Beugel (& bijkomende kosten)


Misschien het "Medisch akkoord" vergeten in te dienen? Bij een volgende consult best eens opvragen bij de orthodont. Je zou zeker een stuk meer moeten terugkrijgen.
Ah, ga ik zeker eens (opnieuw) doen. Maar we hebben nog al problemen gehad met terugbetalingen sinds helan. De bril hebben we 3x moeten indienen, zogezegd geen datum, handtekening... terwijl alles erop stond bij de indiening. Telkens met een paar weken tussen.
Misschien is daar toen iets "fout" gelopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Wat is de geijkte weg om te volgen? Tandarts -> orthodontist? Of rechtstreeks naar die laatste? Of via huisarts of…?
 
Nu bellen naar een orthodont om binnen een half jaar een afspraak te krijgen :unsure:
Doorverwijzen door de tandarts kan misschien helpen voor 'dringende' gevallen, maar die van mij zei me gewoon zelf te bellen.

Afspraak in juni hier om eens te kijken naar het 'Frieda van Wijck' spleetje tussen mijn voortanden dat nu toch wel groter wordt (vroeger blokjes gedragen maar bovenaan geen retentiedraad maar een nachtbeugel die ik niet meer draag/heb).
 
5 jaar geleden heb ik alles bij elkaar een goeie 2,9k betaald voor een beugel bovenaan en onderaan.
Enkele consultaties teruggekregen via de mutualiteit, maar pakweg 2,7k uit eigen zak betaald.
Ik heb die dan wel via het werk via ons sociaal fonds teruggevorderd.

Maar inderdaad een beugel is geen goedkope business. Is ook geen fijne business want dat doet dan nog eens serieus pijn ook.
 
Bij zo'n zaken heb ik mij al eens zitten afvragen, kan je ook zo 'offertes' aanvragen bij verschillende tandartsen? Of zou dat allemaal gelijk moeten uitkomen? Wel rekening houdend met geconventioneerd of niet geconventioneerd neem ik aan, daar gaat wel sowieso verschil in zitten denk ik?

Zijn er dan geconventioneerde orthodonten?
Op vraag van de ex van mijn partner hebben we geprobeerd deze te vinden, op de site van het Riziv stonden er 3 in een straal van 30km. 2 nummers werkten niet, de 3de was voor orthodontie toch niet geconventioneerd...
 
Doet de tandarts dat zelf niet dan? Bij mij en een paar andere waarvan ik het weet was dat gewoon dezelfde persoon.
Voor een beugel?

Ik heb als kind een beugel gehad en heb nu een draadje achter mijn tanden.
Nu 20 jaar later was tussen 2 van de tanden dat draadje gebroken en zelfs daarvoor verwees mijn tandarts mij door naar een orthodontist omdat hij daar zelf niet wou aankomen. Al is het maar een draadje repareren tussen 2 tanden.
 
Laatst bewerkt:
Voor een beugel?

Ik heb als kind een beugel gehad en heb nu een draadje achter mijn tanden.
Nu 20 jaar later was tussen 2 van de tanden dat draadje gebroken en zelfs daarvoor verwees mijn tandarts mij door naar een orthodontist omdat hij daar zelf niet wou aankomen. Al is het maar een draadje repareren tussen 2 tanden.
Ja die beugel en draadjes allemaal door mijn gewone tandarts gedaan.
 
Als ik me niet vergis is bij ons de kost de volgende (gestart in 2021):
- 350 euro studie+plaatsen
- 1700 euro materiaal, in 2 schijven te betalen
- 60 euro per consultatie (2-maandelijks)
- 150 euro voor het verwijderen

zou in totaal dus ongeveer op een kleine 3000 euro komen. Daarvan krijgen we terug:

- zo'n 800-900 euro van uit het RIZIV (via de mutualiteit)
- 1050 euro van de aanvullende ziekteverzekering
- zo'n 700 euro via onze aanvullende tandverzekering

uiteindelijk een 300 euro zelf te betalen.
1050 krijg je sowieso bij solidaris
en als je 3 jaar aanvullend verzekerd zijn krijg je nog eens: € 1390,31

Die €800-900 uit RIZIV..
Hoe regel je dat dan?
 
Overzicht kosten beugel van mijn oudste dochter tot op heden. Ze heeft nog minstens een jaar blokjes nodig. (+600 euro)
Nu toch maar dentaplan genomen voor gans de familie

Beugel ***ziekenkas
8/06/2017​
€ 200,00
22/06/2017​
€ 550,00€ 329,00
14/05/2018​
€ 80,00
16/05/2019​
€ 40,00€ 26,50
20/02/2020​
€ 90,00€ 71,00
20/08/2020​
€ 220,00€ 105,50
3/09/2020​
€ 600,00
11/12/2020​
€ 900,00€ 355,00
16/06/2021​
€ 900,00€ 247,00
1/12/2021​
€ 900,00€ 694,00
1/07/2022​
€ 600,00€ 95,00
6/01/2023​
€ 300,00€ 97,50
€ 5.380,00€ 1.828,00
totale kost€ 3.552,00
 
Ik heb 2 jaar geleden voor de zoon een DKV smile verzekering genomen (wist dat de blokjes gingen komen)
Nu ga ik voor de dochter via solidaris het dentaplan nemen (moet ik dan jammer genoeg mezelf ook lid van maken)
Zou het een meerwaarde zijn om dit ook nog eens extra te nemen voor de zoon? (€68 is niet gek veel als er wat extra tegenover staat)
Of kan je geen 2 tandverzekeringen afsluiten?
 
Na 37j vandaag ook begonnen met beugel. Wel een invisalign. Kostprijs 4300€. Elke maandag 24 weken lang een nieuwe alignment steken. Niet dat men tanden schots en scheef staan maar ga toch content zijn met t resultaat. Tot nu toe valt het al bij al nog mee om t te dragen.
 
Na 37j vandaag ook begonnen met beugel. Wel een invisalign. Kostprijs 4300€. Elke maandag 24 weken lang een nieuwe alignment steken. Niet dat men tanden schots en scheef staan maar ga toch content zijn met t resultaat. Tot nu toe valt het al bij al nog mee om t te dragen.
Hoeveel tijd ben je dan elke maandag kwijt daaraan?
 
Niets 😎 normaal zou elke aligner moeten passen. Gewoon elke maandag nieuwe erop klikken. Heb er nu 11/24 mee en daarna terug afspraak bij ortho voor de opvolging en de resterende 13 weken mee te krijgen.
Zijn er veel nadelen gevonden aan die invisalign?
En doet het zeer om een nieuwe aligner op te klikken?
 
Zijn er veel nadelen gevonden aan die invisalign?
En doet het zeer om een nieuwe aligner op te klikken?
Voor mij zijn de nadelen:
- geen koffie drinken met aligner in al dronk men moeder wel geregeld is koffie zonder ze uit te nemen. Vooral smorgens op’t werk vervelend.
- geen frisdrank met suiker… drink makkelijk 0.5-1L cola per dag dus ga k moeten minderen tot als ik iets eet. Overschakelen naar suikervrij dus en meer water want dan mogen ze inblijven
- afbouw qua snacking al doe’k dat gelukkig niet superveel. Wel gedaan met tussendoor op’t werk eens snel een koekske te nemen bv.

De basis is gewoon 20-22u/dag in hebben en best na eten of drinken tanden poetsen of op zen minst mond deftig spoelen. Hier zal k de hinder nog wel van ondervinden als ik bv eens 2-3u op restaurant zit. Heb me gewoon 100 wegwerp tandenborstels besteld en passeer dan wel eens langs het toilet. 24 weken is nu niet het eind vd wereld als ge ziet wat ge er voor terug krijgt. T kost ook serieus wat geld dus tis gewoon een half jaar wat inboeten voor erna hopelijk levenslang plezier ervan te hebben.

Aligners insteken gaat vlot. Eerste minuten na in of uit doen voelt ge wel de druk op uw tanden dat zo’n ding geeft. Ze uitnemen is meer geprul, zeker als je tot op heden een nagelbijter was 😂 moet me zo’n tooltje fixen zodat ik ze er makkelijker kan uithalen.

Zal nog ff foto toevoegen van hoe’t er nu uit ziet. Vooral de onderste rij is’t meeste werk aan. Da krijgt ge als ze 10j terug al zeiden om men wijsheidstanden te laten trekken maar ge dus ni luistert 😅

w22emRC.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Bij mijn onderste heb ik ook die middelste rechter tand die wat achteruit komt te zitten en dus iets scheef staat.
Dat is het enige dat bij mij slecht is maar ik stoor er mij ook wel aan.
Vroeger nooit een beugel gehad en ook nooit wijsheidstanden laten trekken.
Van dat laatste misschien beetje spijt al denk ik mij te herinneren dat de tandarts vorig jaar zei dat dat niet echt de oorzaak zou zijn.
Dat de wijsheidstanden er goed doorgekomen zijn maar niet perse drukken of gedrukt hebben op de andere.
Al in mijn hoofd gespeeld om eens een orthodontist te bezoeken daarvoor maar als ik de prijzen hier lees is het misschien wat gek omdat er voor de rest echt niets mis met is.
Los daarvan vorig jaar in mijn 31 jarige carriere ook maar mijn eerste gaatje ooit gehad.
 
ook dertiger.
Heb onlangs 5 blokjes gedragen omdat ik een spleetje kreeg tussen mijn voorste tanden (spleetje zat vroeger meer aan zijkant, tanden hebben zich wat gezet).
Mijn beet was/is zeer goed
Spleetje is nu weggewerkt en gemaakte spleet aan zijkant is gevuld door tandarts.
Nu moet ik snachts een nachtbeugel dragen om positie te houden. Alsook heb ik voor achtste geplakt draadje gevraagd.
kost:
130 euro nachtbeugel tijdelijk
130 euro finale nachtbeugel
110 euro draadje achterkant (door mezelf gevraagd)
6* bezoek aan 50 euro (telkens 24 euro terugkrijgen)
 
Terug
Bovenaan