Beyond drinking: alcoholgebruik

Hoeveel eenheden alcohol drink je gemiddeld per week?

• Geheelonthouder

Stemmen: 51 14,7%
  • 0-5

Stemmen: 177 51,0%
  • 6-10

Stemmen: 56 16,1%
  • 11-20

Stemmen: 36 10,4%
  • >20

Stemmen: 27 7,8%

• Totaal aantal stemmers
    347
Drink geen alcohol meer sinds mijn 18. De zuipcultuur die er heerste onder studenten deed me beseffen dat ik geen alcohol nodig heb om me te amuseren of om een leukere avond te hebben. Koppig als ik was ben ik gewoon gestopt met drinken, nooit spijt van gehad.

Ik merk dat de reacties op het niet drinken van alcohol veel beter zijn geworden dan pakweg 10 jaar geleden. Ik heb jarenlang van mensen verbaasde reacties gehoord en de vraag om toch niet mee te drinken voor de gezelligheid (want het is leuker voor anderen omdat ik een pint drink ipv water). Wat me wel al opviel de voorbije jaren is dat je als niet alcoholdrinker bij single vrouwen een stuk interessanter wordt. :unsure:
Wat drink je dan meestal als je uitgaat? Misschien een onnozele vraag, maar als ik naar huis moet rijden kijk ik vaak op tegen een avond cola drinken. Water drink ik overdag soms wel (en koffie), maar dat drink ik niet voor mijn plezier (i.t.t. bier).

Ik heb conservatief 6-10 eenheden per week aangeduid. Ik kom er tegenwoordig gemiddeld niet meer aan, maar ik kan gerust nog eens doorzakken. Het gaat ook rap soms : een week met een spellekesavond, eens afspreken met andere vrienden en dan es gaan eten met of bij familie en ik zit al rap aan de 10.

Vroeger dronk ik nog meer, maar ik ben ferm geminderd na een ongeluk vorig jaar (ongerelateerd aan alcohol wel)

De evolutie naar meer smaakvolle alcoholvrije bieren moedig ik ook sterk aan. Tegenwoordig heb je wel echt goede alternatieven : Ramon, BBP Pico Bello en Gageleer 0 zijn enkele favorieten uit het actuele aanbod.

Wat drink je dan meestal als je uitgaat? Misschien een onnozele vraag, maar als ik naar huis moet rijden kijk ik vaak op tegen een avond cola drinken. Water drink ik overdag soms wel (en koffie), maar dat drink ik niet voor mijn plezier (i.t.t. bier).
Als het gewoon op café gaan is (dus niet gaan dansen ofzo) dan is er tegenwoordig wel een uitgebreider aanbod aan non-alcoholische dranken. Nadeel is dat er veel tussen zit dat volsteekt met suiker. Maar ik heb ondertussen nul schaamte meer als het aankomt op iets bestellen op café, dus het kan evengoed zijn dat ik een verse muntthee bestel om 2 uur 's nachts. Voor de rest: cola zero, water, ginger beers, huisgemaakte limonades of ice tea's (kwaliteit verschilt sterk), ...

Als het gewoon op café gaan is (dus niet gaan dansen ofzo) dan is er tegenwoordig wel een uitgebreider aanbod aan non-alcoholische dranken. Nadeel is dat er veel tussen zit dat volsteekt met suiker. Maar ik heb ondertussen nul schaamte meer als het aankomt op iets bestellen op café, dus het kan evengoed zijn dat ik een verse muntthee bestel om 2 uur 's nachts. Voor de rest: cola zero, water, ginger beers, huisgemaakte limonades of ice tea's (kwaliteit verschilt sterk), ...
Ik heb ooit eens op café in internationaal gezelschap een koffie besteld terwijl de rest bier dronk en een Canadese viel bijna achterover: "whow, that's like soooo sofisticated!". :unsure:

Zoals je zelf aangeeft: die non-alcoholische dranken op café zijn heel vaak gesuikerd. Alcoholvrij bier ... dat is niet altijd even lekker, maar dat is de laatste tijd wel een stuk verbeterd. Tonic is ook wel iets dat ik graag drink.

Zoals je zelf aangeeft: die non-alcoholische dranken op café zijn heel vaak gesuikerd. Alcoholvrij bier ... dat is niet altijd even lekker, maar dat is de laatste tijd wel een stuk verbeterd.
Inderdaad jammere zaak.

Mocht er iets bestaan als nen alcohol vrije Orval of Rochefort, die exact hetzelfde smaakt als ne gewone zie ik weinig reden om voor de versie met alcohol te gaan. Natuurlijk is het brouwproces verantwoordelijk voor zowel de smaak als de alcohol dus dat zit er volgens mij niet direct aan te komen.

Het aanbod is wel al veel beter dan vroeger, toen was het water of cola. En ik denk dat het de komende jaren zal blijven verbeteren op dat vlak. Ook de winst die je als café kan maken op non-alcoholische dranken zijn enorm groot, cocktail voor 9€ met alle alcohol erin of mocktail voor 8€ op basis van fruitsap of Canada Dry... Ook de reden dat ik geen mocktails drink. :unsure:

Inderdaad jammere zaak.

Mocht er iets bestaan als nen alcohol vrije Orval of Rochefort, die exact hetzelfde smaakt als ne gewone zie ik weinig reden om voor de versie met alcohol te gaan. Natuurlijk is het brouwproces verantwoordelijk voor zowel de smaak als de alcohol dus dat zit er volgens mij niet direct aan te komen.
Die alcoholische "kick" kan je niet vervangen, maar er zijn wél heel lekkere alcoholvrije bieren zoals Nanny State van Brewdog (te vinden in Albert Heijn). Dat is een IPA met de bittere "kick" van de hop waardoor je de alcohol niet mist. Jupiler N.A. vind ik veel te zoet en heeft niet die typische biersmaak en na twee slokken heb je genoeg.

Na de feestdagen drink ik meestal gedurende een paar maanden helemaal niets. Afgelopen voorjaar zelfs volgehouden tot juni. Wsl doe ik dat komend voorjaar opnieuw.
Meestal tijdens mijn zomerverlof laat ik me wel een paar keren gaan, al blijft dat wel beschaafd imo. een paar zware trappisten (2-3 tal) en afsluiten met een dubbele whisky. Ook tijdens kerstvakantie doe ik dat regelmatig. Zeker op kerstavond en oudjaar is de kans groot dat ik overdrijf en dat ik de dag erna met een kater zit.
Tussen zomerverlof en kerstvakantie heb ik meestal zo een avond of 2 per maand dat ik terug eens aan de trappisten ga.

Tijdens deze vakantie zit ik dus wsl aan >20 eenheden, voorjaar: geheelonthouder en najaar: 0-5 eenheden

Ik zit niet in de hoogste categorie, mijn excuses aan zij die ik hier teleurstel, gemiddeld gezien toch niet. Zijn zeker weken waar ik daar wel in zit. Ik drink ook quasi nooit thuis tenzij er volk over de vloer komt.

Zal in de meeste weken wel de bovengrens van de op 1 na hoogste categorie benaderen.

Ik heb geen alcoholprobleem, kan ook gerust een tijd zonder en moest het echt duur worden dan deed ik het gerust met heel wat minder.

Misschien het verkeerde topic, maar ik ga voor mezelf de uitdaging aan om op 1/1/2022 mijn laatste glas alcohol te nuttigen voor een jaar.
Niet dat het nu veel is ofzo, ook eerder 0-5 per week. Ik wil voor mezelf zien wat het doet met mij, zowel lichamelijk als mentaal. De alcohol die ik nuttig is veelal door een sociale context. Ik wil graag zien hoe ik dat kan aanpassen in mijn omgeving (voor mezelf).
wat is het nut als je al zo weinig drinkt? Ik vermoed dat je weinig verandering zult merken behalve vragen op sociale aangelegenheden of (en waarom) je gestopt bent.

Gemiddeld val ik ook sowieso in de laagste categorie, na geheelonthouder. Daar dus ook op gestemd.

Als student: kwantiteit > kwaliteit
Als verantwoordelijk lid van de gemeenschap: kwaliteit > kwantiteit

Ik drink nu enkel nog is een geuze of cider uit eigen kelder, een cocktail op restaurant, of een goede rum of whiskey met vrienden. De meeste weken drink ik dus gewoon niets, de andere weken maximum een paar eenheden.

En een keer per jaar ofzo herbeleeft dit verantwoordelijk lid van de gemeenschap nog eens zijn jonge tijd door zichzelf compleet in de vernieling te zuipen. Maar door corona is dit ondertussen ook al twee jaar niet gebeurd.

Drink geen alcohol meer sinds mijn 18. De zuipcultuur die er heerste onder studenten deed me beseffen dat ik geen alcohol nodig heb om me te amuseren of om een leukere avond te hebben. Koppig als ik was ben ik gewoon gestopt met drinken, nooit spijt van gehad.

Ik merk dat de reacties op het niet drinken van alcohol veel beter zijn geworden dan pakweg 10 jaar geleden. Ik heb jarenlang van mensen verbaasde reacties gehoord en de vraag om toch niet mee te drinken voor de gezelligheid (want het is leuker voor anderen omdat ik een pint drink ipv water). Wat me wel al opviel de voorbije jaren is dat je als niet alcoholdrinker bij single vrouwen een stuk interessanter wordt. :unsure:

Ik drink weinig alcohol en heb er geen probleem mee om het in sociale context af te wijzen.
Maar wat is de reden van een geheelonthouder om helemaal geen alcohol te drinken?
En hier binnen de respondenten zijn er nogal redelijk wat precies...

Ik zie het als met eten, je moet toch eens alles geproefd of gegeten hebben.

Een reden die ik wel kan bedenken is dat we het hier in feite wel over een drug hebben...
Een drug die in absolute aantallen veel grotere slachtoffers maakt dan eender welke hard drug (waar de relatieve cijfers natuurlijk hoger liggen).

Ik drink weinig alcohol en heb er geen probleem mee om het in sociale context af te wijzen.
Maar wat is de reden van een geheelonthouder om helemaal geen alcohol te drinken?
En hier binnen de respondenten zijn er nogal redelijk wat precies...

Ik zie het als met eten, je moet toch eens alles geproefd of gegeten hebben.

Een reden die ik wel kan bedenken is dat we het hier in feite wel over een drug hebben...
Een drug die in absolute aantallen veel grotere slachtoffers maakt dan eender welke hard drug (waar de relatieve cijfers natuurlijk hoger liggen).
Ik hou niet van het gevoel dat alcohol me geeft, zelfs na een glas wijn voel ik het effect op mijn hoofd en lichaam en dat is gewoon niet fijn. Zelfde voor illegale drugs trouwens, niets voor mij. Wat anderen doen is hun keuze, zolang ze maar geen schade toebrengen aan anderen.

Terug
Bovenaan