besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Binnenkort misschien dan uitstel van de hypotheek want energiecrisis
Zij een aanvulling op haar werkloosheidsuitkering want ocharme toch

Jammer maar helaas, maar zo'n mensen zou ge geen platform mogen geven om te klagen/zagen
Hoe komen ze eigenlijk bij die mensen. Stellen die hun zelf kandidaat om in de gazet te staan met hun financiën?

Hoe komen ze eigenlijk bij die mensen. Stellen die hun zelf kandidaat om in de gazet te staan met hun financiën?
Ik zou begot niet weten waarom dat ik effe voor Jan en Alleman mijn financiën uit de doeken zou doen. Ofwel kom je over als een armoeizaaier (meh dan zou ik het nog doen) ofwel roept het jaloezie op (laat maar...).

Op een forum waar je iets anoniemer bent, tot daaraan toe. In een krant waar je met naam, toenaam en foto open en bloot tentoongesteld wordt. laat maar... ook al staat er een bepaald bedrag tegenover...

Ik zou begot niet weten waarom dat ik effe voor Jan en Alleman mijn financiën uit de doeken zou doen. Ofwel kom je over als een armoeizaaier (meh dan zou ik het nog doen) ofwel roept het jaloezie op (laat maar...).

Op een forum waar je iets anoniemer bent, tot daaraan toe. In een krant waar je met naam, toenaam en foto open en bloot tentoongesteld wordt. laat maar... ook al staat er een bepaald bedrag tegenover...
Vind dat ook raar. Vraag me ook af hoe graag hun werkgever dat zal hebben.

Vind dat ook raar. Vraag me ook af hoe graag hun werkgever dat zal hebben.
Vlaamse overheid en RVA. Zal wel meevallen.
Verder eens, zou het nooit doen. Ik zie wel regelmatig bij hln en andere kranten oproepen om ervaringen te delen en de vraag of het gepubliceerd mag worden. Ook soms in grote fb-groepen een journalist die voor een bepaald thema ervaringen zoekt.

Er wordt toch veel gezeverd hier ze

300 euro kostprijs aan wegwerppampers in totaal op 2-3 jaar. Dat zal dan in de tijd geweest zijn voor google bestond.
Heb je zelf kinderen? Een luier kost echt geen 25 cent zoals ze bereken. In de colruyt staan ze momenteel aan 10 cent voor een luier van pamper. Vorige week in kruidvat 4 cent voor 1. Ja, je moet er 200 in een keer kopen, maar ooit zijn die op.

De cijfers die erin staan zijn voor de rest wel accuraat. 7/d 1e jaar 4/d 2e y en tussen 24 en 36 zindelijk.

Elke dag een wasmachine opzetten om 6 luiers te wassen en zo uw energetisch gelijk berekenen aan de woekerprijzen.
Ja, tuurlijk man. Waarom geen 6 wasmachines per dag?

Ga je herbruikbare luiers laten opstapelen? Een machine van 20 na 3 dagen? Lekker.

Of gewoon meewassen met de rest? Veel kookwassen zijn er niet lijkt me.
Een wasmachine van 600 euro die gemiddeld 2500 wasbeurten aankan "kapotwassen" aan luiers... Alright then.

Heb je al eens een luier inhoud bekeken? Die plakkak, dat kan toch niet goed zijn voor een wasmachine ? Of ga je dat eerst er uit peuteren voor je het in een wasmachine steekt?

Het verbaast me eigenlijk dat nog niemand hier gezegd heeft van gewoon de vaatwasser buiten te gooien en alles te drinken uit plastieke bekertjes en eten met plastieke borden en bestek. Dat bespaar ook heel veel tijd, energie, glas en borden dat toch wel eens kapot gaan, dure afwastabletten, en bespaart u een vaatwasser die je "kapotwast"!

Je kunt er mee lachen, maar waarom gebruikt bijna niemand herbruikbare luiers? En zeker niet als er meerdere kinder zijn? Een besparing die zo groot is dat hij niet meer gedaan wordt als je hem kunt xw of x3 doen...

Hier laten we de keukenkraan soms iets te lang lopen om warm water te krijgen. Verspilling van water & energie. Ben nog aan het kijken wat het beste zou zijn, een klein boilerke plaatsen onder het kookeiland, of een Quooker (oid) te installeren en dan ook bv te gebruiken voor kokend water en minder op inductie te moeten opwarmen (voor pasta of zo)
Wij hebben een gieterke op het aanrecht staan en het water dat wegloopt voor het de juiste temperatuur heeft, vangen we op om de planten water te geven.

Ga je herbruikbare luiers laten opstapelen? Een machine van 20 na 3 dagen? Lekker.
Is geen enkel probleem, al zette ik in de zomer wel de luiermand buiten omwille van de amoniakgeur.
Heb je al eens een luier inhoud bekeken? Die plakkak, dat kan toch niet goed zijn voor een wasmachine ? Of ga je dat eerst er uit peuteren voor je het in een wasmachine steekt?
Nee, daar leg je een inlegvel in.
Pak je wegwerp? Dan schud je de luier boven het toilet uit en spoelt vel+kak weg.
Ga je voor fleece? Uitschudden, sommige installeren zo een toiletsproeierke en spoelen nog eens na en klaar.

Wat "kak in de machine betreft": dat is net hetzelfde als de body's die vuil waren etc: dat wast er gewoon uit.
Je moet wel een goede wasroutine hebben: eerst een voorwas op koude temperaturen die hoog zwiert èn alle water wegpompt om daarna uw diepreinigende was op 60 graden te doen.
Je kunt er mee lachen, maar waarom gebruikt bijna niemand herbruikbare luiers? En zeker niet als er meerdere kinder zijn? Een besparing die zo groot is dat hij niet meer gedaan wordt als je hem kunt xw of x3 doen...
1. Omdat er heel wat vooroordelen over zijn en het vrijwel onbekend is.
2. Omdat het vaak zoeken is in het begin eer je een goeie routine hebt. Wegwerp lijkt zeker in het begin makkelijker.
3. Omdat je eerst een vrij grote financiële investering moet doen.

Wij hebben een gieterke op het aanrecht staan en het water dat wegloopt voor het de juiste temperatuur heeft, vangen we op om de planten water te geven.
Proficiat, dat bespaart u zeker 2 euro per jaar, min de aankoop van het gieterke hebt ge dat terugverdient op 5j.

Is geen enkel probleem, al zette ik in de zomer wel de luiermand buiten omwille van de amoniakgeur.
Not my definitie van "Geen confortverlies".

Nee, daar leg je een inlegvel in.
Wat kost dat? 5 cent per stuk? Bijna de prijs van een luier ?

Pak je wegwerp? Dan schud je de luier boven het toilet uit en spoelt vel+kak weg.

Not my definition van "Geen confortverlies"

Ga je voor fleece? Uitschudden, sommige installeren zo een toiletsproeierke en spoelen nog eens na en klaar.
Klinkt allemaal toch veel werk.

Wat "kak in de machine betreft": dat is net hetzelfde als de body's die vuil waren etc: dat wast er gewoon uit.
Je moet wel een goede wasroutine hebben: eerst een voorwas op koude temperaturen die hoog zwiert èn alle water wegpompt om daarna uw diepreinigende was op 60 graden te doen.
Klinkt allemaal veel werk

1. Omdat er heel wat vooroordelen over zijn en het vrijwel onbekend is.
Ik denk vooral omdat het veel werk is. Geloof me, moest er iets zijn dat tijdswinst oplevert of gemak en goedkoper ivm kinderen, ze stonden in een rij aan te schuiven.

2. Omdat het vaak zoeken is in het begin eer je een goeie routine hebt. Wegwerp lijkt zeker in het begin makkelijker.
In het begin, midden en einde.

3. Omdat je eerst een vrij grote financiële investering moet doen.
Hoeveel kost zo'n herbruikbare eigenlijk als je dat van een cheapass merk koopt? En hoeveel heb je er nodig in een workable routine?

(stond in verkeerde topic)

Voor mensen dicht bij Zaventem of Charleroi: neem een American express platinum promo voor de helft van de prijs in het eerste jaar (30 euro per maand).
Dat geeft je unlimited lounge toegang, mét gratis gast.
Wacht dan op willekeurig Ryanair 4,99 ticket (dat je koopt, maar enkel gebruikt voor toegang tot de lounge).

En bam, ongelimiteerd aantal buffetten met sterke dranken inbegrepen voor 2 personen, voor 4,99 per persoon :biglaugh:

Not my definitie van "Geen confortverlies".
Wat kost dat? 5 cent per stuk? Bijna de prijs van een luier ?

Not my definition van "Geen confortverlies"

Klinkt allemaal toch veel werk.

Klinkt allemaal veel werk

Ik denk vooral omdat het veel werk is. Geloof me, moest er iets zijn dat tijdswinst oplevert of gemak en goedkoper ivm kinderen, ze stonden in een rij aan te schuiven.

In het begin, midden en einde.

Hoeveel kost zo'n herbruikbare eigenlijk als je dat van een cheapass merk koopt? En hoeveel heb je er nodig in een workable routine?
Zoals ik eerder al zei: als je het ENKEL omwille van het financiële doet, zal je het idd te veel moeite vinden. 🤷🏼
En tijdsWINST levert het niet op, dat heb je hier niemand horen zeggen.
Tenzij je natuurlijk altijd uitlopende wegwerpluiers hebt (de overbroekjes met overal elastiek houden alles netjes binnenboord) of je kindje allergisch is aan luiers, dan levert het een aanzienlijke tijdswinst op.
Die wegwerpvellen, daar heb je variaties in. Er zijn er die gewoon stevige keukenrol gebruiken bvb. Ik kocht een rol met 100 stuks, als er enkel pipi in is, was je die gewoon mee. Wij zijn op 3 of 4 rollen gestrand tegen de zindelijkheid aan 5 euro per rol.

Dit is een vb van een redelijk merk van de makkelijkste methode vind ik. Er zijn 3 totaal verschillende systemen, deze geniet qua gebruiksgemak doorgaans de voorkeur (voorgevormde luier met overbroekjes) maar er zijn er evengoed die voor 8 euro per stuk 8 overbroekjes kopen en zelf luiers naaien met oude lakens etc. En er zijn er evengoed die bijna 30 euro betalen voor 1 luier.
Doorgaans wordt gezegd dat 20 luiers volstaan, zelf vond ik dat totaal niet in functie van droogtijd, of je zou idd elke dag 7 luiers apart moeten wassen. Ik vond 30 ideaal in normale omstandigheden.

Dat merk is wat te vergelijken met ne Renault, dit merk is dan weer ne degelijke Volvo en kost direct 200 euro meer voor hetzelfde basispakket.

Maar zo is het wel wat offtopic aan het gaan, verdere vragen horen waarschijnlijk eerder in het oudertopic terug waar we ook met meerdere wasbare luier-ouders zitten.

Laatst bewerkt:
Wat iedereen wel kan doen: de kraan dichtdraaien wanneer je het water niet actief gebruikt. Dit zowel tijdens het douchen als bijvoorbeeld ook tanden poetsen of in de keuken. Ik ken genoeg mensen die het water gewoon laten weglopen terwijl ze er niets mee doen...
Dit is iets wat ik echt niet snap dat mensen dat doen. Water laten doorlopen tijdens het tanden poetsen. Je ziet het letterlijk wegstromen zonder dat je er iets mee doet.
Hier laten we de keukenkraan soms iets te lang lopen om warm water te krijgen. Verspilling van water & energie. Ben nog aan het kijken wat het beste zou zijn, een klein boilerke plaatsen onder het kookeiland, of een Quooker (oid) te installeren en dan ook bv te gebruiken voor kokend water en minder op inductie te moeten opwarmen (voor pasta of zo)
Emmer of iets anders onder zetten om in ieder geval het water op te vangen.

Vanaf de leeftijd van +-5 maand zijn wij overgestapt naar herbruikbare luiers (toen het allemaal wat 'vaster' werd). Het grootste voordeel is dat ze makkelijk tot een jaar sneller zindelijk zijn. Dit is trouwens dé reden waarom kinderen tot een jaar later zindelijk zijn dan tov 30 jaar geleden. De huidige wegwerpluiers zijn te goed geworden waardoor ze niet meer beseffen dat ze plassen/nat worden.

Aanvankelijk lijkt het een grote investering, denk bij ons iets van een 300 euro. Waarvan Stad Gent er voor de helft in tussen gekomen.
Nadien hebben we die 2dehands verkocht (zo'n dingen verslijten niet met 1 kindje) voor 200 euro.

Geen afval, nooit geïrriteerde billetjes (dit komt grotendeels door het plastiek in de wegwerpluiers), en globaal gezien een pak water bespaard voor het milieu.

Het is ook niet meer zo'n klassieke doek zoals iedereen zich inbeeld, maar hippe broekjes met allerlei figuurtjes op. (Eerste beste foto op google)

wasbare-luiers-winkel-utrecht-watertoren.png

Dit is iets wat ik echt niet snap dat mensen dat doen. Water laten doorlopen tijdens het tanden poetsen. Je ziet het letterlijk wegstromen zonder dat je er iets mee doet.

Emmer of iets anders onder zetten om in ieder geval het water op te vangen.
Ik ben dat nu sinds kort eens aan het opvolgen in de douche. Zit echt snel aan een kwart tot een derde emmer vol per douchebeurt alvorens het water comfortabel warm is. Alternatief is comforttemperatuur aanzetten op de boiler, dan heb je direct warm water, maar dat verbruikt dan weer continu een beetje gas...

Voor mezelf eens de oefening gemaakt, waar ik in de toekomst het best "pijnloos" op zou kunnen besparen:
  • Christelijke Mutualiteit (CM) opzeggen en overstappen naar de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (HZIV):
    bespaart me € 100 (jaarlijks lidgeld) - € 40 (jaarlijkse brilpremie) - € 15 (sportpremie) = € 45 besparing per jaar
    zou alleen wel graag hebben dat ik mijn automatische betaling bij de huisarts

• ACV-lidmaatschap opzeggen: € 216 (jaarlijks lidgeld) - € 90 (jaarlijkse vakbondspremie) = € 126 besparing per jaar
    de vraag is of vakbondslidmaatschap toch niet 'iets' oplevert (goedkope rechtsbijstand als je het nodig hebt)

• Televisie-abonnement terugschroeven: Orange TV Lite i.p.v. Orange TV, want ik kijk toch nauwelijks televisie via de digicorder.
    12 * 8,50 = € 100 besparing per jaar

• Meer Colruyt/Aldi vs. Carrefour, terug beginnen met m'n maandelijkse supermarkt-trip naar Nederland, al heb ik compleet géén zicht op hoeveel ik hiermee zou kunnen besparen. Vanaf deze maand eens beginnen met duidelijker mijn supermarktbudget in kaart te brengen. Grootste zonde is dat ik toch wel op een week ongeveer 3 à 4 flessen frisdrank (bezoekers inbegrepen) drink, maar ik drink ook al veel (kraantjes)water en koffie, dus gewoon minder drinken eigenlijk zou al genoeg zijn...

• Hospitalisatieverzekering terugschroeven, kan € 132 per jaar opleveren als ik in de toekomst genoegen neem met een 2-persoonskamer in plaats van een 1-persoonskamer.

• Ik zou terug meer kunnen gaan werken op kantoor, heb eens een factuur pre-corona en een actuele factuur vergeleken, het elektriciteitsverbruik overdag ligt toch enkele 100'en kWh hoger. Maar eerlijk gezegd, het is me de trips naar Brussel niet waard.

• Ik zou van die zilverpapierfolie achter m'n radiatoren kunnen hangen... euhm, géén idee hoeveel dat zou besparen? Ik heb E-peil 60 ongeveer op 90 m² woonoppervlakte, dus denk niet dat daar veel winst te boeken valt.
Meeruitgaven die ik eigenlijk zou "moeten" doen die op termijn tot een besparing zouden kunnen leiden:
  • Ik heb raar maar waar, eigenlijk nog steeds geen diepvries. Vond dat niet noodzakelijk toen ik verhuisde en altijd op de lange baan geschoven omdat het enige dat ik me erin zou zien steken ijsjes zouden zijn. Maar voor het bewaren van overschotten tomatensaus, vlees in bulk in te kopen en dergelijke zou toch een diepvries kopen op lange termijn wél een besparing kunnen zijn. kostprijs: - € 500

• Ik zou graag een digitale (Google Nest) thermostaat aanschaffen kostprijs: - € 220

• Zou een nieuwe fiets willen kopen of op z'n minst m'n oude herstellen, die is tijdens m'n laatste fietstochtje in april stevig ten val gekomen:
    kostprijs: - € 200 (herstel oude fiets) tot - € ... (nieuwe fiets)

• Ben dit jaar (wegens relatiebreuk) niet écht op vakantie geweest, zou dat volgend jaar wél graag terug eens doen.
Conclusie: een uurtje mijn boekhouding plannen voor eind 2022 en 2023 (voor wat dat waard is) komt er vooral op neer dat ik niet ga besparen maar méér geld uitgeven, alle potentiële besparingen dekken de prijs van een kleine diepvries niet eens. Niet goed bezig... misschien zelf de rest van deze thread eens lezen. :thinking:

Terug
Bovenaan