Beugel (& bijkomende kosten)

DEN_DWOAZN

Active member
Mijn partner zit al langer met het idee van een beugel te spelen, ze is 32 jaar en heeft last van een uitstekende tand. Mij stoort het niet maar haar zelfbeeld lijdt er wel enorm onder. Haar zus heeft destijds wel een beugel gekregen en ondanks advies van een tandarts hebben haar ouders dit destijds in de wind geslagen onder het mom ‘te duur’.

Nu ik begrijp ook dat de prijzen heel varia kunnen zijn maar toch had ik graag geweten aan wat ik me kan verwachten en wat de tussenkomsten zijn (bv ziekenfonds) als deze er al überhaupt zijn.

Een tandverzekering kan dat soelaas bieden in de kosten of ga je in the end duurder uitkomen? (Bv door eerst een verzekertijd van X jaar te doorlopen ?)
 
Mijn zoon (15) heeft nu het systeem van invisalign waar je met uw gsm moet scannen en we alle bitjes hebben en afhankelijk van de scan je verder mag gaan naar een nieuw transparant bit.
Mijn dochter (17) had ervoor nog het klassieke systeem.zij heeft alles doorlopen en nu enkel nog een draad aan de binnenkant van haar tanden
Bij beide moet je toch ieder om een bij de 5000€ rekenen alles bij elkaar.
Terugtrekken van onze klassieke mutualiteit (helan) is marginaal in verhouding met de kosten, een paar keer enkele honderd euro's en een paar kleine bedragen van consultaties op het verloop van tijd.
 
Laatst bewerkt:
2 jaar geleden terug blokjes genomen op mijn 28ste (als kind ook al gehad). Denk dat alles samen iets van een 3.000 euro kostte, niks terugbetaald/verzekerd. Zowel blokjes aan boven + onderkant, voor een jaar ongeveer + nu ook draad aan binnnenkant.

Als het maar 1 tand betreft zijn er misschien maar blokjes nodig aan 1 kant, dus kan significant goedkoper uitkomen dan.
 
Een tandverzekering kan dat soelaas bieden in de kosten of ga je in the end duurder uitkomen? (Bv door eerst een verzekertijd van X jaar te doorlopen ?)
Ik heb ooit een tandverzekering genomen om misschien ooit een beugel te nemen. Uiteindelijk geen beugel gehad, maar ik heb al veel aan die tandverzekering gehad (maar ik heb ook geen goeie tanden). Afgelopen jaar drie ontzenuwingen én een operatie aan een abces, dus ja, da's wel terugverdiend. Als het énkel voor die beugel is, en ze verder nooit gaatjes of zo heeft, zou ik dat niet doen.
 
Mijn zoon (15) heeft nu het systeem van invisalign waar je met uw gsm moet scannen en we alle bitjes hebben en afhankelijk van de scan je verder mag gaan naar een nieuw transparant bit.
Mijn dochter (17) had ervoor nog het klassieke systeem.zij heeft alles doorlopen en nu enkel nog een draad aan de binnenkant van haar tanden
Bij beide moet je toch ieder om een bij de 5000€ rekenen alles bij elkaar.
Terugtrekken van onze klassieke mutualiteit (helan) is marginaal in verhouding met de kosten, een paar keer enkele honderd euro's en een paar kleine bedragen van consultaties op het verloop van tijd.
Is invisalign niet normaal een stuk duurder dan klassieke blokjes?
 
Blokjes waren maar een paar 100 euro goedkoper bij mij, iets van 3200 ipv 3600 voor Invisalign.
Is er dan eigenlijk nog een reden om voor blokjes te gaan? Bij kindjes kan ik mij wel inbeelden dat ze meer profijt hebben van blokjes, omdat je die niet kan uitdoen, maar daarnaast zie ik niet direct nog een reden als het maar om een paar 100 euro gaat.
Al vermoed ik dat bij de hele erge gevallen, blokjes meer kunnen dan invisalign.
 
Is er dan eigenlijk nog een reden om voor blokjes te gaan? Bij kindjes kan ik mij wel inbeelden dat ze meer profijt hebben van blokjes, omdat je die niet kan uitdoen, maar daarnaast zie ik niet direct nog een reden als het maar om een paar 100 euro gaat.
Al vermoed ik dat bij de hele erge gevallen, blokjes meer kunnen dan invisalign.
Je kan er niet mee eten en behalve water ook niet mee drinken, je moet ze dus steeds uitdoen, wat in het begin wel wat vervelend was als je buitenshuis ging eten. Je moet ze dan ergens in de wc's ofzo gaan uitdoen, schoonmaken, bijhouden en nadien weer insteken.

En was idd niet altijd een optie volgens de tandarts.

Ik heb het nu gepakt omdat het een dringende medische noodzaak werd volgens de tandarts, maar had ik geweten dat een beugel dragen tegenwoordig ook maar dat is en amper duurder is dan de standaard blokjes had ik het al langer gedaan om esthetische redenen denk ik.

edit: en ik was ook gewaarschuwd dat je met die Invisalign misschien wat kon beginnen lispelen in het begin, totdat je hersenen weer door hadden hoe je mond precies in elkaar zat en de coördinatie tanden/tong/kaken weer perfect liep, ik had wel het gevoel dat ik niet al m'n klanken op dezelfde manier vormde maar iedereen zei dat je er niks van kon horen.
 
Laatst bewerkt:
Bij zo'n zaken heb ik mij al eens zitten afvragen, kan je ook zo 'offertes' aanvragen bij verschillende tandartsen? Of zou dat allemaal gelijk moeten uitkomen? Wel rekening houdend met geconventioneerd of niet geconventioneerd neem ik aan, daar gaat wel sowieso verschil in zitten denk ik?
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik heb ooit een tandverzekering genomen om misschien ooit een beugel te nemen. Uiteindelijk geen beugel gehad, maar ik heb al veel aan die tandverzekering gehad (maar ik heb ook geen goeie tanden). Afgelopen jaar drie ontzenuwingen én een operatie aan een abces, dus ja, da's wel terugverdiend. Als het énkel voor die beugel is, en ze verder nooit gaatjes of zo heeft, zou ik dat niet doen.
Damn. Drie ontzenuwingen? Ik vond eentje al iets dat ik niet meer wil meemaken. Al moest die later door een beginnend abces opnieuw ontzenuwd worden.

Sommige mensen hebben inderdaad pech met hun tanden, zoals je zegt.
 
s er dan eigenlijk nog een reden om voor blokjes te gaan? Bij kindjes kan ik mij wel inbeelden dat ze meer profijt hebben van blokjes, omdat je die niet kan uitdoen, maar daarnaast zie ik niet direct nog een reden als het maar om een paar 100 euro gaat.
Al vermoed ik dat bij de hele erge gevallen, blokjes meer kunnen dan invisalign.
Vraag je beter aan je tandarts :)
 
Damn. Drie ontzenuwingen? Ik vond eentje al iets dat ik niet meer wil meemaken. Al moest die later door een beginnend abces opnieuw ontzenuwd worden.

Sommige mensen hebben inderdaad pech met hun tanden, zoals je zegt.
't Had wel allemaal te maken met elkaar! Het abces is er gekomen ook door een ontzenuwing die (lang geleden) waarschijnlijk niet goed uitgevoerd was. Maar ze wisten niet zeker welke tand, dus twee zijn opnieuw ontzenuwd en de derde voor de eerste keer.
 
Amai, ik schrik hier toch ook van prijzen à la 5k voor een simpel beugeltje. En dan zal het wrs nog geen binnenbeugel zijn ook.
Ik heb altijd redelijke rechte tanden gehad, maar heb op m'n 17/18 twee kaakoperaties laten doen voor de lichte overbeet (was niet noodzakelijk, maar ik vond het storend worden) gevolgd door 2-tal jaar een beugel. Het is nu al een aantal jaar geleden, maar ik kan mij nog herinneren dat het in totaal (dus beugel en kaakoperaties samen) 'maar' een paar duizend € waren. De mutualiteit kwam voor een groot stuk tussen, en het zal intussen wel wat opgeslagen zijn (en orthodontisten kunnen ook gewoon random bedragen beginnen vragen, want er zijn er toch te weinig).
Maar 5.000€ sounds like plain theft to me. Is nog duurder dan uw ogen laten laseren/implantlensen, en dat voor niet-invasief gefoefel.

Invisalign zou ik niet doen. Heb er dus zelf geen ervaring mee, maar ik ken mensen die het hebben laten doen, en dat is echt een werk van heel lange adem. Als je al iets laat doen aan uw tanden, ga voor de snelle en efficiënte manier en pak een gewone beugel. Desnoods een binnenbeugel als je als volwassene niet meer als beugelbekkie wil rondlopen.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger koste een belegd broodje ook geen €5.5 (hier de normale prijs ondertussen), ik heb ze nog 100BEF geweten dus dat is al maal 2 in al die jaren - begin maar al te sparen als je een kind hebt zou ik zeggen (de meeste dragen toch ooit een beugel neen?)
 
Invisalign zou ik niet doen. Heb er dus zelf geen ervaring mee, maar ik ken mensen die het hebben laten doen, en dat is echt een werk van heel lange adem. Als je al iets laat doen aan uw tanden, ga voor de snelle en efficiënte manier en pak een gewone beugel. Desnoods een binnenbeugel als je als volwassene niet meer als beugelbekkie wil rondlopen.
Aangezien er toch wel wat celebrities zijn die invisalign gebruikt hebben, zou ik denken dat een binnenbeugel niet echt significant beter is.
 
Mijn zoon (15) heeft nu het systeem van invisalign waar je met uw gsm moet scannen en we alle bitjes hebben en afhankelijk van de scan je verder mag gaan naar een nieuw transparant bit.
Mijn dochter (17) had ervoor nog het klassieke systeem.zij heeft alles doorlopen en nu enkel nog een draad aan de binnenkant van haar tanden
Bij beide moet je toch ieder om een bij de 5000€ rekenen alles bij elkaar.
Terugtrekken van onze klassieke mutualiteit (helan) is marginaal in verhouding met de kosten, een paar keer enkele honderd euro's en een paar kleine bedragen van consultaties op het verloop van tijd.
Bizar, mijn dochter (14 jaar) heeft recent ook een beugel. De offerte zei 3000 euro (zal afhankelijk zijn van de duur dat je dat ding moet dragen), maar wel 2000 euro terugbetaald door de ziekenkas (ook Helan hier). Dat lijkt wel accuraat te zijn. De eerste schijf van 950 euro die ik moest betalen, kreeg ik ca. 740 euro terug van Helan.
Belangrijk is wel om het voor de leeftijd van 15 jaar te laten vaststellen door een tandarts, zodat je recht hebt op een verhoogde tegemoetkoming van de ziekenkas.
 
Bizar, mijn dochter (14 jaar) heeft recent ook een beugel. De offerte zei 3000 euro (zal afhankelijk zijn van de duur dat je dat ding moet dragen), maar wel 2000 euro terugbetaald door de ziekenkas (ook Helan hier). Dat lijkt wel accuraat te zijn. De eerste schijf van 950 euro die ik moest betalen, kreeg ik ca. 740 euro terug van Helan.
Belangrijk is wel om het voor de leeftijd van 15 jaar te laten vaststellen door een tandarts, zodat je recht hebt op een verhoogde tegemoetkoming van de ziekenkas.
Als ik in mijn fortis app opzoek naar alle terugbetalingen;
20
186,50
88,02
18,73
24
156,50
46,92
78,20
20,89
30,33
En daar zit zijn bril/andere terugbetalingen dan nog bij.
Ik dacht dat de bril 88,02 is maar kan verkeerd zijn omdat alles toen door elkaar liep.
Dit is wat we tot nu toe teruggetrokken hebben sinds de start vorig jaar.
 
Als ik me niet vergis is bij ons de kost de volgende (gestart in 2021):
- 350 euro studie+plaatsen
- 1700 euro materiaal, in 2 schijven te betalen
- 60 euro per consultatie (2-maandelijks)
- 150 euro voor het verwijderen

zou in totaal dus ongeveer op een kleine 3000 euro komen. Daarvan krijgen we terug:

- zo'n 800-900 euro van uit het RIZIV (via de mutualiteit)
- 1050 euro van de aanvullende ziekteverzekering
- zo'n 700 euro via onze aanvullende tandverzekering

uiteindelijk een 300 euro zelf te betalen.
 
Als ik in mijn fortis app opzoek naar alle terugbetalingen;
20
186,50
88,02
18,73
24
156,50
46,92
78,20
20,89
30,33
En daar zit zijn bril/andere terugbetalingen dan nog bij.
Ik dacht dat de bril 88,02 is maar kan verkeerd zijn omdat alles toen door elkaar liep.
Dit is wat we tot nu toe teruggetrokken hebben sinds de start vorig jaar.

Misschien het "Medisch akkoord" vergeten in te dienen? Bij een volgende consult best eens opvragen bij de orthodont. Je zou zeker een stuk meer moeten terugkrijgen.
 
Terug
Bovenaan