besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Op dat vlak was ik eigenlijk aan het denken over een tegenhanger van deze thread te maken, maar ik had schrik om de spot te drijven met @Mulan, maar soms zijn er ook zéér kleine dingen die weinig geld kosten, die géén besparing zijn maar uw levenskwaliteit wel vergroten. Een slimme thermostaat of diepvries zijn natuurlijk niet 'goedkoop' meer te noemen, maar soms heb je van die kleine handigheidjes waarvan je denkt: waarom heb ik daar niet aan gedacht...
Winst is winst, leef u uit! 😁

Neenee, ik snap wat je bedoelt. Mijn zus zweert bvb bij haar maaltijdboxen. Die zijn vanuit financieel standpunt een complete verspilling, maar zij vindt het een ultiem gemak dat ze hierdoor maar 1x per maand naar de supermarkt moet gaan en slechts 1x per week moet denken: "wat gaan we eten?" Dus zij neemt die 100% vanuit de visie dat het haar comfort drastisch zou verlagen moest ze die schrappen.

Klein beetje off -topic maar ben ik de enige die zich "stoort" aan zaken die je gratis krijgt - regelmatig krijg je dus spulletjes die ik dan uitdeel of gewoon in de kast staan plaats in te nemen - een aantal voorbeelden van zaken die zich opstapelen:

- brooddozen
- koeltassen
- isolerende bekers
- plastic bekertjes
- drinkfles

Ik raak die dingen nu wel snel kwijt in de vriendenkring of één of ander tombola, ik vind dat niet echt een zinvol initiatief - ik denk dan ook dat tal van die zaken effectief gewoon plaats staan in te nemen. Als maatschappij gezien zou dat een besparing opleveren en een rem op overconsumptie zetten.

Een diepvries is volgens mij vooral een manier om je levenskwaliteit omhoog te duwen.
Wij maken van bepaalde gerechten steeds drie- of vierdubbele porties. Bolognaise-saus en Chili con carne, om maar een voorbeeld te geven. Die kan je dan gebruiken op een drukke dag in de week.
Uiteraard gebruikt dat ding ook stroom en ik zou het eens moeten uitrekenen.
Maar wij kopen soms vlees in bulk/promo en vriezen dat in. Zo is bij de lokale slager op dinsdag worst dag: 3+1 gratis. We eten er maar drie, dus ééntje de vriezer in. Na een paar keer hebt ge een maaltijd aan gratis worst. Zelfde met andere dingen zoals gehakt.
Of diepvriesgroenten waarvan sommige toch goedkoper zijn als de verse tegenhanger.

Wat wil je doen? Stroomverbruik meten of effectief kunnen aan/uit zetten?

Als je gewoon wilt meten: 1 stroommeter kopen, paar dagen per apparaat, gemiddelde berekenen en van apparaat wisselen. Maakt dan niet echt uit dewelke je koopt.

Gaat natuurlijk wel een moeilijke oefening zijn dan, want je weet niet exact hoeveel de nieuwe verbruiken. Meestal worden wel gemiddelden gepubliceerd, maar er zijn zoveel variabelen... Dan kan je beter gemiddelde van huidig toestel vergelijken met nieuw.
En dan gokken hoeveel jaar het huidige toestel nog zou meegaan en dit mee in de jaarlijke stroomberekening zetten. En dan gokken hoe de prijs van elektriciteit gaat evolueren... Want als die ooit terug naar het oude niveau gaat, is je huidige berekening waardeloos en ga je er mogelijks niet aan besparen als je het berekent over de levensduur.
Ik wil idd meten wat ze verbruiken.

Zowat alle toestel zijn hier even oud als het huis, 12 jaar. Dus kan me zo voorstellen dat sommige ondertussen wel eens belachelijk veel zouden verbruiken. Als dat niet het geval is des te beter natuurlijk.

Maar ik wil ook wel eens weten wat bijvoorbeeld die lampjes van de kinderen verbruiken. Die steken 24x7 in en staan altijd aan eigenlijk. Alsook wat onze thuiswerkplek ons kost. zowel mijn vrouw als ik werken de meerderheid van de tijd thuis. Daar heb ik nu 2 verlengstekkers voor gekocht met aan/uit knop. Gedaan met werken, knop uit ipv alles gewwon laten staan. Eens benieuwd wat dat verschil is.

Uiteraard gebruikt dat ding ook stroom en ik zou het eens moeten uitrekenen.
Maar wij kopen soms vlees in bulk/promo en vriezen dat in. Zo is bij de lokale slager op dinsdag worst dag: 3+1 gratis. We eten er maar drie, dus ééntje de vriezer in. Na een paar keer hebt ge een maaltijd aan gratis worst. Zelfde met andere dingen zoals gehakt.
Of diepvriesgroenten waarvan sommige toch goedkoper zijn als de verse tegenhanger.
Wij snijden ook bvb chilipepers in kleine stukjes => altijd beschikbaar.

Neenee, ik snap wat je bedoelt. Mijn zus zweert bvb bij haar maaltijdboxen. Die zijn vanuit financieel standpunt een complete verspilling, maar zij vindt het een ultiem gemak dat ze hierdoor maar 1x per maand naar de supermarkt moet gaan en slechts 1x per week moet denken: "wat gaan we eten?" Dus zij neemt die 100% vanuit de visie dat het haar comfort drastisch zou verlagen moest ze die schrappen.

Maaltijdboxen zorgen wel voor minder verspilling. In die zin kan je zeggen dat het besparend is.
Wanneer wij die nemen betalen we voor 2 personen voor 5 maaltijden ongeveer 35€-45€ (meestal een promo) dus op zich is dat niet veel geld.

Oh, maar dat is niet waar ik aan dacht, zo'n maaltijdboxen vind ik zelf ook maar verspilling ten opzichte van zelf de ingrediënten kopen en koken via andere recepten. Maar dat is vanuit het standpunt van iemand die tegenwoordig terug kookt voor 1, vroeger max. 2. Ik kan me inbeelden dat die zaken anders schalen als je steeds voor meerdere personen kookt.

Ik dacht eerder aan kleine zaken, waar je zelf soms niet opkomt, tot je ze bij anderen ziet.

@contextbinder
Waar krijg je zulke zaken gratis dan?
Wij kopen geregeld zulke zaken omdat we er te weinig van hebben...

De laatste koeltas van deftige grootte die we gratis kregen komt van O'Cool en die is nu compleet versleten.
De keten is ook al van 2013 failliet. :laugh:

@Guazala
Enkel voor de 2 kinderen hier geeft dat 2 koekjesdozen, 2 brooddozen, 2 appeldoosjes en 2 bananendoosjes.
Dit x2 omdat we liever niet elke avond staan af te wassen. :tongue:

Oh, maar dat is niet waar ik aan dacht, zo'n maaltijdboxen vind ik zelf ook maar verspilling ten opzichte van zelf de ingrediënten kopen en koken via andere recepten. Maar dat is vanuit het standpunt van iemand die tegenwoordig terug kookt voor 1, vroeger max. 2. Ik kan me inbeelden dat die zaken anders schalen als je steeds voor meerdere personen kookt.

Ik dacht eerder aan kleine zaken, waar je zelf soms niet opkomt, tot je ze bij anderen ziet.
Ik ben benieuwd naar wat je precies bedoelt! 😇

Jij hebt geen kleine kinderen die ermee gooien, op hun boekentas gaan staan, ze verliezen,... 😭
Ik doe ook al 15j met mijn Tupperware brooddoos van 20 euro.

Ik heb mijn ganse kleuterschool, lagere school en middelbaar met dezelfde boterhamdoos gedaan, net als mijn broer. Misschien iets nieuws in de huidigen generatie kinderen dat je die dingen als kind mag stuk maken.

Je bekijkt momenteel een powerline die niet geschikt is voor Nederland. Deze penaarde powerline is alleen geschikt voor gebruik in België.
Ik zie hier het omgekeerde 😂

"Je bekijkt momenteel een powerline die niet geschikt is voor Belgie. Deze randaarde powerline is alleen geschikt voor gebruik in Nederland."

Ik heb mijn ganse kleuterschool, lagere school en middelbaar met dezelfde boterhamdoos gedaan, net als mijn broer. Misschien iets nieuws in de huidigen generatie kinderen dat je die dingen als kind mag stuk maken.
Veel van die zaken zijn nu ook niet meer gemaakt om lang mee te gaan...
Opzettelijk iets laten kapot maken is wel iets anders idd.

Al de vershoud-/boterhamdozen die onze kinderen gebruiken gaan, schat ik, gemiddeld een 300tal keer mee. Daarna breken de lipjes aan de zijkant gewoon af.
Heb zelf al zeker 4 doosjes kapot gemaakt bij het afdrogen. En ik doe dat dan nog zo voorzichtig mogelijk omdat ik weet dat ze makkelijk afbreken. :tongue:

Als je wil besparen laat je kinderen warm eten op school.
Voor die prijs/dag kan je zelf geen eten voorzien. Dan moet je ook geen energie verbruiken om eten klaar te maken.
En je bespaart blijkbaar ook op lunchdozen :D

Als je wil besparen laat je kinderen warm eten op school.
Voor die prijs/dag kan je zelf geen eten voorzien. Dan moet je ook geen energie verbruiken om eten klaar te maken.
En je bespaart blijkbaar ook op lunchdozen :D
Hangt er van af, ik betaal 2.8 euro per maaltijd + "toezicht" (dat toezicht loopt op sommige scholen ook al aardig op!) Inbegrepen.
Mijn zus betaalt 4.5 euro per kind. Sorry, maar aan 9 euro per dag voor 2 personen, kook ik goedkoper én krijgen ze elke dag steak of zalm. :unsure:

Veel van die zaken zijn nu ook niet meer gemaakt om lang mee te gaan...
Opzettelijk iets laten kapot maken is wel iets anders idd.

Al de vershoud-/boterhamdozen die onze kinderen gebruiken gaan, schat ik, gemiddeld een 300tal keer mee. Daarna breken de lipjes aan de zijkant gewoon af.
Heb zelf al zeker 4 doosjes kapot gemaakt bij het afdrogen. En ik doe dat dan nog zo voorzichtig mogelijk omdat ik weet dat ze makkelijk afbreken. :tongue:
Hangt toch vooral van het model af. Als het boterhamdozen met zo'n "slotje" zijn of vershouddozen, dan hebben die wat ze noemen een "levend scharnier". Dat is gewoon een stukje plastiek dat meeplooit en uiteindelijk scheurt/breekt. Is een goedkope productiemethode en redelijk duurzaam maar niet eeuwig.

Je gaat echter moeite moeten doen om dit type boterhamdoos dat gewoon in elkaar schuift kapot te krijgen :P
nfs40LH.png

Misschien na verloop van tijd de rekker eens vervangen ;)

Terug
Bovenaan