Dat is toch een vééééél te simplistische voorstelling hoor.
Als het gaat over mensen die het nu niet halen, moet je rekening houden met het volgende:
- De kans bestaat dat ze buitenshuis intensief gaan sporten, meest voorkomende "beginner"-sport is en blijft fitness. Dus dan mag je al transport-tijd meerekenen.
- Als het ongetrainde mensen zijn, is dat niet toekomen en vlug ff 10min intensief pushen. Daar moet opwarming en/of stretching bijkomen. Dit kan gecombineerd worden met bovenstaande punt als de fitness op fiets/jogafstand is.
- Die 10min intensief zorgen ervoor dat die mensen zweten, dus ook nog een douche meerekenen..
En opeens zijn je "10 intensieve minuten sport per dag" een veelvoud ervan...
Nee, begin dan met 20 minuten rustig sporten.
De gemakkelijkste sport is wandelen of joggen, schoenen aan, deur uit en starten, niks verplaatsing voor nodig.
In de fitnes heb je meer kans op kwetsuren dan met wandelen. Tenzij je niet meer weet hoe je voor 20 minuten lang de ene voet voor de andere moet zetten...
Als mensen al te lui zijn om +/- 20 minuten per dag te bewegen of sporten om zo te zorgen dat ze iets of wat gezond zijn/blijven/worden, dan zijn we ver afgegleden met onze maatschappij.
Het wordt weer een welles nietes discussie zoals die tegenwoordig in elke topic is.
Om specifiek mijn huidige situatie te nemen. Kleuter van 3 jaar.
Ik kan stoppen met werken om 17u (dat is dan al heel vroeg), Wij eten tegen 17.30 en tegen 18.15 zijn wij van tafel. Om 18.30 naar boven om te gaan slapen. Dus er is nu al amper tijd om iets met kinderen te doen, laat staan dat ze na school nog zin heeft om in een loopbuggy te gaan zitten.
Ga sporten met vrienden. De meeste van mijn vrienden wonen 40 minuten met de auto rijden. Die doen ook gewoon andere sporten dan ik zou doen.
De richtlijn rond intensief sporten is ook gebasseerd op hartslag. Ik doe dat nu regelmatig thuis 's middags. Dat is 5 min omkleden. half uur op crosstrainer waarvan dan 10-15 minuten in de "intensieve" zone zit. Daarna douchen en terug omkleden. Die 10 minuten intensief sporten is dus direct 45 minuten tijd die je kwijt bent, en dat is dan nog gewoon thuis.
En ik snap dat gaan lopen voor veel mensen ontspanning is, maar voor veel mensen ook niet. En dan is het halen van die richtlijn puur een opgave ipv makkelijk te halen.
Als uw dochter ouder is blijft ze langer op en kan ze mee, mijn kinderen zijn nu 6 en 8 en doen niets liever, en ja elk kind is anders.
trouwens half uurtje wandelen na het eten met het gezin is de perfecte avondactiviteit voor het slapen gaan indien het weer dit toelaat.
Je zegt zelf dat uw avond begint om +/- 19 uur, genoeg tijd om afwisselend met uw vrouw een activiteit te doen.
Elke vriend fietst een half uur naar elkaar en je rijdt samen ene uur rond en elk terug naar huis, perfecte training na het werk op een lente- en zomeravond, herfst en winter is iets moeilijker.
10 minuten intensief + 20 minuten = 30 minuten sporten = 1 keer om de 3 dagen is bijna voldoende.
Elke sport die je net begint en niet kunt is lastig en minder leuk, het wordt vaak (niet altijd) leuker naarmate je beter wordt.