Beugel (& bijkomende kosten)

Daar maak ik me wel een beetje zorgen over. Gaan op de plek van waar de blokjes staan, geen verkleuring optreden? Onder de blokjes kan je toch niet poetsen?

Als je 2 x per dag goed poetst moet je je daar geen zorgen om maken. Ik poetste 2 x 6 minuten per dag mijn tanden in die periode ipv de gebruikelijke 3 minuten. Ik begon aan de rechter hoektand richting de linker kies, eerst het gedeelte waar de tand in het tandvlees zit, en dan elke keer iets lager. Dan van de linker hoektand tot de rechter kies hetzelfde. En dan onderaan opnieuw hetzelfde.

Ik heb dat elke dag religieus gedaan en ik had geen verkleuring op mijn tanden. Best wel om zaken als koffie tot een minimum te houden terwijl je blokjes draagt.

Om de zichtbaarheid zo laag mogelijk te houden, ga ik van de "esthetische" blokjes nemen. Verschil met gewone is dat deze er wit uitzien. Zou gemaakt zijn van het materiaal waar ze Iphone's mee maken volgens de tandarts. Net zoals een Iphone kosten deze esthetische wel een paar honderd euro meer.

Dit werd mij afgeraden door mijn tandarts. Die esthethische blokjes zijn niet alleen duurder maar ook wat fragieler dan de standaard grijze. Mijn schoonbroer heeft er zo'n ook gehad, en bij hem zijn 2 keer zo'n blokjes afgebroken.

Dat heeft mijn tandarts ook gezegd. Na het traject zou ik noge een nachtbeugel moeten dragen voor vele jaren. Dat was wel een beetje een verassing voor mij.
Niet lastig om snachts te dragen?

Ik draag nu ook een nachtbeugel, boven en onder. De eerste 2-3 weken is het wat wennen en aanpassen. Maar nu zou ik niet meer zonder kunnen slapen eigenlijk omdat ik het zo gewoon ben.

Wel benieuwd naar de pijn en het onderhoud, ben geen held op het vlak van mondpijn.
Qua pijn, 1 'voordeel', die blokjes zitten vast. Je moet de pijn ondergaan. Dus hoef je geen karakter te hebben om het te blijven dragen, wat wel zo is bij invisalign type beugels. Maar bij dat laatste is de pijn wel een stuk draaglijker en duurt het maar enkele uren nadat je een nieuwe beugel gestart bent.

Hoe zit het met spreken na het plaatsen van een beugel? Kan je snel terug normaal praten of duurt het een tijdje?
Daar heb ik zelf nooit last van gehad met vaste blokjes. Ik kon gewoon normaal praten zoals anders.

Met een invisalign zou je dat harder hebben omdat daarbij plastic over je tanden zit waardoor je bepaalde klanken niet meer deftig kan maken met je tong zoals de ssss bijvoorbeeld. Als ik praat met mijn nachtbeugel (vergelijkbaar met zo'n invisalign) is het alsof ik praat met een mond vol :unsure:

Heb als tiener een beugel en blokjes gehad, maar mijn kruisbeet hebben ze toen nooit volledig kunnen verhelpen en het leek de laatste jaren alleen maar erger te worden. Door de druk werden mijn tanden naar binnen geduwd dus het werd tijd om er iets aan te doen. Orthodontist heeft me invisalign aangeraden, omdat ze daarmee meer mogelijkheden heeft om tanden in alle richtingen te bewegen, waar blokjes vooral gaan trekken aan de buitenkant. Nu 2 maanden bezig en het verschil is echt enorm, kruisbeet is al weg en nu is het nog kwestie van tijd voor alle tanden weer op hun plek staan. Nu ik de 2 kan vergelijken zou ik zo opnieuw weer voor aligners kiezen, minder pijnlijk en veel makkelijker om alles schoon te houden.

Heb als tiener een beugel en blokjes gehad, maar mijn kruisbeet hebben ze toen nooit volledig kunnen verhelpen en het leek de laatste jaren alleen maar erger te worden. Door de druk werden mijn tanden naar binnen geduwd dus het werd tijd om er iets aan te doen. Orthodontist heeft me invisalign aangeraden, omdat ze daarmee meer mogelijkheden heeft om tanden in alle richtingen te bewegen, waar blokjes vooral gaan trekken aan de buitenkant. Nu 2 maanden bezig en het verschil is echt enorm, kruisbeet is al weg en nu is het nog kwestie van tijd voor alle tanden weer op hun plek staan. Nu ik de 2 kan vergelijken zou ik zo opnieuw weer voor aligners kiezen, minder pijnlijk en veel makkelijker om alles schoon te houden.
Die aligners lijken me net minder praktisch te zijn. Elke keer wanneer je iets eet of drinkt, moet je je tanden gaan poetsen.

Die aligners lijken me net minder praktisch te zijn. Elke keer wanneer je iets eet of drinkt, moet je je tanden gaan poetsen.
Wat denk je dat je met blokjes doet? Daar blijft een pak meer eten tussen hangen en is moeilijker te verwijderen. Aligners doe je uit om te eten, mond effe goed spoelen met water en terug in.

Wat denk je dat je met blokjes doet? Daar blijft een pak meer eten tussen hangen en is moeilijker te verwijderen. Aligners doe je uit om te eten, mond effe goed spoelen met water en terug in.
Mijn job laat het ook niet altijd toe om mijn tanden te gaan poetsen if spoelen na iets gegeten of gedronken te hebben.
De orthodontist was er ook niet zo'n voorstander van en raadde blokjes aan.

Mijn job laat het ook niet altijd toe om mijn tanden te gaan poetsen if spoelen na iets gegeten of gedronken te hebben.
De orthodontist was er ook niet zo'n voorstander van en raadde blokjes aan.
Mijn orthodontist raadde Invisalign en consoorten ook niet echt aan. Kunnen ze zelf weinig/niets aan bijregelen i.t.t. blokjes.
Als er in de loop van het traject iets bijgeregeld moet worden om een mooier resultaat te bekomen kan dat eenvoudig met blokjes, bij Invisalign zijn de plaatjes wat ze zijn.

Mijn orthodontist raadde Invisalign en consoorten ook niet echt aan. Kunnen ze zelf weinig/niets aan bijregelen i.t.t. blokjes.
Als er in de loop van het traject iets bijgeregeld moet worden om een mooier resultaat te bekomen kan dat eenvoudig met blokjes, bij Invisalign zijn de plaatjes wat ze zijn.
Die invisalign beugeltjes vervang je elke 2 a 3 weken voor een nieuwe vorm. Dat is niet een jaar lang exact dezelfde vorm dat je draagt.

Die invisalign beugeltjes vervang je elke 2 a 3 weken voor een nieuwe vorm. Dat is niet een jaar lang exact dezelfde vorm dat je draagt.
Weet ik, maar die vormen worden in een labo gemaakt en kan de orthodont zelf geen bijsturing aan doen. Bij blokjes en beugels kunnen ze on-the-go bijsturen.

Sinds gisteren m'n beugel. Heb toch voor de esthetische brackets gegaan. Ziet er toch beter uit dan gevreesd.
Alleen eten vind ik nu erg ongemakkelijk. Ik bijt precies op metaal.
Ben ook nog erg voorzichtig wanneer ik mijn tanden poets. Normaal gebruik ik een elektrische borstel maar ik ben nu wat terughoudend om die te gebruiken. Schrik om de beugel te beschadigen, ook al zei de arts dat dit mag.

Die dingen moeten je tanden (die normaal zeer stevig vast zitten) verplaatsen. Als die al zouden loskomen van wat tandenpoetsen, gaan die al zeker geen tanden kunnen verplaatsen.

Sinds gisteren m'n beugel. Heb toch voor de esthetische brackets gegaan. Ziet er toch beter uit dan gevreesd.
Alleen eten vind ik nu erg ongemakkelijk. Ik bijt precies op metaal.
Ben ook nog erg voorzichtig wanneer ik mijn tanden poets. Normaal gebruik ik een elektrische borstel maar ik ben nu wat terughoudend om die te gebruiken. Schrik om de beugel te beschadigen, ook al zei de arts dat dit mag.
Ik had daar in het begin ook schrik voor. Maar als ik dan merkte hoeveel kracht mijn tandarts soms op dat blokje zette toen ze een nieuwe elastic of draad stak was het ook snel duidelijk dat die niet zo snel loskomen hoor.

Het is vooral een beetje opletten met krokant / hard eten (zoals bv een hard stukje friet), als dat net in de verkeerde hoek uw blokje raakt kan dat wel losschieten.

En zoals Nineshots zegt, die dingen moeten redelijk wat kracht doorstaan die uw draad erop zet om uw tanderen te verschuiven. Dus zo snel komt dat niet los.

Terug
Bovenaan