Beweging en invloed op de gezondheid.

Hoeveel bewegen jullie gemiddeld op een week?

• Ik beweeg bijna niet (sedentair leven)

• Ik beweeg wel, maar haal de WHO-criteria niet

• Ik beweeg en voldoe aan de WHO-criteria

• Ik beweeg en haal ruimschoots de WHO-criteria

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Niet op u persoonlijk.
Ik snap dat het 'moeilijk' is om u nog op te laden, maar dat moet iedereen doen die een job en een huishouden heeft en toch sporten er zeer veel mensen in de avond.
Is het ook niet een beetje van luiigheid, na een lange dag u gewoon neer te zetten en tv te kijken, gamen, ...
Er zijn richtlijnen voor alles.
Je moet x uur slapen.
Je moet y uur tijd spenderen met uw gezin.
Je moet vers koken.
Je moet z tijd spenderen met sociale contacten met vrienden
Daarnaast, met kinderen, moet je thuis sporten of uw partner de kans om te sporten ontzeggen.
Dat krijg je gewoon niet allemaal gecombineerd

Daarnaast is aan lopen in het donker, door de mist voor mij ook letterlijk niks ontspannend aan. En dat is niet luiigheid, want als ik het parallel kan doen met andere dingen lukt het vlot.

Er zijn richtlijnen voor alles.
Je moet x uur slapen.
Je moet y uur tijd spenderen met uw gezin.
Je moet vers koken.
Je moet z tijd spenderen met sociale contacten met vrienden
Daarnaast, met kinderen, moet je thuis sporten of uw partner de kans om te sporten ontzeggen.
Dat krijg je gewoon niet allemaal gecombineerd
Maar veel van die zaken kan je ook net combineren.
Ga wandelen/lopen met kind, loopbuggy of kindje mee op fiets, ga sporten met vrienden,...
Rekeninghoudend met partner en gezinssituatie natuurlijk.
Daarnaast is aan lopen in het donker, door de mist voor mij ook letterlijk niks ontspannend aan.
Voor u, voor vele waaronder ikzelf is lopen in het donker tot rust komen.

Maar dus iedereen is anders en plant zijn/haar dag in zoals die wenst, maar gemiddeld 10 a 20 min/dag is en blijft in mijn ogen zeer weinig.

Dit is minimum 10 intensieve minuten sport per dag, veel kan je dit toch echt niet noemen.
Wandel paar dagen een half uur en inclusief uw 10 minuten intensief zit je er al ruim over.
Dat is toch een vééééél te simplistische voorstelling hoor.

Als het gaat over mensen die het nu niet halen, moet je rekening houden met het volgende:
  • De kans bestaat dat ze buitenshuis intensief gaan sporten, meest voorkomende "beginner"-sport is en blijft fitness. Dus dan mag je al transport-tijd meerekenen.
  • Als het ongetrainde mensen zijn, is dat niet toekomen en vlug ff 10min intensief pushen. Daar moet opwarming en/of stretching bijkomen. Dit kan gecombineerd worden met bovenstaande punt als de fitness op fiets/jogafstand is.
  • Die 10min intensief zorgen ervoor dat die mensen zweten, dus ook nog een douche meerekenen..
En opeens zijn je "10 intensieve minuten sport per dag" een veelvoud ervan...

Als ik niet sport, val ik in een depressie. En dat is geen letter overdreven. Ik heb dat blijkbaar nodig. Van zodra ik langer dan 4u in de zetel lig, begin ik mij enorm ongemakkelijk / onrustig te voelen. Wanneer ik een paar dagen niet sport, lijkt het alsof mijn serotonine waarden zeer laag staan. Het omgekeerde is ook wel waar: na het sporten kan ik de wereld aan. Ach ja, als het dat maar is zeker?

Ga wandelen/lopen met kind, loopbuggy of kindje mee op fiets, ga sporten met vrienden,...

Voor u, voor vele waaronder ikzelf is lopen in het donker tot rust komen.

Maar dus iedereen is anders en plant zijn/haar dag in zoals die wenst, maar gemiddeld 10 a 20 min/dag is en blijft in mijn ogen zeer weinig.
Om specifiek mijn huidige situatie te nemen. Kleuter van 3 jaar.
Ik kan stoppen met werken om 17u (dat is dan al heel vroeg), Wij eten tegen 17.30 en tegen 18.15 zijn wij van tafel. Om 18.30 naar boven om te gaan slapen. Dus er is nu al amper tijd om iets met kinderen te doen, laat staan dat ze na school nog zin heeft om in een loopbuggy te gaan zitten.

Ga sporten met vrienden. De meeste van mijn vrienden wonen 40 minuten met de auto rijden. Die doen ook gewoon andere sporten dan ik zou doen.

De richtlijn rond intensief sporten is ook gebasseerd op hartslag. Ik doe dat nu regelmatig thuis 's middags. Dat is 5 min omkleden. half uur op crosstrainer waarvan dan 10-15 minuten in de "intensieve" zone zit. Daarna douchen en terug omkleden. Die 10 minuten intensief sporten is dus direct 45 minuten tijd die je kwijt bent, en dat is dan nog gewoon thuis.

En ik snap dat gaan lopen voor veel mensen ontspanning is, maar voor veel mensen ook niet. En dan is het halen van die richtlijn puur een opgave ipv makkelijk te halen.

Als het gaat over mensen die het nu niet halen, moet je rekening houden met het volgende:
  • De kans bestaat dat ze buitenshuis intensief gaan sporten, meest voorkomende "beginner"-sport is en blijft fitness. Dus dan mag je al transport-tijd meerekenen.
  • Als het ongetrainde mensen zijn, is dat niet toekomen en vlug ff 10min intensief pushen. Daar moet opwarming en/of stretching bijkomen. Dit kan gecombineerd worden met bovenstaande punt als de fitness op fiets/jogafstand is.
  • Die 10min intensief zorgen ervoor dat die mensen zweten, dus ook nog een douche meerekenen..
Je hoeft je helemaal niet te verplaatsen om te sporten en je kan ook sporten net voor jouw normale douche moment. Desnoods verschuif je jouw douche moment naar een ander moment.

Daarnaast kan je er ook voor kiezen om 20 minuten matig te bewegen, dat zou blijkbaar ook al voldoende moeten zijn om heel wat gezondheidsklachten te voorkomen.

En eens vaker de fiets nemen ipv de auto kost meestal zelfs geen extra tijd door de drukte op de wegen.

Hoe minder je sport, hoe moeilijker het is om jezelf aan te zetten tot sporten, het vraagt karakter om ook bij koud weer te gaan sporten.Veel mensen zitten heel de dag stil en van stilzitten word je natuurlijk loom en futloos. Die loomheid gaat enkel weg door te bewegen en bij voorkeur buiten, niet in een muffe gym.

*Ik fiets paar keer/week naar het werk met de koersfiets aan gemiddeld 31/u, dat is dan een 55km per dag en kleine 20 euro. Dit kost geen extra tijd, enkel wat meer gedoe. Ik geef toe, het is makkelijker om gewoon in de auto te stappen en naar het werk te rijden.
*Minstens 2×/week in de wintermaanden gaan mtben (tochten van 50-75km).
*Koerfietstochten van minstens 65km-120km, afhankelijk van hoeveel tijd ik heb en het weer.
*Met het gezin sowieso wekelijks gaan wandelen in een bos, op strand, in de duinen.

Hoe meer thuiswerkdagen, hoe meer ik kan sporten. Ik kom amper tot bureauwerk de laatste maanden, kan het niet echt opbrengen en stel alles uit tot het laatste moment. Hierdoor sport ik als het licht is en werk ik als het donker is.

De richtlijn rond intensief sporten is ook gebasseerd op hartslag. Ik doe dat nu regelmatig thuis 's middags. Dat is 5 min omkleden. half uur op crosstrainer waarvan dan 10-15 minuten in de "intensieve" zone zit. Daarna douchen en terug omkleden. Die 10 minuten intensief sporten is dus direct 45 minuten tijd die je kwijt bent, en dat is dan nog gewoon thuis.
Ik zou denken dat het douchen 's middags gewoon het douchen van 's morgens of 's avonds vervangt?

Ik beweeg te weinig en probeer dit verbeteren maar dit is erg moeilijk. Ik probeer wekelijk een kilometer of 6 te wandelen en tussendoor ook een regelmatig een halfuurtje of iets meer. Ik zou graag terug willen gaan zwemmen maar het zwembad is op het moment gesloten dus dat ik nog even wachten. Maar dit gaat wel rustig bomma-style zwemmen zijn.

Ik heb chronische gewrichtspijn en dat bepaald hoeveel ik kan bewegen. Zelf bij zwemmen krijg ik soms pijn. Dus dit maakt het allemaal heel moeilijk om fit te blijven en voldoende te bewegen. Mijn conditie trekt dus ook op niets.

Ik zou zo graag een kilometer of 10-12 willen wandelen. Voor de meeste niet zo'n moeilijk te bereiken doel maar voor mij helaas wel.

Nee, begin dan met 20 minuten rustig sporten.
De gemakkelijkste sport is wandelen of joggen, schoenen aan, deur uit en starten, niks verplaatsing voor nodig.
In de fitnes heb je meer kans op kwetsuren dan met wandelen. Tenzij je niet meer weet hoe je voor 20 minuten lang de ene voet voor de andere moet zetten...

Als mensen al te lui zijn om +/- 20 minuten per dag te bewegen of sporten om zo te zorgen dat ze iets of wat gezond zijn/blijven/worden, dan zijn we ver afgegleden met onze maatschappij.

Het wordt weer een welles nietes discussie zoals die tegenwoordig in elke topic is.
Om specifiek mijn huidige situatie te nemen. Kleuter van 3 jaar.
Ik kan stoppen met werken om 17u (dat is dan al heel vroeg), Wij eten tegen 17.30 en tegen 18.15 zijn wij van tafel. Om 18.30 naar boven om te gaan slapen. Dus er is nu al amper tijd om iets met kinderen te doen, laat staan dat ze na school nog zin heeft om in een loopbuggy te gaan zitten.

Ga sporten met vrienden. De meeste van mijn vrienden wonen 40 minuten met de auto rijden. Die doen ook gewoon andere sporten dan ik zou doen.

En ik snap dat gaan lopen voor veel mensen ontspanning is, maar voor veel mensen ook niet. En dan is het halen van die richtlijn puur een opgave ipv makkelijk te halen.
Als uw dochter ouder is blijft ze langer op en kan ze mee, mijn kinderen zijn nu 6 en 8 en doen niets liever, en ja elk kind is anders.
trouwens half uurtje wandelen na het eten met het gezin is de perfecte avondactiviteit voor het slapen gaan indien het weer dit toelaat.

Je zegt zelf dat uw avond begint om +/- 19 uur, genoeg tijd om afwisselend met uw vrouw een activiteit te doen.
Elke vriend fietst een half uur naar elkaar en je rijdt samen ene uur rond en elk terug naar huis, perfecte training na het werk op een lente- en zomeravond, herfst en winter is iets moeilijker.

10 minuten intensief + 20 minuten = 30 minuten sporten = 1 keer om de 3 dagen is bijna voldoende.

Elke sport die je net begint en niet kunt is lastig en minder leuk, het wordt vaak (niet altijd) leuker naarmate je beter wordt.

Je hoeft je helemaal niet te verplaatsen om te sporten en je kan ook sporten net voor jouw normale douche moment. Desnoods verschuif je jouw douche moment naar een ander moment.

Daarnaast kan je er ook voor kiezen om 20 minuten matig te bewegen, dat zou blijkbaar ook al voldoende moeten zijn om heel wat gezondheidsklachten te voorkomen.

En eens vaker de fiets nemen ipv de auto kost meestal zelfs geen extra tijd door de drukte op de wegen.
Je hoeft dat niet, maar als je een sport beoefent die je niet graag doet, ga je het ook niet lang volhouden. Goed en handig voor mensen die graag lopen of fietsen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
En dan moet het natuurlijk net uitkomen dat je net voor je normale douchemoment kan sporten. Niet iedereen zijn planning is zo makkelijk. En niet iedereen wilt bezweet en stinkend bepaalde sociale en professionele contacten aangaan. Dus dan heb je niet veel keuze en moet je dan wel douchen.

En 20min matig is 2x10min dus ook al een veelvoud van de stelling waarop ik reageerde... Dus daarmee bevestig je enkel dat het te simplistich voorgesteld was met die 10min.

BTW: ik heb geen probleem om de richtlijn te halen. Ik geef enkel maar aan dat het niet voor iedereen zo simpel is. Zie ook @anders. zijn voorbeeld hierboven.

Ik kom zelf van 10 jaar geleden 7/dagen in de week sporten naar zo goed als niets doordat mijn leven sterk is veranderd.

Nu 4 kinderen, 9 tot 5 bureau job.

Sinds begin dit jaar woon werk verkeer (enkel 15km) met de speedpedelec

Ipv van een bureau stoel heb ik een deskbike met sta bureau.

Elke middag ga ik een half uur wandelen als middagpauze. Eten doe ik wel voor mijn bureau.

Wanneer kinderen hun hobby's hebben ga ik ipv in het cafetaria te wachten lopen. Waardoor ik 3 a 4 keer in de week ga lopen.

1 keer in de week mijn oude sport terug opgepikt (wat vree pikt, dat ik veel kwijt ben tov vroeger)

Een "homegym" heb en probeer 2 keer in de week krachttraining te doen.

1 keer probeer ik ook een mobility/stretching sessie te houden.

Alle verplaatsing rond de kerktoren gebeuren met de fiets/bakfiets. We wonen in een dorpskern met alles op wandel/fietsafstand.

Het lukt me niet om bovenstaande elke week te doen, maar met een "druk" leven is het creatief zijn en kansen zien om meer te bewegen

Ga wandelen/lopen met kind, loopbuggy of kindje mee op fiets,.
Dit was voor mij echt een game changer. Ik ga nu af en toe in't weekend met één van onze dochters (in de fietskar) gaan lopen. Gecombineerd met een bezoekje aan de bib, win win. En zo is mijn madam ook eens op haar "gemak".

Daarnaast probeer ik toch 2x per week te gaan lopen. 5km en een langere afstand (10-15km) maar inderdaad soms moeilijk om de moed te vinden nu het vroeg donker wordt. Meestal kan ik vertrekken rond 19:30-20:00.

Ik kom zelf van 10 jaar geleden 7/dagen in de week sporten naar zo goed als niets doordat mijn leven sterk is veranderd.

Nu 4 kinderen, 9 tot 5 bureau job.

Sinds begin dit jaar woon werk verkeer (enkel 15km) met de speedpedelec

Ipv van een bureau stoel heb ik een deskbike met sta bureau.

Elke middag ga ik een half uur wandelen als middagpauze. Eten doe ik wel voor mijn bureau.

Wanneer kinderen hun hobby's hebben ga ik ipv in het cafetaria te wachten lopen. Waardoor ik 3 a 4 keer in de week ga lopen.

1 keer in de week mijn oude sport terug opgepikt (wat vree pikt, dat ik veel kwijt ben tov vroeger)

Een "homegym" heb en probeer 2 keer in de week krachttraining te doen.

1 keer probeer ik ook een mobility/stretching sessie te houden.

Alle verplaatsing rond de kerktoren gebeuren met de fiets/bakfiets. We wonen in een dorpskern met alles op wandel/fietsafstand.

Het lukt me niet om bovenstaande elke week te doen, maar met een "druk" leven is het creatief zijn en kansen zien om meer te bewegen
Welja, zo is het hier ook geevolueerd, doordat ik de luxe heb om én een stabureau én een walking pad én een homegym én een fitness op het werk én ... heb, kom ik nu wel aan de richtlijn (omdat ik dus veel overdag kan bewegen).
Maar zonder al die luxe zou ik er nooit komen, zelfs niet in de buurt.

Welja, zo is het hier ook geevolueerd, doordat ik de luxe heb om én een stabureau én een walking pad én een homegym én een fitness op het werk én ... heb, kom ik nu wel aan de richtlijn (omdat ik dus veel overdag kan bewegen).
Maar zonder al die luxe zou ik er nooit komen, zelfs niet in de buurt.
De deskbike is van mezelf.

Op mijn vorig werk hadden ze geen sta bureaus en had ik een zit/sta module zelf gekocht.

Wat ik wil zeggen is dat je volgens mij altijd wel ergens ruimte kunt maken voor beweging.

En er veel ruimte is tussen zetelhanger en intensief sporter.

Maar dat het eigenlijk begint met motivatie die ervoor hebt. Als die er niet is, mag je alles voorzien, dan gaat het bewegen er toch niet komen.

Je hoeft dat niet, maar als je een sport beoefent die je niet graag doet, ga je het ook niet lang volhouden. Goed en handig voor mensen die graag lopen of fietsen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
En dan moet het natuurlijk net uitkomen dat je net voor je normale douchemoment kan sporten. Niet iedereen zijn planning is zo makkelijk. En niet iedereen wilt bezweet en stinkend bepaalde sociale en professionele contacten aangaan. Dus dan heb je niet veel keuze en moet je dan wel douchen.

En 20min matig is 2x10min dus ook al een veelvoud van de stelling waarop ik reageerde... Dus daarmee bevestig je enkel dat het te simplistich voorgesteld was met die 10min.

BTW: ik heb geen probleem om de richtlijn te halen. Ik geef enkel maar aan dat het niet voor iedereen zo simpel is. Zie ook @anders. zijn voorbeeld hierboven.
Het kan wel degelijk simpel zijn, maar ik lees vooral veel excuses van mensen die er gewoon geen zin in hebben. Maar ieder zijn eigen keuze en eigen gezondheid natuurlijk.

Trouwens niets persoonlijk op jou of andere mensen hier in dit topic. Onder collega's, familie of vrienden zie ik ook dat sporten gewoon een keuze is en maar weinig te maken heeft met veel of weinig tijd. Wat verder ook opvalt is dat de mensen die regelmatig sporten een betere gezondheid hebben dan de mensen die niet sporten, dus als je sport win je al heel wat tijd terug door minder ziek te zijn.

Het kan wel degelijk simpel zijn, maar ik lees vooral veel excuses van mensen die er gewoon geen zin in hebben. Maar ieder zijn eigen keuze en eigen gezondheid natuurlijk.

Trouwens niets persoonlijk op jou of andere mensen hier in dit topic. Onder collega's, familie of vrienden zie ik ook dat sporten gewoon een keuze is en maar weinig te maken heeft met veel of weinig tijd. Wat verder ook opvalt is dat de mensen die regelmatig sporten een betere gezondheid hebben dan de mensen die niet sporten, dus als je sport win je al heel wat tijd terug door minder ziek te zijn.
Voor mij is sport een motivator om algemeen een gezondere levensstijl te hebben.

Door te sporten let ik meer op mijn voeding, let ik meer op mijn gewicht. Kijk minder tv enz... Valt sport weg, valt voor mij eigenlijk alles als een kaartenhuisje in elkaar.

Voor andere kan gewichtsverlies, er sportief uitzien als grootste motivator zijn om gezonder te leven enz...

Het een brengt het ander met zich mee

Terug
Bovenaan