Beugel (& bijkomende kosten)

Reporting back na 24 weken.

Geen refinements meer nodig, enkel nog een afspraak ingepland voor de 19e februari. Die bevestigingsblokjes laten wegslijpen, men tandlijn recht laten maken, …

Zien mensen dat eigenlijk? Op foto valt het nu wel op, maar het is dan ook een foto met specifieke focus daarop.

Zien mensen dat eigenlijk? Op foto valt het nu wel op, maar het is dan ook een foto met specifieke focus daarop.
vind het een goed resultaat.
vind persoonlijk ook als ik samenwerk met 'jonge' mensen met lelijk gebit dat niet echt goede indruk achterlaat (de mensheid kan al veel aanpakken, waarom heeft de persoon dat nooit gedaan?)

vind het een goed resultaat.
vind persoonlijk ook als ik samenwerk met 'jonge' mensen met lelijk gebit dat niet echt goede indruk achterlaat (de mensheid kan al veel aanpakken, waarom heeft de persoon dat nooit gedaan?)
Het geeft alleszins een goed gevoel. K moest oorspronkelijk geen beugel vroeger maar door verwaarlozing van men gebit zijn ze beginnen scheef groeien. Ben echt content die stap gezet te hebben. Niks boven een propere lach imo.

Paar jaar geleden blokjes gehad en prijs zit idd ergens rond de 3k voor een standaard behandeling. Ben wel niet 100% tevreden en dan vooral qua afwerking als ik het vergelijk met @Tah_b00nz0r. Inmiddels ook een stukje van het draadje achter mijn tanden afgebroken waardoor niet alles goed aansluit. Binnenkort eens terug deftig in orde laten maken.

Ondertussen heb ik mijn blokjes 3 maanden en zijn er toch al grote verschillen te zien, zelfs mijn tandarts verschoot ervan dat ze zo hard verschoven waren tegenover de laatste keer.

2 weken geleden nog eens op controle geweest, op 3 december mag ik mijn blokjes eruit laten halen. Dan heb ik mijn blokjes 1 jaar en 3 weken gehad, dus al bij al nog vrij snel gegaan.

Binnenkort ook eens horen bij m'n tandarts voor een invisalign. Een collega van mij heeft dat ook laten doen en was me pas na een paar dagen opgevallen dat zij zo'n aligner in had. Dat valt bijna niet op tbh.
Long overdue eigenlijk, kwou dat ik dat 10 jaar geleden al de stap had gezet. Nu heb ik er wel mijn zinnen op gezet.
Vroeger als kind had ik wel een beugel nodig, maar nooit gehad omdat het te kostelijk was voor mijn ouders, en ikzelf vond het niet zo hard nodig toen. Qua financien kan ik het nu wel zelf zonder problemen doen.
Mijn onderste tanden zijn zowat zoals foto hierboven van tah_b00nz0r. Bovenaan minder 'crowded', wel de rechterhoektand die nog out of position staat maar valt niet zo hard op.

Volgende zomer tram 4.. beter laat dan nooit lijkt me :)

Ik schop deze ook nog eens naar boven.

Eergisteren eerste consult bij orthodontist gehad. Na jaren voorbereidende werken (ook doordat corona er tussen zat) bij tandarts, endodontoloog en paradontoloog kan ik er eindelijk aan beginnen. Ik heb een kruisbeet en daardoor een moeilijk schoon te houden gebit en ook slechte drukverdeling (en daardoor ook veel paradontale problemen). Eigenlijk versterkt alles elkaar, maar nu is alles gezond en dus tijd om aan de beugel te beginnen.

Zes februari mag ik op vooronderzoek en dan (ivm verzekeringsjaar) zsm apparatuur plaatsen. Het worden wel 'gewone' metalen blokjes, blijkbaar zijn de alternatieven niet geschikt voor mijn gebit. Maar ik vind het wel prima, zo zeldzaam is dat niet meer en ik vind het ook niet erg dat het zo zichtbaar is.

Wel benieuwd naar de pijn en het onderhoud, ben geen held op het vlak van mondpijn.

Hallo iedereen,

Zijn er hier forumleden die op latere leeftijd, als volwassene, zijn gaan beugelen?
De laatste tijd begin ik me meer en meer te storen aan 2 tanden die niet meer zo recht staan.
Ik ben onlangs op consultatie geweest bij een orthodontist en er zijn 2 mogelijkheden; oftewel een vaste blokjes beugel of een uitneembare alingers.

De alingers zijn veel minder zichtbaar maar deze dien je telkens eruit te nemen wanneer je iets wil eten of drinken, lijkt me niet zo handig buiten huis.
Vaste beugel kan je uiteraard niet verwijderen maar zijn veel zichtbaarder. Ik ben eerder geneigd om voor dit te gaan.

Maar sinds de hele behandeling vrij lang kan duren en een serieus prijskaartje heeft, hoor ik graag naar ervaringen van anderen :thumb:
Wie heeft er ervaring met wat en hoe was het traject voor jullie?

Ik ben net gestart aan zo'n traject! Als kind nooit een beugel gehad, en na heel veel behandelingen (bij tandarts, endodontoloog en paradontoloog) kan ik eindelijk bij de orthodontist terecht.

Ik heb een kruisbeet, daardoor kan ik mijn tanden niet goed schoonhouden en komt er onevenredig veel druk op één kant van het gebit (één specifieke tand zelfs) waardoor de hele situatie niet ideaal is.

Hierdoor kan ik eigenlijk ook niet kiezen voor bijvoorbeeld invisalign, het zullen echt blokjes worden. Ik heb net de intake en het vooronderzoek (foto's, scans, etc) achter de rug en wacht nu op het voorstel en de offerte.

Ik heb hiervoor ook wel een aparte tandverzekering, al jaren geleden afgesloten met het idee die ooit te gebruiken voor een beugel. Niet alles wordt terugbetaald natuurlijk, maar toevallig ga ik net wel op de overgang van een verzekeringsjaar zitten waardoor ik het wel optimaal kan inzetten.

Ik heb eind 2023 een vaste bloksjesbeugel laten zetten, ik was toen 35. Mijn tanden stonden echt enorm schuin, met een uitstekende hoektand boven, onderaan een tand die bijna horizontaal lag, mijn 4 ondertanden die voor en achter elkaar in zigzag patroon stonden, etc.

Ik ging ook langs om invisalign (of iets soortgelijks) te vragen, maar mijn tandarts was daar heel eerlijk in en zei dat vaste blokjes sneller resultaat gingen geven en goedkoper waren. Het geeft hen ook meer speling om specifieke en meer accurate aanpassingen te doen. En ik ben toen voor de vaste beugel gegaan.

Zichtbaarheid heb ik nooit problemen mee gehad. Buiten “ah hey, ge hebt ne beugel ofwa nu” komt daar niet echt reactie ofzo op. Wel gaat in het begin de binnenkant van uw lippen wat openliggen door die blokjes maar dat is na een paar weken voorbij.

Bij blokjes is het wel superbelangrijk uw tanden 2 x per dag goed te poetsen, om geen verkleuring te krijgen ten opzichte van het gedeelte van uw tand waar het blokje zit. Voor de rest nooit problemen mee gehad, ik heb wel bepaald eten wat vermeden (krokante broodjes, krokante frit, etc).

Het resultaat was uitstekend. Als ik soms naar de voor en na foto’s kijk dan verschiet ik er zelfs van hoe recht die blokjes mijn tanden gekregen hebben.

Ik heb mijn blokjes uiteindelijk van november 2023 tot oktober 2024 gedragen. Heeft mij in totaal zo’n 2700 euro gekost maar het is elke euro waard geweest. Het blijft een van de beste beslissingen die ik ooit heb genomen.

Ik ga morgen op gesprek hiervoor na een lange geschiedenis van tandartsen die zeiden dat het wel meevalt en "je ziet het nauwelijks als je praat." Het is ontspoord en ik ben er klaar mee, ik ben de gierigste mens ter wereld maar het voorschotje op de erfenis van de bomma gaat er tegenaan. Enige contra argument is dat je kaak en mond niet zijn afgestemd op een nieuwe 'beet'

Een paar jaar geleden ook een blokjesbeugel gehad, al bij al valt dat heel goed mee.

Enige nadeel misschien is dat er vaak achteraf een draadje geplaatst wordt om te vermijden dat je tanden terugkeren naar hun oude positie, daardoor kan je die tanden niet meer flossen en het maakt tandheelkundige ingrepen ook lastiger. Naast die draadjes kreeg ik ook een Essix nachtbeugel mee, die draag ik nog steeds 's nachts.

Ik ging ook langs om invisalign (of iets soortgelijks) te vragen, maar mijn tandarts was daar heel eerlijk in en zei dat vaste blokjes sneller resultaat gingen geven en goedkoper waren. Het geeft hen ook meer speling om specifieke en meer accurate aanpassingen te doen. En ik ben toen voor de vaste beugel gegaan.
Mijn tandarts was ook niet de grootste fan van invialign. Praktisch lijkt me dat ook het minst interessante. Heb dan ook geen offerte daarvoor gekregen.
Bij blokjes is het wel superbelangrijk uw tanden 2 x per dag goed te poetsen, om geen verkleuring te krijgen ten opzichte van het gedeelte van uw tand waar het blokje zit. Voor de rest nooit problemen mee gehad, ik heb wel bepaald eten wat vermeden (krokante broodjes, krokante frit, etc).
Daar maak ik me wel een beetje zorgen over. Gaan op de plek van waar de blokjes staan, geen verkleuring optreden? Onder de blokjes kan je toch niet poetsen?
Zichtbaarheid heb ik nooit problemen mee gehad. Buiten “ah hey, ge hebt ne beugel ofwa nu” komt daar niet echt reactie ofzo op. Wel gaat in het begin de binnenkant van uw lippen wat openliggen door die blokjes maar dat is na een paar weken voorbij.
Om de zichtbaarheid zo laag mogelijk te houden, ga ik van de "esthetische" blokjes nemen. Verschil met gewone is dat deze er wit uitzien. Zou gemaakt zijn van het materiaal waar ze Iphone's mee maken volgens de tandarts. Net zoals een Iphone kosten deze esthetische wel een paar honderd euro meer.
Ik heb mijn blokjes uiteindelijk van november 2023 tot oktober 2024 gedragen. Heeft mij in totaal zo’n 2700 euro gekost maar het is elke euro waard geweest. Het blijft een van de beste beslissingen die ik ooit heb genomen.
Blij dit te lezen! :thumb:

Ik ga morgen op gesprek hiervoor na een lange geschiedenis van tandartsen die zeiden dat het wel meevalt en "je ziet het nauwelijks als je praat.
Bij mij valt het ook echt reuze mee. Zijn maar 2 tanden die niet meer rechtstaan. Deze gaan bij het ouder worden meer en meer scheef gaan staan.
Dan wordt het onderhoud ook lastiger en kan er op latere leeftijd meer tandproblemen kunnen zijn.
Wil dat graag voorkomen.
nige nadeel misschien is dat er vaak achteraf een draadje geplaatst wordt om te vermijden dat je tanden terugkeren naar hun oude positie, daardoor kan je die tanden niet meer flossen en het maakt tandheelkundige ingrepen ook lastiger. Naast die draadjes kreeg ik ook een Essix nachtbeugel mee, die draag ik nog steeds 's nachts.
Dat heeft mijn tandarts ook gezegd. Na het traject zou ik noge een nachtbeugel moeten dragen voor vele jaren. Dat was wel een beetje een verassing voor mij.
Niet lastig om snachts te dragen?

Dat heeft mijn tandarts ook gezegd. Na het traject zou ik noge een nachtbeugel moeten dragen voor vele jaren. Dat was wel een beetje een verassing voor mij.
Niet lastig om snachts te dragen?
Nachtbeugel is bij mij enkel voor de bovenkant, dat valt heel goed mee. Is een dun stuk plastic dat over de tanden schuift.

Terug
Bovenaan