besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Inderdaad amateur , uw kinderen verkopen of eens “uitlenen” brengt meer op . ;)

Ik geef ook een cursus maar die is wel 20% duurder maar van betere kwaliteit . ;)

En ik geef een cursus waarbij je zal leren of je de cursus van Monkytiger of Skoebiedoe moet kopen.
@Skoebiedoe @Monkytiger , kunnen jullie me eens een affiliatelink aanmaken? 10% commissie is voldoende.

Prijsstijgingen hangen idd héél sterk af van het type product. Daarnaast moet je ook in reële prijzen kijken:

1760074571134.png

Dit zijn de prijzen voor benzine en diesel. Je ziet dat de prijzen wel gestegen zijn, maar met de index meegerekend zijn die eigenlijk goedkoper geworden. Terwijl ik wss nog nooit een jaar geweten heb waar de mensen niet klagen dat de prijzen te hoog zijn. (bron: https://www.energiafed.be/nl/maximumprijzen/databank )

Dit zijn de prijzen voor benzine en diesel. Je ziet dat de prijzen wel gestegen zijn, maar met de index meegerekend zijn die eigenlijk goedkoper geworden. Terwijl ik wss nog nooit een jaar geweten heb waar de mensen niet klagen dat de prijzen te hoog zijn. (bron: https://www.energiafed.be/nl/maximumprijzen/databank )

Ik klaag al 20+ jaar nietmeer over benzineprijzen. Eigenlijk van het moment dat ik afstudeerde en een bedrijfswagen kreeg :P.

Benzine is vandaag de dag zo duur toch niet. Het is eigenlijk goedkoper dan electriciteit. Je moet eens proberen 10kWh elektriciteit binnen te hengelen aan 16c/kWh...

Ik klaag al 20+ jaar nietmeer over benzineprijzen. Eigenlijk van het moment dat ik afstudeerde en een bedrijfswagen kreeg :p.

Benzine is vandaag de dag zo duur toch niet. Het is eigenlijk goedkoper dan electriciteit. Je moet eens proberen 10kWh elektriciteit binnen te hengelen aan 16c/kWh...

I beg to differ.. mijn auto heeft 20kWh nodig voor 100km. Dat kost me 4,8 euro all in.
Een benzine auto zal rap 7-8 liter verbruiken voor dezelfde afstand. Dat kost tussen de 10-12 euro bij Ron95 of tussen de 12 en 13,5 euro bij 98.

I beg to differ.. mijn auto heeft 20kWh nodig voor 100km. Dat kost me 4,8 euro all in.
Een benzine auto zal rap 7-8 liter verbruiken voor dezelfde afstand. Dat kost tussen de 10-12 euro bij Ron95 of tussen de 12 en 13,5 euro bij 98.
Als je thuis een eigen tankstation zou staan hebben en je rekent de kosten van installatie en onderhoud niet mee en je koopt je eigen benzine in grote volumes aan dan ga je ook goedkoper tanken.
0,24 cent is toch echt laag op dit moment, reken met het dubbel en maak de benzine auto een liter zuiniger en het loopt al zo goed als gelijk.

Als je de ingrediënten bekijkt, is dat toch niet zo ongelooflijk?

Het is 3/4 saus dat dan nog voornamelijk water is :p Dan nog wat pasta, groenten en de volle 32gr kalkoenenseparatorvlees. De ravioli is een deeg van gewoon bloem met wat zout en water; zonder ei. Dat allemaal dan nog eens in bulk aangekocht en gemaakt wordt.

Dat zijn ook dingen die los spotgoedkoop zijn hé. Allez, laat ons kijken naar de bodemprijzen van de spaghetti en voorgemaakte witte producten bolognese-saus:
Spaghetti aan €0,94/kg
Bolognesesaus aan €2,20/kg
Je betaalt al een premium voor de ravioli!

Dat zijn beide goedkope gerechten da ze waarschijnlijk met de goedkoopste "reststoffen" van groenten en vlees maken. Laat ons eens kijken om een soortgelijk gerecht zelf te maken met supermarktprijzen. Ik zal de ravioli als basis nemen:
Dit is dus 73,1% ofte 585gr saus. Wat uiteindelijk voornamelijk water is met 72gr tomatenpuree. Een potje van 70gr tomatenconcentraat is €0,25.
Dan nog 26.9% pasta ofte 215gr. Zie prijs hierboven, komt dus op €0.20.
Sinds we nog maar aan €0,45 zitten, kunnen we nekeer zot doen. Laat er ons nog 100gr spaghettigroenten bijdoen dat dus €0,47 is.
Oei, we zitten nog altijd onder €1. Laten we nog 100gr gehakt toevoegen, gelukkig staat het momenteel in promo dus €0,40.
Nu zitten we dus al aan een kilo, met meer en betere ingrediënten en aangekocht aan retail prijs en niet inkoop, aan €1,32. Laat ons met nog wat kruiden, water & elektriciteit het naar €1,56 brengen. Wat dus de helf is aan prijs/kg dan die ravioli.

En dat zijn supermarktprijzen hé, dus waar heel het productieproces+verpakking+vervoerd+verkoop ook al in de prijs van de ingrediënten verrekend zit.
Dus, als je goedkopere ingrediënten gebruikt (kalkoenseparatorvlees, groentenoverschot, ..) en deze inkoopt aan groothandelprijzen in bulk; dan kost dit echt niet veel.
Uw post bewijst toch ook dat mensen die zeggen dat vers koken duur is toch maar bazelen. Akkoord, je hebt een ultra basis saus gemaakt niet met bv passata, maar dan nog.

Dat was mijn punt niet, ik bekijk de prijs per kWh.
Dat een benzineauto 70% van de energie weggooit in de vorm van warmte is een hele andere discussie.

Thuis is dat ook zo, iX3 verbruikt 18,5kWh/100km, de benzineauto 6l/100km. Maar de iX3 (2022) kostte 79000 euro en de benzineauto heeft er nieuw (2024) 16000 gekost. Maar ook dat is een totaal andere discussie.

Als je thuis een eigen tankstation zou staan hebben en je rekent de kosten van installatie en onderhoud niet mee en je koopt je eigen benzine in grote volumes aan dan ga je ook goedkoper tanken.
0,24 cent is toch echt laag op dit moment, reken met het dubbel en maak de benzine auto een liter zuiniger en het loopt al zo goed als gelijk.

24 cent is wat ik momenteel betaald heb voor een jaar variabel bij Engie.

Ik heb nog Colruytbonnen van rond 2013 met daarop een aantal artikelen, het meest opvallende voor mij is de Colruyt Everyday Gouda kaas van 500g, dat is van 1.55 gegaan rond 2013 naar 1.99 in 2021 en is in 2025 3.55.
Onlangs nog ne maat liggen gehad die zat te zagen dat ik wat minder wijn moet drinken want dat dit ongezond is en reteduur. Ik reageerde toen met: De kaas op uwe boterham (hij eet altijd veel kaas) is per kg duurder hoor.

Hij lachte er mee, geloofde mij niet maar check de prijzen maar eens.

De Gouda kaas in uw voorbeeld = 7,10€/kg
Een fleske Everyday wijn in den Collruyt is < 4€ / liter als ik eens goed kijk op de website. Dat is in verhouding aldus goedkoper dan uwe kaas. ;)

Misschien is deze vergelijking een beetje kort door de bocht (wijn <> wijn en kaas <> kaas) maar het is een feit: kaas is reteduur geworden de laatste jaren.

Onlangs nog ne maat liggen gehad die zat te zagen dat ik wat minder wijn moet drinken want dat dit ongezond is en reteduur. Ik reageerde toen met: De kaas op uwe boterham (hij eet altijd veel kaas) is per kg duurder hoor.

Hij lachte er mee, geloofde mij niet maar check de prijzen maar eens.

De Gouda kaas in uw voorbeeld = 7,10€/kg
Een fleske Everyday wijn in den Collruyt is < 4€ / liter als ik eens goed kijk op de website. Dat is in verhouding aldus goedkoper dan uwe kaas. ;)

Misschien is deze vergelijking een beetje kort door de bocht (wijn <> wijn en kaas <> kaas) maar het is een feit: kaas is reteduur geworden de laatste jaren.
Zeker waar, ik koop dan ook nog maar enkel de Everyday Gouda of the Everyday smeerkaas. Die laatste is wel veel water, maar elke andere kaas is zowaar NOG duurder.

Vergelijkingen doen kloppen door aan de ene kant wa optimistischer te rekenen en langs de andere kant de feiten te verdraaien kan toch niet de bedoeling zijn? Als je 48c/kWh betaald moet je echt drí-gend een ander contract afsluiten.

"De helft" van het forum heeft hier vorig jaar rond Black Friday ingetekend op Engie Flow... 24c/kWh zal niet zo gek ver van de waarheid zitten. Zelfs als ik nu effe op mijnenergie ga kijken zit ik all-in met prijzen die rond de 25c/kWh schommelen en dat is dus incl. vaste kosten die je eigenlijk niet mag meenemen in je kWh prijs.

Kaas is altijd duur geweest toch?

Maar mensen maken rare kronkels en kopiëren soms ook maar wat ze ergens horen. Ik hoor regelmatig ook mensen zeggen "chocolade gaat onbetaalbaar gaat worden". Ja, ik hoor dat ondertussen al 15 jaar... als je naar die kiloprijzen kijkt valt dat echt wel mee voor een product dat zelfs een junkie zoals ik niet met 100gram tegelijk naar binnen werkt.

Thuis is dat ook zo, iX3 verbruikt 18,5kWh/100km, de benzineauto 6l/100km. Maar de iX3 (2022) kostte 79000 euro en de benzineauto heeft er nieuw (2024) 16000 gekost. Maar ook dat is een totaal andere discussie.
Maar hoort uiteindelijk wel thuis in deze thread. Als je wilt vergelijken om te kijken waar je kan besparen, moet je alles vergelijken. Dus aankoop, kost aan "brandstof" (vind geen betere term, maar dus ook elektriciteit bij EV ;) ) & andere kosten. En dan hoort daar uiteindelijk ook de kost van de installatie laadpaal ook bij.

Dit allemaal bekeken over tijd/aantal kilometers. Dit zal meestal maar een indicatie zijn. En niemand heeft een glazen bol, dus niemand weet wat de prijs van de "brandstof" in de toekomst zal zijn, dus ook dat zal maar indicatief zijn. Ook de eventuele meerkost van sporadisch laden buitenshuis + meerkost capaciteitstarief als je een piek trekt door te laden.

Vergelijkingen doen kloppen door aan de ene kant wa optimistischer te rekenen en langs de andere kant de feiten te verdraaien kan toch niet de bedoeling zijn? Als je 48c/kWh betaald moet je echt drí-gend een ander contract afsluiten.

"De helft" van het forum heeft hier vorig jaar rond Black Friday ingetekend op Engie Flow... 24c/kWh zal niet zo gek ver van de waarheid zitten. Zelfs als ik nu effe op mijnenergie ga kijken zit ik all-in met prijzen die rond de 25c/kWh schommelen en dat is dus incl. vaste kosten die je eigenlijk niet mag meenemen in je kWh prijs.
Dan lees je niet alles want zoals ik zeg moet je extern gaan tanken, vergelijk dat dan in eerste instantie al met extern te laden en dan zal je wel sneller aan 40 cent zitten.
Ik heb ook de engie flow en zit toch aan 30/31 cent aankoop energie zo te zien incl kosten.

Dan lees je niet alles want zoals ik zeg moet je extern gaan tanken, vergelijk dat dan in eerste instantie al met extern te laden en dan zal je wel sneller aan 40 cent zitten.
Ik heb ook de engie flow en zit toch aan 30/31 cent aankoop energie zo te zien incl kosten.
Fair enough, extern laden is inderdaad niet goedkoop. Dan spreken we inderdaad over een ander verhaal, dat had ik niet goed begrepen.

Vaste kosten mag je niet rekenen in je kWh prijs. Of je nu 1000 of 2000kWh afneemt, die vasten kosten blijven gelijk. Elke extra kWh die je verbruikt kost dus enkel wat je op je factuur per kWh verbruikt onafhankelijk van alles wat per aansluiting/jaar verrekend wordt. Maar goed, de facturen en tariefkaarten zijn soms zo complex dat ik snap dat mensen gewoon het totaalbedrag door hun totale afname delen en be done with it.

Uw post bewijst toch ook dat mensen die zeggen dat vers koken duur is toch maar bazelen. Akkoord, je hebt een ultra basis saus gemaakt niet met bv passata, maar dan nog.
Als je graag kookt, alle nodige zaken in huis hebt en in bulk kookt, dan zeker wel. Dat is dan ook de tip die al meermaals teruggekomen is in deze thread: koop en kook in bulk als je het kunt bewaren.

Vaste kosten mag je niet rekenen in je kWh prijs. Of je nu 1000 of 2000kWh afneemt, die vasten kosten blijven gelijk. Elke extra kWh die je verbruikt kost dus enkel wat je op je factuur per kWh verbruikt onafhankelijk van alles wat per aansluiting/jaar verrekend wordt. Maar goed, de facturen en tariefkaarten zijn soms zo complex dat ik snap dat mensen gewoon het totaalbedrag door hun totale afname delen en be done with it.
Als je EV zorgt voor een extra piek waardoor je "vaste kost" aan capaciteitstarief stijgt, moet je die in mijn ogen wel meetellen...
En wat blijft er dan over van vaste kosten, de vaste vergoeding en dingen zoals databeheer? Dat is verwaarloosbaar (was bij mij €38 vorig jaar). Alle andere kosten zijn per kWh.

Als je EV zorgt voor een extra piek waardoor je "vaste kost" aan capaciteitstarief stijgt, moet je die in mijn ogen wel meetellen...
En wat blijft er dan over van vaste kosten, de vaste vergoeding en dingen zoals databeheer? Dat is verwaarloosbaar (was bij mij €38 vorig jaar). Alle andere kosten zijn per kWh.

Thuisladen zorgt meer niet als wel voor een grotere piek. Waarom zou je aan meer dan 4kW laden? 95%+ van de mensen doet zoveel kilometers niet. Ik laad maar aan 3kW in de winter, wat onder mijn capaciteitspiek is. Mijn laadkost is veel minder dan de 31c/kWh die ik momenteel krijg.

De allesomvattende term voor kostprijs auto te berekenen is inderdaad TCO, en met een TCO van bijna 1100 euro/maand komt mijn iX3 daar bijzonder slecht uit. Al kan dat voor een eigen auto wat goedkoper, de leasemaatschappij moet ook nog verdienen. De opel corsa van mijn vrouw kost aan vaste kosten geen drol (momenteel 1000 euro per jaar voor full omnium, wegenbelasting en onderhoud), dan nog afschrijving van 200 euro/maand en brandstofkosten (50-60 euro). Zit je op 330 euro/maand ofzo. Afschrijving wordt met de tijd minder, maar aandeel onderhoud stijgt dan weer. Op dit moment is de corsa een betere keuze prive natuurlijk.

Daarom moet ik eens berekenen wat een auto (astra break bvb) mij kost voor mijn kilometers en eens kijken of ik niet beter de cash neem ipv nog een auto.

Thuisladen zorgt meer niet als wel voor een grotere piek. Waarom zou je aan meer dan 4kW laden? 95%+ van de mensen doet zoveel kilometers niet. Ik laad maar aan 3kW in de winter, wat onder mijn capaciteitspiek is. Mijn laadkost is veel minder dan de 31c/kWh die ik momenteel krijg.
Hangt allemaal van de situatie af natuurlijk. Ik kan goed geloven dat in jouw situatie dat zo is. Of zelfs de gemiddelde situatie bij EV-rijders momenteel.
Nu zijn 81,8% van de EV's ingeschreven op een bedrijf. En laat ons eerlijk zijn, veel van die mensen werken geregeld (tot meestal) thuis. Die doen dus idd weinig kilometers + zijn gewoon veel thuis en hebben ook overdag tijd om traag bij te laden. De situatie is natuurlijk anders voor mensen zonder firmawagen die hem wel nodig hebben voor dagelijks woon-werk verkeer.

Mijn jaarpiek dit jaar, zonder EV, is 2,63kW. 4kW laden zou de piek dus al omhoog stuwen :P Zelfs als ik dit enkel doe wanneer ik slaap, dan wordt het 4kW + mijn sluimerverbruik. En dan kan ik dus gemiddeld 6u laden. Wat (rekening met laadverliezen) met moeite woon-werk verkeer zou opvangen. Maar ik doe natuurlijk bovenop woon-werk ook nog privé kilometers...

Ik zou idd meer kunnen laden als ik laad van het moment dat ik thuis kom, maar dan zou de piek dus 6,63kW of meer worden. Wat een nog hogere stijging is.

Terug
Bovenaan