pardal
Well-known member
Hen je degelijke wandelschoenen?Dit is licht of-topic maar ik vond het nogal onzinnig om hiervoor een apart topic te openen en denk ook niet echt dat het bij zelf sporten thuis hoort.
Ik kom uit een fysiek redelijk intensieve sector, vijf jaar geleden stevig hervallen in mentale problemen waarbij ik door een sedentaire levensstijl en medicatie bijna dertig kilo ben aangekomen en mijn conditie naar een dieptepunt is gezakt (tien minuten spitten -> buiten adem).
Ben al even bezig om dit aan te pakken door dagelijks te wandelen en fietsen, was begonnen met joggen maar dit was nefast voor mijn knieën, waarbij het natuurlijk helpt dat ik een hond heb al laat ik deze nog even slapen tijdens mijn ochtendwandeling. Gemiddeld zit ik hiermee tussen de 15 000 en 20 000 stappen per dag.
Vraag: tot nog toe heb ik geen enkele ochtend overgeslagen (behalve als ik de vorige dag gezopen had), maar ik begin nu allerlei pijntjes te ontwikkelen (heupen, onderrug, voeten). Is het bij wandelen ook nodig om een rustdag in te lassen of is dit gewoon een kwestie van doorzetten?
Over het tempo: stap nogal stevig door (zeker 6km/u) en soms met wat gewicht op mijn rug.
Met enkel de wandelingen met hond, huishouden en tuinwerk zit ik ook aan die befaamde 10 000 stappen.
6km/h stappen is voor mij al serieus doorstappen, zeker als je ook gewicht meeneemt. Het zou kunnen dat je aan het overtrainen bent.
Rustdagen is zeker nuttig, maar afwisseling in beweging ook, dus eens gaan fietsen of zwemmen ipv wandelen.
En zoals andere ook aangaven, bij pijn een dokter/kinesist raadplegen.