Auto Betrouwbaarheid 1.0 / 1.5 (e)TSI

Kijk ook eens naar CNG (TGI motoren). Zijn dezelfde motoren als TSI, maar dan aangepast om op aardgas te kunnen rijden (ander materiaal voor kleppen en klepzetels, vanwege de hogere verbrandingstemperatuur). Aardgas verbrandt mooier, dus er is minder roetafzetting in de motor.

Qua €/km gaat dat sowieso de goedkoopste oplossing zijn, zeker als je veel kilometers doet.
 
Kijk ook eens naar CNG (TGI motoren). Zijn dezelfde motoren als TSI, maar dan aangepast om op aardgas te kunnen rijden (ander materiaal voor kleppen en klepzetels, vanwege de hogere verbrandingstemperatuur). Aardgas verbrandt mooier, dus er is minder roetafzetting in de motor.

Qua €/km gaat dat sowieso de goedkoopste oplossing zijn, zeker als je veel kilometers doet.
Kijk dan ook eens waar je vlot CNG kan tanken. Want dat is ook niet overal.
 
Een paar jaar geleden inderdaad niet, en in de Kempen is het ook nog aan de triestige kant. Maar het netwerk is wel behoorlijk verdicht hoor.
 
Toch al veel informatie waar ik mee verder kan. Betrouwbaarheid blijft nog een vraagteken aangezien deze motoren nog niet heel lang bestaan. Het ging me vooral of er al grote issues mee gekend waren. Onderhoud doe ik nu eenmaal per jaar en wil dat liefst zo houden.
 
De mijne is van september 2019, bedrijfswagen.
Binnenkort voor de eerste keer op onderhoud, op boordcomputer nog geen melding gehad.
Vanwege corona en 100% thuiswerk heb ik op 2 jaar een whopping 15000km gereden :S
zal binnenkort wel weer oplopen gezien we terug naar kantoor gaan deeltijds (voorlopig wel nog geen officiele mededeling dus blijft voorlopig nog thuiswerk fulltime)
 
Wat is uw gebruikspatroon?
Je hebt toch niet zo een volledig zwarte karoq? Want die zie ik tegenwoordig wel vaak rijden :p
Ik rij zuinig want moet de naft zelf betalen! Korte ritjes zitten op 8l. Lange ritten naar zee tussen de 6,5-7.
Ik heb al veel karoqs zien rijden maar de mijne blijft de knapste 😀 vuilbakgrijs met 18" zwarte velg en hier en daar het chrome zwart gewrapped.
Niets speciaals maar alles is degelijk.
Echt snel is die 1.5 wel niet ze. Maar tis maar wat je gewend bent.
 
Ik heb de voorganger, de 1.4 in een Octavia en vind die toch meer dan snel genoeg. Alleen is het een heel saaie motor, klein turbogat onder 1500 tpm en nodigt helemaal niet uit om te redlinen, ook door het geluid.

Verbruik hier tussen 6 a 7 liter.
 
, klein turbogat onder 1500 tpm
dat lijkt mij nu toch net een voordeel :p
Dat is voor mij toch echt wel een voordeel van de huidige benzinemotoren met turbo. Een klein turbogat en relatief hoog in toeren nog maximaal koppel. Redlinen is sowieso al niet zo ideaal om te doen, meestal schakel je eerder om optimaal te blijven versnellen.
 
Al 3j Arteon 1.5 TSI.
Al 2 keer zelf liter olie moeten bijgieten en 2 keer door de garage (onderhoud).

Voor Arteon: motor te licht, ofwel ligt het aan mijn rijstijl.
 
dat lijkt mij nu toch net een voordeel :p
Dat is voor mij toch echt wel een voordeel van de huidige benzinemotoren met turbo. Een klein turbogat en relatief hoog in toeren nog maximaal koppel. Redlinen is sowieso al niet zo ideaal om te doen, meestal schakel je eerder om optimaal te blijven versnellen.
Voor de dagelijkse verplaatsing zeker goed hoor. Maar ivm mijn vorige wagen (atmosferische 2.0 met 7600 toeren) mis je toch wat die beleving.
 
Gaat in een Golf toch goed vooruit hoor imo :)
8s van 0-100 met een DSG, zijn er weinig die kunnen volgen

 
Terug
Bovenaan