besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Kunnen jullie echt zoveel aankopen doen met kredietkaart? Want bv. Colruyt aanvaardt geen kredietkaarten. Kan misschien aan manier van aankopen liggen (online/fysieke winkel waar ik niet zoveel online koop) maar ik ben toch al vrij veel winkels/ketens tegengekomen die het niet aanvaarden in de fysieke winkel.
Vliegtickets, alle internetbestellingen, electronica, alle aankopen in de Delhaize/Aldi, hotels, huurwagens, ... Ja zo kom ik toch aan de maximale cashback. Je krijgt die cashback ook op items die je bestelt en dan van je kredietkaart afgaan zelfs als je ze achteraf annuleert. Als je bijv. een huurwagen boekt via booking.com voor 3500€ en je annuleert 1 week later krijg je een cashback van 35€. Zo kan je er ook aan komen. Vroeger telde dit ook voor overschrijvingen naar je Revolut rekening, maar dit hebben ze al enkele jaren uitgezet.

In het kader van meer Europees te kopen ben ik overgestapt van Philadelphia naar de verse kaas van Aldi en die van Delhaize. Minstens even lekker! En nu de bus Heinz ketchup leeg is ben ik naar Regalo van den Aldi overgegaan.

Doing my part! #buyEU

In het kader van meer Europees te kopen ben ik overgestapt van Philadelphia naar de verse kaas van Aldi en die van Delhaize. Minstens even lekker! En nu de bus Heinz ketchup leeg is ben ik naar Regalo van den Aldi overgegaan.

Doing my part! #buyEU
Madame Loïk, mijne man.

Doing my part! #buyEU

Mijn Heinz opgeven? Er zijn grenzen die zelfs om ethische redenen niet overschreden kunnen worden.

en op niet dagelijkse uitgaven:

nieuwe laptop zal uit Azië komen ipv de klassieke HP of Dell. Wss een MSI uit Taiwan.
Ook zal er geen Windows meer opkomen.

Mijn Heinz opgeven? Er zijn grenzen die zelfs om ethische redenen niet overschreden kunnen worden.
Die groepsdruk heb ik dan weer persoonlijk geen last van. In tegendeel. Ik doe het goed en heb zware aversie voor bijvoorbeeld dure merkkledij. 10 paar kousen in de zeeman voor 11 euro. Word ik altijd blij van. :laugh:
Als ik iemand zie lopen met een sweater van balenciaga die 800 euro kost omdat er in zeefdruk de letters BALENCIAGA op zijn gezet kan ik alleen maar lachen en denken ''wat een sucker zeg''. Mensen die daar op kicken compenseren wat mij betreft eerder onderzekerheid en zoeken erkenning. U niet laten vangen aan dat soort groepsdruk gezever.
Misschien ben je een beetje aan lachen, maar nu je over ethische redenen begint kan ik het toch niet laten om je te quoten uit een ander topic (spaarbuffer topic).
Ik wou daar eerst niet reageren maar kan het nu niet laten gezien je post hier.
Ik begrijp dat heel dure kledij zijn geld niet waard is, maar tussen sweatshop kousen uit de zeeman en Balenciaga zit heel veel budget verschil natuurlijk. Er is best nog veel kleding dat daartussen ligt qua budget.
Mijn punt is eigenlijk dat iemand met een groter budget zoals jij, wat kleding betreft, best wel meer ethische en ecologische aankopen kan doen dan de zeeman brol.
Je zou net blij moeten worden dat je net wat meer uitgeeft maar je kousen nu wel 3-5j meegaan ipv na 1j te moeten weggooien.

Over ketchup valt niet te discussiëren, to each their own ;-)

Misschien ben je een beetje aan lachen, maar nu je over ethische redenen begint kan ik het toch niet laten om je te quoten uit een ander topic (spaarbuffer topic).
Ik wou daar eerst niet reageren maar kan het nu niet laten gezien je post hier.
Ik begrijp dat heel dure kledij zijn geld niet waard is, maar tussen sweatshop kousen uit de zeeman en Balenciaga zit heel veel budget verschil natuurlijk. Er is best nog veel kleding dat daartussen ligt qua budget.
Mijn punt is eigenlijk dat iemand met een groter budget zoals jij, wat kleding betreft, best wel meer ethische en ecologische aankopen kan doen dan de zeeman brol.
Je zou net blij moeten worden dat je net wat meer uitgeeft maar je kousen nu wel 3-5j meegaan ipv na 1j te moeten weggooien.

Over ketchup valt niet te discussiëren, to each their own ;-)

Interessant perspectief. Heb daar eigenlijk nog niet echt over nagedacht bij zaken zoals kleding. Desondanks zou je verbaasd zijn hoeveel van de dure kleding ook gewoon uit zogenaamde sweatshop toestanden komen hoor. Moet eerlijk zijn dat ik op de beurs daar eigenlijk ook niet over nadenk. Ze stellen wel vragen omtrent sustainability maar ben daar nooit mee bezig geweest of ik ga er ook niet naar op zoek. Ik schenk wel met regelmaat mooie bedragen aan goede doelen, dat doe ik dan weer wel. Denk afgelopen jaar toch ergens 15k.

Mijn insteek qua kleding is: katoen is katoen. Waar zit verschil? De kwaliteit van zaken zoals hoe ze gestikt of genaaid zijn. De dure kleding waar ik over spreek, dat is echter gewoon zo buitenproportioneel duur dat je niet anders kan dan daar mee lachen. Ik verslijt mijn kleding gewoon tot het punt dat mijn vrouw het letterlijk weggooit. Kan daar gewoon niet om geven. Mensen kopen dat soort kleding niet voor de kwaliteit he, die kopen omdat daar in koeien van letters of met emblemen opstaat welk merk het is en ze zien het als status of een flex. Kleding is een consumable en geen asset. Als ik daar zelf geen plezier van heb of me ergens enorm in interesseer, kan ik geen geld geven aan commodities.

De weg naar boven is lang en hard, naar beneden kan heel snel gaan. Voelt teveel aan als verspilling in mijn brein. Witte t-shirt met lange mouwen van H&M is ideaal, waarom 120 euro meer uitgeven omdat er een gestikt paardje van Ralph Lauren op staat? Kan ik mentaal niet aan :crazy:
(Op dat vlak ben ik de complete tegenpool van mijn vrouw. Die houdt dus wel van die fashion zaken zoals schoenen en handtassen. Denk dat mijn kleerkast nog geen 5% de waarde heeft van de hare maar goed, ik gun het haar. Als het kan, why not.)

Dus ja, op kleding bespaar ik veel gewoon omdat ik daar bewust niet veel geld wil aan geven.

Laatst bewerkt:
We zijn wel heel hard off-topic aan't gaan, maar:
Zeeman is heel transparant in hun productie, is niet in sweatshops. Wel in o.a. Bangladesh dat hun productie zit.
Zeeman is (voor sommige producten toch) eigenlijk prijs/kwaliteit gezien heel hoogwaardig. Mijn sokken en handdoeken komen ook van daar en gaan langer mee dan de dure of sommige "kwaliteit" producten waar je niet van weet waar en hoe ze geproduceerd worden.

Kan je eens een voorbeeld geven van de meer ethische en ecologische keuze voor sokken? Ben nu wel benieuwd.

(excuses voor verdere off topic)
Wat een ethische keuze voor sokken is kan ik niet zeggen en ga ik nu ook geen opzoekwerk over doen.
Feit is wel dat er in de kledingindustrie veel zaken nog steeds niet helemaal zuiver zijn. Veel merken proberen wel hun imago op te poetsen en ethische codes te hanteren maar het is bij momenten onbegonnen werk om in de landen van productie alles deftig te op te volgen.
Spotgoedkope kledij kan onmogelijk van goede kwaliteit, duurzaam en met respect voor de arbeiders gemaakt en verkocht worden aan bodemprijzen aan de andere kant van de wereld.
Ik heb lang geleden eens wat kledij gekocht bij Zeeman en dat was de grootste brol ooit. Misschien is het ondertussen anders.
Ik koop veel, maar lang niet alles, bij AS Adventure. Ik weet dat zij als winkel dit aspect belangrijk vinden en dat ik niet zelf merk per merk hun etische charters moet uitpluizen.
Verder is het ook het ecologosche aspect dat mij wat stoort. Kopen, snel versleten, weggooien en andere goedkope brol in de plaats.
Niet iedereen heeft een groot budget en heeft veel keuze dus ik bergijp wel dat het voor veel mensen niet anders kan en ik veroordeel deze niet.
Maar als je kleding niet belangrijk vindt en je hebt genoeg budget (sorry Nijntje, je Porsche geeft het weg) koop dan wat betere kwaliteit, dat gaat zoiezo langer mee dus op het einde van de rit kost het evenveel en is beter voor de wereld.
En nogmaals, er is een heel grote budget gap tussen wit t-shirt van zeeman aan 5euro en Ralph Lauren van 120euro.
Dat laatste is inderdaad zijn geld niet waard.

Edit : Nog een voorbeeld van mezelf. Toen ik jonger was en veel kleiner budget had kocht ik mijn boxers bij H&M. Max 2jaar en deze waren versleten. Op een gegeven moment is budget wat gegroeid en overgeschakeld op Levis boxershorts. Iets duurder maar dikwijls in promo te vinden. Deze gaan gemiddeld bijna 5jaar (soms langer) mee en zitten comfortabeler. Dus minder afval.
Ik heb wel een aversie van de wegwerpmaatschappij moest het nog niet duidelijk zijn. En kledij staat op dat vlak mee bovenaan de lijst.

Tip : matching Porsche interieur sokken ;-)
550x565.jpg

We zijn wel heel hard off-topic aan't gaan, maar:
Zeeman is heel transparant in hun productie, is niet in sweatshops. Wel in o.a. Bangladesh dat hun productie zit.
Zeeman is (voor sommige producten toch) eigenlijk prijs/kwaliteit gezien heel hoogwaardig. Mijn sokken en handdoeken komen ook van daar en gaan langer mee dan de dure of sommige "kwaliteit" producten waar je niet van weet waar en hoe ze geproduceerd worden.

Kan je eens een voorbeeld geven van de meer ethische en ecologische keuze voor sokken? Ben nu wel benieuwd.

Zo offtopic is dat toch niet...

Ik heb niet de budgetten van Nijntje maar ben nu ook niet de grote sukkelaar, maar kan hem wel verstaan, ik kan ook niet veel geld uitgeven aan kleding. Ik werk voornamelijk thuis en dan draag ik een short van de lidl (die daar in afslag was voor 3 euro, maar zitten wel comfy) en een t-shirt van 7 euro van de JBC aangezien het hier 22+ graden is in huis. Voor het werk heb ik iets duurdere kleding (Tommy Hilfiger, PME legends,...). Voor mijn zoon zijn er maar 3 merken, Puma, Nike en Jack&Jones, maar die zijn ook niet gek duur.

De weg van tiener in een sociale woning met 2de hands kleding naar veertiger met een deftig loon en eigen nieuwbouw was inderdaad hard, keihard. En ik behoed me ervoor dat het mij en zeker mijn zoontje nooit (meer) overkomt.
Ik ken meer dan 1 persoon met schoenen van 650 euro aan de voeten en zo een duur nogal vrouwelijk uitziend tasje met bijhorende klak, rijdend in een automerk met 3 letters en dan leeft in een gehuurde studio, want voor een hypotheek hebben ze geen geld. En wss zullen ze daar nooit geld voor hebben.
Dus net zoals Nijntje zal ik zelf wel beslissen waar ik geld aan uit geef en wat ik belangrijk vind, is dat een auto die ik leuk vind is het dat, anders iets anders. Ik heb geen eigen auto bvb, maar wel een SIM rig waarvan de prijs met PC de 10k benaderd (om virtueel te rijden dus). Omdat ik daar wel plezier uithaal, niet om het stofje rond mij.

Gaat hier over besparen dus zo off-topic gaat het toch niet als er gediscussieerd wordt over hoeveel geld je aan kledij kan geven?

Ja ik ben geen kluizenaar en maak er geen geheim van dat ik geluk heb gehad om het goed te doen financieel, echter voor mij persoonlijk stamp ik dan liever geld richting goede doelen dan geld aan kledij te spenderen. Uitbuiting en miserabele arbeidstoestanden zijn aan desbetreffende landen om dat aan te vechten terwijl mensen in nood of oorlogsvluchtelingen daar direct benefit van hebben.

Geef ik het liever daar aan. Die werkomstandigheden gaan we helaas niet stoppen door niet meer in de zeeman te kopen. Daarvoor is onze impact te beperkt.

Edit: mijn onderbroeken bv die zijn van Calvin Klein. Gewoon omdat dat de enige zijn die ik zelf echt comfortabel vind. Worden enkel gekocht als er zo is een promo is en ik verslijt die tot de draad. Heb er zo een aantal waar de stof lost onder de elastische band en er zo een 'gatje' in zit. Ik draag die zelfs nog, tot extreme ergernis van mijn vrouw die mij als ze dat ziet 'ne schooier' noemt :rofl:
Madam met haar designer tas en hare vent met gaten in zen onderbroek. Balans noemen ze dat haha.

Laatst bewerkt:
(excuses voor verdere off topic)
Wat een ethische keuze voor sokken is kan ik niet zeggen en ga ik nu ook geen opzoekwerk over doen.
Feit is wel dat er in de kledingindustrie veel zaken nog steeds niet helemaal zuiver zijn. Veel merken proberen wel hun imago op te poetsen en ethische codes te hanteren maar het is bij momenten onbegonnen werk om in de landen van productie alles deftig te op te volgen.
Spotgoedkope kledij kan onmogelijk van goede kwaliteit, duurzaam en met respect voor de arbeiders gemaakt en verkocht worden aan bodemprijzen aan de andere kant van de wereld.
Dus je weet het niet en gaat af op buikgevoel gecombineerd met wat veralgemeningen? Ok dan...

Hier wat lectuur over hetgeen je aangevallen hebt zonder kennis en wat je gewoon tegenspreekt:

Zeker omdat je ook zelf geen alternatieven aanrijkt. Er zijn weinig andere winkels/producenten die zo transparant zijn uiteindelijk.

Mensen zien goedkoop en denken uitbuiting. Terwijl dit evengoed (of zelfs meer dan Zeeman en verdoken) bij de duurdere merken van toepassing is.

Is gewoon een feit en algemeen geweten dat er in de kledingindustrie nog heel veel niet OK is op alle niveaus.
Als je mijn post goed leest dan had je door dat het ecologische aspect minstens zo belangrijk is.

Maar als je dan toch graag aan link dropping doet, hier zijn er een paar :

Ik rijk toch wel alternatief aan => AS Adventure.

En nogal logisch dat Zeeman op zijn eigen website zet dat ze goed bezig zijn, doet elk kledingmerk ondertussen.
Dus ze zijn allemaal goed bezig en toch is er nog veel miserie in de industrie, raar toch.

Ik heb vorige keer deze sokken gekocht.

Ben wel tevreden van de kwaliteit. Heb er zo'n 2 sets gekocht destijds tijdens prime. Waardoor er nog eens 10€ vanaf ging. En die gaan toch wel even mee. Zoals de meeste van mijn andere sokken.
Heb sokken die ik al 20 jaar heb en had. Heb nooit sokken gehad die ik na 1 jaar al heb moeten weggooien om eerlijk te zijn. Zelfs al worden die regelmatig gewassen. En in het verre verleden werden die sokken gestopt door mijn grootmoeder. En nu, als ik er goesting in heb, ikzelf. Al is dat voor deze nog niet nodig geweest (+/- 5j later).

Vroeger bracht mijn grootmoeder die mee vanuit de markt. Ik vond amazon handiger :p.

Laatst bewerkt:
Ik heb vorige keer deze sokken gekocht.

Ben wel tevreden van de kwaliteit. Heb er zo'n 2 sets gekocht destijds tijdens prime. Waardoor er nog eens 10€ vanaf ging. En die gaan toch wel even mee. Zoals de meeste van mijn andere sokken.
Heb sokken die ik al 20 jaar heb en had. Heb nooit sokken gehad die ik na 1 jaar al heb moeten weggooien om eerlijk te zijn. Zelfs al worden die regelmatig gewassen. En in het verre verleden werden die sokken gestopt door mijn grootmoeder. En nu, als ik er goesting in heb, ikzelf. Al is dat voor deze nog niet nodig geweest (+/- 5j later).

Vroeger bracht mijn grootmoeder die mee vanuit de markt. Ik vond amazon handiger :p.

Mag hopen dat je sokken regelmatig wast, de algemene regel is toch elke dag verse sokken, boxer, t-shirt. Al moet ik daar wekelijks op hameren hier, mijn zoon durft dat nogal eens vergeten :D.

Is gewoon een feit en algemeen geweten dat er in de kledingindustrie nog heel veel niet OK is op alle niveaus.
Als je mijn post goed leest dan had je door dat het ecologische aspect minstens zo belangrijk is.

Maar als je dan toch graag aan link dropping doet, hier zijn er een paar :
Wederom veralgemenend. En allemaal niet van toepassing op Zeeman waar je het over had...

Gaat over fast fashion, aka de Shein rommel. Waar ik je wel gelijk zou geven maar je scheert gewoon alles over dezelfde kam. Had je de moeite gedaan om Zeeman dingen te lezen, had je dat ook wel door. Die geven ook hun eigen fouten toe, dus greenwashing ook niet van toepassing.

Om mijzelf uit de andere thread te quoten (sinds er hier toch crosspost wordt):
Het grote probleem is dat het meer ne gok geworden is. Buiten goedkope brol en deftige, dure producten heb je tegenwoordig ook deftige, goekope spullen en dure brol op de markt... Vroeger was duur nog grotendeels synoniem met kwaliteit waar dat nu niet meer zo is.

Mag hopen dat je sokken regelmatig wast, de algemene regel is toch elke dag verse sokken, boxer, t-shirt. Al moet ik daar wekelijks op hameren hier, mijn zoon durft dat nogal eens vergeten :D.

Mijn sokken worden ook niet elke dag gewassen hoor, die verzamelen zich in een wasmand en worden dan als we voldoende hebben voor een wasmachien gewassen. :oi22:

Zeisner curry ketchup is Europees, dus dat is nog toegelaten in het kader van Europees kopen.

Ik ben ook wel tevreden over de andalouse/tartaar/samurai van Regalo van den Aldi, blijkt overigens dat die sausen gewoon in de fabriek van Pauwels worden gemaakt (en veel goedkoper zijn dan die van het merk Pauwels).

Terug
Bovenaan