Auto Betrouwbaarheid 1.0 / 1.5 (e)TSI

dat is geen DSG maar een manual (staat letterlijk in de titel & begin filmpje). Ook duidelijk te zien de koppeling laat doorglippen.

ah, nvm, het 2de deel van het filmpje is met DSG
 
Ik ben stilaan aan het rondzien om een nieuwe wagen aan te kopen.
Aangezien ik een goede 25k km per jaar doe en voornamelijk autosnelwegkilometers speelt het verbruik wel een rol wegens geen tankkaart.
Wegens het hoge aantal kilometers zal diesel voordeliger zijn, maar als je ziet naar de verkeersbelasting op bv een 1.0 TSI of 1.5 TSI motor is dit toch een groot verschil tov diesel (idem voor de BIV).

Daardoor wil ik toch even de vergelijking maken voor een benzinewagen. De 1.0 en 1.5 TSI motoren van Volkswagen / Skoda / Seat spreken mij wel aan maar hoe zit het met de betrouwbaarheid. Ga ik daar makkelijk 150k km op kunnen zetten of zijn de motoren daar totaal niet voor gemaakt.
Hoe zit het effectieve verbruik van zo een 1.0 TSI of 1.5 TSI?
Op autoscout wordt het verbruik geschat op 3,8L per 100 km voor een 1.0 TSI automaat wat dus niet zal kloppen.

Anderzijds zijn er nu ook de eTSI motoren waarbij er een bijkomende "hybride"functie op zit en het verbruik dus ook naar beneden zal gaan. Zijn ondanks deze technieken benzinewagens nog steeds minder interessant?
Ik heb al 2 jaar de 1.0 TSI 95 pk DSG in de polo.
Gemiddeld verbruik 5,6l/100km met start/stop uitgeschakeld en airco aan.

Ritje van/naar het werk is op een 70km per uur baan en een stukje stad: 4,5l gemiddeld.

Voorlopig heel tevreden. Weinig verkeersbelasting en nog best vinnig voor een 1.0.
 
Ik heb al 2 jaar de 1.0 TSI 95 pk DSG in de polo.
Gemiddeld verbruik 5,6l/100km met start/stop uitgeschakeld en airco aan.

Ritje van/naar het werk is op een 70km per uur baan en een stukje stad: 4,5l gemiddeld.

Voorlopig heel tevreden. Weinig verkeersbelasting en nog best vinnig voor een 1.0.

Die heb ik ook, maar dan de manuele. Nu 2,5 jaar. Mijn gemiddelde verbruik schommelt op langere termijn rond de 4,7l - 5l. Ik doe dagelijks autosnelweg.
Ik ben ook tevreden tot hier toe. Laag verbruik maar toch genoeg pit (voor mij toch). Zelfs met extra volk aan boord gaat alles nog steeds vlot.
Er zijn dagen geweest (waarschijnlijk wind af :unsure: ) wanneer ik op m'n traject gemiddeld 4,3l vebruik.
 
Gaat in een Golf toch goed vooruit hoor imo :)
8s van 0-100 met een DSG, zijn er weinig die kunnen volgen

8s is respectabel. Maar echt niet spectaculair hoor. Belangrijk zijn ook de hernemingen, en daar merk je wel goed het verschil tussen de 1.5tsi en een wagen met meer koppel.
 
Tot 10 jaar geleden was een naft in de meeste gevallen nog een gewone platte naft hoor, met nul koppel onderin :)
heb met genoeg zo wagens gereden vroeger. Nu zitten er overal turbo's op, en deze heeft bijvoorbeeld evenveel koppel onderin als een diesel. Kon ik vroeger alleen maar van dromen :)
 
Tot 10 jaar geleden was een naft in de meeste gevallen nog een gewone platte naft hoor, met nul koppel onderin :)
heb met genoeg zo wagens gereden vroeger. Nu zitten er overal turbo's op, en deze heeft bijvoorbeeld evenveel koppel onderin als een diesel. Kon ik vroeger alleen maar van dromen :)
Het is inderdaad ook maar wat je gewoon bent. De thread gaat ook over de betrouwbaarheid, ik denk dat voor een goede 0-100 tijd je nu niet meteen gaat denken aan een VW-familie wagen met deze 1.0 of 1.5 motor.
 
Idd vermogen is mooi meegenomen maar uiteindelijk wil ik een wagen die toch wat zuinig is en een betrouwbare motor heeft. Heb nu zelf 116 pk en 1.6 diesel. Dat is niets spannend maar om 98% autosnelweg km te bollen volstaat dit.
 
Ik ben ook aan het zoeken naar een wagen en aangezien ik maar 6k km rijd per jaar is de keuze voor een benzine snel gemaakt. Enkel heb ik schrik van die 1.0 motoren naar rijplezier en betrouwbaarheid toe.

Ik ben een 1.6 benzine (125 pk) gewoon, zonder turbo.

Een 1.6 met turbo en 150 pk zou me een pak beter liggen.
 
Ik ben ook aan het zoeken naar een wagen en aangezien ik maar 6k km rijd per jaar is de keuze voor een benzine snel gemaakt. Enkel heb ik schrik van die 1.0 motoren naar rijplezier en betrouwbaarheid toe.

Ik ben een 1.6 benzine (125 pk) gewoon, zonder turbo.

Een 1.6 met turbo en 150 pk zou me een pak beter liggen.
De 1.5 van rond de 150 pk lijkt me dan vrij ideaal als je bij VW-groep blijft.
 
Ik ben ook aan het zoeken naar een wagen en aangezien ik maar 6k km rijd per jaar is de keuze voor een benzine snel gemaakt. Enkel heb ik schrik van die 1.0 motoren naar rijplezier en betrouwbaarheid toe.

Ik ben een 1.6 benzine (125 pk) gewoon, zonder turbo.

Een 1.6 met turbo en 150 pk zou me een pak beter liggen.
De 1.0 is betrouwbaar hoor en veel rijplezier meer dan de 1.5TSI zelfs , de 1.0 is vinniger .

Het enige dat je bij de 1.0 TSI moet doen is af en toe fleske bij de benzine kappen , voor te reinigen van de kleppen etc...

De kleine motoren met hoog specifiek vermogen moet je gewoon stipt onderhouden en dus niet 2 jaar/30.000km met dezelfde olie doorrijden. Daarnaast is de 1.0 tsi geheel probleemloos t.o.v. de vroege generaties 1.2 1.4 1.8 en 2.0 tsi. Die zijn sinds productiejaar2016 ook weer goed/ vrij van de bekende kwalen.
 
Ik ben ook aan het zoeken naar een wagen en aangezien ik maar 6k km rijd per jaar is de keuze voor een benzine snel gemaakt. Enkel heb ik schrik van die 1.0 motoren naar rijplezier en betrouwbaarheid toe.

Ik ben een 1.6 benzine (125 pk) gewoon, zonder turbo.

Een 1.6 met turbo en 150 pk zou me een pak beter liggen.
Nog geen andere wagen na je ongeval?
 
Mijnen 2.0 TFSI moet ook elke 30k km een onderhoud krijgen. Doe dat ook gewoon op 10-15k km voor de zekerheid. Zeker nu ik wat verder werk en toch een goeie 70km per dag doe. Qua olie verbruik ligt dat toch tegen de 1l per 10000km. Geraakt ook wel 6l olie in de motor.

Laagste verbruik dat ik mogelijk kan maken is in Eco-mode en zit nog aan 7.8l/100km 😅.
Mijn vorige wagen was ook een 2.0TSI (CCZA) en daar moest ik toch ook elke 7-10k km een litertje 5W30 long life bij gieten... Ik ben na 50k km of zo ook overgeschakeld op interval (15k km) in plaats van longlife (30k km)... Mijn gemiddeld verbruik daarmee was 8.4L/100km en minimum 7.2 of zo op lange snelwegritten en erop letten.

Elke 10k met de fiat 500? Verbruikt die dan effectief zoveel want dat klopt toch niet.

Wij hebben zo'n 900cc 2cil. Twinair van de vorige generatie. De 115Pk versie (andere turbo en remmen dan de 90pk versie). Absoluut geen olieverbruik met deze motor na 75k km en veel korte ritten op 0W30 long life.
 
Terug
Bovenaan