Beveiligingscamera

Hetzelfde met filmen op openbaar domein. Je mag handmatig filmen op openbaar domein, maar je mag niet zomaar bewakingscamera's richten op openbaar domein omdat deze het openbaar domein monitoren.
Ik zie Vlaanderen toch echt volstaan met deurbellen voorzien van een camera waarmeee je via een app de openbare weg kunt monitoren. Wettelijk valt dit misschien niet onder "bewakingscamera's" waardoor het dan ineens wel mag.
Hoe dan ook zien we dat de wetgever de realiteit weer eens niet volgt en de wet zelf interpretabel is.
Camera's zijn spotgoedkoop en je gaat mensen echt niet meer tegen houden te monitoren wat er zich voor hun deur afspeelt ook al is dat geen eigen oprijlaan maar de openbare weg. Ook mensen die in een straat zonder voortuinen wonen hebben recht op veiligheid.
 
Deurbelcamera´s vallen niet onder de wet op cameratoezicht. Tenzij deze continu filmen of op afstand activeerbaar zijn zonder eerdere lokale input (iemand die aanbelt dus).
Bewakingscamera's, toch een beetje deftige, kunnen delen/zones van hun bereik zwart/blurred maken, dit zou in theorie ook moeten met alle "per ongeluk" gefilmde openbare ruimtes.
Om maar te zeggen dat een camera die de straat ziet daarom nog niet perse de straat registreert.

Heel die (relatief recente) ontwikkelingen in videofonie en camera-registratie is trouwens ook weer iets waat legislatuur wat achterloopt op realiteit en dan maar een "soortgelijke" regel wat wordt opgerekt of geïnterpreteerd.
Wij (bedrijf) zijn bvb erkend installateur voor bewakingscamera's maar dat is blijkbaar een redelijke jaarlijkse administratieve rompslomp met licenties en registratie en vanalles. Maar Jef van de bakker vanachter de hoek mag wel "zomaar" heel zijn gevel vol camera's hangen...
 
Desalniettemin staan er alleen in mijn straat al legio camera's andere tuinen (en gevels) te filmen. Vaak is dat "bijvangst". opgetreden hiertegen wordt er niet.
Klopt, zolang er geen klachten zijn zal er niet snel opgetreden worden. De realiteit is echter dat er dikwijls wel klachten zullen komen, zoals je kan lezen op de link die ik deelde van de GBA.

Ik zie Vlaanderen toch echt volstaan met deurbellen voorzien van een camera waarmeee je via een app de openbare weg kunt monitoren. Wettelijk valt dit misschien niet onder "bewakingscamera's" waardoor het dan ineens wel mag.
Hoe dan ook zien we dat de wetgever de realiteit weer eens niet volgt en de wet zelf interpretabel is.
Camera's zijn spotgoedkoop en je gaat mensen echt niet meer tegen houden te monitoren wat er zich voor hun deur afspeelt ook al is dat geen eigen oprijlaan maar de openbare weg. Ook mensen die in een straat zonder voortuinen wonen hebben recht op veiligheid.
Deurbelcamera´s vallen niet onder de wet op cameratoezicht. Tenzij deze continu filmen of op afstand activeerbaar zijn zonder eerdere lokale input (iemand die aanbelt dus).
Bewakingscamera's, toch een beetje deftige, kunnen delen/zones van hun bereik zwart/blurred maken, dit zou in theorie ook moeten met alle "per ongeluk" gefilmde openbare ruimtes.
Om maar te zeggen dat een camera die de straat ziet daarom nog niet perse de straat registreert.

Heel die (relatief recente) ontwikkelingen in videofonie en camera-registratie is trouwens ook weer iets waat legislatuur wat achterloopt op realiteit en dan maar een "soortgelijke" regel wat wordt opgerekt of geïnterpreteerd.
Wij (bedrijf) zijn bvb erkend installateur voor bewakingscamera's maar dat is blijkbaar een redelijke jaarlijkse administratieve rompslomp met licenties en registratie en vanalles. Maar Jef van de bakker vanachter de hoek mag wel "zomaar" heel zijn gevel vol camera's hangen...
Deurbellen zoals een Ring/Nest vallen hier ook onder blijkbaar (lijkt mij eerlijk gezegd ook logisch). Een vriend heeft zo zijn Ring abonnement moeten opzeggen, omdat de buurvrouw het niet vond kunnen dat zij hierdoor gefilmd werd. De politie is hiervoor moeten komen bemiddelen. Een Ring met abonnement neemt enkel events op (niet zoals de Nest die constant filmt). Zonder abonnement worden er geen beelden bewaard en mag het wel. Dan is het niet meer dan een videofoon en een videofoon mag gewoon op de openbare ruimte gericht zijn.
 
Lees dit dan maar eens:

Er staan (gelukkig) zware boetes op en als er klachten over komen zal je hoogstwaarschijnlijk ook moeten betalen. Als onze buren een camera richten op onze tuin, zal het geen dag duren voor ik ga aanbellen om te vragen deze anders te richten. Zoiets is gewoon not done, dat spreekt voor zich.

Hetzelfde met filmen op openbaar domein. Je mag handmatig filmen op openbaar domein, maar je mag niet zomaar bewakingscamera's richten op openbaar domein omdat deze het openbaar domein monitoren. Er is een groot verschil tussen incidenteel een filmpje maken van iets en een bewakingscamera opstellen. Je mag ook niet zomaar iemand filmen op openbaar domein. Als jij mij de hele tijd ongevraagd filmt en ik vraag om daarmee op te houden en de beelden te wissen, moet je dit ook doen. Anders kan ik daar ook klacht voor indienen.

Het lijkt alsof velen denken dat openbaar domein betekent dat je zomaar mag filmen wat en wie je wil en dat is zeker niet het geval.
Kijk hé,

Het is simpel :

Je mag 99% van de openbare ruimte filmen, op voorwaarde dat :
1) je bij het afficheren van de beelden, deze 99% wazig (flou) maakt.
2) de aangeduide persoon die verantwoordelijk is voor deze beelden geen misbruik maakt van zijn toegang tot deze beelden
3) deze beelden onwazig enkel gedeeld worden met de politie en gerechtelijke autoriteiten in het kader van een door hen gedane aanvraag.

Dus ja je mag filmen wat en wie je wilt en voor ten hoogste 30 dagen opslaan. Je mag de opgeslagen beelden enkel niet zomaar voor de leut bekijken.

Kortom, het is een probleem wanneer je aan opslag doet. Maar deze restrictie mag softwarematig of hardwarematig worden uitgevoerd.

Softwarematig, met een deftig programma met logging etc.
Hardwarematig, camera zodanig richten dat het geminimaliseerd wordt, afplakken delen van de camera., etc.
 
Kijk hé,

Het is simpel :

Je mag 99% van de openbare ruimte filmen, op voorwaarde dat :
1) je bij het afficheren van de beelden, deze 99% wazig (flou) maakt.
2) de aangeduide persoon die verantwoordelijk is voor deze beelden geen misbruik maakt van zijn toegang tot deze beelden
3) deze beelden onwazig enkel gedeeld worden met de politie en gerechtelijke autoriteiten in het kader van een door hen gedane aanvraag.

Dus ja je mag filmen wat en wie je wilt en voor ten hoogste 30 dagen opslaan. Je mag de opgeslagen beelden enkel niet zomaar voor de leut bekijken.

Kortom, het is een probleem wanneer je aan opslag doet. Maar deze restrictie mag softwarematig of hardwarematig worden uitgevoerd.

Softwarematig, met een deftig programma met logging etc.
Hardwarematig, camera zodanig richten dat het geminimaliseerd wordt, afplakken delen van de camera., etc.

Als jouw uitleg klopt, begrijp ik niet waarom een vriend van me dat abonnement van Ring moest opzeggen. Hij mocht de beelden waar openbaar domein opstaat niet opslaan zei de politie, enkel live bekijken mag. Als je beelden ter beschikking hebt, is de realiteit ook gewoon dat je die eender wanneer kan en zal bekijken. Zeker als je ze zo snel ter beschikking hebt via een app.
 
Als jouw uitleg klopt, begrijp ik niet waarom een vriend van me dat abonnement van Ring moest opzeggen. Hij mocht de beelden waar openbaar domein opstaat niet opslaan zei de politie, enkel live bekijken mag. Als je beelden ter beschikking hebt, is de realiteit ook gewoon dat je die eender wanneer kan en zal bekijken. Zeker als je ze zo snel ter beschikking hebt via een app.
Omdat hij die beelden later niet mag consulteren indien die beelden voor het openbaar domein niet wazig gemaakt zijn.

Echter bij een deftig softwarepakket kun je userprofielen aanmaken. Zijnde user en admin. De user kun je bij een melding dan vb die beelden oproepen en in de tijd bekijken waarbij over de volledige clip heen alles wat te maken heeft met het openbaar domein niet duidelijk zichtbaar is.

Op het moment dat jij als admin inlogt, wordt dit gelogged en moet je een geldige reden hebben waarom je die beelden geraadpleegd hebt in de tijd. Vb politie heeft gevraagd dat je die beelden voor hun onderzoek ter beschikking zet (export via de software in een bepaald formaat met een eigen waarmerk die de authenticiteit garandeert van de beelden).

Daarnaast is het nu eenmaal gemakkelijk om een simpele uitleg te geven. En dan is zeggen opslaan mag niet makkelijker dan de volledige uitleg die ik gegeven heb te doen.

Dat is ook exact de reden waarom er de contactgegevens van de verantwoordelijke staat op die pictogram. Aangezien deze persoon verantwoordelijk is voor het correct, volgens de wettelijke regels, omgaan met die beelden in het kader van privacy.
Daarnaast zit je met die "ring"toestanden ook nog eens met cloudopslag bij derden waardoor je die beelden dan ook nog eens in handen geeft van derden waar jij eigenlijk geen weet hebt wat ze er mee aanvangen. En jij kunt uw verantwoordelijkheid over die beelden nu eenmaal niet doorschuiven naar die diensten.

PS: Dan hebben we het nog niet gehad over de mogelijkheid met veel van de camerasystemen om naast video ook audio op te nemen en op eenzelfde manier te behandelen. In de praktijk, geen probleem indien je dit op occasionele basis doet (dus iemand belt aan), maar een hete aardappel wanneer je dit 24/24 7/7 doet of zelfs nog maar op basis van bewegingsdetectie in de private omgeving en enkel dit opslaat. Al herinner ik mij niet dat men daarvoor al een aangepast pictogram heeft. Noch denk ik dat veel mensen aan die potentiële inbreuk op de privacy al gedacht hebben wanneer men een camera ziet hangen :p of wanneer een maat hen met hun telefoon een filmpje maken wanneer de andere maten van een zwarte skihelling afglijden of terwijl ze een flashdance aan het doen zijn in hartje Antwerpen station of... en ze dit dan zwieren op tiktok of youtube of... gewoon op hun eigen telefoon bewaren voor later. Privacyinbreuken zijn complex en niet zwart - wit.
 
Als jouw uitleg klopt, begrijp ik niet waarom een vriend van me dat abonnement van Ring moest opzeggen.
Omdat we vooral niet moeten doen alsof de politie hier deskundig is. De ene agent kan wel iets anders zeggen dan de andere. En de rechter kan er weer heel anders over denken.
Ik zie gewoonweg nauwelijks zaken voor de (vrede) rechter verschijnen (heggen & bomen daarentegen...) ondanks dat iedereen tegenwoordig al camera's heeft hangen die god mag weten wat allemaal filmen en opslaan.
Voor de veiligheid is dat een zegen en voor de privacy maaakt het weinig uit want die was er toch al niet meer.
 
Omdat we vooral niet moeten doen alsof de politie hier deskundig is. De ene agent kan wel iets anders zeggen dan de andere. En de rechter kan er weer heel anders over denken.
Ik zie gewoonweg nauwelijks zaken voor de (vrede) rechter verschijnen (heggen & bomen daarentegen...) ondanks dat iedereen tegenwoordig al camera's heeft hangen die god mag weten wat allemaal filmen en opslaan.
Voor de veiligheid is dat een zegen en voor de privacy maaakt het weinig uit want die was er toch al niet meer.
Hoe denk je dat een zaak voor de rechter verschijnt? De rechter die bij iedereen thuis komt om te kijken of het in orde is?
Nee dat komt pas na een klacht die helemaal geescaleerd is tot bij de rechter.
Dus bij jou zijn je buren blijkbaar allemaal zeer weinig op hun privacy gesteld, of je moet in een buurt wonen met zeer veel inbraakpogingen waardoor iedereen het tolereert.
Want het zal heel weinig moeite kosten om iemand te verbieden om openbaar gebied of gebied van de buren te filmen hoor.
Privacy wordt op dat vlak (gelukkig!) hoger gewaardeerd dan veiligheid.
 
Even een al wat ouder topic terug naar boven halen.

Zelf ben ik al enige tijd aan het zoeken naar een camerasysteem, maar ik stel redelijk wat eisen:
- Het gaat om mijn privacy, mijn beelden, ik wil ze niet toevertrouwen aan een cloud, niemand moet meekijken.
De opslag moet dus lokaal gebeuren.
- Geen abonnement nodig om features te unlocken. Alles werkt volledig vanaf minuut 1.
- Naast de app ook een webpagina om de livefeed te bekijken en de instellingen te doen.
- Camera's werken op batterijen en wifi.

Ik dacht een mooie setup gevonden te hebben: Eufycam 2 Duo Pack
De bestanden worden opgeslaan op een basisstation. Dat basisstation kan op je netwerk verbonden worden met UTP of wifi.
Cloud storage is optioneel.
De camera's werken met een zware batterij en communiceren naar het basisstation via wifi.
Eenvoudige app, zonder abonnement om de broodnodige features te unlocken.
Ook hebben de camera's een ingebouwde microfoon en speaker, een leuke extra, maar geen must.

Ik ging bijna over tot de aankoop tot...ik een thread vond op Reddit over een groot dataleak een klein jaar terug.
Het bleek dat wanneer Eufy-gebruikers hun app openden de camera's + alle gegevens van andere klanten te zien kregen. Het ging zelfs zo ver dat gebruikers mee konden kijken in de kinderkamer en zelfs kinderen wakker riepen (IP-camera als babyfoon!) of commentaar gaven aan een koppel dat bedsporten aan het beoefenen was.
En jawel, ook de gebruikers die dachten dat de setup met het basisstation veilig was hadden het mis. Door dat leak konden anderen naast de livefeed en gegevens ook aan de lokale data op het basisstation.

Na wat verder info te zoeken blijkt het mogelijk zijn om die Eufy te configureren zodat op routerniveau/firewall bepaald dataverkeer naar Eufy kan geblokkeerd worden, maar dan werkte de app niet altijd naar behoren enzovoort... .
Dus het idee om voor Eufy te gaan is hier in de vuilbak gegaan.
Andere merken blijken soms ook te kampen met deze problemen wat de aanschaf van een camerasysteem dan volledig teniet doet.

Is er ergens een betaalbare setup te verkrijgen dat eigen beheer toelaat?
 
Even een al wat ouder topic terug naar boven halen.

Zelf ben ik al enige tijd aan het zoeken naar een camerasysteem, maar ik stel redelijk wat eisen:
- Het gaat om mijn privacy, mijn beelden, ik wil ze niet toevertrouwen aan een cloud, niemand moet meekijken.
De opslag moet dus lokaal gebeuren.
- Geen abonnement nodig om features te unlocken. Alles werkt volledig vanaf minuut 1.
- Naast de app ook een webpagina om de livefeed te bekijken en de instellingen te doen.
- Camera's werken op batterijen en wifi.

Ik dacht een mooie setup gevonden te hebben: Eufycam 2 Duo Pack
De bestanden worden opgeslaan op een basisstation. Dat basisstation kan op je netwerk verbonden worden met UTP of wifi.
Cloud storage is optioneel.
De camera's werken met een zware batterij en communiceren naar het basisstation via wifi.
Eenvoudige app, zonder abonnement om de broodnodige features te unlocken.
Ook hebben de camera's een ingebouwde microfoon en speaker, een leuke extra, maar geen must.

Ik ging bijna over tot de aankoop tot...ik een thread vond op Reddit over een groot dataleak een klein jaar terug.
Het bleek dat wanneer Eufy-gebruikers hun app openden de camera's + alle gegevens van andere klanten te zien kregen. Het ging zelfs zo ver dat gebruikers mee konden kijken in de kinderkamer en zelfs kinderen wakker riepen (IP-camera als babyfoon!) of commentaar gaven aan een koppel dat bedsporten aan het beoefenen was.
En jawel, ook de gebruikers die dachten dat de setup met het basisstation veilig was hadden het mis. Door dat leak konden anderen naast de livefeed en gegevens ook aan de lokale data op het basisstation.

Na wat verder info te zoeken blijkt het mogelijk zijn om die Eufy te configureren zodat op routerniveau/firewall bepaald dataverkeer naar Eufy kan geblokkeerd worden, maar dan werkte de app niet altijd naar behoren enzovoort... .
Dus het idee om voor Eufy te gaan is hier in de vuilbak gegaan.
Andere merken blijken soms ook te kampen met deze problemen wat de aanschaf van een camerasysteem dan volledig teniet doet.

Is er ergens een betaalbare setup te verkrijgen dat eigen beheer toelaat?
Hou er rekening mee dat als er een app is die automatisch verbinding maakt met je systeem, dat je hierdoor altijd afhankelijk bent van hen.
En dat je dus nooit kan weten of ze jouw data opslaan of niet.
Want het alternatief is dat jij zelf continu je IP adres bijhoudt (want in België krijg je geen statisch IP tenzij je daar specifiek voor betaalt) zodat je online applicatie weet waar er naartoe verbinding moet gemaakt worden.
 
Even een al wat ouder topic terug naar boven halen.

Zelf ben ik al enige tijd aan het zoeken naar een camerasysteem, maar ik stel redelijk wat eisen:
- Het gaat om mijn privacy, mijn beelden, ik wil ze niet toevertrouwen aan een cloud, niemand moet meekijken.
De opslag moet dus lokaal gebeuren.
- Geen abonnement nodig om features te unlocken. Alles werkt volledig vanaf minuut 1.
- Naast de app ook een webpagina om de livefeed te bekijken en de instellingen te doen.
- Camera's werken op batterijen en wifi.

Ik dacht een mooie setup gevonden te hebben: Eufycam 2 Duo Pack
De bestanden worden opgeslaan op een basisstation. Dat basisstation kan op je netwerk verbonden worden met UTP of wifi.
Cloud storage is optioneel.
De camera's werken met een zware batterij en communiceren naar het basisstation via wifi.
Eenvoudige app, zonder abonnement om de broodnodige features te unlocken.
Ook hebben de camera's een ingebouwde microfoon en speaker, een leuke extra, maar geen must.

Ik ging bijna over tot de aankoop tot...ik een thread vond op Reddit over een groot dataleak een klein jaar terug.
Het bleek dat wanneer Eufy-gebruikers hun app openden de camera's + alle gegevens van andere klanten te zien kregen. Het ging zelfs zo ver dat gebruikers mee konden kijken in de kinderkamer en zelfs kinderen wakker riepen (IP-camera als babyfoon!) of commentaar gaven aan een koppel dat bedsporten aan het beoefenen was.
En jawel, ook de gebruikers die dachten dat de setup met het basisstation veilig was hadden het mis. Door dat leak konden anderen naast de livefeed en gegevens ook aan de lokale data op het basisstation.

Na wat verder info te zoeken blijkt het mogelijk zijn om die Eufy te configureren zodat op routerniveau/firewall bepaald dataverkeer naar Eufy kan geblokkeerd worden, maar dan werkte de app niet altijd naar behoren enzovoort... .
Dus het idee om voor Eufy te gaan is hier in de vuilbak gegaan.
Andere merken blijken soms ook te kampen met deze problemen wat de aanschaf van een camerasysteem dan volledig teniet doet.

Is er ergens een betaalbare setup te verkrijgen dat eigen beheer toelaat?

Goedkope optie :

+ aankoop van een harde schijf om de beelden op te slaan.

Voorzie geen koppeling met een extern netwerk (en dus ook geen app) en zorg er ook voor dat je geen verbindingen maakt via Wifi.
Zorg daarnaast voor de logische zaken als een sterk wachtwoord, etc. Maar zolang als je geen koppeling voorziet via het internet en ook wifi hebt gedisabled dan zal je geen problemen hebben dat anderen erop kunnen inloggen.

Wil je wel de app. Dan kun je exact hetzelfde toepassen. Maar dan moet je maatregelen nemen zoals netwerk hardening (https://us.hikvision.com/sites/default/files/hardening_guide.pdf) en dus niet gewoon het toestel nemen dat op uw netwerk verbinden en dan verwonderd zijn dat andere er zich toegang toe verschaffen... Het probleem is gewoon dat het veel meer configuratie en desondanks een groter risico is dan als je het niet online gekoppeld plaatst.

PS En elke camera / NVR leverancier heeft wel zijn eigen handleiding die je kunt volgen om dit te maximaliseren. Maar het is natuurlijk wel evident dat zolang je met software bezig bent, dat er altijd wel eens een bug kan inzitten. Dus uitsluiten kun je dat nooit, je kunt het risico echter wel enorm verlagen op deze wijze.

Etc... niet noodzakelijk de laatste versie. Maar je zou er op de meeste sites wel moeten aankunnen.

EDIT : wil je camera's op wifi. Persoonlijk zet ik ze dan liever niet maar (hardening ga je wel nodig hebben) - versies op batterijen ken ik zo niet
Kijk ook even na of je bepaalde specifieke accessoires nodig hebt voor montage...
 
Laatst bewerkt:
Goedkope optie :

+ aankoop van een harde schijf om de beelden op te slaan.

Voorzie geen koppeling met een extern netwerk (en dus ook geen app) en zorg er ook voor dat je geen verbindingen maakt via Wifi.
Zorg daarnaast voor de logische zaken als een sterk wachtwoord, etc. Maar zolang als je geen koppeling voorziet via het internet en ook wifi hebt gedisabled dan zal je geen problemen hebben dat anderen erop kunnen inloggen.

Wil je wel de app. Dan kun je exact hetzelfde toepassen. Maar dan moet je maatregelen nemen zoals netwerk hardening (https://us.hikvision.com/sites/default/files/hardening_guide.pdf) en dus niet gewoon het toestel nemen dat op uw netwerk verbinden en dan verwonderd zijn dat andere er zich toegang toe verschaffen... Het probleem is gewoon dat het veel meer configuratie en desondanks een groter risico is dan als je het niet online gekoppeld plaatst.

PS En elke camera / NVR leverancier heeft wel zijn eigen handleiding die je kunt volgen om dit te maximaliseren. Maar het is natuurlijk wel evident dat zolang je met software bezig bent, dat er altijd wel eens een bug kan inzitten. Dus uitsluiten kun je dat nooit, je kunt het risico echter wel enorm verlagen op deze wijze.

Etc... niet noodzakelijk de laatste versie. Maar je zou er op de meeste sites wel moeten aankunnen.

EDIT : wil je camera's op wifi. Persoonlijk zet ik ze dan liever niet maar (hardening ga je wel nodig hebben) - versies op batterijen ken ik zo niet
Kijk ook even na of je bepaalde specifieke accessoires nodig hebt voor montage...
Bedankt. Daar heb ik wat aan.
 
Iemand nog recente ervaringen met bewakingscamera’s?

Ik zou er ook eentje willen plaatsen aan onze voorgevel om onze afgesloten voortuin + fietsen te bewaken.

Welk systeem raden jullie op vandaag aan?
 
Even een al wat ouder topic terug naar boven halen.

Zelf ben ik al enige tijd aan het zoeken naar een camerasysteem, maar ik stel redelijk wat eisen:
- Het gaat om mijn privacy, mijn beelden, ik wil ze niet toevertrouwen aan een cloud, niemand moet meekijken.
De opslag moet dus lokaal gebeuren.
- Geen abonnement nodig om features te unlocken. Alles werkt volledig vanaf minuut 1.
- Naast de app ook een webpagina om de livefeed te bekijken en de instellingen te doen.
- Camera's werken op batterijen en wifi.
Als het iets mag kosten: ubiquiti. Alles volledig in eigen beheer, geen abo kosten, neate interface in hun webapps, duizend en een configuratiemogelijkheden. Heb hier ondertussen alles thuis en de zaak van m'n vriendin daarop draaien.
 
Ofwel camera's van Synology/Hikvision/.. + Synology Nas + licentie voor extra camera's
NVR1218 is blijkbaar obsolete.
 
Laatst bewerkt:
Iemand nog recente ervaringen met bewakingscamera’s?

Ik zou er ook eentje willen plaatsen aan onze voorgevel om onze afgesloten voortuin + fietsen te bewaken.

Welk systeem raden jullie op vandaag aan?
Ubiquiti is echt prosumeer gear en kan alles en meer dan je wilt. 2de voordeel is dat ze heel hun ecosysteem aan het uitbreidden zijn naar slimme sloten , verlichting , nfc toegang via badges tot zelf laadpalen toe. Het is een beetje de Apple van ICT en netwerk materiaal . Je betaald veel maar je krijgt wel kwaliteit en een super ecosysteem. Tegenwoordig gebruik ik zelf hun netwerk apperatuur zoals de switches , access points en firewalls ( branch office ) in productie omgevingen.
 
Ubiquiti is echt prosumeer gear en kan alles en meer dan je wilt. 2de voordeel is dat ze heel hun ecosysteem aan het uitbreidden zijn naar slimme sloten , verlichting , nfc toegang via badges tot zelf laadpalen toe. Het is een beetje de Apple van ICT en netwerk materiaal . Je betaald veel maar je krijgt wel kwaliteit en een super ecosysteem. Tegenwoordig gebruik ik zelf hun netwerk apperatuur zoals de switches , access points en firewalls ( branch office ) in productie omgevingen.
Heb hier ondertussen eveneens het access systeem met badges etc geimplementeerd. Werkt echt feilloos tot nu toe.
 
Heb hier ondertussen eveneens het access systeem met badges etc geimplementeerd. Werkt echt feilloos tot nu toe.
Voor thuis of op het werk ? Ben daar zelf ook wel benieuwd naar :) want dat in een bestaande woning doen lijkt me nog niet zo simpel ?
 
Voor thuis of op het werk ? Ben daar zelf ook wel benieuwd naar :) want dat in een bestaande woning doen lijkt me nog niet zo simpel ?
Totaalrenovatie in m'n vriendin haar praktijk. Dus heb alle nodige kabels ineens getrokken.
Enige nadeel is dat je per deur een aparte controller nodig hebt (access hub), maar werkt voor de rest wel top.
 
Terug
Bovenaan