hoeveel eenheden alcohol drink je gemiddeld per week?

• Geheelonthouder

Stemmen: 51 14,7%
  • 0-5

Stemmen: 177 51,0%
  • 6-10

Stemmen: 56 16,1%
  • 11-20

Stemmen: 36 10,4%
  • >20

Stemmen: 27 7,8%

• Totaal aantal stemmers
    347
Bij mij gaat dat toch makkelijk richting de 10. Dat is eigenlijk niet zo zeer voor de effecten van alcohol, zijnde de roes, maar voornamelijk vanwege de gezelligheid. 's Avonds kaasjes en chips op de salontafel en een glas wijn erbij, ik hou er wel van. Echt lazarus zuipen gebeurt nog zelden, en als het gebeurt ben ik er vaak doodziek van.

Zoals vandaag.

Dit forum is niet representatief voor de samenleving natuurlijk, dezelfde opmerking werd gemaakt in het topic over roken. De gemiddelde scholingsgraad ligt hier volgens mij al hoger dan algemeen om iets te zeggen.
Je hebt hier idd meer mensen dan gemiddeld die vanuit hun ivoren toren neerkijken op het plebs dat graag eens een pintje drinkt en een safke opsteekt :sarcastic:

Je hebt hier idd meer mensen dan gemiddeld die vanuit hun ivoren toren neerkijken op het plebs dat graag eens een pintje drinkt en een safke opsteekt :sarcastic:
@anders. merkte op dat hier veel mensen amper drinken, waarop ik zeg dat BG niet representatief is voor de samenleving. Zie ook: ongeveer elke thread.

De rest ben je weer aan het verzinnen om de fles azijn nog eens open te trekken.

15-25 glazen per week.

Teveel eigenlijk.. maar 't is zo lekker. Er is niets problematisch, behalve dan naar gezondheid toe is het echt teveel.

Nog even een anecdote van de feestdagen.

Mijn schoonmoeder die belt om te vragen welk bier ik graag wil drinken met nieuwjaarsdag. Ik zei niets omdat er de afgelopen dagen al genoeg gedronken is geweest. Ze stond er op dat ze bier in huis moest halen omdat het 'feest' is en dan kan je toch geen cola drinken...

Nu voel ik mij een beetje verplicht om toch eentje te drinken. :unsure:

In de werkweek nooit. In het weekend wel. Vroeger dronk ik thuis nooit alcohol, maar sinds de kinderen er zijn ga ik zelden nog op café en dan drink ik thuis wel eens iets.

Als ik op café ga met vrienden dan kunnen dat snel 15+ pinten op een avond zijn.

Dat thuis drinken ga ik ferm verminderen, ik merk dat ik er gewoon niet meer tegen kan. De ene keer merk ik er niets van, de andere keer loop ik de dag nadien mottig door 2 glazen wijn.

Een paar jaar terug zat ik denk ik rond de 50-60 pinten per weekend, met dan vaak een donderdagavond waar dwiekart van een fles gin werd opgesoupeerd met 2. En dat voelde eigenlijk niet aan als problematisch. Ik ging gewoon op vrijdag en zaterdagavond op café en dronk daar op een hele avond een pint of 15-20. Op zondag dan op de voetbal ook snel 10 en erna frieten gaan eten en nog een stuk of 5. Als ik dat nu hier opschrijf besef ik wel dat dit echt wel grote hoeveelheden waren maar ik stond daar echt gewoon niet bij stil. Het was doodnormaal in mijn vriendenkring om elk weekend die hoeveelheden naar binnen te gieten. Bij sommigen nog altijd, bij anderen ook niet meer.
Ook bij mijn vriendin en haar vrienden was het ook de gewoonte om je elk weekend in de vernieling te drinken. Ik heb haar 4 jaar geleden leren kennen en de eerste maanden deed ik daar ook gewoon duchtig mee. Die hadden wel minder nodig dus die periode leek het wel alsof ik veel minder dronk omdat ik de nuchterste van de hoop was maar het waren toch nog altijd stevige aantallen.
Soit niks om fier op te zijn hoor.

De afgelopen jaren gaan we minder op café (al van voor corona eigenlijk) en ook vaker met de wagen dus is het serieus geminderd. Dat is gewoon geëvolueerd zonder er echt bij stil te staan eerlijk gezegd.
Ik heb 6-10 aangeduid omdat 0-5 me echt wel te weinig leek maar ik denk niet dat ik op een gemiddelde week de 10 nog haal. Ik drink nog op de voetbal (bij thuismatchen) en voor de rest als er bezoek is of af en toe eens een whisky of trappist op een avond. Er durven nog wel uitschieters zijn zoals afgelopen kerstavond waar de rode wijn bleef vloeien maar die nachten van 20+ pintjes lijken me toch echt wel verleden tijd. 9 van de 10 ga ik de fout wel maken om op mijn eerste festival sinds 2019 nog te denken dat ik kan drinken zoals in 2017 en hoop ik dus dat er de 2e dag weinig bands gaan staan die me boeien :D

Waar ik wel nog last mee heb is dat ik bier gewoon echt lekker vind en frisdrank niet. Als ik dus bob ben zit ik na mijn 2e glas met het probleem dat ik al die gesuikerde rommel kotsbeu ben. Als ik een hele avond koffie zou drinken zou ik qua smaak niet de minste last hebben maar dan is mijn maag kapot en lig ik wakker tot smorgens. Ik wissel de laatste jaren dus bruiswater af met een occasioneel pintje. Stiekem hoop ik dat er ooit een 0,0 uitkomt met dezelfde smaak als ne frisse stella vant vat. Dan drink ik waarschijnlijk niks meer buiten mijn maandelijkse dram whisky.

Na de karatetraining op vrijdag drinkt bijna iedereen alcohol. Binnen de gevechtsporten klinkt soms: hoe steviger ze trainen, hoe meer ze drinken...en wij trainen nogal stevig :D Het is sowieso al een nichesport en we hangen meer aan elkaar dan in andere sporten...dat helpt ook niet echt. Niet dat iedereen steevast zat naar huis gaat, maar dat komt wel al eens voor. Ik drink dan uitsluitend trappisten en dan zit je na 2-3 Chimay's (en daar blijft het ook bij) makkelijk aan die tien eenheden op één avond. De rest van de week is echter heel wat kalmer. Het laatste jaar komt het ook geregeld voor dat ik met mijn vrouw een flesje wijn open doe, maar meer dan 1 fles per week is dat niet. Trappist en bubbels uitsluitend in gezelschap, meestal op locatie/feesten. Om samen te vatten: ik zit normaal dus iets over de 10 eenheden per week, in deze periode gaat dat natuurlijk makkelijk naar de 20. Het enige wat helpt is dat ik nogal klein en mager ben, dus ik weet er ook snel van als ik te veel op heb...en dan stop ik onmiddellijk. Meestal ligt die limiet ook op 3 stevige trappisten op een avond.
Overlaatst een nieuws artikel dat fitte sportieve mensen over algemeen meer en sneller zullen drinken.
Kan wel kloppen eh.

In "dag dokter" op vier: man van ergens in de 60 drinkt bak Westmalle per week.

Het advies van die dokter:

3 dagen geen alcohol drinken. di, woe, do

Laatst bewerkt:
Gisteren toch weer goed men best gedaan.

3 Omer’s, 3duvels, paar rosé’kes, wat jenever, fles rode wijn tijdens het eten en irish coffee :love:

Voor corona eigenlijk amper.
Sinds corona meestal op vrijdag. Meestal een gin tonickse of 3.
Of wat cocktails 😍
Soms op zaterdag ook, al is dat uitzonderlijk.
Rode wijn heb ik ook leren appreciëren sinds kort.

Terug
Bovenaan