besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

@KnightOfCydonia

Een google nest kun je goedkoop scoren op ibood.com

Om de zoveel tijd passert er eentje. Heb nest thdoorbelle + doorbell + google assistent hub voor <200 gekocht.

Kleine headsup. Zorg dat je iemand met verstand in de familie hebt. Niet zo simpel om te installeren.

De chauffage is nog niet aan geweest sinds we die hebben, dus geen idee hoe goed dat ding zal werken.

Hospitalisatieverzekering terugschroeven, kan € 132 per jaar opleveren als ik in de toekomst genoegen neem met een 2-persoonskamer in plaats van een 1-persoonskamer.
Heb je die ook bij CM? Indien je uw hospitalisatieverzekering bij een mutualiteit hebt, moet je volgens mij ook uw ziekteverzekering daar nemen.

Hier de combo HZIV + DKV (via werkgever).
Als uw huisarts een elektronisch briefje heeft, dan krijg je ook bij HZIV automatisch een gedeelte terug.

Heb je die ook bij CM? Indien je uw hospitalisatieverzekering bij een mutualiteit hebt, moet je volgens mij ook uw ziekteverzekering daar nemen.

Hier de combo HZIV + DKV (via werkgever).
Als uw huisarts een elektronisch briefje heeft, dan krijg je ook bij HZIV automatisch een gedeelte terug.

Neen, ik betaal bij bovenop de basisverzekering (AG Insurance) aangeboden door m'n werkgever. Maar dat is inderdaad een terechte opmerking, vroeger had ik dat wel bij de CM, maar betaalde daar zelf voor de basis, en had géén extra voor 1 persoonskamer.

Zoals ik eerder al zei: als je het ENKEL omwille van het financiële doet, zal je het idd te veel moeite vinden. 🤷🏼
En tijdsWINST levert het niet op, dat heb je hier niemand horen zeggen.
Tenzij je natuurlijk altijd uitlopende wegwerpluiers hebt (de overbroekjes met overal elastiek houden alles netjes binnenboord) of je kindje allergisch is aan luiers, dan levert het een aanzienlijke tijdswinst op.
Die wegwerpvellen, daar heb je variaties in. Er zijn er die gewoon stevige keukenrol gebruiken bvb. Ik kocht een rol met 100 stuks, als er enkel pipi in is, was je die gewoon mee. Wij zijn op 3 of 4 rollen gestrand tegen de zindelijkheid aan 5 euro per rol.

Dit is een vb van een redelijk merk van de makkelijkste methode vind ik. Er zijn 3 totaal verschillende systemen, deze geniet qua gebruiksgemak doorgaans de voorkeur (voorgevormde luier met overbroekjes) maar er zijn er evengoed die voor 8 euro per stuk 8 overbroekjes kopen en zelf luiers naaien met oude lakens etc. En er zijn er evengoed die bijna 30 euro betalen voor 1 luier.
Doorgaans wordt gezegd dat 20 luiers volstaan, zelf vond ik dat totaal niet in functie van droogtijd, of je zou idd elke dag 7 luiers apart moeten wassen. Ik vond 30 ideaal in normale omstandigheden.

Dat merk is wat te vergelijken met ne Renault, dit merk is dan weer ne degelijke Volvo en kost direct 200 euro meer voor hetzelfde basispakket.

Maar zo is het wel wat offtopic aan het gaan, verdere vragen horen waarschijnlijk eerder in het oudertopic terug waar we ook met meerdere wasbare luier-ouders zitten.
Waarom staat het dan in een besparingstopic?

Ik word er overigens redelijk kregelig van dat overheden dergelijke hobby projecten sponsoren. Ik wil wel eens een gratis boom of zo krijgen voor in de tuin. Waarom worden random "hobbies" met 0,0 bijdrage voor de maatschappij gesponsord en andere niet??
Dit is iets wat ik echt niet snap dat mensen dat doen. Water laten doorlopen tijdens het tanden poetsen. Je ziet het letterlijk wegstromen zonder dat je er iets mee doet.
But then again, 4 euro per kubiek. Wat kost dat laten doorlopen op een jaar? Een euro?

1 keer wc doortrekken is 10 liter... gezin van 4, rap 100l per dag in een werkdag, 200l in het weekend. Eigenlijk zou iedereen verplicht een regenput moeten hebben. Dat kost geen fluit. Grootte orde 1000 euro heb je een 10k L put. Op paar jaar is dat terugverdiend en gratis sproeiwater en plus.

Emmer of iets anders onder zetten om in ieder geval het water op te vangen.

Ik word er overigens redelijk kregelig van dat overheden dergelijke hobby projecten sponsoren. Ik wil wel eens een gratis boom of zo krijgen voor in de tuin. Waarom worden random "hobbies" met 0,0 bijdrage voor de maatschappij gesponsord en andere niet??
Afvalverwerking is één van de grootste kostenposten van gemeenten en steden . En luiers vormen 5-8% van de afvalfractie. Die fractie reduceren (door herbruikbare luiers te subsidiëren) kan je zelfs met de slechtste wil ter wereld niet omschrijven als iets dat 0% bijdrage heeft voor de maatschappij.

“Een regenput kost geen fluit en is op paar jaar terugverdiend.” Valt dat onder dezelfde categorie als “pampers kosten 300 euro op 3 jaar”? Komt van dezelfde poster alleszins.
Ik blijf erbij. 3000 pampers aan minder dan 10 cent per stuk. Jij moet er misschien voor googlen om te weten hoeveel pampers kosten, ik moet gewoon mijn kruidvat bestellingen optellen...

Reken je arm met mini Packs van pampers van 10 euro voor 20 pampers, be my guest.

Ik betaal pidpa 360 euro per jaar all-in, maar een regenput van 10000L, graafwerken, uw regenpijpen omleiden naar die put, een aanzuigpomp met automatische drukregeling, filters, leidingen binnenshuis, aansluitingspunten, installatiekosten enz all in is terugverdiend met “uitgespaard WC water op een paar jaar”?

Dit is geen troll topic eh.

Je hebt een 10k liter put voor iets over de 1000 euro. 5k liter 750.

Een 5k liter put met installatie voor 2000 euro, als je wat zelf kunt doen kun je 10k voor die prijs hebben. We hebben er hier 2 van 10k, verbonden met hevel (2 emmers en een darm, 50 euro), voor <3000 euro.

Je doet alsof een regenput installatie rocket science is. Je kunt waarschijnlijk veel geld verbrodden aan dommigheden die niet nodig zijn.

5k put 750
Put graven is paar 100 euro.

De "automatische drukregeling". Dat is gewoon een pompke van 250 euro (DAB hydrofoorpompje) en gaat forever mee (vorig huis 7y zonder defecten, huidig huis 5y zonder defecten). Put leeg, pompje valt uit. Put vol, pompje gaat opnieuw. Als het naar de kloten is, gewoon op het restart knopje duwen.

Aanzuigdarm in de put, uitgang in je wateraansluiting. Easy peasy. Filter op je darm, 50 euro. Vlotter en darm 100 euro of zo.

De leidingen omleiden. Ale, ik ben nu geen knutselaar, maar dat is allemaal niet zo moeilijk als ik dat zelf kan. Je put heeft toch een overloop naar de riool nodig, kans is groot dat je put daar in de buurt van een bestaande leiding ligt. Als je het in je voortuin steekt is het letterlijk gewoon een buis van 10 euro vervangen door kortere buis, put, kortere buis 2. Als je nieuwbouw doet is het evenveel werk als geen put hebben.

Het moeilijkste is, zeker als je een bestaande situatie wil aanpassen, de aanvoer in 2 krijgen. Een stuk pidpa, een stuk regenwater. Maar ook dat is kwestie van de juiste buis te vinden in de kelder en daar je pomp aan te sluiten en wat te herorganiseren. Plastieken buizen kosten niks.

In de kelder hangen er hier zelfs 2 setjen buizen parallel zodat we veel aansluitpunten kunnen switchen naar pidpa als de put (bijna) leeg is. Dubbel kraantje met terugslagklep. Put leeg, wc leiding 2 kraantjes op en wc zitten op pidpa, maar de buitenkranen blijven afgesloten... kost? Paar 10tallen euros.

Hier zitten er niks filters aan de uitgang op. Dus 0 kost. Ja, soms is er wat groen in de wc, no biggie.

Keuring 100 euro.

Waarschijnlijk nog kleine kosten vergeten. Maar 2000 is realistisch.

Pidpa 4 euro per m3. 8l per wc bezoek. 2 volwassenen en 2 kinderen. 5 werkdagen. Op werkdag 3 bezoekjes per dag per persoon. Weekend 6? 5 x 4 x 3 x 8 + 2 x 4 x 6 x 8 = 900l/w. 52 weken per jaar, 46m3 wc water. Kleine 200 euro per jaar. Op 10y terugverdiend met wc alleen. Sproei nog je tuin beetje, was je auto, spuit je terras paar keer af. Op 6-7-8y terugverdiend.

We capteren hier jaarlijks >100.000l (dit jaar niet :fingerguns: ) en de putten worden optimaal gebruikt (veel water voor de (moes)tuin, kinderbedjes, serre, allerlei aanplantingen, etc Bijna geen verlies. De putten zijn al terugverdiend.

Meeruitgaven die ik eigenlijk zou "moeten" doen die op termijn tot een besparing zouden kunnen leiden:
  • Ik heb raar maar waar, eigenlijk nog steeds geen diepvries. Vond dat niet noodzakelijk toen ik verhuisde en altijd op de lange baan geschoven omdat het enige dat ik me erin zou zien steken ijsjes zouden zijn. Maar voor het bewaren van overschotten tomatensaus, vlees in bulk in te kopen en dergelijke zou toch een diepvries kopen op lange termijn wél een besparing kunnen zijn. kostprijs: - € 500
    :thinking:
Kan een besparing zijn, kan u meer kosten... Zal allemaal afhangen van hoe je hem gebruikt en hoe je je routines aanpast. Als je er gewoon restjes indumpt (wat meestal dus geen volledige porties zijn), zullen die mogelijks blijven zitten.
Maar de aanpassing moet daarom geen inboeting op levenskwaliteit zijn, mogelijks het omgekeerde zelf.
Als je bijvoorbeeld bepaalde bereidingen maakt als bepaalde ingrediënten in promo staan. Ik heb vorige week nog 12 porties spaghettisaus in de diepvries gestoken toen het gehakt in promo stond. Zijn geen grote besparingen (die was iets van een €5) en ook geen die je dagelijks doet (ik kom een paar maand toe met 12 porties :P ). Maar alle kleintjes kunnen een verschil maken.

Maar om op voorhand uit te rekenen of het een besparing is, is moeilijk. Hangt af van gebruik (zie hierboven) maar ook verbruik, en dat hangt dan weer af van hoe vol hij zit, hoe vaak hij open en dicht gaat, ...
Gemiddelde zal rond de 200kWh/jaar zitten. Je gaat dan echt wel je best moeten doen om dat eruit te halen met promo's en bulkaankopen vrees ik aan de huidige elektriciteitsprijzen (zal rond de €175/jaar zitten denk ik aan hedendaagse prijzen).

Je doet alsof een regenput installatie rocket science is. Je kunt waarschijnlijk veel geld verbrodden aan dommigheden die niet nodig zijn.

5k put 750

De "automatische drukregeling". Dat is gewoon een pompke van 250 euro (DAB hydrofoorpompje) en gaat forever mee (vorig huis 7y zonder defecten, huidig huis 5y zonder defecten). Put leeg, pompje valt uit. Put vol, pompje gaat opnieuw. Als het naar de kloten is, gewoon op het restart knopje duwen.

Aanzuigdarm in de put, uitgang in je wateraansluiting. Easy peasy. Filter op je darm, 50 euro. Vlotter en darm 100 euro of zo.

De leidingen omleiden. Ale, ik ben nu geen knutselaar, maar dat is allemaal niet zo moeilijk als ik dat zelf kan. Je put heeft toch een overloop naar de riool nodig, kans is groot dat je put daar in de buurt van een bestaande leiding ligt. Als je het in je voortuin steekt is het letterlijk gewoon een buis van 10 euro vervangen door kortere buis, put, kortere buis 2. Als je nieuwbouw doet is het evenveel werk als geen put hebben.

Het moeilijkste is, zeker als je een bestaande situatie wil aanpassen, de aanvoer in 2 krijgen. Een stuk pidpa, een stuk regenwater. Maar ook dat is kwestie van de juiste buis te vinden in de kelder en daar je pomp aan te sluiten en wat te herorganiseren. Plastieken buizen kosten niks.

In de kelder hangen er hier zelfs 2 setjen buizen parallel zodat we veel aansluitpunten kunnen switchen naar pidpa als de put (bijna) leeg is. Dubbel kraantje met terugslagklep. Put leeg, wc leiding 2 kraantjes op en wc zitten op pidpa, maar de buitenkranen blijven afgesloten... kost? Paar 10tallen euros.

Hier zitten er niks filters aan de uitgang op. Dus 0 kost. Ja, soms is er wat groen in de wc, no biggie.

Keuring 100 euro.

Pidpa 4 euro per m3. 8l per wc bezoek. 2 volwassenen en 2 kinderen. 5 werkdagen. Op werkdag 3 bezoekjes per dag per persoon. Weekend 6? 5 x 4 x 3 x 8 + 2 x 4 x 6 x 8 = 900l/w. 52 weken per jaar, 46m3 wc water. Kleine 200 euro per jaar. Op 10y terugverdiend met wc alleen. Sproei nog je tuin beetje, was je auto, spuit je terras paar keer af. Op 6-7-8y terugverdiend.

We capteren hier jaarlijks >100.000l (dit jaar niet :fingerguns: ) en de putten worden optimaal gebruikt (veel water voor de (moes)tuin, kinderbedjes, serre, allerlei aanplantingen, etc Bijna geen verlies. De putten zijn al terugverdiend.
vertrekken vanuit het meest optimale scenario qua kost en 8 liter per wc bezoek... Watergroep gaat uit van 17 liter per persoon per dag. Dus al een halvering van wat je zegt.

En dan de kosten:
- uitgraven voor een paar honderd euro? Zou willen zeggen dat iemand daar met materiaal max een tweetal uur mee bezig zal zijn. Reken maar op een stuk meer. Bij ons zouden ze er zelfs niet aan beginnen voor minder dan 2000 euro als ze er een vaste prijs op zouden moeten plakken
- niet iedereen heeft een voortuin.
- niet iedereen heeft een kelder
-niet iedereen zijn buizen lopen door de tuin, bij velen is dat gewoon onder het huis. Vloer herstellen kost 'net' iets meer.

Laatst bewerkt:
Kan een besparing zijn, kan u meer kosten... Zal allemaal afhangen van hoe je hem gebruikt en hoe je je routines aanpast. Als je er gewoon restjes indumpt (wat meestal dus geen volledige porties zijn), zullen die mogelijks blijven zitten.
Maar de aanpassing moet daarom geen inboeting op levenskwaliteit zijn, mogelijks het omgekeerde zelf.
Als je bijvoorbeeld bepaalde bereidingen maakt als bepaalde ingrediënten in promo staan. Ik heb vorige week nog 12 porties spaghettisaus in de diepvries gestoken toen het gehakt in promo stond. Zijn geen grote besparingen (die was iets van een €5) en ook geen die je dagelijks doet (ik kom een paar maand toe met 12 porties :p ). Maar alle kleintjes kunnen een verschil maken.

Maar om op voorhand uit te rekenen of het een besparing is, is moeilijk. Hangt af van gebruik (zie hierboven) maar ook verbruik, en dat hangt dan weer af van hoe vol hij zit, hoe vaak hij open en dicht gaat, ...
Gemiddelde zal rond de 200kWh/jaar zitten. Je gaat dan echt wel je best moeten doen om dat eruit te halen met promo's en bulkaankopen vrees ik aan de huidige elektriciteitsprijzen (zal rond de €175/jaar zitten denk ik aan hedendaagse prijzen).
Een diepvries is volgens mij vooral een manier om je levenskwaliteit omhoog te duwen.
Wij maken van bepaalde gerechten steeds drie- of vierdubbele porties. Bolognaise-saus en Chili con carne, om maar een voorbeeld te geven. Die kan je dan gebruiken op een drukke dag in de week.

Zie het als een besparing..
Ik doe s'morgens wat ik al jaren doe
Ik neem graag een dubbele tas koffie (senseo) en leg er een extra-strong pad in

Ik denk dat ik het al eerder had gepost: koop buiten het seizoen je spullen.

Daarnet tientallen brooddozen en fruitdoosjes gezien in de Colruyt afgeprijsd van 1 euro tot 5 euro. Ik heb dus alvast mijn voorraad weer aangevuld.

Ik denk dat ik het al eerder had gepost: koop buiten het seizoen je spullen.

Daarnet tientallen brooddozen en fruitdoosjes gezien in de Colruyt afgeprijsd van 1 euro tot 5 euro. Ik heb dus alvast mijn voorraad weer aangevuld.

Hoeveel brooddozen heeft een mens nodig?
Ik heb 2 brooddozen van 0,5 euro elk uit den action en ik doe daar ondertussen al bijna 10 jaar mee. Een 2de is handig voor als ik eens eentje vergeet in de frigo op't werk. Maar eigenlijk zou 1 zelfs voldoende zijn.

Hoeveel brooddozen heeft een mens nodig?
Ik heb 2 brooddozen van 0,5 euro elk uit den action en ik doe daar ondertussen al bijna 10 jaar mee. Een 2de is handig voor als ik eens eentje vergeet in de frigo op't werk. Maar eigenlijk zou 1 zelfs voldoende zijn.
Jij hebt geen kleine kinderen die ermee gooien, op hun boekentas gaan staan, ze verliezen,... 😭
Ik doe ook al 15j met mijn Tupperware brooddoos van 20 euro.

Ik blijf erbij. 3000 pampers aan minder dan 10 cent per stuk. Jij moet er misschien voor googlen om te weten hoeveel pampers kosten, ik moet gewoon mijn kruidvat bestellingen optellen...

Reken je arm met mini Packs van pampers van 10 euro voor 20 pampers, be my guest.

Je hebt een 10k liter put voor iets over de 1000 euro. 5k liter 750.

Een 5k liter put met installatie voor 2000 euro, als je wat zelf kunt doen kun je 10k voor die prijs hebben. We hebben er hier 2 van 10k, verbonden met hevel (2 emmers en een darm, 50 euro), voor <3000 euro.

5k put 750

Keuring 100 euro.

De keuring zal 2 x €100 zijn want eerste keer zal de installatie afgekeurd worden want er mag geen enkele mogelijk verbinding zijn tussen stadswater en regenwater.
Al jouw andere prijzen zijn ook veel te optimistisch. Sanitair installatie materiaal kost veel geld, voor paar tientallen euros heb je niks.

Een diepvries is volgens mij vooral een manier om je levenskwaliteit omhoog te duwen.
Wij maken van bepaalde gerechten steeds drie- of vierdubbele porties. Bolognaise-saus en Chili con carne, om maar een voorbeeld te geven. Die kan je dan gebruiken op een drukke dag in de week.
Zeker, voor sommige mensen (inclusief ik ;) ). Maar voor iemand die het niet gewoon is van een diepvries te hebben (zoals KoC) of die niet graag/veel kookt zal het mogelijks geen besparing zijn en ook geen verbetering qua levenskwaliteit.

Bij deze enkele diepvries-tips (sommige zijn voordehand liggend, andere minder):
  1. Zorg dat je diepvries zo vol mogelijk is, vul hem desnoods met flessen water. De logica is simpel: hoe leger de diepvries, hoe meer lucht die gekoeld moet worden. Lucht die kan/gaat ontsnappen wanneer je de diepvries opendoet en (deels) vervangen wordt door warme lucht die ook weer gekoeld zal moeten worden om je diepvries op temp te krijgen.
  2. Ontdooi je diepvries zeker jaarlijks, ijs op de wanden zorgt voor een hoger verbruik.
  3. Koop groenten uit de diepvries. Ze zijn meestal goedkoper, bevatten meer voedingsstoffen (want ze zijn snel na het oogsten ingevroren) en zijn in veel gevallen makkelijker te doseren. Neem bijvoorbeeld bloemkool, ingevroren in roosjes vs een volledige bloemkool, iets wat voor veel mensen direct teveel is. Ik heb vlug eens op collectandgo gekeken: verse bloemkool (gemiddeld iets onder de kilogram incl loof) €1.79, biobloemkool €7.48/kg, roosjes uit de diepvries: €1.11/kg. En dit is tijdens het bloemkoolseizoen.
  4. Idem voor bepaald fruit, maar dit is voornamelijk handig voor smoothies/milkshakes dus niet voor iedereen van toepassing ;)
  5. Zorg dat je veel dezelfde/soortgelijke diepvriespotjes hebt, liefst vierkante of rechthoekige. Op deze manier ga je het minste plaats verliezen (en dus ook weer lucht moeten koelen).
  6. Vries in per 1-persoonsportie, ongeacht hoeveel personen er in je huishouden zijn. Je kan altijd 2 of 3 porties uithalen maar 1 in 2 splitsen is moeilijker ^^ Als je bv rauw gehakt invriest om later in bereidingen te doen: rol het eerst in balletjes, dan kan je makkelijk het aantal balletjes die je nodig hebt ontdooien.

Iemand tips voor goede slimme stopcontacten? IK zou eens tijdelijk zo een toestel willen steken tussen al onze grote verbruikers zoals, Frigo. diepvries, etc. Eens benieuwd als die stilaan aan vervanging to zijn door groot verbruik, want heb er geen idee van.

Laatst bewerkt:
Zeker, voor sommige mensen (inclusief ik ;) ). Maar voor iemand die het niet gewoon is van een diepvries te hebben (zoals KoC) of die niet graag/veel kookt zal het mogelijks geen besparing zijn en ook geen verbetering qua levenskwaliteit.

Kleine toevoeging: ik kook wél graag hoor. Maar ik kook gewoon 1 à 2 dagelijks vers, en houd restjes voor de dag erop. Of probeer win-win te koken: vandaag balletjes in tomatensaus, morgen spaghetti bolognese, maar maak de saus vandaag al in dezelfde ketel waarin ik de tomatensaus voor de balletjes in maakte.

Op dat vlak was ik eigenlijk aan het denken over een tegenhanger van deze thread te maken, maar ik had schrik om de spot te drijven met @Mulan, maar soms zijn er ook zéér kleine dingen die weinig geld kosten, die géén besparing zijn maar uw levenskwaliteit wel vergroten. Een slimme thermostaat of diepvries zijn natuurlijk niet 'goedkoop' meer te noemen, maar soms heb je van die kleine handigheidjes waarvan je denkt: waarom heb ik daar niet aan gedacht...

Iemand tips voor goede slimme stopcontacten? IK zou eens tijdelijk zo een toestel willeb steken tussen al onze grote verbruikers zoals, Frigo. diepvries, etc. Eens benieuwd als die stilaan aan vervanging to zijn door groot verbruik, want heb er geen idee van.
Wat wil je doen? Stroomverbruik meten of effectief kunnen aan/uit zetten?

Als je gewoon wilt meten: 1 stroommeter kopen, paar dagen per apparaat, gemiddelde berekenen en van apparaat wisselen. Maakt dan niet echt uit dewelke je koopt.

Gaat natuurlijk wel een moeilijke oefening zijn dan, want je weet niet exact hoeveel de nieuwe verbruiken. Meestal worden wel gemiddelden gepubliceerd, maar er zijn zoveel variabelen... Dan kan je beter gemiddelde van huidig toestel vergelijken met nieuw.
En dan gokken hoeveel jaar het huidige toestel nog zou meegaan en dit mee in de jaarlijke stroomberekening zetten. En dan gokken hoe de prijs van elektriciteit gaat evolueren... Want als die ooit terug naar het oude niveau gaat, is je huidige berekening waardeloos en ga je er mogelijks niet aan besparen als je het berekent over de levensduur.

Terug
Bovenaan