Auto Betrouwbaarheid 1.0 / 1.5 (e)TSI

Ik ben stilaan aan het rondzien om een nieuwe wagen aan te kopen.
Aangezien ik een goede 25k km per jaar doe en voornamelijk autosnelwegkilometers speelt het verbruik wel een rol wegens geen tankkaart.
Wegens het hoge aantal kilometers zal diesel voordeliger zijn, maar als je ziet naar de verkeersbelasting op bv een 1.0 TSI of 1.5 TSI motor is dit toch een groot verschil tov diesel (idem voor de BIV).

Daardoor wil ik toch even de vergelijking maken voor een benzinewagen. De 1.0 en 1.5 TSI motoren van Volkswagen / Skoda / Seat spreken mij wel aan maar hoe zit het met de betrouwbaarheid. Ga ik daar makkelijk 150k km op kunnen zetten of zijn de motoren daar totaal niet voor gemaakt.
Hoe zit het effectieve verbruik van zo een 1.0 TSI of 1.5 TSI?
Op autoscout wordt het verbruik geschat op 3,8L per 100 km voor een 1.0 TSI automaat wat dus niet zal kloppen.

Anderzijds zijn er nu ook de eTSI motoren waarbij er een bijkomende "hybride"functie op zit en het verbruik dus ook naar beneden zal gaan. Zijn ondanks deze technieken benzinewagens nog steeds minder interessant?
 
Ik ben stilaan aan het rondzien om een nieuwe wagen aan te kopen.
Aangezien ik een goede 25k km per jaar doe en voornamelijk autosnelwegkilometers speelt het verbruik wel een rol wegens geen tankkaart.
Wegens het hoge aantal kilometers zal diesel voordeliger zijn, maar als je ziet naar de verkeersbelasting op bv een 1.0 TSI of 1.5 TSI motor is dit toch een groot verschil tov diesel (idem voor de BIV).

Daardoor wil ik toch even de vergelijking maken voor een benzinewagen. De 1.0 en 1.5 TSI motoren van Volkswagen / Skoda / Seat spreken mij wel aan maar hoe zit het met de betrouwbaarheid. Ga ik daar makkelijk 150k km op kunnen zetten of zijn de motoren daar totaal niet voor gemaakt.
Hoe zit het effectieve verbruik van zo een 1.0 TSI of 1.5 TSI?
Op autoscout wordt het verbruik geschat op 3,8L per 100 km voor een 1.0 TSI automaat wat dus niet zal kloppen.

Anderzijds zijn er nu ook de eTSI motoren waarbij er een bijkomende "hybride"functie op zit en het verbruik dus ook naar beneden zal gaan. Zijn ondanks deze technieken benzinewagens nog steeds minder interessant?
Ik heb de 1.5 in een Skoda. Wel maar sinds vorig jaar dus over betrouwbaarheid kan ik niet veel zeggen. Dagelijks gebruik heel tevreden van. Met 150 pk ben je vlot genoeg (vind ik) en als je niet al te vlot rijdt valt (vind ik) het verbruik goed mee.

Als ik naar het werk ga, zo'n 38 km secundaire wegen en autostrade (pak 3/4 autostrade) zit ik aan een gemiddeld verbruik van 5.4-5.8 l/100 km. Bij constante belasting schakelt de motor ook 2 cilinders uit.

Dat kan nog beter door anders te rijden, maar komende van een wagen van 13 jaar oud waar dat steevast 7 was, ben ik wel tevreden.

Ik heb toen ook de 1.0 overwogen maar dat is dacht ik een driecilinder, en ik las ook op sommige plaatsen dat het lagere koppel en vermogen dan soms het lagere verbruik liet tegenvallen, daar waar de 1.5 weinig moeite heeft bij een gewone rijstijl.
 
Interessant ja die 150 pk. Hoewel ze uit een 1.0 ook 110pk krijgen.
Heb nu met mijn huidige wagen (Peugeot 308, automaat met 116pk, 1.6d) ook zoiets en voor hetgeen ik het gebruik is dat meer dan voldoende.

Binnen 4 jaar ben ik volledig zelfstandige waardoor de kaarten ook helemaal anders liggen. Ik denk dan aan inruilwaarde van een benzine tov een diesel. Daarom dat ik nu zo hard twijfel of diesel nog zo voordelig is.
 
Ik kan u ook de exacte cijfers geven.
Maar in feite is de keuze voor benzine vrij logisch. Een diesel is duurder in onderhoud, duurder in aanschaf, duurder in BIV, duurder in wegentaks maar verbruikt minder.
Diesel is ook even duur als benzine aan de pomp ongeveer.
Dus neem nu dat een diesel 2l/100km minder verbruikt dan zou deze u dus een besparing van 2,8€/100km bezorgen. Of dus 600€ per jaar besparing, daarmee kom je dus niet goedkoper uit.
 
1.5 TSI (150pk) DSG in een Golf 7 uit 2019 hier. (in veel gevallen schijnt deze motor trouwens meer pk's te hebben dan geadverteerd, 160-170pk zou geen uitzondering zijn)
Sinds thuiswerk doe ik wel heel weinig kilometers, dus kan ook qua betrouwbaarheid weinig zeggen. In't begin toen ik dagelijks woon-werk verkeer deed (2x 20km per dag) zat ik op een gemiddeld verbruik van 6.2l/100km
nu veelal kortere ritjes zit op een gemiddeld verbruik van 6.8l/100km, weinig constante snelheden hier.

Qua vermogen was ik wel ferm onder de indruk in't begin, op 8s van 0-100km/u in een doorsnee family break, de gemiddelde wagen op de weg doet niet beter.
 
Maar in feite is de keuze voor benzine vrij logisch. Een diesel is duurder in onderhoud, duurder in aanschaf, duurder in BIV, duurder in wegentaks maar verbruikt minder.
Van waar komt dat idee dat diesel duurder is in onderhoud eigenlijk? In de praktijk heb ik dat nog nooit gemerkt hoor.
 
Van waar komt dat idee dat diesel duurder is in onderhoud eigenlijk? In de praktijk heb ik dat nog nooit gemerkt hoor.
Onderdelen van een dieselmotor zijn duurder. Standaard onderhoud zal inderdaad niet veel schelen, al is een diesel daar ook vaak duurder omdat er meer olie in het blok moet en filter duurder is.
 
Onderdelen van een dieselmotor zijn duurder. Standaard onderhoud zal inderdaad niet veel schelen, al is een diesel daar ook vaak duurder omdat er meer olie in het blok moet en filter duurder is.
Maar intervallen zijn dan vaak ook groter, wat dat compenseert. En hoeveel niet-standaard onderhouden doe je zoal per jaar? Als je 25.000km doet is dat 1 onderhoud, soms zelfs nog niet. Ik heb zowel (turbo)benzines en diesels gehad en in de praktijk nooit gemerkt dat diesel duurder uitkomt.
 
Maar intervallen zijn dan vaak ook groter, wat dat compenseert. En hoeveel niet-standaard onderhouden doe je zoal per jaar? Als je 25.000km doet is dat 1 onderhoud, soms zelfs nog niet. Ik heb zowel (turbo)benzines en diesels gehad en in de praktijk nooit gemerkt dat diesel duurder uitkomt.
Beide staan voor moderne wagens op 30k. Hangt een beetje van fabrikant tot fabrikant af.
En die niet standaard onderhouden liefst zo weinig mogelijk :p
Maar het is wel zo dat als je pech hebt en er gaat iets kapot, wat altijd kan, dit gewoon inherent een heel stuk duurder is bij een diesel. Het brandstofsysteem is een stuk complexer en bevat duurdere onderdelen. Een bougie is zowat het gekste wat kapot kan gaan. Als je bij een diesel een injector moet vervangen dan ga je schrikken.
 
30k is gewoon veel te veel tussen 2 oliewissels. Zeker bij zo'n TSI, want dan gaat die zeker te weinig olie nog hebben na 30k.
 
30k is gewoon veel te veel tussen 2 oliewissels. Zeker bij zo'n TSI, want dan gaat die zeker te weinig olie nog hebben na 30k.
Is dat ook niet wat op maat van leasewagens gemaakt? Interval op 30k zetten en je trekt klanten aan die niet snel bij de garage willen staan. Mijn Volvo zegt ook 30k, maar ik ga elke 15k, de Fiat 500 van vriendin (kan 2.8L olie in en verbruikt wat) zegt ook 30k, die gaat elke 10k.
 
Is dat ook niet wat op maat van leasewagens gemaakt? Interval op 30k zetten en je trekt klanten aan die niet snel bij de garage willen staan. Mijn Volvo zegt ook 30k, maar ik ga elke 15k, de Fiat 500 van vriendin (kan 2.8L olie in en verbruikt wat) zegt ook 30k, die gaat elke 10k.
Mijnen 2.0 TFSI moet ook elke 30k km een onderhoud krijgen. Doe dat ook gewoon op 10-15k km voor de zekerheid. Zeker nu ik wat verder werk en toch een goeie 70km per dag doe. Qua olie verbruik ligt dat toch tegen de 1l per 10000km. Geraakt ook wel 6l olie in de motor.

Laagste verbruik dat ik mogelijk kan maken is in Eco-mode en zit nog aan 7.8l/100km 😅.
 
Hier de hyundai 1.0 elke 15k, en dat vind ik al veel, vooral, je hoort het verschil wanneer die net verse olie gekregen heeft, en wanneer die op onderhoud moet.

Ik rij iets meer dan 15k/ jaar, ik denk ongeveer 20k/jaar, dus elke ~9a10maanden op onderhoud ongeveer.
 
Hier al 50k met 1.5 TSI VW. Ik doe er 45k/jaar, dus qua betrouwbaarheid kan ik niet veel zeggen.

Aangename motor, zeker in vergelijking met de 1.6TDI en 2.0TDI van VW. Nog geen olie tussen onderhoudsintervallen moeten toevoegen, in schril contrast met de TDI's.
Ik zit op ongeveer 7L/100km gemiddeld. Het betreft een Passat, dus de motor moet wel wat massa in gang krijgen.
 
Is dat ook niet wat op maat van leasewagens gemaakt? Interval op 30k zetten en je trekt klanten aan die niet snel bij de garage willen staan. Mijn Volvo zegt ook 30k, maar ik ga elke 15k, de Fiat 500 van vriendin (kan 2.8L olie in en verbruikt wat) zegt ook 30k, die gaat elke 10k.
Elke 10k met de fiat 500? Verbruikt die dan effectief zoveel want dat klopt toch niet.

Doe je bij beide longlife erin?

Die langere intervallen zijn gewoon omdat de motoren sterk verbeterd zijn tegenover vroeger en veel merken werken met longlife olie. Daar is in feite niks mis mee hoor, ik voer altijd tussen 20 en 25k onderhoud uit en dat werkt als een zonnetje.
 
Elke 10k met de fiat 500? Verbruikt die dan effectief zoveel want dat klopt toch niet.

Doe je bij beide longlife erin?

Die langere intervallen zijn gewoon omdat de motoren sterk verbeterd zijn tegenover vroeger en veel merken werken met longlife olie. Daar is in feite niks mis mee hoor, ik voer altijd tussen 20 en 25k onderhoud uit en dat werkt als een zonnetje.
Longlife ben ik van afgestapt omdat ik snel onderhoud neem en dus niet echt nuttig is.
Maar als er maar 2.8L in kan, en die verbruikt op die 10k km toch een halve liter, dan moet ik niet weten van er 30k mee te doen hoor, zelfs als ik bijvul. Daar zit zo weinig olie in, dat die meteen vuil is. Onderhoud op die auto kost ook maar 90 a 95 euro trouwens, dus daar moet je het niet voor laten.
20k zou ik ook nog durven hoor voor mijn Volvo, 15k is gewoon een goede gewoonte geworden. Maar 30k zoals aangegeven, nee, zelfs met longlife olie geloof ik daar niet in. Zelfde met distributieriem: 180k of 10jr. 180k met een distributieriem vind ik toch wat riskant, die gaat er volgend jaar al uit, dat zal dan op 150k zijn (die voor mijn gemoedsrust nog steeds veel is).

Dat Fiatje heeft nu 45.000km op 4jr denk ik, dus onderhoudskosten is dat te verwaarlozen om eens wat sneller te gaan.
 
Longlife is goed als ge veel lange afstanden rijd. Als je zoals ik altijd korte afstanden rijd slijt uw olie rapper en dan doe je beter ook een onderhoud wat sneller. Ik ga gewoon om de 10K ipv de voorgeschreven 20K.
 
Longlife is goed als ge veel lange afstanden rijd. Als je zoals ik altijd korte afstanden rijd slijt uw olie rapper en dan doe je beter ook een onderhoud wat sneller. Ik ga gewoon om de 10K ipv de voorgeschreven 20K.
Welja, dat ook, de Fiat is gewoon woon-werk en eens naar de winkel door mijn vriendin. Een lange afstand is daarmee 1x per jaar hoogstens. De Volvo doet elke dag 2 korte ritten (woon-werk) en elk weekend minstens 1 lange, maar toch verkies ik kortere onderhoudsbeurten. Volvo moet ook regelmatig wel werken met zware trailers, dus een onderhoud wat inkorten lijkt me niet verkeerd.
 
Hier benzine 1.6 T-gdi , verbruik ligt toch tegen de 8L hoor, restwaarde benzine ligt imo lager dan een diesel...
Sinds wanneer dan?

Ik heb het nu het laatste jaar wat minder opgevolgd, maar 2-3 jaar geleden was het over het algemeen dat een benzine met gelijkaardige uitrusting/km's al snel 2-3k duurder was dan gelijkaardige diesel (waarbij de diesel dan in aankoop ook nog eens zo'n 2k meer kostte).

Is dat recenter dan terug wat meer opgeschoven?
 
Terug
Bovenaan