Ik had begin dit jaar een voornemen gesteld:
Pieterjan94, ge wordt doodgesmeten met voucherplatformen (benefits@work, edenred, luminus,...), wie weet wat ge allemaal mist minne man! Bij iedere aankoop verplichtte ik mezelf te kijken of ik voor de specifieke webshop, of het product, een korting kon pakken via een voucher/code.
Dit heb ik een heel jaar nageleefd en netjes genoteerd wat het was en hoeveel het me cumulatief heeft opgeleverd, en ik moet bekennen dat ik verbaasd ben van het resultaat. Ik plan niets meer te kopen en kom uiteindelijk uit op 698,95euro die ik heb uitgespaard dankzij mijn vouchergebruik. Pas laat ontdekt dat ik ook vouchers bij de Colruyt kan aankopen, waar ik wekelijks winkel, dus het bedrag had hoger kunnen zijn!
Top 3:
-Bol.com (van boek tot grasmaaier): ~115euro
-Jimsjaarabonnement: ~146euro
-Emmamatras: ~90euro
Ik heb het afgelopen jaar ook wel wat moeten uitgeven, dus het bedrag zal volgend jaar minder zijn, maar toch mooi om te zien dat ik mijn vliegtickets voor de vakantie al zowat heb terugverdiend door uit te kijken met de vouchers.
En nu ik toch bezig ben...
Op basis van een tip hier op het forum ook de Beobankkredietkaart in huis gehaald. Die kaart bevat een 1% cashback op alle uitgaven. Sindsdien doe ik al mijn uitgaven in de winkel en online met die kaart waar mogelijk. Dat heeft mij op een klein half jaar ~180euro opgeleverd.
Omdat ik mezelf ook steeds in vraag stel, heb ik afgelopen jaar eens extra kritisch naar mijn vaste uitgaven gekeken. Ook hier heb ik enkele uitgaven kunnen optimaliseren. Zo betaalde we nog hospitalisatieverzekeringen bij de mutualiteit terwijl we via het werk een uitgebreidere én goedkopere verzekering betaalden. Meteen stopgezet en 250euro op jaarbasis uitgespaard. Onze jaarlijkse vergelijking van elektriciteit en gas leverde dankzij de welkomstkorting e.d. ook effectief een kleine 400euro op jaarbasis op. De laatste prijsstijging bij Proximus was er te veel aan, te meer omdat we toch al voornamelijk via streamingdiensten en vrtmax naar televisie keken. Online wat zitten rondkijken en de Apple TV castdingetje zag er praktisch uit, want mijn vriendin wou het gemak van een afstandsbediening behouden. Snap ik. We waren aangesloten op het proximusnetwerk dus overschakelen naar edpnet ging zoals niks. Zelfs geen technieker voor moeten langskomen. Opnieuw een besparing op jaarbasis van 475euro.
Dat allemaal, naast nog wat kleine dingetjes maakt uiteindelijk dat ik dit jaar uit kom op een jaarbesparing van 2300euro. Dat terwijl ik er voor mijn gevoel echt niets voor heb moeten doen. Het meeste moeite moest ik nog in het begin steken in de vouchers, maar intussen weet ik wel vanbuiten waar ik wel/niet nog korting heb.
Het was voor mij geen race to the bottom. Ik denk ook niet dat ik per se altijd overal de bodemprijs heb betaald dankzij een voucher. Misschien heb ik daardoor zelf wel eens een actie elders gemist, maar dat was het doel niet. Ik ging de korting sowieso missen, maar nu is de stretch toch minder groot dankzij de voucher/code.
Een nettomaandloon erbij op jaarbasis, en ik heb er niets voor moeten doen, niets voor moeten missen. Straf. Nooit gedacht dat het bedrag zo groot zou zijn.