Beweging en invloed op de gezondheid.

Hoeveel bewegen jullie gemiddeld op een week?

• Ik beweeg bijna niet (sedentair leven)

• Ik beweeg wel, maar haal de WHO-criteria niet

• Ik beweeg en voldoe aan de WHO-criteria

• Ik beweeg en haal ruimschoots de WHO-criteria

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Dit is licht of-topic maar ik vond het nogal onzinnig om hiervoor een apart topic te openen en denk ook niet echt dat het bij zelf sporten thuis hoort.

Ik kom uit een fysiek redelijk intensieve sector, vijf jaar geleden stevig hervallen in mentale problemen waarbij ik door een sedentaire levensstijl en medicatie bijna dertig kilo ben aangekomen en mijn conditie naar een dieptepunt is gezakt (tien minuten spitten -> buiten adem).

Ben al even bezig om dit aan te pakken door dagelijks te wandelen en fietsen, was begonnen met joggen maar dit was nefast voor mijn knieën, waarbij het natuurlijk helpt dat ik een hond heb al laat ik deze nog even slapen tijdens mijn ochtendwandeling. Gemiddeld zit ik hiermee tussen de 15 000 en 20 000 stappen per dag.
Vraag: tot nog toe heb ik geen enkele ochtend overgeslagen (behalve als ik de vorige dag gezopen had), maar ik begin nu allerlei pijntjes te ontwikkelen (heupen, onderrug, voeten). Is het bij wandelen ook nodig om een rustdag in te lassen of is dit gewoon een kwestie van doorzetten?
Over het tempo: stap nogal stevig door (zeker 6km/u) en soms met wat gewicht op mijn rug.
Met enkel de wandelingen met hond, huishouden en tuinwerk zit ik ook aan die befaamde 10 000 stappen.
Hen je degelijke wandelschoenen?

6km/h stappen is voor mij al serieus doorstappen, zeker als je ook gewicht meeneemt. Het zou kunnen dat je aan het overtrainen bent.

Rustdagen is zeker nuttig, maar afwisseling in beweging ook, dus eens gaan fietsen of zwemmen ipv wandelen.

En zoals andere ook aangaven, bij pijn een dokter/kinesist raadplegen.

Hen je degelijke wandelschoenen?

6km/h stappen is voor mij al serieus doorstappen, zeker als je ook gewicht meeneemt. Het zou kunnen dat je aan het overtrainen bent.

Rustdagen is zeker nuttig, maar afwisseling in beweging ook, dus eens gaan fietsen of zwemmen ipv wandelen.

En zoals andere ook aangaven, bij pijn een dokter/kinesist raadplegen.
Bedankt om aan te geven dat rustdagen nodig zijn, mildert toch dat schuldgevoel wat.

Heb stevige wandelschoenen maar hoop volgende maand daarvan de zool te laten repareren, want ondertussen loop ik al maanden op zware werkschoenen met stalen neus. Niet ideaal.

Bedankt om aan te geven dat rustdagen nodig zijn, mildert toch dat schuldgevoel wat.

Heb stevige wandelschoenen maar hoop volgende maand daarvan de zool te laten repareren, want ondertussen loop ik al maanden op zware werkschoenen met stalen neus. Niet ideaal.
Je hebt lang stilgelegen, nu plots elke dag redelijk wat wandelen en op dat slecht schoeisel lijkt me een beetje vragen voor een blessure. Ik zou al beginnen met een eenvoudige sneaker ofzo te dragen. En ja, rustdagen lijken me altijd een goed idee, dat is wanneer je lichaam herstelt en zich aanpast.

Met blessures moet ik inderdaad oppassen, reden ook dat ik gestopt ben om dat joggen op te bouwen. Vroeger veel gebasket en mijn knieën blijven een zwakke plek. Dacht eerlijk dat rustdagen overbodig waren omdat het toch maar wandelen is dat ik doe en de maximum sessies twee uur bedragen.

Met blessures moet ik inderdaad oppassen, reden ook dat ik gestopt ben om dat joggen op te bouwen. Vroeger veel gebasket en mijn knieën blijven een zwakke plek. Dacht eerlijk dat rustdagen overbodig waren omdat het toch maar wandelen is dat ik doe en de maximum sessies twee uur bedragen.
Ik denk dat je, zoals veel (opnieuw) starters, je lichaam overschat.

Je gaat je lichaam bewegingen laten doen, dat het niet gewend is of toch niet gewend is om voor zo lange tijd te doen. Waardoor er rust tijd nodig is, zodat je lichaam zich kan aanpassen.

Bijkomend enig idee welke hartslag je hebt tijdens het wandelen? Als deze te hoog is, en je laat je lichaam niet rusten, kan het je blessures opleveren.

...

Bijkomend enig idee welke hartslag je hebt tijdens het wandelen? Als deze te hoog is, en je laat je lichaam niet rusten, kan het je blessures opleveren.
Zal die hartslag eens controleren al vertrouw ik mijn smartwatch niet zozeer daarbij. Een hele tijd deze gebruikt om bloeddruk op te volgen maar gezien dat het resultaat toch licht afwijkt van wat mijn bloeddrukmeter aangeeft.

Tegenover veel mensen tegenwoordig ben ik niet zo thuis in training- en voedingsschema's, maar als ik me niet vergis is er zoiets als spiergeheugen waardoor het makkelijker is om terug in conditie te geraken als je dat vroeger al was. Moet zeggen dat mijn conditie redelijk goed was toen ik vijf jaar geleden uitviel. Mijn werk was handenarbeid en op een doorsnee werkdag verzette ik zo'n 25 000 à 30 000 stappen zuiver op het werk; voor de lol toen eens gaan joggen en zonder voorbereiding haalde ik toen 5km vrij makkelijk. Misschien daarom dat ik mijn lijf overschat.

Ik heb een meetbaar verschil sinds onze dochter is geboren.
Voor die periode, continue meerdere uren per week intensieve training. Na de geboorte, geen enkele week meer de afgelopen 4 jaar dat ik het minimum aan intensieve minuten haal.
Gelukkig blijft mijn gewicht en basisconditie nog redelijk stabiel omdat ik gans mijn leven heb gesport en nu weer minstens een maal per week anderhalf uur gevechtssport doe. Helaas al lang geen gewichtheffen meer gedaan. Daar wil ik deze zomer echt wel terug werk van maken.

Nu, het is niet alleen door de geboorte van onze dochter. Ook renovatiewerken, switchen van werknemer naar freelancer en nu aan het kijken om mijn eigen activiteit uit te werken. Met alles wat er lopende is, is het moelijk om tijd te vinden om deftige te sporten EN dan nog eens tijd maken voor het gezin.

Ik heb een meetbaar verschil sinds onze dochter is geboren.
Voor die periode, continue meerdere uren per week intensieve training. Na de geboorte, geen enkele week meer de afgelopen 4 jaar dat ik het minimum aan intensieve minuten haal.
Gelukkig blijft mijn gewicht en basisconditie nog redelijk stabiel omdat ik gans mijn leven heb gesport en nu weer minstens een maal per week anderhalf uur gevechtssport doe. Helaas al lang geen gewichtheffen meer gedaan. Daar wil ik deze zomer echt wel terug werk van maken.

Nu, het is niet alleen door de geboorte van onze dochter. Ook renovatiewerken, switchen van werknemer naar freelancer en nu aan het kijken om mijn eigen activiteit uit te werken. Met alles wat er lopende is, is het moelijk om tijd te vinden om deftige te sporten EN dan nog eens tijd maken voor het gezin.
I feel you.

Ik heb na de geboorte van onze tweede (oudste was net geen 2) me voorgenomen om lopen op de planning te zetten en houden. Ik loop nu al 3 jaar 3-4 keer per weken buiten ziekte natuurlijk en ik ben een veel betere vader en partner door die beweging. Ik heb een zittend beroep, eigenlijk is dat ongelooflijk hoeveel schade we onszelf aandoen door te blijven zitten een hele dag.

Nu in jou verhaal lees ik zowel het ouderschap als veel werken buiten het gewone werk. Daar zal ook wat fysieke activiteit in die dingen zitten. Das ook niet niets.

Terug
Bovenaan