Beyond drinking: alcoholgebruik

Hoeveel eenheden alcohol drink je gemiddeld per week?

• Geheelonthouder

Stemmen: 51 14,7%
  • 0-5

Stemmen: 177 51,0%
  • 6-10

Stemmen: 56 16,1%
  • 11-20

Stemmen: 36 10,4%
  • >20

Stemmen: 27 7,8%

• Totaal aantal stemmers
    347
Vroeger toen we op stap gingen in de jaren 90 waren er veel bezopen weekends.
Door de week drink ik praktisch geen alcohol.
In het weekend kan ik wel genieten op het gemak van een goede Trappist of ander zwaar bier.

onbegonnen te antwoorden.

als ik nergens geen ga: 0 pinten. ik weiger dan ook pertinent alcohol in huis te halen, hier wordt niet gedronken thuis.

echter, als ik een avondje ga stappen, met maten, dan kunnen dat er gerust 10 zijn.

dus de ene week: 0
de andere week : 10

50 weken per jaar : 1-2 glazen witte wijn per week, zaterdagavond
Tijdens vakantie drink ik wat meer, maar in totaal kom ik niet aan 150 glazen per jaar

Ik heb dus voor 0-5 gekozen

onbegonnen te antwoorden.

als ik nergens geen ga: 0 pinten. ik weiger dan ook pertinent alcohol in huis te halen, hier wordt niet gedronken thuis.

echter, als ik een avondje ga stappen, met maten, dan kunnen dat er gerust 10 zijn.

dus de ene week: 0
de andere week : 10
Eigenlijk ben je dus een sociale drinker. Tegenwoordig drink ik meestal alleen. Mijn vrouw drinkt amper alcohol (gin tonic of een cocktail lust ze wel graag), maar ik voel me oprecht héél tevreden na een twee- of drietal trappisten of een halve fles wijn. Dat is de perfecte roes, ook al drink ik zeker niet alleen daarvoor maar ook voor de smaak. Anders zou ik geen geld uitgeven aan kwaliteitsvolle wijn of bier, maar me tevreden stellen met spotgoedkope chateau migraine.

Hangt af van veel factoren.

- nu is het winterstop maar wanneer ik voetbal, na de match zitten wij toch gemakkelijk aan 7 à 10 pinten op ne zondagmiddag
- tijdens de feestdagen loopt het toch ook gauw op tot 3 glazen cava, 6 glazen wijn, irish coffee en nog paar pintjes achteraf

Maar als het een gewone werkweek is dan drink ik toch ook bijna elke dag, bijna dagelijks een fles wijn met de vriendin waar zij dan 2 glazen drinkt en ik 4. Maar soms drink ik ook is 5 dagen niks.

Dus heb voor > 20 gekozen.
Vind je dit zelf dan veel?
Of maakt de omgeving rondom u, dat het een normaal aantal lijkt?

Hoogstwaarschijnlijk 0-5 maar vaker tegen de 0 als de 5.

Ik ga laatste tijd zeer weinig uit dus een avond pinten sloeberen met de vrienden is al lang geleden. Op zo'n moment kan dat wel eens 10+ op een avondje zijn. Als student was dat wekelijkse kost, kan niet goed geweest zijn als ik daar aan terug denk.

In het weekend durf ik al eens een trappistje nuttigen maar dat is ver van alle weken en nooit meer dan 3.

Ik kan er ook niet meer tegen, alcohol blijft zeer lang in de kleren hangen.

Vind je dit zelf dan veel?
Of maakt de omgeving rondom u, dat het een normaal aantal lijkt?

Dat het soms te veel is ben ik mij er van bewust maar ik heb nu eenmaal een vriendengroep / (schoon)familie / collega's die graag drinken dus als wij weggaan of er zijn feestjes is het altijd een zuipfestijn.

Ik kan ook niet op café gaan en water of frisdrank drinken, en rustig van een pint drinken heb ik nooit gekunnen. Op festivals zie je mij ook altijd met 2 of 3 pinten rondlopen.

Probleem is ook dat ik zelden een kater heb, ik mag dan nog zoveel drinken, soms is wat hoofdpijn bij het opstaan maar dat is snel voorbij.
Moest ik altijd een kater hebben dan ga je, denk ik, automatisch opletten wat je de avond ervoor drinkt.

Ik word ook niet zat van 10 pinten, lichtjes aangeschoten dat wel.

Het is wel erg dat alcohol drinken een vorm van sociale dwang is. Ik kan me zelf niet inbeelden dat ik geen alcohol meer zou drinken (zelfs een tournée minerale doe ik niet), maar ik ga mensen die geen alcohol drinken niet scheef bekijken. Het is jammer dat sommige mensen dat wel doen en de geheelonthouders daarover blijven lastigvallen.

Het is wel erg dat alcohol drinken een vorm van sociale dwang is. Ik kan me zelf niet inbeelden dat ik geen alcohol meer zou drinken (zelfs een tournée minerale doe ik niet), maar ik ga mensen die geen alcohol drinken niet scheef bekijken. Het is jammer dat sommige mensen dat wel doen en de geheelonthouders daarover blijven lastigvallen.
De tijd dat je kon uitpakken met je aantal alcohol consumpties per avond lijkt hier toch ook al zeer lang gepasseerd.

De tijd dat je kon uitpakken met je aantal alcohol consumpties per avond lijkt hier toch ook al zeer lang gepasseerd.
Dat was in mijn studententijd, sindsdien heb ik mijn grenzen wel leren kennen. Het blijft wel fijn om in een alcoholische roes te vertoeven, maar er komt wel een kantelpunt waar het bergaf begint te gaan.

Moet zeggen, ik vind dat in mijn omgeving best meevallen. Op café heb je af en toe wel iemand die, vaak omdat ze vroeger teveel dronken, geheelonthouder is. En dat die dan de ganse avond koffie of cola drinkt komt imo weinig tot geen commentaar op.

Omgekeerd heb je het anders wel best veel, omdat je mss vaak iets teveel drinkt beginnen mensen soms de psychoanalytische toer met jou op te gaan, alsof je een verslaafde bent die drinkt om problemen te vergeten.

Bij mij hangt het heel sterk af van hoe laat ik thuis ben. Wanneer ik 's avonds nog afspraken heb voor het werk drink ik nooit overdag, tenzij heel uitzonderlijk wanneer ik 's middags eens ga lunchen met een glas wijn daarbij. Wanneer ik dan na die afspraak thuiskom, 's avonds laat, drink ik wel nog 1 of 2 glazen wijn of een zwaar biertje.

In het weekend wordt dat vaak wel meer, of wanneer ik 's avonds niet meer werk en per toeval bij de buren binnensukkel, kan ik ook wel een Duvel of 3-4 drinken dan. En een avondje restaurant/café kan ook best uitlopen, 10+ pinten is dan geen uitzondering, maar heel vaak gebeurt dat niet meer.

Maar ik drink dus wel quasi alle dagen, voor sommigen is dat al problematisch. Maar ik heb problematische drinkers gekend die echt verslaafd waren (grootvader, moeder) en dat is nog een heel ander niveau. Zover laat ik het nooit komen, daar ben ik 100% van overtuigd.

Ik zag de rookvraag passeren en vroeg me af hoe het met het alcoholgebruik gesteld is.
Zonder dat velen het echt beseffen, is het in veel middens toch vaak problematisch...
Tot mijn 25ste: Gemiddeld zeker 10 glazen bier, wijn en/of sterke drank per dag

Sinds mijn 25ste: Mmmmm ... tijdens feestdagen, uitzonderlijk een glaasje op restaurant, en héél uitzonderlijk eens als er een fles wijn al jaren in de koelkast staat = Gemiddeld 0 tot 1 glazen per week

0 tot 1 per week, meestal. Dan is het maximaal 1 gin-tonic op vrijdag- of zaterdagavond. Soms eens een uitzondering, op restaurant kan het al eens een gin-tonic EN een Irish Coffee zijn. En op nieuwjaar kan ik tot 3 glazen champ gaan ofzo.

Tijdens mijn studentenperiode wel genoeg gedronken om lang te compenseren :unsure:

0 tot 1 per week, meestal. Dan is het maximaal 1 gin-tonic op vrijdag- of zaterdagavond. Soms eens een uitzondering, op restaurant kan het al eens een gin-tonic EN een Irish Coffee zijn. En op nieuwjaar kan ik tot 3 glazen champ gaan ofzo.

Tijdens mijn studentenperiode wel genoeg gedronken om lang te compenseren :unsure:
Ah Gin Tonic. Dat smaakt mij ook nog wel eens. Tijdens kerst had ik er ééntje gedronken en ik dacht: Ik voel NIKS, dat is precies water. Dus ik heb dan ne tweede gemaakt en gedronken. Toen kwam natuurlijk de zware klop. :tongue:

Gelukkig was er véél eten om dat te compenseren ..

Ik vind het vooral storend in bepaalde familiale kring waar het de gewoonte is om goed te aperitieven, dan bij heten eten voldoende wijn en als afsluiter nog wat zwaar bier. Voor mij hoeft dat allemaal niet in die hoeveelheden, waardoor je wel wat uit de boot lijkt te vallen...

Ik vind het vooral storend in bepaalde familiale kring waar het de gewoonte is om goed te aperitieven, dan bij heten eten voldoende wijn en als afsluiter nog wat zwaar bier. Voor mij hoeft dat allemaal niet in die hoeveelheden, waardoor je wel wat uit de boot lijkt te vallen...
Bier = gist = ik word daar ziek van aan de darmen. Wijn is ook wél heavy maar de darmen blijven tenminste gespaard.

Tegenwoordig echter is het met kerst 1 Gin Tonic (dit jaar twee maar dat was te véél in feite), en daarna véél champagne. Champagne is niet zo zwaar vind ik, daar kan ik vlotjes een paar van drinken zonder ziek van te worden.

Nu heb ik 0-5 aangeduid en beperkt mijn drinken zich tot sociale gelegenheden.
Voor ik een kind had dronk ik eigenlijk wel vrij veel. Op het werk was het een gewoonte geworden om op vrijdag het café in te duiken. Thuis voor de tv bijna dagelijks iets en als ik met bepaalde vriendinnen afsprak ging er vlotjes een fles of twee bubbels of wijn door.
Ik drink ook graag bier en heb een bier app waar je kan inchecken, quoteren en badges kunt verzamelen.
Als het leven terug wat normaler wordt en mijn sociaal leven terug iets spectaculairder denk ik dat ik terug iets meer ga drinken maar het thuis drinken voor de tv ga ik achterweg laten.

Drink geen alcohol meer sinds mijn 18. De zuipcultuur die er heerste onder studenten deed me beseffen dat ik geen alcohol nodig heb om me te amuseren of om een leukere avond te hebben. Koppig als ik was ben ik gewoon gestopt met drinken, nooit spijt van gehad.

Ik merk dat de reacties op het niet drinken van alcohol veel beter zijn geworden dan pakweg 10 jaar geleden. Ik heb jarenlang van mensen verbaasde reacties gehoord en de vraag om toch niet mee te drinken voor de gezelligheid (want het is leuker voor anderen omdat ik een pint drink ipv water). Wat me wel al opviel de voorbije jaren is dat je als niet alcoholdrinker bij single vrouwen een stuk interessanter wordt. :unsure:

0-5: quasi alleen in gezelschap. Soms eens bij het eten een wijntje of een biertje (bij frietjes met stoofvlees hoort imo een goed bier!).

Terug
Bovenaan