Beyond drinking: alcoholgebruik

Hoeveel eenheden alcohol drink je gemiddeld per week?

• Geheelonthouder

Stemmen: 51 14,7%
  • 0-5

Stemmen: 177 51,0%
  • 6-10

Stemmen: 56 16,1%
  • 11-20

Stemmen: 36 10,4%
  • >20

Stemmen: 27 7,8%

• Totaal aantal stemmers
    347
Bestaat er ergens een officiële site met tabellen?
Want toen ik daarstraks snel alles even door Google haalde geeft de ene plaats pint x 1,5 units en op een andere site 2 units voor dezelfde hoeveelheid.
Hetzelfde voor de zwaardere bieren.

Maakt alles wat verwarrend.

En als jouw cijfers juist zijn mag ik mijn antwoord veranderen naar 10-12,5 units :woohoo:
Ik vind dat een unit 10 ml alcohol is (of 8 g gezien de dichtheid ongeveer 8 g/ml is).

Het % op de fles is dacht ik volume% dus neem Duvel:

33 cl of 330 ml, hiervan 8.5% is 28.05 ml ofwel bijna 3 eenheden.

Pils:
250 ml aan 5.2% is 13 ml.
Voor 330 ml 17.16 ml.

Dat varieert, maar ik probeer in de week niets te drinken en in het weekend een aantal zware bieren en/of een fles rode wijn. Whisky is eenmaal per maand of dat zelfs niet. Als ik uitga is dat meestal met alcohol. Alcoholvrije alternatieven op café zijn meestal niet zo lekker (Maes/Jupiler 0.0 is boecht) en een hele avond uitgaan op frisdrank steekt snel tegen. Al moet ik zeggen dat je hier en daar wél lekkere alcoholvrije alternatieven kan krijgen. In een biercafé zijn er bijvoorbeeld lekkere alcoholvrije bieren te vinden. Uitgaan doe ik tegenwoordig echter amper.
Sportzot, Biere des amis 0.0 vallen dan wel weer reuze mee. Stella 0.0 valt van smaak ook mee.
Hier is het ondertussen iets meer dan 2 jaar dat ik droog sta, uit "noodzaak". De eerste 3 maanden waren zwaar, maar nu valt het leven zonder drank best wel mee.

Wel een vrij hol advies 😊.
Ze suggereren geen alcohol te drinken of in elk geval al niet meer dan één per dag.

Het verschil tussen helemaal niets drinken of enkele eenheden per week is marginaal en quasi niet via onderzoek te achterhalen denk ik.
Dat vette stuk is daar van belang.
Aangezien de effecten van het stoppen met alcohol bij matige gebruikers al duidelijk meetbaar is na 1 maand...
https://npokennis.nl/longread/7858/is-alcohol-echt-zo-slecht-voor-je#id-13

Ik denk toch dat velen geen (speciaal)bier drinken om zat te worden hoor. Alcohol is nu eenmaal onderdeel van de complexe smaak van zo'n bier. Ik wil best geloven dat alcoholvrijbier niet dezelfde "status" of "stoerheidsfactor" bezit bij een deel van de bevolking, maar verder gaat het bij die alcoholvrije bieren ook meestal om (vaak minder geslaagde) versies van eerder lichte en eenvoudige bieren zoals bv. pils. De dag dat men werkelijk een alcoholvrije versie op de markt kan brengen van bv. een trappistenbier zullen velen wel overschakelen.

Persoonlijk vond ik de meeste alcoholvrije bieren die ik al heb geproefd niet echt geweldig.
Dit. Ik drink bv. echt graag Rochefort of Chimay, gewoon, omdat ik het lekker vind.
Maar net zo goed bepaalt het gebrek aan alcohol de smaak van het alcoholvrije bier. Alcoholvrije Palm is bvb een pak beter dan de gewone, heeft een veel complexere smaak.

Veel van die alcoholvrije varianten hebben trouwens complexere smaken, net omdat alcohol de smaak vermindert. Alleen is complexer niet altijd beter... Hier staat trouwens altijd alcoholvrij Leffe in de koelkast. Ik vind dat heel geslaagd.
Leffe is nu sowieso al niet echt, euh, geweldig.
Beste alcoholvrije pils vind ik trouwens Carlsberg 0.0, extra voordeel is dat daar zo goed als geen suiker in zit. Veel andere alcoholvrije bieren zijn heel hoog in suiker.

6-10 aangeduid.
Kan genieten van een lekker biertje of wijn thuis.
Ook als we kaarten, dartsen of weet ik veel wat met kameraden id week zal er wel iets gedronken worden zonder overdrijven.
Zal sommige weken er zeker wel onder zitten, om dat dan in andere wejen te compenseren.

Een donkere Leffe van't vat is toch lekker?

Of die hun Rituel 9° vind ik best wel lekker.

(er zijn natuurlijk betere bieren zoals Rochefort 8 of 10 of blauwe Chimay)

Dat vette stuk is daar van belang.
Aangezien de effecten van het stoppen met alcohol bij matige gebruikers al duidelijk meetbaar is na 1 maand...
https://npokennis.nl/longread/7858/is-alcohol-echt-zo-slecht-voor-je#id-13

Ik lees op die link toch ook weer dit:

Maar hoeveel alcohol is te veel? Begin 2018 kwam een groot internationaal onderzoek in het nieuws waaruit zou blijken dat één glas drank per dag een verhoogde kans geeft op allerlei ziektes. Met elk wijntje of biertje zou je een half uur van je leven af drinken. Achteraf bleek dat een voorbarige conclusie te zijn: of dat ene glaasje per dag echt je leven verkort, is op basis van het onderzoek niet te zeggen.

Het gelinkte artikel hierboven is wel interessant!

Laatst bewerkt:
0-5, ik drink hooguit één zwaar biertje thuis in het weekend, maar even goed kan ik een paar weken tot maanden niks drinken. In mijn studententijd dronk ik wel wat op een avondje uit maar nooit erg veel. Nu drink ik nooit meer alcohol als ik op café op restaurant ga.

De uitzondering is dat ik in de zomer bij warm weer wel graag en een beetje vaker Hoegaarden drink. Maar dat is dan ook geen drie keer op een week.

0-5, ik drink hooguit één zwaar biertje thuis in het weekend, maar even goed kan ik een paar weken tot maanden niks drinken. In mijn studententijd dronk ik wel wat op een avondje uit maar nooit erg veel. Nu drink ik nooit meer alcohol als ik op café op restaurant ga.

De uitzondering is dat ik in de zomer bij warm weer wel graag en een beetje vaker Hoegaarden drink. Maar dat is dan ook geen drie keer op een week.

Hier kan ik mij volledig bij aansluiten. Misschien 1 keer in de week eens een geuze ofzo, maar er zijn heel wat weken dat ik dat zelfs niet doe. Verder zal ik tijdens de feestdagen ook wel een of twee glazen champagne drinken of eens een glas wijn bij het eten, maar dat is meer uitzondering dan regel.

Ik lees op die link toch ook weer dit:

Maar hoeveel alcohol is te veel? Begin 2018 kwam een groot internationaal onderzoek in het nieuws waaruit zou blijken dat één glas drank per dag een verhoogde kans geeft op allerlei ziektes. Met elk wijntje of biertje zou je een half uur van je leven af drinken. Achteraf bleek dat een voorbarige conclusie te zijn: of dat ene glaasje per dag echt je leven verkort, is op basis van het onderzoek niet te zeggen.

Het gelinkte artikel hierboven is wel interessant!
Maar dat onderzoek gaat over mortaliteit. Een negatief effect heeft niet perse een vroegere dood tot gevolg.

Maar dat onderzoek gaat over mortaliteit. Een negatief effect heeft niet perse een vroegere dood tot gevolg.
Mortaliteit en cardiovasculaire ziektes worden apart bekeken.

Tot 100gr alcohol per week blijft de mortaliteit gelijk, om erboven te gaan stijgen.
Tot 100gr alcohol per week daalt het aantal cardiovasculaire ziektes, erboven stijgt het weer.

Maar dat zegt dan bvb niets over het risico op tumorgerelateerde aandoeningen...

Laatst bewerkt:
Ik dronk vroeger van alles, nu alleen nog pils en ik drink soms maanden niets meer.
Glas wijn 2x per jaar misschien bij het eten.

Op bijvoorbeeld de voetbal kan ik wel eens meer dan 15 pinten drinken. Ik heb me wel voorgenomen om mijn pinten drinken terug te schroeven. Gezond kan dat eigenlijk niet zijn.

vind bier niet lekker, wijn, cava, champagne ook niet. :unsure:
het effect van alcohol wel, net zoals een degelijk geporti9neerde spacecake, maar die c9nsumeer ik 2, misschien 3 keren per jaar.
dronken mensen bekijken is wel een aangename bezigheid.

Ik vind dat een unit 10 ml alcohol is (of 8 g gezien de dichtheid ongeveer 8 g/ml is).

Het % op de fles is dacht ik volume% dus neem Duvel:

33 cl of 330 ml, hiervan 8.5% is 28.05 ml ofwel bijna 3 eenheden.

Pils:
250 ml aan 5.2% is 13 ml.
Voor 330 ml 17.16 ml.
De hoeveelheid van 1 alcohol unit verschilt wat van land tot land. In België is dat 10g alcohol. Aangezien alcohol lichter is dan water zal dat met een pintje overeenkomen (1 pintje = 250ml aan 5% alcohol = 12,5ml alcohol). Ik had in deze thread eigenlijk het aantal consumpties ingevuld. Kan zijn als je naar eenheiden kijkt dat ik dan eerder in de 11-20 bracket zal zitten, want ik drink meestal zwaardere bieren op café dan pils.

Geheelonthouder. Te veel alcoholverslavingen in de familie gekend, dus ik begin er niet aan.
Geen geheelonthouder, maar zit in hetzelfde schuitje. Als ik drink, is het 1 en gedaan, uiteraard niet dagelijks. Het wordt veel te rap een gewoonte en dan is het 2 of 3 en dan 4 per dag. En dan kom je al in de situatie waar je de wereld niet meer normaal interpreteert en depressies beginnen te lonken (met bijhorend extra drankverbruik).

Dusja... alcohol is in mijn ervaring best wel een lelijk beestje.

Aangezien mijn familie een fantastische aanleg heeft voor alcoholconsumptie, drink ik zelf bijna niet. Ik drink een glaasje mee als mijn man een fles open doet maar dat is nog geen zes keer per jaar en blijft bij 1 glaasje van de fles. Met Kerst heb ik bijvoorbeeld niet gedronken.

Terug
Bovenaan