Vega
Well-known member
Nergens heb ik gezegd dat "de jeugd" allemaal hetzelfde is, ik heb zeer duidelijk gezegd dat de jeugd bij ons op kantoor hetzelfde is... Dat is nu eenmaal zo, ik scheer 6 man over dezelfde kam, heus niet elke persoon op deze planeet tussen 23 en 27.Ik vind jouw anekdote dan de reinste onzin om iedereen tussen 23 en 27 over dezelfde kam te scheren.
Zegt meer over je werkomgeving dan over "jongeren".
Een verblijf in een Vlaams woonzorgcentrum kostte in mei vorig jaar gemiddeld 59,05 euro per dag of 1.771,50 euro per maand. Daarmee ligt de maandelijkse kostprijs 44 euro (+2,54%) hoger dan een jaar eerder. (artikel 2020)
Volgens PensionStat krijgt de gemiddelde Belg na een carrière in de privésector een rustpensioen van 1.255 euro netto per maand (cijfers 2020).19 Nov 2021
Dat is 500 euro tekort per maand voor een WZC zonder daarbij al de extra's bij te rekenen.
Gemiddeld duur verblijf in een WZC is 3 jaar. Dus je hebt een delta van 18.000 euro puur voor het WZC ten opzichte van het gemiddeld pensioen.
Ik vermoed dat je daarnaast nog iets van 250 à 500 euro eigen kosten hebt. (zit geen internet in of telefonie in, kledij, de specialere zorg, uitstappen, alcohol,...) Dus ik gok al op een tekort van 30k op drie jaar. Liefst dan nog marge want sommige kunnen er wat langer blijven.
Dan nog je "exit cost" betalen van 5.000 à 6.000 euro op het einde. Dat is 35k per persoon.
Dus als koppel kan je misschien 70k nodig hebben als je beiden op verschillende momenten in een WZC eindigt.
Ja, de meerderheid op het BG-forum kan dat financieren met eigen kapitaal zonder te raken aan de eigen woning.
Maar een klassiek arbeiderskoppel waar anderhalf inkomen was, die hebben geen 50k vermogen naast het bezit van hun woning als ze op pensioen gaan.
De eigen woning was altijd een element als deel van het pensioen. (geen huur meer betalen wanneer je begint aan je pensioen, kapitaal beschikbaar voor de laatste jaren van het leven.)
Voor een reden dat de pensioenen laag zijn in België. Omdat het de bedoeling is dat je voor je eigen spaart via onder meer je eigen onroerend goed.
Stel dat we even doorgaan op jouw afgeronde cijfers en dat je dus een tekort hebt 35K per persoon... Ik heb duidelijk gezegd dat inmiddels in België iedereen weet dat je er met het wettelijke pensioen niet geraakt en je niet enkel op de eerste pijler mag rekenen... Jouw situatie gaat er van uit dat je enkel 1e pijler hebt en nooit 2e pijler, 3e pijler of andere hebt gedaan om een vermogen op te bouwen buiten je woning aanschaffen...
Ik vind ook dat we niet mogen focussen op de gemiddelde BG'er maar als je in België enkel en alleen rekent op 1e pijler om vanaf pensionering al je kosten te betalen, tjah... Dan zal je mogelijk inderdaad je woning moeten verkopen maar ligt het echt wel aan de persoon zelf. Als we niet naar de uitersten kijken (dus niet naar de "rijke" BG'ers maar ook niet naar de armere alleenverdieners die nauwelijks het einde van de maand halen), dan moeten we gewoon vaststellen dat je woning moeten verkopen om je RVT te betalen dikke quatsch is.
.
Maar om een huis aan te schaffen (waar mijn initiële post over ging) hebben ze geen geld => Maar dan weer wel dus maandelijks zotte kosten maken, etc...