Ik blijf erbij. 3000 pampers aan minder dan 10 cent per stuk. Jij moet er misschien voor googlen om te weten hoeveel pampers kosten, ik moet gewoon mijn kruidvat bestellingen optellen...
Reken je arm met mini Packs van pampers van 10 euro voor 20 pampers, be my guest.
Je hebt een 10k liter put voor iets over de 1000 euro. 5k liter 750.
Een 5k liter put met installatie voor 2000 euro, als je wat zelf kunt doen kun je 10k voor die prijs hebben. We hebben er hier 2 van 10k, verbonden met hevel (2 emmers en een darm, 50 euro), voor <3000 euro.
Je doet alsof een regenput installatie rocket science is. Je kunt waarschijnlijk veel geld verbrodden aan dommigheden die niet nodig zijn.
5k put 750
Put graven is paar 100 euro.
De "automatische drukregeling". Dat is gewoon een pompke van 250 euro (DAB hydrofoorpompje) en gaat forever mee (vorig huis 7y zonder defecten, huidig huis 5y zonder defecten). Put leeg, pompje valt uit. Put vol, pompje gaat opnieuw. Als het naar de kloten is, gewoon op het restart knopje duwen.
Aanzuigdarm in de put, uitgang in je wateraansluiting. Easy peasy. Filter op je darm, 50 euro. Vlotter en darm 100 euro of zo.
De leidingen omleiden. Ale, ik ben nu geen knutselaar, maar dat is allemaal niet zo moeilijk als ik dat zelf kan. Je put heeft toch een overloop naar de riool nodig, kans is groot dat je put daar in de buurt van een bestaande leiding ligt. Als je het in je voortuin steekt is het letterlijk gewoon een buis van 10 euro vervangen door kortere buis, put, kortere buis 2. Als je nieuwbouw doet is het evenveel werk als geen put hebben.
Het moeilijkste is, zeker als je een bestaande situatie wil aanpassen, de aanvoer in 2 krijgen. Een stuk pidpa, een stuk regenwater. Maar ook dat is kwestie van de juiste buis te vinden in de kelder en daar je pomp aan te sluiten en wat te herorganiseren. Plastieken buizen kosten niks.
In de kelder hangen er hier zelfs 2 setjen buizen parallel zodat we veel aansluitpunten kunnen switchen naar pidpa als de put (bijna) leeg is. Dubbel kraantje met terugslagklep. Put leeg, wc leiding 2 kraantjes op en wc zitten op pidpa, maar de buitenkranen blijven afgesloten... kost? Paar 10tallen euros.
Hier zitten er niks filters aan de uitgang op. Dus 0 kost. Ja, soms is er wat groen in de wc, no biggie.
Keuring 100 euro.
Waarschijnlijk nog kleine kosten vergeten. Maar 2000 is realistisch.
Pidpa 4 euro per m3. 8l per wc bezoek. 2 volwassenen en 2 kinderen. 5 werkdagen. Op werkdag 3 bezoekjes per dag per persoon. Weekend 6? 5 x 4 x 3 x 8 + 2 x 4 x 6 x 8 = 900l/w. 52 weken per jaar, 46m3 wc water. Kleine 200 euro per jaar. Op 10y terugverdiend met wc alleen. Sproei nog je tuin beetje, was je auto, spuit je terras paar keer af. Op 6-7-8y terugverdiend.
We capteren hier jaarlijks >100.000l (dit jaar niet

) en de putten worden optimaal gebruikt (veel water voor de (moes)tuin, kinderbedjes, serre, allerlei aanplantingen, etc Bijna geen verlies. De putten zijn al terugverdiend.