Beveiligingscamera

Ik heb 4x Unify Protect G4 pro's hangen op een Unify controller.
Werkt vlekkeloos. Beeld 's nachts is even klaar als overdag. Zalige app ook.
Ook de oplichtende ring die zeer duidelijk ronddraait wanneer die beweging detecteert vind ik ook top.

Wel niet goedkoop natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: zaj
Voor degenen hier die bewakingscamera's hebben hangen thuis: plaatsen jullie ook dat lelijke pictogram van de wet van 21 maart 2007? En geven julllie de camera's aan bij de politie?

Is in principe allemaal verplicht, maar ik denk dat praktisch geen enkele particulier dat in de praktijk doet. De vraag is dan natuurlijk of je de beelden mag gebruiken wanneer er iemand bij je ingebroken heeft o.i.d.
 
Voor degenen hier die bewakingscamera's hebben hangen thuis: plaatsen jullie ook dat lelijke pictogram van de wet van 21 maart 2007? En geven julllie de camera's aan bij de politie?

Is in principe allemaal verplicht, maar ik denk dat praktisch geen enkele particulier dat in de praktijk doet. De vraag is dan natuurlijk of je de beelden mag gebruiken wanneer er iemand bij je ingebroken heeft o.i.d.
Net die info eens opgezocht en amai ik wist niet dat dat allemaal verplicht was als je puur je eigendom filmt en niets van publieke ruimtes.
Ik weet wel dat veel mensen dat pictogram ophangen, maar voor zover ik weet zijn er velen die dat ook preventief doen zodat potentiele dieven afgeschrikt worden. En niet zozeer omdat het moet.
Ik weet ook nog niet wat we gaan doen eenmaal wij cameras zetten.
 
Ja,

Indien ik er hang voorzie ik een floutering van de beelden op userniveau van de openbare ruimte. Maar niet op admin niveau.
Ik voorzie ook een aangifte ervan bij de autoriteiten.
En ik plaats dat camerapictogram.

Indien er dan ooit een probleem is, dan weet de politie dat ze bij mij de beelden kunnen opvragen. En deze mee kunnen opnemen in hun onderzoeken.
 
Wel opletten dat je het juiste pictogram hangt, omwille van GDPR moet je ook de contactgegevens van de verantwoordelijke vermelden op het pictogram: https://www.besafe.be/sites/default/files/2020-09/brochure_camera_nl_web.pdf

Hier hangt dat dus aan mijn garagepoort, om mijn gegevens te kunnen lezen moet je dus al op mijn oprit staan maar het hangt zoals moet.
Camera’s zijn ook aangegeven en dat bevestig ik jaarlijks ook (zoals het moet dus).

Die registratie dient idd vooral zodat politie rap weet waar ze eventueel beelden kunnen opvragen als er iets is.
In feite zeg je daar gewoon dat je camera’s hebt, veel info moet daar niet bij.

Een tweetal weken geleden was er bij een overbuur van mijn broer zo’n mogelijke inbreker aan de deur, politie ging toen eventueel zijn beelden opvragen ook om te zien of ze zo meer info kregen over bijvoorbeeld een vluchtauto.

Toen mijn camera’s hingen ben ik ook de beelden eens gaan tonen aan mijn beide buren.
Dat hoeft niet, maar zo zijn die mensen gerust dat ik enkel het nodige film (mochten ze er al wakker van liggen).
 
Laatst bewerkt:
Ja,

Indien ik er hang voorzie ik een floutering van de beelden op userniveau van de openbare ruimte. Maar niet op admin niveau.
Ik voorzie ook een aangifte ervan bij de autoriteiten.
En ik plaats dat camerapictogram.

Indien er dan ooit een probleem is, dan weet de politie dat ze bij mij de beelden kunnen opvragen. En deze mee kunnen opnemen in hun onderzoeken.
Wel opletten dat je het juiste pictogram hangt, omwille van GDPR moet je ook de contactgegevens van de verantwoordelijke vermelden op het pictogram: https://www.besafe.be/sites/default/files/2020-09/brochure_camera_nl_web.pdf

Hier hangt dat dus aan mijn garagepoort, om mijn gegevens te kunnen lezen moet je dus al op mijn oprit staan maar het hangt zoals moet.
Camera’s zijn ook aangegeven en dat bevestig ik jaarlijks ook (zoals het moet dus).

Die registratie dient idd vooral zodat politie rap weet waar ze eventueel beelden kunnen opvragen als er iets is.
In feite zeg je daar gewoon dat je camera’s hebt, veel info moet daar niet bij.

Een tweetal weken geleden was er bij een overbuur van mijn broer zo’n mogelijke inbreker aan de deur, politie ging toen eventueel zijn beelden opvragen ook om te zien of ze zo meer info kregen over bijvoorbeeld een vluchtauto.

Toen mijn camera’s hingen ben ik ook de beelden eens gaan tonen aan mijn beide buren.
Dat hoeft niet, maar zo zijn die mensen gerust dat ik enkel het nodige film (mochten ze er al wakker van liggen).
Je mag toch helemaal niet de openbare weg filmen en al zeker niet het domein van de overburen? Daar staan zelfs grote boetes op. Ik begrijp daarom ook niet goed waarom de politie op de hoogte moet zijn van de camera's die iemand op een privé domein hangt. De enige die er belang bij kan hebben is de eigenaar van dat domein en die zal dat zelf wel aangeven wanneer er ingebroken is bij hem o.i.d...

Mij stoort het vooral dat het zo'n lelijk pictogram is (moet dan ook nog de juiste afmetingen hebben...) en dat je daar je persoonlijke gegevens op moet vermelden. Het moet leesbaar zijn van zodra ze je domein betreden, dus dat houdt in dat Google Streetview je persoonlijke gegevens ook te grabbel gaat gooien voor iedereen (naast het feit dat iedereen dat kan zien die voorbij rijdt/wandelt, maar dat valt nog wel mee op het einde van een doodlopende straat).
 
Je mag toch helemaal niet de openbare weg filmen en al zeker niet het domein van de overburen? Daar staan zelfs grote boetes op. Ik begrijp daarom ook niet goed waarom de politie op de hoogte moet zijn van de camera's die iemand op een privé domein hangt. De enige die er belang bij kan hebben is de eigenaar van dat domein en die zal dat zelf wel aangeven wanneer er ingebroken is bij hem o.i.d...

Mij stoort het vooral dat het zo'n lelijk pictogram is (moet dan ook nog de juiste afmetingen hebben...) en dat je daar je persoonlijke gegevens op moet vermelden. Het moet leesbaar zijn van zodra ze je domein betreden, dus dat houdt in dat Google Streetview je persoonlijke gegevens ook te grabbel gaat gooien voor iedereen (naast het feit dat iedereen dat kan zien die voorbij rijdt/wandelt, maar dat valt nog wel mee op het einde van een doodlopende straat).
Dat pictogram valt al bij al nog mee hoor.

Bij mij hangt het aan mijn garagepoort dus als je mijn oprit opkomt dan zie je het hangen.
Ik heb 7-8m oprit, dus om het effectief te kunnen lezen moet je wel wat dichter komen maar het hangt en is zichtbaar.
Om die reden die je opnoemt heb ik hem daar hangen en niet op de brievenbus aan straat bijvoorbeeld.

Ik zie in een hoek van het beeld bijvoorbeeld een stukje straat, dat is normaal doordat je een vrij groot gezichtsveld hebt.
Mocht ik nu hoger richten zodat ik gans de straat incl. voetpad aan de overkant heb en duidelijk kan zien wie er wandelt dan is het wel een probleem.

edit: bij mijn broer is het ook zo dat hij een stukje straat kan zien.

Daarom dat de politie interesse had in zijn beelden, om te zien of er in dat stukje beeld iets te zien was dat interessant kon zijn.
Bijvoorbeeld of daar een (stuk van) een auto te zien was waar die verdachte eventueel instapte ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Dat pictogram valt al bij al nog mee hoor.

Bij mij hangt het aan mijn garagepoort dus als je mijn oprit opkomt dan zie je het hangen.
Ik heb 7-8m oprit, dus om het effectief te kunnen lezen moet je wel wat dichter komen maar het hangt en is zichtbaar.
Om die reden die je opnoemt heb ik hem daar hangen en niet op de brievenbus aan straat bijvoorbeeld.

Ik zie in een hoek van het beeld bijvoorbeeld een stukje straat, dat is normaal doordat je een vrij groot gezichtsveld hebt.
Mocht ik nu hoger richten zodat ik gans de straat incl. voetpad aan de overkant heb en duidelijk kan zien wie er wandelt dan is het wel een probleem.

edit: bij mijn broer is het ook zo dat hij een stukje straat kan zien.

Daarom dat de politie interesse had in zijn beelden, om te zien of er in dat stukje beeld iets te zien was dat interessant kon zijn.
Bijvoorbeeld of daar een (stuk van) een auto te zien was waar die verdachte eventueel instapte ofzo.
Ik dacht dat je totaal niets van de openbare weg mocht filmen. Dan ga ik mijn camera's ook wat anders richten, want nu zie ik niet alles van ons domein en zie ik pas het gezicht van een persoon als deze ver genoeg op ons domein komt.

Waar heb je dat pictogram besteld/gekocht? En heb je dat met zo'n sticker gedaan of een alu plaatje?
 
Ik dacht dat je totaal niets van de openbare weg mocht filmen. Dan ga ik mijn camera's ook wat anders richten, want nu zie ik niet alles van ons domein en zie ik pas het gezicht van een persoon als deze ver genoeg op ons domein komt.
Het moet vooral in verhouding staan met het risico. Als je 90% van je domein afgedekt hebt en voor die laatste 10% deels openbaar terrein moet filmen, gaan ze dat niet toestaan. Tenzij die laatste 10% je voordeur zou zijn bijvoorbeeld en je op de overige 90% onmogelijk kan zien of iemand richting de voordeur zou lopen.
 
Dat is hier bij mij dus ook zo.
Hoewel ik een stuk straat zie kan ik pas effectief gezichten zien zodra mensen op mijn terrein komen.

Mijn pictogram was inbegrepen bij de installatie, ‘t is er eentje in aluminium dacht ik.
 
Heel dat privacy gedoe is complete zever. Het is openbaar domein, als je niks fout doet wat maakt het dan uit dat je gefilmd wordt. Hoe zou iemand daar nu misbruik van kunnen maken itt prive gegevens die openbaar zouden gedeeld worden.

Als je op de openbare weg loopt, moet je er gewoon tegen kunnen dat je gefilmd word.
 
Heel dat privacy gedoe is complete zever. Het is openbaar domein, als je niks fout doet wat maakt het dan uit dat je gefilmd wordt. Hoe zou iemand daar nu misbruik van kunnen maken itt prive gegevens die openbaar zouden gedeeld worden.

Als je op de openbare weg loopt, moet je er gewoon tegen kunnen dat je gefilmd word.
Ben ik het totaal niet mee eens, maar is ook weer een andere discussie natuurlijk. Privacy is een mensenrecht en het is dus ook zeer belangrijk dat dat mensenrecht bewaakt wordt. Op openbaar domein moet je vrij kunnen zijn en zou je niet door eender wie of wat gefilmd mogen worden. Iedereen heeft dingen te verbergen en iedereen doet wel eens iets fout. Ik wil niet in een samenleving leven waar je door alles en iedereen in het oog gehouden wordt. De mensen die beweren niets te verbergen te hebben, weten niet waar ze het over hebben. Ik nodig hen uit om zich hier op het forum kenbaar te maken met hun volledige naam, adres, telefoonnummer, ... in plaats van zich te verschuilen achter een schuilnaam. Zet er ook ineens bij hoeveel er op je bankrekening staat en wat de code van je bankkaart is. Je hebt toch niets te verbergen?

Wel vind ik het vreemd dat je moet gaan aangeven bij de politie dat je op je privédomein filmt en dat je mensen op je privédomein moet gaan waarschuwen dat ze gefilmd worden.
 
Ben ik het totaal niet mee eens, maar is ook weer een andere discussie natuurlijk. Privacy is een mensenrecht en het is dus ook zeer belangrijk dat dat mensenrecht bewaakt wordt. Op openbaar domein moet je vrij kunnen zijn en zou je niet door eender wie of wat gefilmd mogen worden. Iedereen heeft dingen te verbergen en iedereen doet wel eens iets fout. Ik wil niet in een samenleving leven waar je door alles en iedereen in het oog gehouden wordt. De mensen die beweren niets te verbergen te hebben, weten niet waar ze het over hebben. Ik nodig hen uit om zich hier op het forum kenbaar te maken met hun volledige naam, adres, telefoonnummer, ... in plaats van zich te verschuilen achter een schuilnaam. Zet er ook ineens bij hoeveel er op je bankrekening staat en wat de code van je bankkaart is. Je hebt toch niets te verbergen?

Wel vind ik het vreemd dat je moet gaan aangeven bij de politie dat je op je privédomein filmt en dat je mensen op je privédomein moet gaan waarschuwen dat ze gefilmd worden.

daarmee dat ik het ook had puur over die camera beelden in tegenstelling tot uw prive data wat een totaal andere kwestie is en waar de mogelijkheden tot misbruik veel hoger zijn. Wat gaat iemand met beelden doen van mij terwijl ik op de stoep wandel?

Iemand die die beelden om welke doeleinden dan ook zou willen misbruiken, zal zowiezo een (verborgen) camera ophangen zonder dit te melden aan de politie.
 
daarmee dat ik het ook had puur over die camera beelden in tegenstelling tot uw prive data wat een totaal andere kwestie is en waar de mogelijkheden tot misbruik veel hoger zijn. Wat gaat iemand met beelden doen van mij terwijl ik op de stoep wandel?

Iemand die die beelden om welke doeleinden dan ook zou willen misbruiken, zal zowiezo een (verborgen) camera ophangen zonder dit te melden aan de politie.
Stel je voor dat je zeer dringend een grote boodschap moet doen. Je hebt echt krampen en ofwel doe je het in de bosjes van het stukje natuur dat je passeert, ofwel loopt het langs je broekspijpen naar beneden. Je kiest er dus voor om snel even op je hurken te gaan zitten. De camera van het huis aan de overkant staat voor een groot deel gericht op dat stukje natuur en heeft dit vastgelegd. Hoe zou je je op dat moment voelen?

Ander voorbeeld: je hebt een vriendin en je bent er gelukkig mee, maar ze is heel jaloers. Je zou graag afspreken met een jeugdvriendin (vriendschappelijk), maar jouw vriendin wil dit totaal niet. Aangezien je niet weer de zoveelste ruzie wil over haar jaloersheid, spreek je achter haar rug af met die jeugdvriendin. Jullie wandelen in een wijk waar toevallig een vriendin van jouw vriendin woont. Zij heeft een camera op de straat gericht en deze heeft person detection. Ze is niet thuis, maar krijgt op haar gsm de melding dat er mensen langs haar huis passeren en bekijkt wie dit is. Ze geeft dit door aan jouw vriendin.

Dit zijn nu 2 hypothetische scenario's, maar zo kan ik er honderden verzinnen waarin de handelende persoon het niet fijn zou vinden als er een camera van een privépersoon dit vastlegt en het "misdrijf" ook niet in proportie is t.o.v. de schending van de privacy. Privépersonen springen veel losser om met beeldmateriaal waardoor dit bij personen kan terecht komen waarvan je dit niet zou willen (of online gegooid kan worden).
 
- kakken int openbaar is al de wet overtreden dus ja, slecht voorbeeld.
- Dat een relatie van derde op niks trekt in voorbeeld 2 doet ook niet af aan de voordelen van beveiliging die een huis kan genieten bij het plaatsen van camera's.
- Jou 2de scenario heeft waarschijnlijk een veel mindere kans maakt om voor te komen dan een (poging tot) inbraak. Voordeel weegt zwaarder door dan nadeel. Je moet het al ver zoeken om een eventueel scenario te verzinnen.
- Niemand die een camera buiten heeft hangen naar het openbaar heeft meldingen met person detection op het straat (behalve als je in niemandsland zou wonen). Anders krijg je constant meldingen.
 
- kakken int openbaar is al de wet overtreden dus ja, slecht voorbeeld.
- Dat een relatie van derde op niks trekt in voorbeeld 2 doet ook niet af aan de voordelen van beveiliging die een huis kan genieten bij het plaatsen van camera's.
- Jou 2de scenario heeft waarschijnlijk een veel mindere kans maakt om voor te komen dan een (poging tot) inbraak. Voordeel weegt zwaarder door dan nadeel. Je moet het al ver zoeken om een eventueel scenario te verzinnen.
- Niemand die een camera buiten heeft hangen naar het openbaar heeft meldingen met person detection op het straat (behalve als je in niemandsland zou wonen). Anders krijg je constant meldingen.
Niets praat het goed om de privacy van mensen te gaan schenden, dat was het enige wat ik wou aantonen. Het algemeen belang is hierin belangrijker en je hoeft de openbare weg niet te filmen om je domein te beschermen tegen inbrekers.

- Kakken in het openbaar mag idd niet, maar de realiteit is dat veel mensen dit wel al hebben moeten doen in een noodgeval (er is hier ergens een topic waar je veel van die kakverhalen kan terugvinden). Als je kan kiezen tussen de diarree langs je benen laten lopen of effe de wet overtreden, zal ieder weldenkend mens de tweede optie kiezen.
- Voor jou is die inbraak vermijden belangrijker (maar dan nog moet je de openbare weg hier niet voor filmen, dus invalide argument), maar voor die andere persoon is zijn relatie belangrijker. Ik zou persoonlijk ook niet samen kunnen leven met een jaloers iemand, maar naast die jaloersheid is het misschien een goede relatie voor die persoon (nobody's perfect en ook geen enkele relatie is perfect), dus moeten wij daar verder ook niet over oordelen.
- Camera's zonder person detection hebben imo sowieso weinig zin, want dan is het helemaal onbegonnen werk om iets in je opnames terug te gaan vinden.
 
Privacy is een mensenrecht en het is dus ook zeer belangrijk dat dat mensenrecht bewaakt wordt. Op openbaar domein moet je vrij kunnen zijn en zou je niet door eender wie of wat gefilmd mogen worden. Iedereen heeft dingen te verbergen en iedereen doet wel eens iets fout. Ik wil niet in een samenleving leven waar je door alles en iedereen in het oog gehouden wordt.
Op openbaar domein mag iedereen gewoon filmen. Daarom is het openbaar domein.
In onze buurt staan er egenwoordig zoveel camera's dat die zelfs vaak complete tuinen van de buren meefilmen. Dat laatste mag officieel niet, maar ik moet de vrederechter nog meemaken die daar actie tegen gebiedt.
 
Op openbaar domein mag iedereen gewoon filmen. Daarom is het openbaar domein.
In onze buurt staan er egenwoordig zoveel camera's dat die zelfs vaak complete tuinen van de buren meefilmen. Dat laatste mag officieel niet, maar ik moet de vrederechter nog meemaken die daar actie tegen gebiedt.
Lees dit dan maar eens:

Er staan (gelukkig) zware boetes op en als er klachten over komen zal je hoogstwaarschijnlijk ook moeten betalen. Als onze buren een camera richten op onze tuin, zal het geen dag duren voor ik ga aanbellen om te vragen deze anders te richten. Zoiets is gewoon not done, dat spreekt voor zich.

Hetzelfde met filmen op openbaar domein. Je mag handmatig filmen op openbaar domein, maar je mag niet zomaar bewakingscamera's richten op openbaar domein omdat deze het openbaar domein monitoren. Er is een groot verschil tussen incidenteel een filmpje maken van iets en een bewakingscamera opstellen. Je mag ook niet zomaar iemand filmen op openbaar domein. Als jij mij de hele tijd ongevraagd filmt en ik vraag om daarmee op te houden en de beelden te wissen, moet je dit ook doen. Anders kan ik daar ook klacht voor indienen.

Het lijkt alsof velen denken dat openbaar domein betekent dat je zomaar mag filmen wat en wie je wil en dat is zeker niet het geval.
 
Als onze buren een camera richten op onze tuin, zal het geen dag duren voor ik ga aanbellen om te vragen deze anders te richten. Zoiets is gewoon not done, dat spreekt voor zich.
Desalniettemin staan er alleen in mijn straat al legio camera's andere tuinen (en gevels) te filmen. Vaak is dat "bijvangst". opgetreden hiertegen wordt er niet.
 
Terug
Bovenaan